• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De grille is niet het grootste probleem van de BMW 4-Serie

Auteur: jaapiyo, gepost 18 oktober 2020 om 18:04 – 96 Reacties

4-Serie neus

Oké echt fraai is die grille niet natuurlijk, maar de 4-Serie heeft nog een groter probleem.

Als de nieuwe BMW 4-Serie een nieuwe sneaker zou zijn, dan zou BMW geweldige marketing hebben toegepast voor hun product. Je kan immers veel zeggen van de nieuwe 4-Serie, maar gebrek aan publiciteit dat heeft ‘ie in ieder geval niet. Iedereen die ook maar iets met auto’s heeft, moet natuurlijk iets vinden van ‘de grille’.

4-Serie M440i
Nieuwe 4-Serie met M Sport pakket

Er bestaat niet zoiets als slechte publiciteit zeggen ze dan. Maar ja, voor de bovengenoemde sneaker geldt zoiets misschien omdat iedereen ‘m dan wil hebben vanwege de novelty factor. Maar is het ook van toepasssing op een auto die nog een modelcyclus van zeven à acht jaar te gaan heeft?

E46 coupe
De E46 Coupé van weleer weent droeve tranen

En toch, alle kerfuffle over de grille ten spijt, heeft de 4-Serie in mijn ogen een nóg groter probleem dan de opvallende neuspartij. Waar andere merken een moord doen om merkspecifieke styling cues te creëren die in een opslag te herkennen zijn, doet BMW exact het tegenovergestelde. Onder de bezielende leiding van Adrian van Hooydonk, gooit BMW juist al haar iconische styling cues overboord. Alsof er een soort obsessie is om af te rekenen met het designverleden.

E46 blauw BMW
Het roemruchte verleden

Zo moeten dus ook de Hofmeister Kink en de kaarsrechte raamlijn die 3- en 4-Series sinds jaar en dag kenmerken hun biezen pakken. De sequentie van gebeurtenissen ziet er waarschijnlijk als volgt uit. De eerste stap is dat Mercedes besloot eindelijk de C-Klasse coupé serieus te nemen. Ze wilden natuurlijk een 4-Serie maken met Mercedes-badge, maar ja, een ripoff van die super strakke raamlijn, dat zou iets te opzichtig zijn. Dus werd het een slap aftreksel met een omhoog afbuigende nadeel. Het is het lelijkste element van de C205.

C-Klasse
C205 kon geen strakke raamlijn hebben

Bij BMW moeten ze hierna gedacht hebben ‘dat willen wij ook’. En dus hebben ze decennia fraaie historie weggemieterd om met een ripoff te komen van deze C-Klasse raamlijn.

BMW 4-Serie G32 side probleem
Het geruchtmakende heden

Doch de raamlijn op zich is niet per se het ergste. De echte gruwel is een gevolg van deze raamlijn, in combinatie met voetgangersveiligheid regeltjes. Door die laatste, beginnen de lijnen van moderne auto’s aan de voorkant ‘hoger’ dan voorheen. Er moet immers ruimte tussen de motor en de motorkap zitten. Die lijn loopt naar achteren toe door, waardoor je meer blik hebt tussen wiel en raamlijn. Joekelige wielen helpen om dit optisch te maskeren, maar alleen tot op zekere -pun intended- hoogte.

Wat er bij de 4-Serie gebeurt door de raamlijn, is dat deze gruwelijke ontwikkeling optisch nog eens versterkt wordt. De raamlijn vlucht als het ware nog eens extra weg bij het achterwiel. Hierdoor zit er ontzettend veel optische massa tussen het raam en de bovenkant van het wiel. Kijk en huiver, maar herinner daarbij: what has been seen, can’t be unseen.

optische massa probleem 4-Serie
lovehandles galore

Er zit een enorme lap staal tussen het achterwiel en de raamlijn. Vergelijk dat maar eens met de sierlijke, elegante E46 coupé. Hierbij is de afstand tussen raamlijn en wiel duidelijk kleiner dan die tussen wiel en asfalt.

E46 blauw
Kijk, zo moet het

Het is nota bene BMW’s Beierse broertje Audi dat met de C8 RS6 toegeeft hoe belangrijk dit is voor de algemene indruk van de koets. Audi heeft speciaal voor de RS6 namelijk de afstand tussen de bovenkant van de wielkast en de raamlijn verkleind ten opzichte van de gewone C8 Avants. Een heel subtiel verschil dat natuurlijk de nodige knaken kost in het productieproces. Desalniettemin hebben de designers het er bij de boksbeugel door gekregen bij de bonentellers.

Audi RS6
Audi weet zelluf

Enfin, wat mij betreft is de joekelheup dus nog erger dan de megagrille. Maar beide zijn in alle opzichten een horrorshow. Een beetje zoals Megashark versus Giant Octopus. Ach, laten we er gewoon een poll van maken in de comments. Wat vind jij het lelijkst aan de nieuwe 4-Serie?

Ook interessant!

  • Officieel: BMW 4 Serie Gran Coupé
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • BMW 8-serie en M8 facelift is verrassend
    BMW 8 Serie en M8 facelift is verrassend
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Koop de Lambo van Rico Verhoeven op Marktplaats
  • Elon Musk kondigt de meest epische demo ooit aller tijden aan
  • Deze Ferrari moet 1 miljoen opbrengen, maar je kan er niks mee
  • Dit reden de eigenaren van BALR toen het nog wél goed ging
FacebookTweetPinLinkedIn

4-serie, adrian-van-hooydonk, BMW, Coupe, design, g32

Vorig bericht: « Carlos Sainz gooit schaduw op Helmut Marko
Volgend bericht: Deze vijf EV’s op Marktplaats was je alweer vergeten »

Lees Interacties

Reacties

  1. e36thuglife zegt

    18 oktober 2020 om 18:12

    Ik vind de naam de lelijkste want donder op met je 4 is gewoon 3 coup begrepen?

    Login om te reageren
    • keeper1 zegt

      18 oktober 2020 om 19:03

      @e36thuglife: ik snap het niet

      Login om te reageren
    • ericd zegt

      18 oktober 2020 om 21:18

      interpunctie?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        19 oktober 2020 om 00:25

        @ericd: dat, en de rest.

        @jaapiyo: dank voor de heldere uiteenzetting en verdomd, ik geef je voor de volle 100% gelijk. Maar goed, ook ik ben van de generatie die vindt dat BMW ná de E39, E38 en E46, de ontwerpen een nose dive (eveneeens pun intended) hebben laten maken die z’n weerga niet kent. Wat begon met de radicale lijnen van Chris Bangle is nog eens extra aangedikt door Adrian van Hooydonk. Dit bewijst evenzeer dat fanboys zo’n auto niet meer kopen voor de looks of de specs, maar voor de badge. Net zo goed as dat Apple waarschijnlijk nog stoeptegels zou kunnen verkopen als iClay Tablet, als er maar dat logootje achterop staat.

        Login om te reageren
    • rikus zegt

      18 oktober 2020 om 21:19

      @e36thuglife: aight rustig a neef. Komt goed, komt goed.

      Login om te reageren
    • Peut Boer zegt

      18 oktober 2020 om 21:37

      @e36thuglife: nee joh, de 3 is gewoon een 4 gran coupé ;)

      Login om te reageren
  2. Poll zegt

    18 oktober 2020 om 18:12

    Ik vind ’t een prachtige auto :)

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      18 oktober 2020 om 19:20

      @Poll: pesies!

      Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      18 oktober 2020 om 19:47

      @Poll: ben jij stevie wonder?

      Login om te reageren
    • smex zegt

      19 oktober 2020 om 07:14

      @Poll: jij vind de grill mooi?

      Login om te reageren
      • thomasthomas zegt

        21 oktober 2020 om 14:42

        @smex: ja

        Login om te reageren
  3. ty5550 zegt

    18 oktober 2020 om 18:18

    Wat was die e46 toch een naturel beauty tegenover de nieuwe geforceerde designtaal van de 4.

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      18 oktober 2020 om 19:50

      @ty5500: de duitse drie zijn al een tijdje de weg kwijt. Druk en agressief design wat nogal op een koreaan lijkt. Elegant, ingetogen en discreet zijn uit het woordenboek gerukt im der Heimat.

      Login om te reageren
  4. mashell zegt

    18 oktober 2020 om 18:21

    Het klopt inderdaad dat de 4 serie coupe zwaar oogt. Maar ook aan die E46 zat een knoeperd van een ontwerpfout, door de lichtjes opgaande lijn over de flank lijkt het achterwiel kleiner dan het voorwiel. Wat zo’n Audi A6 mooi laat zien is dat je met de hogere voorkant eigenlijk helemaal geen wigvorm, die de oplopende flanklijn veroorzaakt, meer nodig hebt.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      18 oktober 2020 om 20:04

      @mashell: Die A6 is een station, normaal dat de raampartij langer vlak doorloopt. Ik vind het een slechte vergelijking, de 4 naast de A6 Avant zetten bewijst het punt helemaal niet…

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        18 oktober 2020 om 20:12

        Het is niet zozeer een vergelijking als wel een onderbouwing voor het feit dat dit een legitiem designissue is. Audi heeft er speciaal naar gekeken (en iets veranderd) voor de RS6 , terwijl je op het eerste gezicht zou denken dat niemand het überhaupt opvalt.

        Login om te reageren
        • wildbeest zegt

          19 oktober 2020 om 08:10

          @jaapiyo: compleet andere auto, ben het met Flanch eens. Zet dan een A5 naast de 4, zul je het wel zie .

          Login om te reageren
          • flatoutmarten zegt

            19 december 2020 om 23:43

            @wildbeest: Je kan het veel dichter bij huis ook vinden: zet de uitgaande 4-serie Gran Coupé eens naast de nieuwe 4 en het verschil wordt pijnlijk duidelijk.
            Ben het voor de volle 100% met Jaapiyo eens.

            Login om te reageren
  5. MetalLaires zegt

    18 oktober 2020 om 18:33

    Ik ben opgegroeid in de tijd dat BMW’s saaie auto waren (zeker in de folders), tenzij je de juiste opties had aangevinkt en er zelf lichtmetalen velgen onder deed. Tegenwoordig hebben ze dat voor losers al fabrieks-af gedaan zodat ook zij hard kunnen worden van zichzelf in een beempie.
    Ik zal deze 4 serie dus eerst in het echt moeten zien, en dan ook nog iemand (petje, tokkie, dealer, zzp’er met een droom) met een eigen(lees: niet fabrieks-af) smaak. (Rappers, youtubers en voetballers doen niet mee!!!). Want nu kan ik niet echt een mening vormen.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      18 oktober 2020 om 19:13

      Alles wat u noemt heeft eerder een A-klasse met AMG pakket, Golf met GTI pakket of een A3 met RS pakket. BMW ontspringt die dans aardig.
      Eigenlijk wordt er sowieso niet zoveel meer gepronkt met het hebben van een BMW. Alleen bij discutabele bruiloften waar de claxons niet gespaard blijven zie je ze.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        19 oktober 2020 om 06:50

        @SpeedGeek: Ik dacht dat de Mercedes type “banaan” en de A klasse daar het alleen recht op hadden.

        Login om te reageren
  6. sonnybonds zegt

    18 oktober 2020 om 18:36

    Ja mooi is die niet maar misschien rijd het wel fantastisch

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      18 oktober 2020 om 18:41

      Vast, maar dan is het nog extra zonde. Plus dan verkopen ze goed, waardoor ze niet het idee krijgen dat het design anders moet.

      Login om te reageren
  7. willeme zegt

    18 oktober 2020 om 18:49

    Audi A5 is de vedette in deze klasse. Mooiste daklijn.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      18 oktober 2020 om 20:01

      @willeme:

      Jep, eerste model coupe en dan de facelift. Prachtige lijn, zeker van schuinachter bekeken.

      Login om te reageren
    • sntial zegt

      18 oktober 2020 om 21:37

      @willeme: ik hou van het contrast tussen jouw artikels en jouw comments ??

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      19 oktober 2020 om 12:14

      @willeme: Tenzij je daarvan de cabrio neemt, dan zijn die mooie lijnen allemaal foetsie en is het geen tijdloze auto meer.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        19 oktober 2020 om 12:49

        @fanboy: als Cabrio is de A5 helemaal zonder concurrentie. Over het algemeen drogen Audi’s veel beter op dan Mercedessen en BMW’s. A5 Cabrio is tijdloos fraai naar mijn mening. De 4 Serie Cabrio gaat een belachelijk lelijk hork worden en de C Coupé en Cabrio kloppen niet met het te drukke design. Bij de E-klasse is er wat meer ruimte voor de lijntjes: die zien er ook een stuk fraaier uit dan de C.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          19 oktober 2020 om 13:26

          @willeme:
          Van de A5 een generatie terug vond ik het altijd eeuwig zonde. Collega van me had een cabrio daarvan. Vond ik altijd jammer want de hele lijn is weg.
          En je ziet ze er allemaal mee stoeien. Het worden allemaal van die rechte planken met het voorspelbare voor en achterkantje. Wat een A5 coupe uiteindelijk ook gewoon is, net als de andere coupe modellen.
          Nou vind ik Audi’s niet zo mooi en bij tijd en wijlen ook nog eens slechte kwaliteit, maar sommige Audi’s zijn zeker erg tijdloos en goed in balans qua ontwerp. Zoals een A6. Of A5 coupe.

          Login om te reageren
  8. phaeton zegt

    18 oktober 2020 om 18:53

    Wie gooit er een plaatje in van de BMW 2 Gran Coupe? Daar is het nog erger mee gesteld.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      18 oktober 2020 om 19:10

      @phaeton: die zag ik vanmiddag staan, was niet best om te zien, totaal geen verhouding in die auto, simpel gezegd: klopt van geen kant

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        18 oktober 2020 om 20:48

        @lekkerlinksrijden: ja dacht het zelfde, vond die nog echt wel te pruimen op foto’s. Maar in het echt en zeker zonder M paket is het een ramp …

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          18 oktober 2020 om 22:19

          @tortuga: ik exact hetzelfde, op de foto’s dacht ik nog het gaat wel, maar vanmiddag had ik echt een braak momentje

          Login om te reageren
    • carlover66 zegt

      19 oktober 2020 om 11:06

      Mee eens, wat een hokje hebben ze daar van gemaakt… Maar het is me allang duidelijk: alles voor de badge! Wie koopt er anders zo’n 2 serie of bijvoorbeeld een CLA met bizar weinig hoofdruimte. Dit soort auto’s hebben niets met BMW of Mercedes te maken, maar met afzet genereren en het hoofd boven water houden. Ik kan het dus wel begrijpen, verder niet aan mij besteed. Als het een voorwieleraandrijver moet zijn hou ik het fijn bij een Golf/A3, bij VW weten ze er designtechnisch gelukkig nog iets van te maken.

      Login om te reageren
  9. tjorque zegt

    18 oktober 2020 om 18:53

    De hele 4-serie.
    Maar met voorsprong is de grille de belangrijkste oorzaak van.

    Het hele bmw (auto) gamma gaat zodanig de verkeerde kant uit qua looks, dat de hele “zin om er voor te sparen” wel af is intussen. Dank, het werkt op een bepaalde manier ook wel wat bevrijdend ?.

    Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    18 oktober 2020 om 18:57

    Als iemand me een bmw 4 grille kan bezorgen, zodat ik hem kan opmeten, wil ik graag een aftermarket neus ontwikkelen die de auto wat meer eer aandoet.

    Login om te reageren
  11. w0ut zegt

    18 oktober 2020 om 19:03

    Creatief met gele pijltjes. Het is inderdaad groot maar bij elke foto staat die gele pijl wel ergens anders.

    Login om te reageren
  12. cdlop01 zegt

    18 oktober 2020 om 19:06

    Ik vind het een prachtige wagen, ook de voorzijde, lkkr anders en de 4 serie kan het goed hebben.

    Login om te reageren
    • smex zegt

      19 oktober 2020 om 07:16

      @cdlop01: zeker niet, hij kan het absoluut niet hebben. Het enige wat deze neus goed kan hebben is met 130 vol tegen een muur.

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      19 oktober 2020 om 18:29

      @cdlop01: ik heb m in het echt mogen bekijken en ik ben het volledig met je eens. Op de foto’s komt het niet mooi naar voren. Mooi? Subjectief. Volledig anders? Zeker.

      Login om te reageren
  13. rob5nismo zegt

    18 oktober 2020 om 19:06

    Heel de auto heb ik niks mee.

    Login om te reageren
  14. smex zegt

    18 oktober 2020 om 19:08

    Ik ben blij dat het andere ook is opgevallen dat die afzichtelijke raamlijn de auto laat lijken op een 3 serie GT, en dat is zeker geen compliment. Daarnaast ook die lelijke flauwe lijn over de zijkant. Ook iets wat me mateloos irriteert. En dan de grill, de grootste ergenis blijft dit toch wel. Ik rij op het moment BMW maar zal als volgende auto toch echt voor een ander merk gaan door BMW’s design taal.

    Login om te reageren
  15. pietertjep85d zegt

    18 oktober 2020 om 19:09

    Wat ik al jaren erg lelijk vind bij moderne BMW’s: de lijn van de motorkap loopt niet door mooi door aan de zijkant van de auto. De zijruiten zitten lager dan de voorruit.

    Login om te reageren
  16. SpeedGeek zegt

    18 oktober 2020 om 19:10

    Potverdorrie, Jaapiyo krijgt het voor elkaar om de saaiste uitvoering van de e46 nog fantastisch mooi uit te laten zien. Hulde Jaapiyo, ik kan weer met trots in mijn e46 stappen.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      18 oktober 2020 om 20:09

      @SpeedGeek: inclusief bokshandschoentjes aan de achteruitkijkspiegel?

      Login om te reageren
      • SpeedGeek zegt

        18 oktober 2020 om 22:32

        @toniominestrone: denkt u dat personen die dat doen met woorden als potverdorrie praten? Denk het niet.

        Login om te reageren
  17. Estate_of_mind zegt

    18 oktober 2020 om 19:13

    Fijn om eens een wat diepgaandere analyse te lezen dan “varkensneus”, de veiligheidseisen drukken inderdaad een flinke stempel op hedendaags (BMW-)design. Je ziet het ook aan de bolle motorkap, zeker icm met de eerder genoemde/vervloekte neus, lijkt het alsof hij moet niezen. Al met al vind ik het toch een intrigerend design, dat mensen de A5 roemen, snap ik echt totaal niet, altijd al een net-niet-lekker ontwerp gevonden en in de nieuwste vorm gewoon saai. Maarja, smaken en dat die mogen verschillen.

    Login om te reageren
  18. rfocus zegt

    18 oktober 2020 om 19:14

    Ik vind hem eigenlijk wel geslaagd!
    Een keer geen saai ontwerp!
    Gewoon een mooie Coupe anno 2020.

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      18 oktober 2020 om 20:21

      Met zo’n ontwerp snap ik wel waarom er zoveel electronica op een auto moet zitten.
      Allemachtig wat een enorme dode hoeken!!!
      Ik vind een hedendaagse A stijl al groot, maar hier zie vanaf de B stijl helemaal niks meer ?

      Login om te reageren
  19. pyrat zegt

    18 oktober 2020 om 19:22

    Eens. 100%

    Login om te reageren
  20. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    18 oktober 2020 om 19:24

    @jaapiyo *verkleinD

    OT: voorlopig houd ik ’t maar bij mijn F36 4-serie want de nieuwe kan me echt niet bekoren. Vanuit alle hoeken een lelijke auto.

    Login om te reageren
  21. apos zegt

    18 oktober 2020 om 19:34

    De grille is juist super. Dat gezeik hier ook altijd van de nep liefhebbers.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      18 oktober 2020 om 19:46

      Huh, mis ik iets? Je kunt toch best liefhebber van een merk zijn maar moeite hebben met de designtrend van de meest recente modellen?

      O nee, wacht. Dit is Nederland. Hier wordt iedereen meteen in een hokje gepropt. Sorry, niks gezegd…

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      18 oktober 2020 om 19:46

      Yep, vind ik ook.
      Die grill zorgt er voor dat het eindelijk een moderne BMW is geworden, inplaats van weer een oubollig design dat vast blijf plakken aan het verleden.
      BMW design heeft te lang stil gestaan, eindelijk design progressie.

      Login om te reageren
      • Cuprafan123 zegt

        19 oktober 2020 om 01:08

        Ik vind het oude design juist prachtig. Het nieuwe design doet me echter een partij kokken.

        Login om te reageren
    • dwfc zegt

      18 oktober 2020 om 20:20

      Of die nieuw niet kunnen betalen …
      Ik wil wel eens zien of de afbrekers ook zo consequent zouden zijn mochten ze er een week
      gratis mee kunnen toeren …

      Login om te reageren
  22. nootdorp015 zegt

    18 oktober 2020 om 19:47

    Wat ik me afvraag is waarom ze geen panoramadak plaatsen op de nieuwe 3 en 4 serie? Schuifkanteldak is zo jaren 90.. Net als op de C-klasse staat mooi is effectief ook

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      18 oktober 2020 om 20:19

      Ik zou het zelf niet willen, vind dat juist niet mooi. Maar ze mogen natuurlijk beide opties mogelijk maken, doet Porsche ook met de 911.

      Login om te reageren
      • nootdorp015 zegt

        18 oktober 2020 om 20:26

        @jaapiyo: Smaken verschillen gelukkig, ik vind het juist iedere auto iets speciaals geven. Neem als voorbeeld de nieuwe 1-Serie, een halve panoramadak? Waarom niet zoals de Audi A3, Mercedes A-C-E-S etc. BMW doet het gewoon niet zie de BMW 5 serie alleen met schuifkanteldak leverbaar..

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 oktober 2020 om 11:27

      Niet met je eens. Laten we beginnen dat panorama daken die niet open kunnen (Tesla, Taycan, Jaguar etc) al helemaal stom zijn. Bij de panorama daken die wel open kunnen ligt bij een geopend dak de glasplaat heel lelijk boven op het autodak en zit er vaak een lelijke zwarte band boven de voorruit van de auto. De opening kan een fractie groter zijn en de hoofdruimte blijkt beter behouden maar een klassiek schuifkanteldak vind ik toch echt mooier. Jammer alleen dat ze die niet wat groter weten te maken.

      Login om te reageren
  23. mistermini zegt

    18 oktober 2020 om 19:58

    Terwijl iedereen hier over het design klaagt, geniet ik van de sublieme rij-eigenschappen van de nieuwe 4 coupe. Rijdt opmerkelijk dynamischer dan de 3 reeks. De smile op mijn gezicht pak je niet af.
    Probeer dat maar eens te zeggen in een Audi of Mercedes.

    Login om te reageren
  24. doublechevron65 zegt

    18 oktober 2020 om 20:15

    Het is een beetje spijkers op laag water zoeken; we hebben niets te berichten, dus dan maar verder over BMW zeiken en iets nieuws zoeken wat “ik” schrijver vind. Alsof de E46 als coupé mooie was, eerder een ouwe lullen auto.

    Login om te reageren
  25. por100 zegt

    18 oktober 2020 om 20:16

    Helemaal terecht dat zo’n auto eens met onderbouwing wordt bekritiseerdt.
    Het is niet voor niets dat de gulden snede (fibonacci reeks) zo veel voorkomt in de natuur en dat afwijking daarvan (meestal) als onbehaaglijk wordt ervaren. Het aantonen van die misstappen is alleen heel lastig.

    Zelf heb ik ook nog veel problemen met die back-overhang. Op zich kan het, maar niet met zo weinig front overhang, dan is het mij teveel uit verhouding. De cabrio is helemaal lachwekkend.

    Login om te reageren
  26. maarteno zegt

    18 oktober 2020 om 20:23

    @jaapiyo, ik heb die foto’s van die Audi’s zelf even over elkaar gelegd, opacity naar 50% en dan de achterlichten over elkaar heen tot je die echt nagenoeg gelijk hebt. Als je daarna die gele pijltjes vergelijkt zie ik niet echt veel verschil hoor…de RS6 heeft zeker ‘uitgeklopte’ wielkasten zoals we dat zo mooi noemen en daardoor lijkt er mogelijk meer verschil dan het is…noemenswaardig vind ik het niet. Lijkt me ook best moeilijk om die afstand veel te laten verschillen.

    Plus op de normale A6 heb je de pijl doorgetrokken op het Chroom en in de RS6 niet.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      18 oktober 2020 om 23:28

      Ik heb het destijds gehoord in een Duits interview met een Audi designer. Gaat maar over 1 of 2 centimeter, in die orde van grootte, iirc.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        19 oktober 2020 om 09:41

        ok, ja dat zou misschien nog kunnen, maar vertekend denk ik nog meer doordat wielkasten breder zijn, nog grotere velgen, verlaagd is en dat het bodywork ook verder naar beneden doorloopt.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          19 oktober 2020 om 20:54

          https://www.youtube.com/watch?v=vH3AOZZd-Fg&t=27m00s

          Login om te reageren
  27. moveyourmind zegt

    18 oktober 2020 om 20:26

    Ik vind die grille van de 4 serie juist fantastisch. Nou ben ik ook gek op auto’s die zich op de scheidslijn tussen kunst en kitsch bevinden, zoals oude Amerikanen, foute Jaguars, rariteiten als een Lancia Thesis. Hoe meer chroom aan de buitenkant hoe beter. En als het er van binnen uitziet als een herenkamer van een Engels landhuis, de zitkuil van een villa uit de jaren ’70 of een ordinair vintage bordeel is het helemaal geweldig.

    Login om te reageren
    • porker zegt

      18 oktober 2020 om 21:06

      @moveyourmind: helaas voor bmw en de door jou genoemde merken/series zijn er maar weinig mensen met jouw wansmaak ?

      Login om te reageren
  28. lavoro zegt

    18 oktober 2020 om 20:35

    Dit is een discussie tussen een mooie en kloppend gelijnde auto en een “dikke bak”. De dikke bak wordt gekenmerkt door een hoop drukke lijnen, grote wielen, extra skirts etc… om het ware saaie ontwerp te verbloemen.

    Login om te reageren
  29. vaakbenjetebang zegt

    18 oktober 2020 om 20:53

    @jaapiyo: Precies dit bezwaar heb ik onder een artikel over de 4-serie benoemd. Te veel optische massa in het achterscherm. Het vervelende is ook dat het niet went of een beetje knap te maskeren valt, en dat het vanuit sommige hoeken ook echt monsterlijke proporties aannemt: zeker driewkart van achteren gezien is het gewoon een lomp ding.

    Een ander probleem met het design is dat de frontoverhang eigenlijk best wel weer groot is. Dat wordt nog een beetje gemaskeerd door het design van het zijaanzicht van de bumper, maar ook dat heeft BMW al ooit veel beter gedaan.

    Login om te reageren
  30. joos straetmans zegt

    18 oktober 2020 om 21:28

    Leuk, al die rode en gele pijlen, maar ze zijn nietszeggend als de foto’s niet onderling gelijk zijn qua schaal. Nu vergelijk je appels met peren. Bovendien moet je voor een goede onderlinge vergelijking eerst afspreken waar je meet en wat je meet. Bijvoorbeeld over het midden van het wiel de afstand tussen bovenkant wielkast en onderrand raam. Maar de vraag is of harde cijfers je verder brengen. Het probleem is ook met het blote oog te zien. Overigens vind ik de nieuwe nieren mooi en historisch korrekt. Jammer dat er een kentekenplaat overheen moet en dat er een radar in zit. Daardoor oogt hij niet open genoeg. Ik heb meer moeite met de lelijke frutsels in de openingen onder de koplampen.

    Login om te reageren
  31. intimrasiert zegt

    18 oktober 2020 om 21:35

    Helemaal eens met dit stuk. Ik verwacht dat de Cabrio dit probleem niet heeft, maar de Coupe is door deze raamlijn verpest. Het doet wat Japans aan. Als het zo doorgaat met ontwerpen voor Aziaten, blijven er maar weinig mooie auto’s over vrees ik. Mooie BMW’s uit de huidige line-up: … … (ff denken) … … ik zou het niet weten.

    Login om te reageren
  32. jensoffbutton zegt

    18 oktober 2020 om 21:38

    ik snap deze theorie wel niet. Ik vind wanneer de afstand zo klein is tot wielkas, dat het net oudbollig en minder gespierd oogt.

    Login om te reageren
  33. nomar zegt

    18 oktober 2020 om 22:12

    A
    L
    L
    E
    S

    Login om te reageren
  34. Ilquadrifoglio zegt

    18 oktober 2020 om 23:18

    Doen ze bij Jaguar en Alfa Romeo toch beter.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      19 oktober 2020 om 06:53

      @Ilquadrifoglio: Waar blijkt dat uit, Alfa hangt al jaren aan het infuus, over 10 jaar alleen nog te krijgen als occasion.

      Login om te reageren
      • Ilquadrifoglio zegt

        19 oktober 2020 om 11:13

        Statuur en design. BMW gaat trouwens ook de verkeerde kant op sinds het plebs het merk niet meer als statussymbool begint te zien.

        Login om te reageren
  35. Poulusma zegt

    19 oktober 2020 om 00:20

    @jaapiyo

    Bij de F82 was nauwelijks nog sprake van een hofmeisterknik, dat gladde design maakte die auto al lelijk. Zeker als je hem tegenover een E46 zet, de nieuwe is zo nodig nog lelijker..

    “Het is het lelijkste element van de C205.” Is er überhaupt wel iets moois aan die auto? Ik hen het namelijk nog niet gevonden ?

    Login om te reageren
  36. meinonA zegt

    19 oktober 2020 om 01:41

    Ik denk dat als de raamlijst iets terugliep naar voren.
    Waar laat je het kenteken voor? Maskeert dat niet de Amerikaans uitziende gril? Als die plat of misschien iets minder bol was geweest had ik m mooier gevonden.

    Login om te reageren
  37. mc96 zegt

    19 oktober 2020 om 07:38

    De oplopende achterruit is niet geinspireerd op de C coupe maar op de BNW 8 coupe. Ik denk dat men de 4 daar meer op wilde laten lijken

    Login om te reageren
  38. goodvibrations zegt

    19 oktober 2020 om 08:43

    De voorkant valt met name tegen.. Weet nog niet of dit wennen is.. De achterkant had iets beter gekunt en loopt idd wat meer op dan normaal.. Maar ik stoor me er niet bijzonder aan.. Ze mogen mij de sleutels wel geven ? Al vind ik de 3 serie beter geslaagd..

    Login om te reageren
  39. thezonda zegt

    19 oktober 2020 om 10:09

    Ik reed onlangs achter een nieuwe 430 en ik vond de achterkant verschrikkelijk saai ogen. De vorige 4 series heeft een modernere achterkant.

    Login om te reageren
  40. fconderkantlat zegt

    19 oktober 2020 om 11:28

    “Audi heeft speciaal voor de RS6 namelijk de afstand tussen de bovenkant van de wielkast en de raamlijn verkleind ten opzichte van de gewone C8 Avants.”

    seriously @jaapiyo ?

    is het niet gewoon simpelweg dat de afstand kleiner is omdat een RS6 grotere sloffen in de wielkasten draagt (dus grotere wielkasten) dan een standaard A6 wat met 16 of 17 inch begint? En daarnaast en verlaagd onderstel van de RS6 ten opzichte van een gewone A6?

    Je brengt het als een hele technische design wonder, maar soms is het allemaal simpeler dan dat jij of Audi (of een ander merk) het voorschotelt

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      19 oktober 2020 om 20:53

      @rrk147: @fconderkantlat: https://www.youtube.com/watch?v=vH3AOZZd-Fg&t=27m00s

      Login om te reageren
  41. rrk147 zegt

    19 oktober 2020 om 12:02

    Het is toch een een (oude) stelregel van designers dat er niet meer metaal boven het achterwiel mag zitten, dan de grootte van het achterwiel. De 4 serie voldoet daar net aan, de c klasse niet. En bijvoorbeeld bij de eerste Toyota Prijs was dit totaal niet het geval, daar waren de wielen veel te klein.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      19 oktober 2020 om 12:04

      @rrk147: of de Ford Ecosport, deze heeft ook kleine wielen, en dan veel metaal daarboven voordat de raamlijn begint.

      Login om te reageren
  42. snp zegt

    19 oktober 2020 om 12:37

    De voorkant is net een Alfa Romeo met die grill en koplampen combi en van de zijkant heeft ie de lijnen van een hyundai coupé. Zeg het met pijn in m’n hart, maar wat verschrikkelijk lelijke auto..

    Login om te reageren
  43. timoangelo zegt

    19 oktober 2020 om 12:40

    Waarom. Maakt. BWM. Opeens. Lelijke. AUTOS!!!!!!!!!

    Login om te reageren
  44. caprio zegt

    19 oktober 2020 om 14:40

    Los van deze twee grote details vind ik hem en profiel helemaal niet mooi, zoals dak, achterruit en kofferdeksel samensmelten is weinig harmonieus of spannend. De achterlichten zien er gelukkig wel beter uit dan van de 3 serie, daar vind ik de achterkant sowieso niets

    Login om te reageren
  45. Ram-G-maN zegt

    19 oktober 2020 om 17:54

    @jaapiyo: Helemaal mee eens! Ik wil graag deze video met je delen: https://youtu.be/Wzxfl4nYdVs
    Dan hoef ik niet te een hele betoog hier te houden waarom de huidige BMW’s stuks voor stuk miskleunen zijn.

    Login om te reageren
  46. k20r zegt

    19 oktober 2020 om 19:34

    Ik vind die dikke hamsterwangen naast de grill ook niet mooi. Die kan ik ook niet ‘unseen’.
    Gelukkig een kwestie van smaak.
    Ik vind de achterkant wel mooi. Veel merken verprutsen het aan de achterkant.
    Maar de grill, hamsterwangen ernaast en nu het grote vlak tussen de kleine ramen en wielen kan ik niet meer langs kijken.

    En nog steeds respect voor diegenen die hem wel mooi vinden en kopen. Geen duizend in een dozijn auto.

    Login om te reageren
  47. wjeurs zegt

    19 oktober 2020 om 19:51

    Die lap staal tussen wiel en raam kan nog vrij eenvoudig gebroken worden door lijnvoering. Echter, de typerende continue lijn rondom die BMW altijd heeft gehad is nu ook opgebroken, ik heb al een aantal redesign videos gezien en zelf een aantal aanpassingen gedaan in Photoshop wat het in mijn ogen ten goede kwam

    Login om te reageren
  48. GielMK1 zegt

    20 oktober 2020 om 01:45

    De nieuwe 4 serie neus lijkt een beetje op een dubbele Ford Edsel neus. Zelfs als na 60 jaar is het nog steeds duidelijk waarom die geflopt is.

    Interessant verhaal over de optische massa.
    De Toyota GT86, Lexus CT200h en Mitsubishi Eclipse (2006-2011) hebben ook zo’n grote afstand tussen achterwielkast en achterraam. Daardoor lijken zelfs 17-18″ wielen veel te klein.
    Een Aston Martin V8 vantage uit 2005 heeft ook best grote afstand tussen raamlijn en wielkast, maar dat werkt juist wel goed in combinatie met het cleane ontwerp.
    (AM V8 vantage vind ik nog steeds een van de mooiste lijnen en vormen van een sportcoupé)
    E46 en E92 coupe hebben ook mooie lijn en wigvorm.

    Login om te reageren
  49. flatoutmarten zegt

    19 december 2020 om 23:46

    Spijker. Op. De. Kop. @Jaapiyo !
    De nieuwe 4 ziet er met die oplopende raamlijn uit als een f*cking B-segment crossover. De gruwel!

    Login om te reageren
    • flatoutmarten zegt

      21 december 2020 om 21:23

      P.S.: Dat zei ik eind september ook al onder dit artikel: https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-m3-g80-en-m4-g82-zijn-officieel-video-177463

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North