De Tesla Model 3 wordt bijzonder kaal

Auteur: , 70 Reacties

Want veel valt er niet te kiezen...

De Tesla Model 3 is al een behoorlijke hype aan het worden. Dat is bijzonder knap, want het is een eigenlijk een auto waar we niet zo heel veel concrete dingen over weten. Complimenten en een diepe buiging voor de Trump-minnende Musk en zijn consorten. Wat we weten over de Tesla Model 3 is dat dit de absolute verkoopknaller moet gaan worden en qua uiterlijk nauwelijks zal afwijken van de Concept-uitvoering. Er mag dus helemaal niets mis gaan. De early adopters zijn natuurlijk laaiend enthousiast over hun Model S en dankzij de voorliefde voor het product meer vergevingsgezind dan een normale klant.

Tesla Model 3

Echter, de volgende groep consumenten (Early Majority in marketing-termen) gaat een heel stuk kritischer zijn op slechte afwerking, onbetrouwbaarheid en kinderziekten. Kijk maar naar de tweede generatie Renault Laguna. Ze hebben bij Renault die (voor die tijd eveneens vooruitstrevende) auto de naam moeten veranderen naar Talisman, ondanks dat de derde generatie Laguna betrouwbaarder was dan Berry van Aerle.

Aan de andere kant is Tesla erbij gebaat om zoveel mogelijk Model 3’s te slijten in zo kort mogelijke tijd. Ondanks dat het een merk is met enorme waarde, zijn de investeringen in de ontwikkeling van de Model 3 torenhoog. Uiteraard heeft Elon hier zelf ook al over nagedacht hoe dit te tackelen. De oplossing is even elegant als simpel: je kan de auto uiterst beperkt samenstellen. Dat verklaart misschien waarom ze de marge hoog kunnen houden.

Tesla Model 3

En dat beperkt moet je bloedserieus nemen want er komt maar één motorisering (elektriek uiteraard) en één type aandrijving (naar de achterwielen). That’s it. Ook qua uitrusting zul je op een houtje moeten bijten, want je kunt geen opties uitkiezen. Het enige wat je kunt doen is kiezen uit een kleur en het formaat velg. De aftermarket industrie, die in de VS al veel groter is dan in NL, zal er zeker zijn garen bij spinnen. Het helpt waarschijnlijk ook om op die manier de Model 3 sneller op de markt te kunnen brengen.

Tesla Model 3

Het heeft nog een paar voordelen. Want Tesla wil voorkomen dat mensen die een Model S kunnen betalen voor een Model 3 kiezen. Wil je luxe: dan moet je kiezen voor de Model S. Uiteraard is het niet de bedoeling dat dit zo blijft. Musk geeft aan dat dit voornamelijk is voor de eerste run aan orders. Na verloop van tijd zal er meer keuze komen in vermogen, aandrijving en aankleding. Of Tesla met de Model Y een zelfde tactiek gaat bewandelen, is vooralsnog onduidelijk. (via: Carbuzz)



70 reacties

Tesla loopt volgens mij toch het gevaar imagoschade op te lopen. Als de betrouwbaarheid van nieuwe technologie ondermaats blijkt dan zullen vele mensen afhaken. Waarbij je niet mag vergeten dat een groot deel van de markt al sowieso niet eens overweegt de overstap te maken omdat het onbekend en dus grotendeels onbemind is.

Verder vind ik de Tesla model 3 ook helemaal niet zo fraai vormgegeven, een gemiste kans denk ik!
Oftewel de klanten die je bedrijf overeind houden en vooraf betalen die worden het hardst genaaid.
@mrcabdrivert: je hoeft niet de eerste lichting te accepteren, kunt ook even wachten op de opties die je wilt. Het bericht zegt ook niet hoe kaal de auto wordt of misschien juist bomvol opties, zonder keuze. De meeste auto’s hebben bij introductie nog niet alle opties beschikbaar.
Maar wel opvallend bericht, Musk had eerder juist gezegd dat eerst de duurste versies zouden komen omdat daar meer marge op zit. Volgens mij zijn ze op het moment erg bang dat de Model S te veel gekannibaliseerd wordt.
@mrcabdrivert: je bedoelt de early adaptors? Die worden door elk bedrijf misbruikt.
@awesome: het zijn adopters niet, adapters. Adapters zijn voor laptops: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Early_adopter

Geeft vaak aan dat je er eigenlijk heel weinig van begrijpt en zoals heel veel mensen maar met termen gaat smijten waar je geen kaas van gegeten hebt.

@stephane8200: jij doet ook nog citroenen in de azijn of?
@martinez666: is dit een poging tot camouflage van originaliteit door een standaard forum/social media antwoord te geven?

Poging geslaagd! Ik geef je één like en hoop dat je daar heel blij mee bent. Kijk ik hier verder naar War Machine, die film is wél grappig.
Wat een lelijk ding
Leuk dat zijn klantenkring dit pikt
De andere kant is wel dat er ook veel nutteloze opties zijn in mijn ogen die op je auto.kunt bestellen
@rob5nismo: ik moet zeggen dat ik toch wel blij ben dat er airco en climate control als opties zijn. Ben zeer benieuwd wat een ‘kale’ auto in zijn ogen is, want dat zijn zaken die anno 2017 toch niet meer mogen missen, net als cruise control en een stel fatsoenlijke stoelen in dit segment.
@peug206: welkom in de 21e eeuw
@peug206: als je kijkt naar de model s, dan is airco, navigatie, elektrisch bedienbare en verwarm are stoelen, audio met Spotify, UMTS, 19 inch lichtmetaal etc allemaal standaard. Dus als de standaard bij de model 3 een heel eind vergelijkbaar is, is deze luxere dan de meeste concurrenten met allemaal zogenaamde opties.
@peug206: denk je echt dat op een Amerikaanse auto een airco een ‘optie’ zou kunnen zijn??? Dat wordt daar net zo noodzakelijk geacht als een stuur en remmen.
Ik zou er geen nee tegen zeggen hoor!
@vtechlover: je bedoelt kaal?
@JanJansen: Kaal neem ik hem ook hoor . Geen probleem .
And it will be available in every color as long as it is black..
Slim, soort van Henry Ford tactiek. Elke kleur kon je kiezen zolang het maar zwart was.
@autodrop: Dat was ook het eerste wat bij mij op kwam.
Zijn echt geen domme jongens daar bij Tesla, denk wel dat er een aardige tactiek achter zit.
Eerste referentie naar Model S wel juist? Wordt daar niet de Model 3 bedoeld. Het staat wat gek, eerst een Model S als voorbeeld en daarna een laguna expliciet als voorbeeld noemen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jammer dat ze steeds lelijker worden die Tesla’s.
Ik ben benieuwd naar de standaard uitrusting. Als deze inde basis vergelijkbaar is met de model s en x, dan is deze ten opzichte van veel andere concurrenten van de model 3 prima. Navigatie (touchscreen), bluetooth carkit, audio met Spotify, UMTS, app bediening, adaptive cruise control, elekyrische stoelen incl. Verwarming zijn vaak zaken die bij de concurrentie als optie kan worden gekozen maar bij Tesla standaard zijn.
@pramm: het gaat puur om hardwarematige opties. Software kan altijd later, bijv autopilot.
@flutterby: lijkt me logisch. Maar de vraag is in hoeverre het vervelend is als je geen opties kan kiezen als de auto eigenlijk al compleet is.
4 wielaandrijving bijvoorbeeld. Dat valt nu niet te kiezen. Er zijn genoeg merken waar dat ook niet mogelijk is.
Slechts 1 motorisering. Bij andere merken is het al snel een veelvoud, maar… Benzine, diesel, gas, hybride. Zorgt snel voor veel varianten. Maar wat als de motor die in de model 3 ligt een keurig nette en potente motor is die de auto in ca.6 sec naar de 100 brengt, is het dan vervelend als je nu verder nog niet kan kiezen?
@pramm: de motorisering gaat enkel over de US. De verwachting is dat wanneer de levering in Europa begint, de levering van 4wd ook mogelijk is.
@flutterby: Tsja, en tegen de tijd dat de auto hier wordt geleverd kan je een heel spectrum aan opties kiezen. Maar dat was juist net de discussie hier. Bij introductie is er weinig te kiezen.
@pramm: Dat doet een BMW niet anders. *20 en *40+ volgt altijd later.
@pramm: waarschijnlijk niet hoor, maar wel 4wd. Ze houden de Model 3 eenvoudig vanwege het productie proces. Als je luxe wilt koop je een S.
Efficiëntie van de productielijn optimaal benutten. Hoe minder te kiezen valt, hoe minder er extra aan ‘gesleuteld’ dient te worden.
@patrick_koning: minder lange levertijden, tevredenheid omhoog!
Spuuglelijk, echt..
Een auto is pas premium als je veel kunt kiezen (uiteraard tegen significante meerprijzen). Met de Model 3 maakt Tesla het voormalig 3 serie rijders dus moeilijk. Lijkt me niet verstandig van ze.
@mashell: Jij vindt het hokje ‘premium’ (zo ver daar sprake van is) belangrijker dan een gestroomlijnde productiestart? Bovendien denk ik dat als je alle 400.000 orderhouders bekijkt, er niet veel mensen bmw 3 serie rijders bijzitten. Het wordt de eerste aantrekkelijke ‘betaalbare’ elektrische auto die toevallig in hatchback variant op de markt komt. Anyways, ik vind het heel erg in hokjes denken. Ze hebben nog steeds niet het productieproces goed onder de knie, veel belangrijker dat ze zich daar op focussen. De bekende ‘panel gaps’ zijn bij de testauto’s nog ‘a nightmare’. Bovendien zal bij de configurator bekend worden welke opties er later wel beschikbaar komen.
@amg65: ja. De wagen is een directe concurrent van die BMW 3 serie. 35k is in de VS veel geld en de 50k die de wagen hier waarschijnlijk zal kosten ook, dat schept wel verwachtingen. En zo moeilijk is zo’n productie proces nou ook weer niet. Dit is de eerste redelijk betaalbare elektrische auto met een beetje reikwijdte, dat is een veel hoger niveau van engineering dan een productieproces. Dus ze kunnen een leuke intro line maken om de diversiteit klein te houden, dat gebeurt wel vaker, maar om hier nou in de pers zo’n bombarie over te maken past dan weer niet.
@mashell: vergeleken met de Bolt en Model S en X zal de Model 3 waarschijnlijk net onder de 40k duiken, maar in een standaard uitvoering die vergelijkbaar is met de premium concurrentie.
@flutterby: Ik denk dat de Model 3 net boven de 50k zal beginnen (ik baseer dit op dat Autobild de Model 3 in Duitsland op net onder de 50k verwacht) en er in Duitsland iets meer subsidie en lagere BTW geldt dan in Nederland. BPM is voor electrische wagens niet zo relevant.
@mashell: hoop het niet voor Tesla, dan prijzen ze zich in Europa uit de markt.
@amg65: de Model 3 is geen hatchback….
@mashell: een auto pas premium als je veel opties kan kiezen. Dus een kale auto van een “premium” merk met veel opties die gekozen hadden kunnen worden, is meer premium dan een die standaard al erg uitgebreid is uitgevoerd?
@mashell: BMW doet met de nieuwe 5 een grote sprong weg bij premium. Standaard executive is toch niet premium, gekke Duitsers…
@mashell: kun je bij Apple veel kiezen als je het nieuwste model wil? Nee dus en klanten hebben daar weinig problemen mee. Als de basis specificatie maar goed (genoeg) is..
@w0o0dy: bij Apple kun je meer kleuren kiezen dan bij andere computer en telefoon fabrikanten.
Dubbele ontkenning in de laatste alinea @willeme : Voorkomen… niet kiezen. Je bedoelt em anders denk ik ;-)
@steelboy: Nee, het staat er goed. Tesla wilt niet dat mensen die een Tesla Model S kunnen betalen, een Model 3 gaan aanschaffen.
@willeme: het woordje ‘niet’ moet er toch echt tussenuit
@tonyb: Zooo… Brainfart, is aangepast! Thanks!
Het is nieuw. Het is anders. Het betekent dus wennen. Veel “kinderziektes” verwacht ik niet, omdat het niets anders is dan een kleinere uitvoering van een bestaand model met -nu toch al wel- uitgerijpte basistechniek. En de afwerking? Die is uiteraard Amerikaans en die kennen andere maatstaven dan wij. Verder vind ik er niets vreemds aan, dat in eerste instantie slechts één uitvoering wordt uitgeleverd. Praktisch alle merken doen dat en komen pas later met andere uitvoeringen. Bij mij zou hij direct op de oprit mogen, omdat ik steeds enthousiaster word van die technische vooruitgang.
@9000cse: Het commentaar op de afwerking van de S was omdat de S 80-150k kost. Dezelfde afwerking op een auto van 40k is vergelijkbaar met de concurrentie.
Toch prima, scherm in ’t midden, al die autonome meuk erop, meer heb je ook niet nodig. Wel ff een lekkerder kleurtje erop dan dat grijs.
Wat een lelijke bak. Ik leg nu een picasso op de grond van afgrijzen
Is in Amerika niet heel vreemd. Daar ga je naar de dealer en kies je een auto uit die buiten staat. De opties die erop zitten zijn de meest gekozen opties, vaak met “trim packages”. Als je een andere kleur wilt wordt er gekeken of een dealer-collega die heeft staan. Een auto op bestelling die exact is zoals jij wilt doen ze daar niet, hebben ze het geduld niet voor. Krediet afsluiten en dezelfde middag wegrijden.
@smulders: Idd en zo hoort het ook vind ik niet zoals in NL 5 maanden wachten op een golfje hahaha.
-edit: thanks, is inmiddels gefixt-

En concurreert wua formaat idd met de 3 Serie maar een betaalbare EV met een acceptabel bereik is vrij nieuw, dus eigenlijk een uniek segment. Qua bijtelling. Laadkosten en onderhoud is ie eerder te vergelijken met een Ford Ka ;)
Wat een afgrijselijk lelijk hok ..

Maar deze wordt niet toegelaten op ’s Neerlands wegdek.
In de Nederlandse Wegenverkeerswet staat dat er aan zowel de voor- als de achterzijde van elke automobiel een kentekenplaat bevestigd dienen te worden. Bij dit model (de Franse overheid heeft hier namelijk al een officiële klacht voor ingediend bij Tesla die door laatstgenoemde verworpen is) is een kentekenplaat aan de voorzijde niet mogelijk. Een ophangsysteem van derden is niet mogelijk met de toegepaste aerodynamica in het model zelf.
@JaxDryke: Oei daar zal Tesla inderdaad geen rekening mee hebben gehouden!
@jaxdryke: ?? Volgens mij plek zat op de voorkant …4 schroeven klaar is Clara.
@jaxdryke: Dat lijkt mij echt een non-issue. Ik verwacht dat Tesla, net als bij de Model S en Model X, gewoon gaatjes in de bumper boort en een kentekenplaathouder monteert in de landen en staten waar dat verplicht is. Als ze dat niet zouden doen, zouden ze in de staat Californië (goed voor ongeveer de helft van alle EV-sales in de VS) niet eens verkocht mogen worden.
@edge: In Nederland moet het kenteken fier vooruit staan om gelezen (lees: geflitst) te kunnen worden.
Als dat niet mogelijk is, dan mag de auto officiëel niet toegelaten worden. Verscheidene eigenaren, waaronder ’s Neerlands 90s toyboy ‘Arnie’ (geej teej es teej) heeft hier de nodige problemen met de autobaanpolizei gehad, o.a. in zijn ‘oude’ Maserati. Dit is nog aan bod geweest in, volgens mij heette het zo, ‘de Heilige Koe’. Zal eens kijken of ik de VHS tape nog heb en om kan zetten naar DVD.
We wachten op de eerste test en de definitieve prijslijst. Het wordt een model met veel premium concurrentie van o.a. Volvo, Audi, Volkwagen, Mercedes, BMW, dus voor Tesla breekt nu pas echt het uur van de waarheid aan.
@eduardjan: Ik vraag mij af in hoeverre de Tesla Model 3 daadwerkelijk een Premium concurrent wordt. Een kenmerk van premium auto’s is dat je hem kunt aankleden zoals je wenst. Dat is in bij de Model 3 dus niet het geval. Het is in elk geval een interessante auto!
@willeme: op basis van prijs wordt dit een premium wagen. Daar verwacht je inderdaad een grote keuze vrijheid en een goede afwerking voor (hoewel het beperkte en trieste kleuraanbod van de BMW 5 serie ook niet bepaald premiumwaardig is).
Ik ben echter het meest benieuwd naar: hoever kan deze op een acculading rijden en hoe lang duurt het laden.
@willeme: volgens jou is dus het kenmerk van een premium auto, dat deze standaard uitermate kaal wordt uitgevoerd en dat je een fortuin aan opties nodig hebt om hem een beetje aantrekkelijk te maken.
Als men grofweg hetzelfde beleid heeft met de model 3 als de model s, dan wordt deze in standaard trim luxer uitgevoerd dan hoe de gemiddelde auto van de zogenaamde premium merken de fabriek verlaten.
@pramm: Dat is niet wat ik denk, dat is nu eenmaal hoe het is.

Een beetje Kia Optima, Renault Talisman of Ford Mondeo zijn veelal completer uitgerust dan een A4, 3 Serie of C-klasse. Daarmee bevestig je mijn gedachte: de Model-3 is nu non-premium middenklasser. Niets mis mee overigens.
@willeme: Volgens mij een erg onzinnig argument. Het feit of er veel opties zijn of niet en je dus je auto veelvuldig kan personaliseren staat m.i. volledig los van het feit of de auto als premium wordt gezien of niet.

Zowieso is er een verschil tussen hoe merken in verschillende landen worden gezien, dus je kan niet zondermeer jouw mening als waarheid neerzetten.

Wat m.i. veel meer te maken heeft met premium is de algehele beleving van de auto en het merk. In heb in het verleden audi gereden. Als ik mijn auto dan naar de garage bracht voor onderhoud, werd deze keurig netjes gewassen. Natuurlijk betaalde ik dan wel voor de “dure” onderhoudsbeurt. Maar een aantal jaar later was dit er al vanaf.

Bij Tesla wordt de auto eigenlijk altijd wanneer hij langs gaat in Tilburg keurig netjes met de hand gewassen, van binnen en buiten. Je krijgt gratis een vervangende auto mee (Meestal een Tesla). 1x een gewone auto mee gekregen, deze hoefde niet vol terug gebracht te worden.

Een ander mooi voorbeeld over “premium ervaring” vaneen andere tesla rijder. Op vakantie in Zuid Frankrijk op op de snelweg op vrijdag middag een probleem met een band. Hulp gezocht (buiten Tesla om), zorgde voor een fladbed vanuit een garage in de buurt. Die haalde de auto op en bracht hem naar zijn garage. Maar helaas… die banden had hij niet op voorraad. Dus dat zou pas de dinsdag erop worden.

Met 100 km van de camping af, niet ideaal. Tesla gebeld. Tesla is binnen 2 uur met een vervangende Tesla bij de mensen en haalt hun eigen auto op. Op dinsdag wordt de eigen auto door Tesla terug gebracht naar de camping met nieuwe band en keurig gewassen.
Dat is premium!
T is heel simpel: wat er niet op zit kan niet kapot. Dus als er straks duizenden van worden verkocht, hebben ze ook geen duizenden te fixxen als er een productiefout in zit. Wel zo handig als je weinig service centra hebt…
@peug206: het is een compleet elektrische auto dus helaas voor jou gaat het noet op. Elektronica kan namelijk altijd kapot.
mhooa, ben er niet kapot van maar als deze auto kant en klaar voor 35k voor de deur staat is het wel een leuk boodschappen autotje, dan houden we de 530d voor langere ritjes en vakanties
Het is gewoon hetzelfde met Trump, niemand was ooit gewend dat een president/premier WEL zijn beloften zou nakomen. Hetzelfde met deze Tesla wie altijd duits rijd of 95% posts heeft over duitse auto’s hallo AB, die is ook nooit gewend dat veel “opties” gewoon standaard zouden moeten zijn.
Je kan er vaak nog een 2e zelfde auto van bijkopen als je alle opties aanvinkt op een duitse auto.
@RobUSA: Niemand was ook ooit gewend dat een president heulde met de Russen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).