Deze Jag heeft Italiaanse flair

Auteur: , 17 Reacties

Jammer dat er slechts één exemplaar van gebouwd is...

De tijd dat autodesigners nog genoeg hadden aan een stuk aluminium en een hamertje ligt helaas achter ons. Pininfarina doet tegenwoordig dan ook dingen waar je je bedenkingen bij kunt hebben, maar de Italiaanse ontwerper heeft gruwelijk mooie dingen gebouwd. Ferrari (jong en oud) komt wellicht als eerste bij je op.

Toch heeft Pininfarina ook veel fraaie dingen geklopt voor andere fabrikanten. Check dit lijstje maar eens. De Jaguar XK120 is ook een goed voorbeeld. Deze one-off uit 1954 zou destijds speciaal gebouwd zijn voor de Amerikaanse importeur Max Hoffman.

Of dat inderdaad zo is en wat er na de bouw precies met de Jaguar gebeurde is ietwat mysterieus. Er bestaat zelfs geen consensus over de vraag of het apparaat in Genève of in Turijn aan het publiek werd getoond. Hoe het ook zij, de auto kwam na een leven in de Verenigde Staten naar Duitsland. Daar werd de auto gestald en enkele jaren geleden onderging deze bijzonder elegante kar een grondige restauratie.

Als basis diende de standaard Jaguar XK120. Onder de kap dus een zes-in-lijn met rond de 200 pk. Maar als je die geweldige koets eens effe goed bekijkt doen pk’s en acceleratietijden er niet meer toe. Dit is kunst.



17 reacties

Inderdaad de belichaming van Italiaanse Flair. Mooi ding!
Niet zo indrukwekkend als de Jaguar XK Supersonic gebouwd door Ghia, maar goed, kleinigheid hou je ;-)
@rob:
Hmmm.. Ik vind die Supersonic een beetje te Ghia. Je ziet de XK er niet in terug. Dan vind ik deze Pininfarina beter geslaagd. Heel elegant en veel minder pompeus ogend dan de standaard XK 120.
@original_arnoud:
De Supersonic koets was dan ook 100% een andere koets dan de XK. Alleen onderhuids was het nog Jaguar. Ghia heeft de koets ook op FIAT 8V en Aston Martin DB2 chassis gezet.
@original_arnoud:
Overigens vind ik het wat ver gaan om de Jaguar XK120 pompeus te noemen….
Vind de standaard roadster body, zeker met afgeschermde achterwielen, een stuk stijlvoller/sierlijker. Dit met veel chroom behangen exemplaar is zeker fraai en vooral heel erg Italiaans, maar niet perse mooier. De XK120 Jabbeke record wagens is trouwens óók een stuk sexyer.

1 Supersonic, 2 Roadster met dichte wielkasten, 3 Jabbeke, 4 Standaard coupe body, 5 dit exemplaar. Dat is mijn XK120-volgorde ;-)
@rob:

1954 ..
Plymouth Dodge Chrysler DeSoto deden goede zaken met Ghia toen de tijd ..
Met Virgil Exner die uiteraard een hele dikke vette vinger in de pap had ..

Steekt deze Jaguar serieus magertjes bij af ..
@lincoln: Dat is uiteraard jou mening. Ik hou niet zo van die Amerikaanse shit. Die jaguar is legendarisch, maar ja, dat is mijn mening!
@ger_dekker:

Jahaa .. zo legendarisch zelfs dat maar eentje van gemaakt is .. dik 60 jaar verstopt .. en waar jij tot 5 minuten geleden het bestaan niet van af wist ..

Ja ja .. heel legendarisch ..
@lincoln: en jij wist natuurlijk weer allang dat hij bestond
@ger_dekker:
Amerikaanse shit…
Je hoeft het niet mooi te vinden, maar ik denk dat je de enige persoon ter wereld bent die de conceptcars gebouwd door Ghia in opdracht van de Amerikaanse merken ‘shit’ noemt. Die dingen genieten wereldwijd erkenning, toen en nu. Gelden als de meeste indrukwekkende conceptcars ooit. Die dingen hebben de toon gezet, hebben zeker hun impact gehad op de autoindustrie. Zoiets noem je legendarisch toch?

Deze, overigens erg fraaie, one-off Jaguar heeft verder helemaal niks bijgedragen aan wat dan ook. Iedereen was hem nota bene vergeten. Hoezo legendarisch?
@Rob: hi rob je hebt helemaal gelijk die amerikaanse bagger is niet eens op die rechtuit wegen op de weg te houden , kan het wek duur zijn maar die roestbakken komen niet uit de startblokken als je cilinderinhoud in verhouding van pk’s en koppel ziet
@lincoln:
Chrysler d’Elegance. Chrysler Special Thomas. Jaguar/FIAT Supersonic. Lancia 2000 Aurelia. Cadillac 62 by Ghia. Abarth 1100. Chrysler GS-1. DeSoto Adventurer II. Dodge Firearrow Cabrio/Coupe. Plymouth Explorer. Chrysler ST Special.
De Ghia showcars/concepts uit periode 1951 tm 1955. Heb ik ze denk ik ook chronologisch neergezet.

Allemaal exact de juiste balans tussen smaakvol en extravagant. Allemaal ‘pure porno!’. Allemaal volstrekt onbetaalbaar. Allemaal volstrekt 100% volledig mijn smaak. DeSoto Adventurer op één. Dat ding is zóóó mooi. En uiteraard Virgil Exner. Die man begreep het helemaal.

Ik heb een dure smaak…..
Best of both worlds. Inderdaad een schoonheid!
Prachtig!
Schoonheid van een auto. Wat ik erg knap van het design vind is dat als je van de zijkant kijkt het lijkt alsof je een lange neus ziet en korte kont. Maar dat is dus niet zo. Fraai ontworpen!
Een schoonheid om te zien!
Wauw, ik denk dat ik geen mooiere auto ken. Prachtig
Deze lijkt wel erg hard op een Alfa Romeo 6C 2500 ss! Zoek maar eens een plaatje op als je nieuwsgierig bent

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).