
Een indicatie voor het gewicht van de BMW M3 BEV is gelekt en het getal is niet mals.
Moeten we het weer hebben over het gewicht van de BMW M5? Ja, we moeten het weer even hebben over het gewicht van de BMW M5. De net geen 2.450 kg wegende sedan van BMW voegt een flink aantal kilo’s toe aan de al niet zo slanke voorganger. Maar goed, dat is de nieuwe realiteit, risico van e-motoren, bla bla. Feit is wel dat het gewoon erg veel gewicht is voor een middelgrote sedan.
BMW M3 BEV gewicht
Nu is ook het gewicht van de BEV-versie van de BMW M3 uitgelekt. Tenminste, het voorlopige cijfer. De maker van de spyshots van Carscoops wist de badge vast te leggen in de deuropening van de elektrische M3-mule, waar de wagengewichten op staan. Prototype of niet, die moet er gewoon staan en Duitsers kennende klopt die informatie ook gewoon.

En het gewicht is… 2.675 kg. Dat hoeft overigens niet het leeggewicht te zijn, maar zou juist een maximaal toelaatbaar gewicht kunnen zijn. En om het vergelijk parallel te maken met de BMW M5, daar is het maximum toelaatbare gewicht 2.950 kg (op een leeggewicht van 2.435 kg). Echter, dat is inclusief een volle tank benzine, waar de M3 BEV weer minder last van heeft. Alsnog is de verwachting dat het gewicht op zijn minst 2,2 ton is, misschien 2,3. Waarmee ook de elektrische BMW M3 bepaald geen lichte auto wordt. Uiteraard gaat BMW dit gewicht compenseren met enorme pk-aantallen, wat volgens het merk hopelijk voor hun klassieke Freude am Fahren zorgt.

Een EV die zwaar wordt, het lijkt een gevalletje ‘schijt een beer in het bos’ te zijn. Toch hoop je stiekem dat BMW iets kan doen tegen deze autobesitas. Als iemand historisch gezien zou moeten begrijpen dat minder gewicht voor meer rijplezier zorgt, zijn het de Beieren wel. Enfin, nog even afwachten.





Wen er maar aan, de tijden van een gooi en smijt auto van max 1200 kilo liggen ver achter ons en komen niet terug. Leuke b-segmenters van 800 kilo met 120 pk en goed onderstel waren ooit eens. Zwijmel zwijmel, ik word oud
Mijn eerste auto was een 15 jaar oude Toyota Corolla 1.6 16V. 115pk en zo’n 1.000kg. Sure de topsnelheid was niet indrukwekkend, de sprint van de hedendaagse SRV wagens is sneller, maar wat een lol op rotondes en dijk weggetjes
LOL…. Leeggewicht van een Spitfire uit WWII met een 27 liter Rolls Royce Merlin V12 met supercharger is 2309 kg….. …..en nu weegt een middenklasse sedan van BMW net zoveel 😳😳😳
Beetje scheef vergelijk. Een vierzits cessna vliegtuig weegt 800kg. Een spitfire heeft plaats voor één persoon en vergelijkt lekkerder met éénzits hypercars qua prestaties én prijs.
Vliegtuigen zijn gewoon erg licht, kosten relatief ook een stuk meer, en een 40% offzet crash aan 64km/h tegen een muur zal ze ook wat minder goed afgaan….
Hopelijk gaat solid state hier verandering in brengen.. Maar tov de model S en model 3.. Is dit gewoon te zwaar.. Ook met de huidige stand der techniek..
Je verwacht het niet 🤣🤣
Ik vind de huidige is al achterlijk zwaar,, maar dit was wel te verwachten.
Een Model 3 performance weegt ruim 1800 kg, ongeveer evenveel als nu een ME weegt. Een BEV hoeft dus helemaal niet zwaar te zijn, mits goed ontworpen.
ME?
Is toch meer de schuld van de wetgevers die met steeds meer regels komen?
Gevoelsmatig komt de hele carscene tot stilstand door de kilo-inflatie. De performance neemt de laatste jaren feitelijk niet meer toe. 600 pk is het oude 300 pk (!).
De hamvraag waar het allemaal om draait, is: gaat de klant het pikken? Want de enige getallen die in het heden de toekomst bepalen, zijn verkoopcijfers. Als men het niet blieft, zal de wal uiteindelijk het schip keren.
De vraag die je kunt stellen: is er zoiets als ‘absoluut gewicht’ of groeien we gewoon met zijn allen richting en over de 2 ton? Net zoals er ‘absolute schoonheid’ is in het design. Zit daar rek in of zijn er grenzen die fabrikanten niet over kunnen gaan?
Het antwoord is: met de huidige technologie is die >2 ton niet bepaald te verdoezelen en zijn er op een gegeven moment absolute grenzen waar ingenieurs tegenaan lopen. Ik meen dat Chris Harris de nieuwe M5 niet harder afgesteld kreeg dan een – voor hem- nog steeds comfortabele setting, en dat kwam direct voort uit het gewicht.
Het grote C43 vierpitter -AMG debacle geeft hoop..
Enorm accupakket om met acceptable Wltp te kunnen schermen, waarvan in de praktijk dan niets overblijft.
Ik heb liever kleiner accupakket en acceptabel gewicht, redelijke range.. Laden is ook geen issue meer in Nederland. Vind de obese EV’S ook gewoon geen gezicht zo breed, en lijken leeg al door assen te zakken van het gewicht.
Bovendien schijnt deze M3 1200pk te krijgen, dat vind ik echt bespottelijk….
(Over de M5) “De net geen 2.450 kg wegende sedan van BMW voegt een flink aantal kilo’s toe aan de al niet zo slanke voorganger.”
Fout, de vorige M5 was echt erg licht in zijn segment. Het is de fout van journalisten dat men geen verschil kan maken tussen ~1900kg en 2100kg+ voor de concurrentie.
(over de M5) “Feit is wel dat het gewoon erg veel gewicht is voor een middelgrote sedan.”
Middengroot? De nieuwe M5 is meer dan 5m lang! En is in vergelijking met hybride V8 concurrenten helemaal niet zwaarder als men het echte gewicht bekijkt!
Verder lijkt het dat de M3 EV eerder 2 ton gaat wegen, wat gezien de relatieve grootte en verwachte prestaties helemaal niet overdreven is.
Wanneer men vergelijkt met vroeger ziet het er veel lichter uit maar:
A) dezelfde klasse auto was veel kleiner
B) een stuk minder in prestaties
C) het gewicht was vroeger vaak helemaal niet correct voor de uitrusting en zonder 75kg passagier en brandstof. Nu is het vaak op de kilo correct all incl.
Vergelijk je twee modellen die echt gelijkwaardig zijn en met de juiste gewichten, dan is modern niet zwaarder dan vroeger ondanks veel meer veiligheid.
rant over
/Automotive ingenieur