Carlos Sainz maakt volgend jaar een droomtransfer naar Ferrari. In eigen land werd hij dit weekend geëerd, waarbij hij het niet kon laten een beetje schaduw te gooien op Red Bull’s Helmut Marko.
Carlos Sainz is pas 26 jaar oud, maar heeft al een tumultueuze carrière achter zich in de F1. De Spanjaard debuteerde zoals wij allen weten naast Max Verstappen bij Toro Rosso in 2015. Carlos, zoals alle super snelle coureurs geboren in september, was op dat moment iets meer dan drie jaar ouder dan Max Emilian. Het was een lastige situatie voor de zoon van rally kampioen Carlos Sainz senior.
Feitelijk was de druk voor hem hoger dan voor Verstappen. Die laatste was immers pas 17 en had net een jaar ervaring in single seaters. Sainz was al even bezig en had niet altijd geweldig gepresteerd. Net als Heidfeld destijds naast Raikkonen en later Massa bij Sauber, kon Sainz eigenlijk alleen maar verliezen. Als hij Max versloeg was dat ‘normaal’. Als hij verloor was het niet goed genoeg.
Wat hierbij meespeelde was dat Carlos niet de meest indrukwekkende carrière had in de opstapklasses. Hij won weliswaar de Formule Renault 2.0 Eurocup in 2011, maar daarna kwamen de echt geweldige resultaten er twee jaar niet uit. Vooral in de GP3 ging het in 2013 niet goed genoeg om richting F1 te gaan. Carlos wist dat het in 2014 moest gebeuren in de Formule Renault 3.5 series. Gelukkig voor Carlos junior werd hij kampioen en kreeg hij alsnog de kans bij Toro Rosso. Maar de twijfels van de opperbazen was ‘m intussen niet in de koude kleren gaan zitten.
Uiteindelijk bleek er geen toekomst te liggen bij Red Bull voor Sainz. Carlos versloeg Verstappen in het kwalificatieduel met de kleinst mogelijke marge. In de races pakte Max Emilian echter veel meer punten. In Singapore was er de ‘NO!’ van Verstappen toen het team hem vroeg om aan de kant te gaan voor de Ondanks dat Carlos een paar keer uitviel in een mooie positie, kreeg Max een jaar (en vier races) later de nod om naar Red Bull Racing te gaan.
Sainz wist dat hij tweede keus zou blijven en zocht de uitweg naar Renault toen Jolyon Palmer daar moest vertrekken. Aanvankelijk bleef hij officieel lid van de Red Bull familie. Maar toen Ricciardo zijn vertrek bekendmaakte en Gasly als zijn vervanger werd aangewezen was duidelijk dat de band verbroken was. Sainz tekende voor McLaren. Na een succesvol seizoen van 2019 (met een eerste podium), mag hij vanaf volgend jaar de gewilde rode overall aantrekken.
In Spanje werd Sainz vanwege zijn prestaties dit weekend beloond met de Prinses van Asturias prijs. Daar hoort uiteraard ook een interviewtje bij. Sainz blikt bij Marca terug op zijn carrière tot nu toe en zijn relatie met zijn vader en die met Helmut Marko. Daarbij geeft hij Der Helmut nog even een sneertje mee:
Red Bull stelde hele hoge eisen en de consequenties van falen waren niet mals. Het was winnen of eruitgegooid worden. Mijn vader was niet zo, hij was altijd begripvol en begeleidde mij perfect. Dat is anders als je het vergelijkt met Marko.
Carlos Sainz, vindt Helmut Marko een härter Hund
Het beeld bevestigt het plaatje van Marko als een bikkelharde leermeester die zijn pupillen soms bijna op koddige wijze de grond inboort. Bijvoorbeeld door ze om 07:00 uur te bellen om te zeggen dat ze er niks van kunnen en dan de telefoon op te hangen. Het houdt het midden tussen humor en pesterijtjes. Inmiddels krijgt Marko zelf echter de nodige kritiek op zijn bord, omdat er al in tijden geen echt Red Bull talentje meer is doorgebroken. Wat denk jij, is de aanpak van Helmut gewoon slecht, of moeten de jonge coureurs kappen om van die special snowflakes te zijn? Laat het weten, in de comments.
maarteno zegt
Hangt af wat je doel is, wil je echt alleen de allerbeste eruit wieden dan werkt Marko’s aanpak zeker voor een kortere periode. Maar op de iets langere termijn denk ik toch dat je meer mensen / aankomende coureurs afschrikt. Als je dan ook nog volledig buiten je eigen programma toch een talent naar binnen trekt en je ook niet het buiten twijfel allerbeste pakket kan neerzetten. Dan ga je op termijn denk ik meer verliezen dan winnen.
ukbob zegt
@maarteno: gekke is dat veel mensen zijn aanpak een succes noemen vanwege toppers als Vettel en Verstappen junior. Daarbij wordt even vergeten dat die mannen voor hun tijd bij RB al geen pannenkoeken waren…
Alfaxa zegt
@ukbob: Vettel komt uit het BMW programma.
Edge zegt
@Alfaxa: Sorry, maar dat is complete onzin. Vettel komt toch echt uit het Red Bull programma.
Alfaxa zegt
@Edge: https://www.bmw-motorsport.com/en/topics/magazine-article-pool/bmw-motorsport-junior-programme.html
Scroll iets naar beneden naar ‘Selection of successful graduates…’
basjaski zegt
Red Bull sponsorde Vettel sinds 1998. Zijn ritje in Formula BMW was ook door Red Bull gesponsoord. Als BMW daar aan mee heeft betaald, dat zou best kunnen kloppen. Maar sinds heel jong zat Vettel al bij Red Bull.
viezefreddyw zegt
Best zonde voor en dom van Red Bull, want met Sainz hadden ze nooit het probleem gehad wat ze nu hebben met Gasly en Albon. Sainz is de betere van die twee. Alleen Sainz en Verstappen naast elkaar zou niet gaan werken. Mooi voor ons als kijker, maar knap vervelend voor een team.
jaapiyo zegt
Ik weet niet of het niet zou werken. Destijds bij Toro Rosso vochten ze letterlijk voor hun toekomst in de sport en de milli’s die daarbij komen. Als je ze echter allebei bij Red Bull zet, zeven cijfertjes geeft per jaar en waardering en zekerheid biedt, dan moet het toch kunnen zou je zeggen. Als je beiden af en toe wat races wint is het alleen maar leuk. Norris en Sainz gaan ook best oké. Max en Daniel konden prima met elkaar opschieten. Tuurlijk zal er misschien wat extra rivaliteit komen mocht Red Bull ooit mee kunnen doen om de titel, maar dat is niet het slechtste probleem om te hebben. Enfin, we gaan het in feite zien bij Ferrari. Als Sainz daar op een gegeven moment rollebollend over straat gaat met Leclerc, slik ik deze woorden in.
maarteno zegt
Volgens mij betrekt Norris Sainz ook gewoon wel bij het online racen en daar is dan ook Verstappen best vaak bij betrokken. Dus volgens mij kunnen ze het inderdaad best ok met elkaar vinden, in ieder geval niet zo vijandig als het toen werd gepresenteerd…
Edge zegt
Het zou niet gewerkt hebben. En dan niet vanwege Max en Carlos, die kunnen volgens mij prima door een deur. Daarnaast schat ik Max ook een tandje snelle dan Carlos in, waardoor er op natuurlijke wijze een verdeling eerste-tweede rijder ontstaat. Geef beide heren -zoals je zelf al zegt- een goed salaris en gelijke kansen zoals Red Bull dat eigenlijk altijd wel doet en er is niks aan het handje.
Maar…. Carlos Sainz Jr. heeft één probleem: zijn vader. Toen Max en Carlos Jr. bij Toro Rosso reden heeft hij meerdere malen dingen naar de media gelekt om de relatie tussen het kamp Verstappen en Red Bull Racing te saboteren. Vervolgens is hij hier ook leuk mee doorgegaan toen Max al bij Red Bull zat en is hij meerdere malen op de vingers getikt door de Red Bull leiding. Carlos Sainz Sr. kon het simpelweg niet verkroppen dat Max de hoger aangeschreven coureur binnen de Red Bull gelederen is. Dat was geheid nog een paar keer flink misgegaan als Carlos promotie had gemaakt.
mark997gt3 zegt
Verstappen met Ricciardo was het sterkste rijders duo van de hele F1. Was natuurlijk een enorme verassing dat Ricciardo weg ging. Als ze dat geweten hadden dan hadden Sainz wel behouden.
Gasly was zwak hij RB maar rijdt nu een ijzersterk seizoen. Albon zeker niet beter. Norris vind k wel een optie. Maar die wil zelf graag bij McLaren blijven heb ik de indruk.
ericd zegt
Marko mag zich in de handjes knijpen met Max.
supertjeduc zegt
Denk dat sainz niet het probleem was maar de familie erachter die hij mee bracht
Je moet maar eens naar die docu kijken , heel enge manager / neef
lebeaunl zegt
Ik vrees dat Sainz beter bij McLaren kan blijven dan nu een overstap naar het zeer matige Ferrari te maken (hoe iconisch dat team ook moge zijn)…
roadster1976 zegt
Het RB opleidingsprogramma is zwak en gaat enkel uit van angst. Niet winnen = steun verliezen. Als je in een opleiding zit dan moet je leren winnen en verliezen. Dat zie je in dat programma totaal niet terug. En zelfs, nu nog, de F1 coureur met de meeste titels reed een paar jaar Formule Ford en Formule 3 zonder in eerste instantie echt succes. Laat ze rijpen Marko. Kijk naar Ferrari en Mercedes.
srbb zegt
Zelfs voor een buitenstaander is het toch overduidelijk dat Helmut helemaal niks bijdraagt? Een extreem groot talent als Max kun je door een aap laten begeleiden en nog komt het goed. Zet eender welke degelijke F1-piloot in een winnende auto en je krijgt 4 titels zoals Vettel deed.
Daarnaast gaapt de grote leegte, geen enkele structurele doorstroom of begeleiding waardoor je zou kunnen spreken van een succes bij RB talent programma. Mag ie in de pers dan heel boos worden en Kvyat drie keer verplaatsen of Gasly in de rug steken of Albon afvallen, maar kunnen we stilaan de pijlen op demente Helmut mikken? De enige constante in het falen van dat programma is Marko…
pomoek zegt
Hmmm, mijn papa is liever dan Helmut Marko? We zouden op een geweldig maatschappelijk probleem stuiten als dit niet voor het overgrote deel van de papa’s zou gelden?
martingtv zegt
Een derde van de huidige F1 coureurs komt van het RB programma. 4 van de 6 formula e kampioenen komen uit het RB programma. Zo slecht is het programma ook niet.
En het fabeltje dat als coureurs niet winnen dat ze RB steun verliezen klopt natuurlijk ook voor geen meter.
Ze moeten laten zien dat er progressie is. Dat is een redelijke eis.