
Vorig jaar nog bouwde een tuner een hele gave Mercedes G-Klasse, maar hun nieuwste editie is weer kitscher dan kitsch.
Bestaat er zoiets als een niet-foute G-Klasse? Het ding heeft zelfs af fabriek al een hoog handtasjes-gehalte tegenwoordig. En als je ziet wat tuners doen om de markt te bedienen, wordt dat alleen nog maar erger. We zijn echt ver weggedreven van de klassieke, functionele versie van de G-Klasse.

Carlex G-Klasse
Tussen de Mansory’s en Brabussen die een G-Klasse uitvoeren met allerlei koolstofvezel prullaria en enorme velgen, was daar de visie van Carlex vorig jaar. Een editie die eigenlijk slaat als een tang op een varken, maar wel erg leuk is bedacht en uitgevoerd. Het is het antwoord op de vraag: hoe zou een G-Klasse eruit zien als deze elementen van een Pagoda-SL of Mercedes W108 zou bevatten? Een vraag die niemand stelde, maar wel voor een leuk resultaat zorgt.

Is Carlex dan de uitzondering op de regel van foute G-Klasses? Helaas, dat durven we dankzij de nieuwste editie niet te beweren. De uitvoering is, simpel gezegd, fouter dan fout. Kijk zelf maar.

Bijpassend schietgerei
Om mee te beginnen: Carlex werkte voor deze G-Klasse samen met de Zweedse firma VO Vapen. Dat heeft niks te maken met lurken aan een naar aardbei smakende USB-stick, maar qua gevaar voor je leven zit je in de buurt: VO Vapen (vapen is Zweeds voor wapen) is een grootmeester in het fabriceren van geweren. Het idee is dan ook dat VO Vapen speciaal voor deze G-Klasse een set van vier gegraveerde jachtgeweren heeft gebouwd.

En dus is het idee van speciaal afgewerkt hout en gegraveerd metaalwerk overgenomen op de G. Een bijzonder houtachtig motief in de lak verwerkt, met juist een soort metaalafwerking als two-tone. En een heel bijzonder motief op het dak. Oh ja, en die velgen. Geen Mercedes Pagoda-achtige velgen, maar een soort oude Amerikaanse velgen met white walls. En tel even mee: zes uitlaateindstukken aan de rechterkant. Foto’s van de linkerkant ontbreken, maar als het symmetrisch is: 12 eindstukken.

In het interieur kan je natuurlijk moeilijk zitten op een houten plank, dus moest Carlex dat voor deze G-Klasse anders aanpakken. Met oud uitziend bruin leer op vrijwel alles, bijvoorbeeld. Nee, sorry Carlex: die Vintage-editie was mooier. Al heeft ondergetekende ook (te) weinig met geweren om het wellicht echt te kunnen waarderen.








Ik ben wel echt fan van die velgen. Die zijn bijna net zo goed als die wieldop velgen van de vintage uitvoering
Vond het lelijk, maar toen ik zag dat het een samenwerking met die wapens was, vond ik het eigenlijk wel passend. Niet mijn smaak, maar zeker goed afgestemd
Ik begrijp er niks van, maar ik vind dit dus hardstikke gaaf gedaan! Die van vorig jaar geslaagder, en deze is enorm over de top maaaaar met die übercoole velgen en bizarre afwerkingsdetails is dit toch echt buitencategorie en heeeel anders dan die plasticplakkerij van Mansory c.s. . OK, het is enorme wansmaak maar ik vind ‘t gaaf en zó mooi gebouwd..! Kan er niks aan doen
@Loek: het is Pagode. En die originele Pagode velgen zien er toch anders uit.
Fout nee, anders ja.
@lecomte: Pagode in het Duits, Pagoda in het Engels.
Sotōba in het Japans. Mercedes is een Duits merk en heeft een Duitse type benaming.
Om snel te vergeten. Geen enkele splinter van dit product is terug te vinden in het oorspronkelijke DNA van de G-klasse.
Ben ik nu raar dat ik dit wel tof vind? Vooral die velgen mogen van mij vaker gezien worden dan die 24” ellende.
Als je een succesvolle tattoo shop keten hebt lijkt me dit een prachtig voertuig voor je.
Lijkt een beetje op een enorme Zippo van boven.