• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

#Carmageddon: moet slooppremie comeback maken?

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 juni 2012 om 19:59 – 25 Reacties

Autokerkhof


Wellicht had je al zoiets meegekregen, maar het loopt niet bepaald storm met de Europese autoverkopen. Dit ligt grotendeels aan de zuidelijke knoflooklanden, maar ook hier is het niet bepaald hosanna, en dus gaan er geluiden op om de slooppremie maar weer van stal te halen. Een goed idee?

Tussen 2009 en 2010 werd, om de algehele malaise van de autobranche te mitigeren, naar goed Amerikaans voorbeeld in verschillende Europese landen een slooppremie gehanteerd. In het kort betekende dit dat het aantrekkelijk werd gemaakt je oude afgetrapte stinkblik in te ruilen voor een glanzend nieuw, maar vooral ook schoon, exemplaar. Goed voor de economie én lief voor het milieu, twee vliegen in één klap.

Momenteel zitten de verkopen wederom in het slop, en dus kan je er donder op zeggen dat er weer stemmen opgaan voor nog een rondje slooppremie. Hee, misschien kunnen we er zelfs die gevreesde fabriekssluitingen mee voorkomen, nietwaar?

Inderdaad: niet waar. Een dergelijke regeling heeft slechts een tijdelijk effect, vergelijkbaar met de registratiegekte van deze maand. Zodra hij voorbij is slaat de markt vermoedelijk weer dood. Zeker in Europa is er sprake van overcapaciteit, en een verminderde vraag, omdat de consument bang is en zijn geld liever op zak houdt. Zou het dan echt helpen om kunstmatig vraag te creëeren door er weer een zak overheidsgeld tegenaan te gooien, of schuift dat de problematiek slechts een jaartje door?

Ik denk zelf het laatste. Laat de noodlijdende fabrikanten nou eens door de zure appel heenbijten en orde op zaken stellen. Kost wat, maar het levert op de lange termijn wel voordeel op. Echt veel toekomstperspectief heeft de niet-high end autoindustrie in West-Europa niet. Lullig voor de werknemers die buiten de boot vallen, maar zo werkt de economie nou eenmaal. Diezelfde werknemers hoor je ook niet als het crescendo gaat, en er nieuwe banen geschept worden.

Bovendien had het vorige programma spilzieke uitwassen, vooral in de Amerikaanse variant, Cash for Clunkers. We worden eigenlijk liever niet herinnerd aan de beelden van tiptop-auto’s die alleen om de economie aan te jagen de vernieling in worden geholpen.

Bovenstaande is natuurlijk geheel de persoonlijke mening van ondergetekende, misschien heb je er zelf een andere kijk op? Deze is uiteraard welkom in de comments.

Ook interessant!

  • Autoverkoper denkt niet na
    Video: autoverkoper denkt niet helemaal goed na
  • Ferrari doet uitstekende zaken ondanks pandemie
  • Video: GTST voor gevorderden
  • Video: magistrale herstart Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Carmageddon, sloopregeling

Vorig bericht: « Viercilinder in de Mustang & 5 Serie GT, accu vol in 5 minuten en kamperen in je Prius #Groen7
Volgend bericht: Ferrari-veiling na aardbeving brengt €1,8 mln op »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    20 juni 2012 om 20:03

    Ik zeg…slopen die benzinemotoren lang leve de diesels ;-)

    Login om te reageren
    • F612S zegt

      20 juni 2012 om 21:23

      @Soulmaster: Kom dat alsjeblieft eens in de Verenigde Staten vertellen. Ze rijden daar praktisch alleen maar benzine auto’s. Zelf snap ik niet waarom diesel er zo impopulair is.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        20 juni 2012 om 22:01

        @F612S: in Amerika is benzine retegoedkooop en moeten diesels aan strenge milieueisen voldoen.

        Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    20 juni 2012 om 20:07

    We houden Griekenland al overeind
    En straks Spanje.
    Nu ook nog de auto industrie?
    Waar komt het geld dan vandaan?
    Oh shit, van ons……..natuurlijk.

    Ooit het compleet gave als nieuwe interieur van een DS Pallas in Frankrijk gekocht.
    Die was gecrusht door de zgn Balladur regeling.
    Was van Opa geweest. Die DS
    Die hem had ingeruild op een nieuwe Nissan.

    Login om te reageren
    • ruudw zegt

      20 juni 2012 om 20:14

      @desjonnies: Dat geld komt niet direct van ons. Daar moet eerst nog voor worden geleend bij de bank

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        20 juni 2012 om 22:03

        @ruudw:
        Maar wij houden de banken overeind…

        Login om te reageren
    • mezos zegt

      21 juni 2012 om 04:14

      @desjonnies:

      Precies, Nederland heeft al een gigantische staatsschuld. Nederland kan het niet veroorloven om slechte economische landen in Europa miljarden te geven met grote kans dat het nooit terug komt.

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    20 juni 2012 om 20:11

    nou nou nou .. “sloop”regeling ..
    je bedoeld waarschijnlijk de “stuur die ouwe meuk maar met subsidie naar Afrika regeling” ..

    Login om te reageren
  4. dennisr zegt

    20 juni 2012 om 20:56

    Ik vraag het me af, een oud barrel word particulier toch nog meer voor betaald dan bij de stealer..

    Zie nog geen stormloop op nieuwe auto’s als ze dit er weer bij doen eerlijk gezegd..

    Login om te reageren
  5. nielsvanderweiden zegt

    20 juni 2012 om 20:59

    “Zou het dan echt helpen om kunstmatig vraag te creëeren door er weer een zak overheidsgeld tegenaan te gooien, of schuift dat de problematiek slechts een jaartje door?”

    En dat is de crux van het verhaal. Omdat de industrie de overcapaciteit niet wil aanpassen moet de belastingbetaler er maar voor opdraaien, die dan een beetje van zijn geld kan recupereren door een nieuwe auto van de slooppremie te kopen.

    Mijn ouwe hok (21 jaar) doet het nog prima. Deze maand vijf jaar in bezit and counting. Nieuwe auto? Nergens voor nodig.

    *”Abwrackprämie: ich habe überlebt!”-sticker bestelt*

    Login om te reageren
  6. awesome zegt

    20 juni 2012 om 21:02

    Ja, laten we de dealers vooral overeind houden met een slooppremie. Jammer alleen dat de zelfstandige dealer er zo weinig aan heeft.
    Zoals al eerder aangegeven, hebben steeds meer importeurs dealerschappen overgenomen(PON, Louwman). Deze kunnen echt wel rondkomen zonder slooppremie volgens mij.
    Zij leven helemaal niet meer van de verkoop van nieuwe auto’s, maar van de lease.

    Mocht het toch door gaan, wil ik ook graag een slooppremie voor bankstellen en fietsen. Hier in de omgeving gaat de ene woonwinkel na de andere fietsenmaker kapot, maar steun vanuit de overheid is nergens te bespeuren.

    Login om te reageren
  7. meneersander zegt

    20 juni 2012 om 21:09

    Vind dan wel dat alleen afgeragte auto’s hiervoor in aanmerking mogen komen. In de tijden van de slooppremie zijn veel nog goede auto’s gewoon zonder pardon gesloopt….

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      20 juni 2012 om 21:33

      @meneersander: Maar wat is in dit geval afgeragd?
      Een auto met 400K op de teller hoeft niet afgeragd te zijn…

      Login om te reageren
      • meneersander zegt

        20 juni 2012 om 22:01

        @awesome: een auto die amper nog op zijn veren staat, aan alle kanten roest, deukjes en krassen heeft, en ongeveer 10 minuten nodig heeft om te starten en vervolgens met een geluid waar je rillingen van krijgt in de versnelling gaat.

        Login om te reageren
        • Melvivio zegt

          21 juni 2012 om 00:37

          @meneersander: Die komen alleen nog maar in aanmerking voor slopen. De dingen die jij opnoemt zullen allemaal APK afkeur zijn.

          Login om te reageren
        • awesome zegt

          21 juni 2012 om 09:14

          @meneersander: Ok, maar volgens mij rijdt daar over het algemeen een groep mensen in die geen andere auto kunnen betalen. Die zijn niet in de gelegenheid om even 5K neer te leggen voor een andere auto…

          Login om te reageren
          • meneersander zegt

            21 juni 2012 om 15:18

            @awesome: Nee oke prima. Maar het is toch zonde om nog goede auto’s te slopen. Mijn buurvrouw reed in een Ibiza die heeft ze 2 jaar terug met slooppremie weg gedaan. Dat sing had 97k op de teller, super netjes, prima onderhouden ga zo maar door. Echter moest dat ding gesloopt worden vanwege de slooppremie.

            Login om te reageren
  8. ThomasBol zegt

    20 juni 2012 om 21:11

    De registratie gekte snap ik niet. Wij krijgen vanuit de fabriek allemaal voorraad toegezonden die over twee weken niemand meer wilt kopen i.v.m. wijzigingen in het belastingstelsel. Ik ga die dingen pas registreren als ik ze verkocht heb, maar dat gaat helaas niet snel gebeuren.

    Login om te reageren
  9. dnadave zegt

    20 juni 2012 om 22:56

    Sure, het zal de autobranche stimuleren

    Maar voor de regering van Nederland is het grotendeels weggegooid geld. Waarom? Omdat Nederland zo goed als 0,0 auto industrie heeft. Al het geld gaat linea recta naar Duitsland en andere autoproducerende landen. Alleen de BPM, die komt wel bij de overheid terecht.

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    20 juni 2012 om 23:50

    Het naar de sloop sturen van nog goede auto’s met steun van de staat.Lekker slim…

    Login om te reageren
  11. mezos zegt

    21 juni 2012 om 04:13

    Als de Nederlandse overheid nog meer Europese landen miljarden gaat geven die ze nooit terug kunnen betalen (bijv. Griekenland) dan zal Nederland nog sneller falliet gaan.

    Login om te reageren
  12. Simpson zegt

    21 juni 2012 om 10:38

    Het is een sigaar uit eigen doos…voor niet-rokers.
    De industrie heeft maar een mogelijkheid: Aanpassen of verdwijnen

    Login om te reageren
    • mellie zegt

      21 juni 2012 om 21:11

      @Simpson: hier ben ik het mee eens

      Login om te reageren
  13. Crownvictoria-owner zegt

    22 juni 2012 om 08:37

    Hoe linken ze mijn foto’s aan deze post??

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      22 juni 2012 om 09:49

      @Crownvictoria-owner: als je op de foto klikt dan kom je bij autojunk, waarschijnlijk heb je de de foto daar geupload?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North