Onlangs was Audi nog aan de beurt en niet geheel verrassend zit nu een andere VAG-dochter in de hoek waar de klapjes vallen.
Het Duitse Der Spiegel heeft onlangs onderzoek laten doen naar de uitstoot van de Cayenne met zelfontbrander en zoals je waarschijnlijk al verwachtte braakt de V6 TDI in de Cayenne volgens dat onderzoek teveel NOx uit. De uitstootwaardes zijn op verzoek van Der Spiegel gemeten door TÜV Nord onder normale omstandigheden.
De hoeveelheid NOx die de Cayenne Diesel uitstootte was dusdanig hoog, dat de auto op basis van deze waarden niet had mogen worden goedgekeurd voor de openbare weg. In een reactie liet Porsche weten dat het merk zich niet kon vinden in de testresultaten en dat de uitstoot van diverse factoren afhangt.
Ondertussen wordt de gang van zaken bij Audi onderzocht omdat autoriteiten het vermoeden hebben dat De Boksbeugel het niet zo nauw nam met de uitstootregeltjes.
22 reacties
Kan gewoon zeggen dat ie 1op50 loopt ..
Kan gewoon zeggen dat je de versnellingsbak nooit van nieuwe olie hoeft te voorzien ..
Niemand houdt je hier tegen ..
Oplichting en sjoemelen zit (heel toevallig net als corruptie) in de gedoogzone ..
Zodra ze de showroom uit zijn is de uitstoot 20x hoger.
Men zou bijvoorbeeld de bijtelling afhankelijk kunnen maken van het werkelijke verbruik. Alle data is er, maar de privacy zal het in de weg staan.
Echter rijd ik gemiddeld 5,3l/100km. We hebben de data van de tankpassen, de hoeveelheid km’s per jaar. Daar komt een gemiddeld verbruik uit. Redelijk foolproof in mijn ogen. Als de regering daar diverse bijtellingsclausules op los laat kan je als berijder er ook wat op besparen. Des te hoger je verbruik, hoe meer je betaald. Daarmee stimuleer je zuinige auto’s (minder vervuiling) en de vervuiler betaald.
Als ik iets oversla in mijn beargumentatie lees ik graag je antwoord.