• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche staakt Amerikaanse verkoop Cayenne Diesel

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 november 2015 om 11:41 – 28 Reacties

Porsche Cayenne diesel


In het kielzog van dieselgate en de mogelijke besmetting van de 3.0 V6-aandrijflijnen heeft Porsche North America besloten de verkoop van de Cayenne Diesel te staken.

Met een lekker kort statement laat de Amerikaanse tak van de Duiste fabrikant het volgende weten:

Porsche Cars North America, Inc. today decided, in view of the unexpected U.S. EPA notice received yesterday, to voluntarily discontinue sales of model year 2014 through 2016 Porsche Cayenne Diesel vehicles until further notice. We are working intensively to resolve this matter as soon as possible. Customers may continue to operate their vehicles normally.

Nu moeten het gevolg van deze stap niet overschat worden: hoewel Porsche in de VS enorm veel Cayennes verkoopt, is het overgrote deel daarvan uitgerust met een dikke benzine-V8 of -V6. Het tot nader order opschorten van de verkoop zal derhalve geen enorme deuk in het dealernetwerk slaan.

Macan

Toch heeft de fabrikant uit Zuffenhausen wel eens in rustiger vaarwater gezeten: het moet ook al 60.000 Macans terugroepen, waarvan 317 in Nederland, en nu lijkt het ook nog eens in de draaikolk die dieselgate heet te worden meegezogen. Als ze nou alleen 911’jes waren blijven produceren hadden ze dit gezeur nu niet gehad, maar ik gok dat de explosieve uitbreiding van het concern de laatste jaren onder de streep nog steeds meer voor- dan nadelen biedt.

Aandeel VW krijgt patsen

Het aandeel van moederfabrikant Volkswagen staat op de Duitse beurs momenteel 9% in de min, op 100 euro.

Update: ook Audi staakt de verkoop van de 3.0 TDI in de VS, betroffen zijn de Q7, A6, A7, A8, A8L, en Q5. Volkswagen – dat er de Touareg met 3.0 TDI verkoopt – doet vooralsnog niet mee aan de vrijwillige recall.

Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Diesel, Porsche, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Definitief: dit kost de Audi Q7 e-tron [15% bijtelling]
Volgend bericht: Polestar doet zijn kunstje op de nieuwe Volvo XC90 »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    4 november 2015 om 11:48

    Je blijft lachen om die Duitsers..

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      4 november 2015 om 12:10

      @norge: ik ben die popcorn inmiddels spuugzat… over op de Bockwurst

      Login om te reageren
  2. spykerboy zegt

    4 november 2015 om 11:56

    Aandeel staat momenteel op 117 euro, niet op 100…

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      4 november 2015 om 12:14

      @spykerboy: Er zijn 2 koersen. verschil is mij ook niet duidelijk..
      http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11740/Volkswagen.aspx op dit moment 118 euro
      http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/150122095/Volkswagen-AG-Vz.aspx op dit moment 101 euro

      Iemand die weet wat het verschil is?

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        4 november 2015 om 12:57

        Laatste moet je hebben. Het verschil is wel achter te komen denk ik.

        Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          4 november 2015 om 13:07

          @sir_smokalot: oke, in n vorig artikel over de koers van vw werd ‘de andere’ gebruikt.

          Login om te reageren
        • gregorius zegt

          4 november 2015 om 15:26

          @sir_smokalot: geen van die 2 moet je hebben.
          Je hebt VOW en VOW3. VOW is de normal share inclusief voting right. VOW3 is de ‘preferred’ share; iets meer dividend, geen voting rights.
          Dan heb je nog Duitsland. Daar heb je meerdere beurzen (lekker pre-historisch). Wanneer je in de media cijfers ziet over de beurs in Duitsland, hoort dat data te zijn van Xetra. Xetra is ook in Frankfurt, ‘naast’ de lokale Frankfurt exchange; lekker verwarrend.
          Het meeste volume en de daarmee ook de beste prijzen, krijg je als je met ‘Xetra’ verbindt; noem het de verzamel beurs voor het gemak.

          Anyway. In de media hoor je, wanneer je een share prijs de prijs van het gemiddeld genomen, meest gehandelde aandeel weer te geven (uitzonderingen daar gelaten). VOW3 Xetra handelt 2.5 mio stukjes per dag (die van 101 eur). VOW op Xetra ongeveer 400k stukjes en als je alleen naar VOW3 op Frankfurt kijkt, is het 30000 stukjes (in het artikel van gister werd er ook naar VOW3 op Frankfurt gekeken, die een vertekende close had van Maandag omdat het aandeel daar nauwelijks wordt verhandeld).
          VOW3 op Xetra doet nu 101.8, waarmee ze ruim 8% in de min zitten. Dat is tov de close van gister van 111.

          Overigens is Yahoo finance een stuk chiller te gebruiken als dat poep-iex. Daar zal je ook eerder gelijk de goede zien boven aan de lijst.

          Login om te reageren
          • sir_smokalot zegt

            4 november 2015 om 15:27

            @gregorius: Had al zo’n vermoeden dat t om preferente aandelen ging, maar geen tijd t uit te zoeken :)

            Login om te reageren
      • edftw zegt

        4 november 2015 om 13:04

        @bartteeuwen: De eerste is aandelen die verhandeld worden in de AEX en de tweede op de FSE, dat is de beurs in Frankfurt. Waarschijnlijk is het aandeel in Frankfurt dat van het hoofdconcern maar ik zou het niet met zekerheid durven zeggen

        Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    4 november 2015 om 11:58

    Heb eens in een Cayenne Diesel gereden. Was een verrassend fijne auto. Liep 1 op 11-12.

    Toch schrijnend: de Porsche Cayenne diesel is een van de milieuvriendelijkste SUV’s die je in Amerika kan krijgen. Ik heb geen medeleven met het merk Volkswagen of de merken uit de Volkswagen Groep (VAG is enkel VW zelf…). En ook niet met Porsche. Maar de 1 op 3 lopende turbo’s kunnen wel…

    En de Suburban, Explorer, Expedition, Durango mogen ook verkocht worden aangezien het technisch vrachtwagens (trucks) zijn, en dus niet hoeven te voldoen aan de eisen.

    Ik ben geen complottheorie denker, maar dit komt sommige lobbyisten heel goed uit! De Grote Drie en de Japanners kunnen hun dikke V6’en en V8’en verkopen, terwijl de in de praktijk alsnog schonere VW’s het moeten ontgelden.

    Maar ach, voor @norge zijn dit mooie tijden! ??

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 november 2015 om 12:23

      @gtwillem: amen! Helemaal juist gesproken. Natuurlijk zijn ze fout door onjuiste cijfers te vermelden, maar ze zijn nog altijd velen malen minder vervuildend dan de rest.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      4 november 2015 om 12:45

      @gtwillem: ik schreef het eerder al, dit is pure politiek. Detroit wil zijn ding kunnen blijven doen dus moeten de Europeanen ff een stap terug gezet worden. Daarbij is het natuurlijk mooi meegenomen dat het een negatieve invloed heeft op de economie hier. Dat geeft de yanks ook meer macht.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        4 november 2015 om 13:14

        @lekbak:

        Navigators en escalades zijn toch echt geen vrachtwagens ..

        Login om te reageren
        • boltiev6 zegt

          4 november 2015 om 19:07

          @lincoln: nee, klopt, dat zijn tractoren. en nog erg lelijk ook!

          Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 november 2015 om 13:15

      @gtwillem:

      Raar dat een NLer gaat klagen over andermans belastingstelsel ..

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 november 2015 om 13:30

        @lincoln: Hahahaha, zijn we al zo ver gekomen?? :-D Maarreh, verkeerde deductie: ik klaag niet, ik vind het opmerkelijk, zoals je kunt lezen ;-). De ‘nasi goreng’ van mijn zus van het weekend, dar kan ik over klagen.

        Login om te reageren
  4. cpp1 zegt

    4 november 2015 om 11:59

    Who gives a shit, handje vol van die dingen zijn daar verkocht.

    Login om te reageren
  5. reistje zegt

    4 november 2015 om 12:00

    Dat zal qua verkoop wel meevallen gok ik zo, naamschade is iets anders. Diesels zijn toch niet echt populair daar.

    Login om te reageren
  6. G-Ammo zegt

    4 november 2015 om 12:06

    Hahaha.. Amerika doet er altijd alles aan om hun eigen GM merkje te redden door concurrentie te fucken.

    Prutsers.

    Maak fatsoenlijke auto’s, heb je dat gezeik niet.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      4 november 2015 om 12:12

      @G-Ammo: Heeft GM of de US government dan die vervuilende Porkers gebouwd??? Anders snap ik je reactie niet..

      Login om te reageren
      • G-Ammo zegt

        4 november 2015 om 12:38

        @406_v6: Je snapt het inderdaad niet.

        Kijk maar naar dat gezeik met dat gaspedaal van Toyota… Ze zaten er boven op, waarom? Da moneyz! Eigen merkje redden! Ik geloof zelfs (niet zeker!) dat GM je een auto gaf / voor de helft van de prijs gaf als je je Toyota zou inleveren. Iets in die zin.

        Ze weten donders goed dat de Amerikaanse merken niet op kunnen tegen de Europese en Japanse auto’s. Dus als er maar ook IETS is met deze merken……

        Login om te reageren
  7. mout zegt

    4 november 2015 om 12:13

    Extra gratis voorspelling van @mout: Voor de aandeeltjes VW ag naar €50 gezakt zijn wordt het bedrijf overgenomen. De overnemende partij is niet een grote autofabrikant maar een investeringsvehikel dat niet op de beurs verhandeld wordt.
    Dan hoeven ze een boel (koersgevoelig) nieuws niet meer verplicht onmiddellijk naar buiten te brengen, en kan dat wat geregisseerder, en deels achter gesloten deuren.
    Dan wordt er, buiten zicht van de media, lomp, grondig en snel uitgezocht waar de rot zit. MAN of Caterpillar rijdt immers ook op diesel, en Ducati ook op benzine. Continental veroorzaakt ook fijnstof. En de financieringspoot kan ook sjoemelen met aanbestedingen. Dan volgt bijltjesdag. Horen wij niks van, maar bij honderden directeuren plopt een berichtje binnen: Hoi. Je kunt afzien van ontslagvergoeding en morgen gaan solliciteren. Hoeft niet, maar dan gaat van de week deze tenlastenlegging naar het OM.
    Volgende ronde: In de organisatie wordt een poot gezocht (my guess: Seat) om de verliezen bij te parkeren.
    De afzonderlijke merken krijgen veel meer vrijheid, en mogen aan een eigen reputatie gaan bouwen. Veel meer samenwerkingen met externe partijen. Doen ze al in China, maar straks overal.
    Een jaar of zes later, tenslotte, begint de uitverkoop. Eerst wat niet bij de kernactiviteiten hoort. Continental, leasemaatschappijen, financieringsmaatschappijen, dat werk. Vervolgens de kleine, winstgevende kroonjuweeltjes zoals Bentley of Ducati. Binnenboord blijven Porsche, VW, Audi. Als tenminste de VW en Porsche families samen koffie blijven drinken. Dat drietal gaat als afsluiting samen weer naar de beurs.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      4 november 2015 om 13:42

      @mout: Of de Duitse belasting betaler koopt zich meer op in Vaag en er gebeurt helemaal niets..

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      4 november 2015 om 13:48

      @mout: “winstgevende kroonjuweeltjes zoals Ducati”

      Mooi motormerk, Ducati, maar winstgevend? Een jaar of twee geleden was Ducati op sterven na dood.

      Login om te reageren
    • Stefje zegt

      4 november 2015 om 14:02

      @mout: Wow, jij kan zo fictie gaan schrijven :)

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      4 november 2015 om 16:32

      @mout: ik zie de link VAG en Caterpillar ff niet??

      Login om te reageren
  8. fit4fun zegt

    4 november 2015 om 12:24

    VW ontkende het eerst maar nu toch een schuldbekentenis?

    Login om te reageren
  9. schuimbekje3 zegt

    4 november 2015 om 14:36

    Porsche Cayenne is gewoon een NOG duurdere Volkwagen Touareg.
    Weinig Porsche aan.
    Net zoals de Porsche Macan die gewoon een Audi A4 is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North