• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cayenne of Macan? Welke kies jij?

Auteur: willeme, gepost 10 januari 2022 om 17:02 – 28 Reacties

Cayenne of Macan

Als je bijna exact hetzelfde geld kwijt bent voor een redelijk lekkere Cayenne of een kale Macan, wat zou jij kiezen?

Er is nauwelijks een peil op de autoprijzen te trekken. Echte koopjes zitten er niet meer tussen tegenwoordig, of je moet op zoek zijn naar een stationwagon met 455 pk en topsnelheid van 180 km/u voor 55 mille. Het probleem c.q. het geval dat we in Nederland kennen is de BPM, deze op op basis van de theoretische uitstoot volgens de WLTP.

Dit zorgt ervoor dat de verhoudingen in sommige gevallen erg krom zijn. Vraag maar aan de Nissan-importeur die geen enkele 370Z kon slijten de afgelopen jaren. Maar bij Porsche zien we ook iets vreemds. Als je op zoek bent naar een niet al te dure SUV, weet je dat je minimaal een ton kwijt bent. Ja, dat is tegenwoordig ‘niet al te duur’. Maar we leven nu in tijden dat de Macan DUURDER is dan de Cayenne. Eh, huh?

Cayenne of Macan

Cayenne of Macan

En het is niet dat we een Macan Turbo tegen een oude Cayenne Diesel zetten. De goedkoopste Macan is duurder dan de goedkoopste Cayenne. Het scheelt namelijk slechts 100 euro volgens Porsche, maar het is eigenlijk van de zotte, nietwaar?

Cayenne of Macan

Speciaal voor jullie hebben we even een tabelletje gemaakt om te zien wat je nu werkelijk krijgt voor je geld:

Porsche Macan (95B)Porsche Cayenne e-Hybrid (PO536)
Prijs€ 106.300€ 106.200
Motor2.0 viercilinder turbo3.0 V6 turbo, hybride
Max. vermogen265 pk bij 5.000 toeren462 pk bij 5.300 toeren
Max. koppel400 Nm bij 1.800 toeren700 Nm bij 1.340 toeren
Transmissiezeventraps S Tronicachttraps automaat
Gewicht1.840 kg2.270 kg
0-100 km/u:6,4 seconden5 seconden
Topsnelheid:232 km/u253 km/u
Verbruik:1 op 9,91 op 32,3

Daar komt bij dat de Macan ook nog eens minder goed is uitgerust dan de Cayenne. Want voor cruise control of parkeersensoren dient bijbetaald te worden, terwijl de Cayenne het standaard heeft. Net als lederen bekleding, navigatiesysteem, DAB-radio en LED-koplampen. Kortom, je krijgt bij de Cayenne (veel) meer waar voor je geld. De afbeeldingen zijn overigens precies van de kaalste exemplaren.

  • Cayenne of Macan
  • Cayenne of Macan

Verklaring prijs

Hoe komt dat? Simpel, de BPM. Zoals je ziet kan de Cayenne 1 op 32,3 rijden. Dat is gezien de PHEV-aandrijflijn eventueel mogelijk. Je zou ook 1 op 50 kunnen rijden, 1 op 100 of 1 op 6. Het is maar net hoe je de elektromotor gebruikt. Maar omdat de Cayenne in de WLTP 71 gram CO2 per kilometer uitstoot en de Macan met kleine viercilinder motor er 228 gram per kilometer uitbraakt, zijn de BPM-bedragen anders.

  • Cayenne of Macan
  • Cayenne of Macan

Dankzij het surplus aan BPM betaal je bij de Macan namelijk 35.630 euro EXTRA belasting omdat je in een supervervuilende Macan met schraapmotor onderweg bent. De Cayenne daarentegen: 443 euro. Dus ja, aan de ene kant is het bizar dat je zoveel extra moet betalen om in een vrij modale Macan te kunnen crossen, aan de andere kant: in Nederland is zo’n Cayenne verrassend betaalbaar.

Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Waar gaat u voor? Een eenvoudige Macan of toch een luxere, snellere en potentieel zuinigere Cayenne? Laat het weten, in de comments! *Let op: de poll is technologisch zo geavanceerd, dat het niet mogelijk is deze in de eveneens extreem hoogwaardige en bugvrije app te tonen. Onze nederige excuses.

Ook interessant!

  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, kies-maar, macan, Porsche

Vorig bericht: « Toyota Yaris Cross Hybrid rijtest: beter dan zijn concurrenten?
Volgend bericht: Video: BMW M4 moet flink in de ankers op autobahn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fr13ndlyGh0st zegt

    10 januari 2022 om 17:12

    Afgezien van dit soort idiote BPM voorbeelden, is het toch eigenlijk bedroevender dat je op een Porsche van ruim een ton niet eens standaard parkeersensoren, cruise-control en een navigatiesysteem hebt?!

    Login om te reageren
    • V300amg zegt

      10 januari 2022 om 17:46

      @janjanssen: Daar heb jij zeker een punt. Het is inderdaad belachelijk dat dat er niet op zit voor dat geld!!

      Login om te reageren
      • ar156sw zegt

        10 januari 2022 om 18:18

        @v300amg: Inderdaad. Dat dat soort “comfortopties” nou op een sportwagen niet standaard zit, ok, kan ik inkomen, maar op een luxe SUV… bizar.

        Oh maar wacht… bij de sportwagens mag je waarschijnlijk bijbetalen om het weg te laten, in de vorm van een clubsportpakket, of zo… ;)

        Login om te reageren
  2. henkiebb zegt

    10 januari 2022 om 17:17

    Bij de eerste zin gaat het al mis

    Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    10 januari 2022 om 17:21

    Zonder twijfel de Cayman…

    Login om te reageren
  4. Ot92 zegt

    10 januari 2022 om 17:22

    ‘Mak an’ is best klein. Doe mij maar de Cayenne, wel de coupe vormige.

    Login om te reageren
  5. sportabgasanlage zegt

    10 januari 2022 om 17:28

    Tjonge, dat zou voor een importeur toch een reden zijn om zo’n auto uit het gamma te verbannen? Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je in de markt bent voor een SUV en je hebt besloten te gaan bestellen bij Porsche, dat je dan voor de Macan instapper gaat… Want de Cayenne hybrid is ruimer, sneller, luxer, zuiniger (op papier) en op termijn een betere restwaarde… Lijkt me een no-brainer.

    Qua model vind ik de Macan iets minder lelijk dan de Cayenne, maar dat komt puur omdat ik SUVs sowieso niet mooi vind, en grote SUV’s (zoals de Cayenne) vind ik dan het minst mooi van allemaal. Dan liever een iets compactere en sportievere uitstraling zoals de Macan.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    10 januari 2022 om 17:31

    Van de Macan zal binnenkort ook wel een mooie hybride komen met een flink BPM voordeel gok ik zo.

    Login om te reageren
  7. vondick zegt

    10 januari 2022 om 17:33

    Wat vallen de prestaties van die Cayenne tegen zeg. Bijna 200pk meer dan de Macan en nauwelijks eerder op de 100. Dattie zwaarder is zou niet zo’n groot verschil moeten geven.

    Login om te reageren
  8. harrie zegt

    10 januari 2022 om 17:40

    Een ton voor SUV met een viercilindertje, welja.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      10 januari 2022 om 19:01

      @harrie: er wordt nog meer betaald voor suv’s zonder cilinders tegenwoordig…

      Login om te reageren
  9. tinnemans zegt

    10 januari 2022 om 18:09

    Aparte situatie, maar ik hoef ze alletwee niet; ik wil alleen nog maar een dynamische auto. 😜

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    10 januari 2022 om 18:50

    De Macan met 2 liter 4 cilinder was er juist om de wagen betaalbaar te houden. Beetje mislukt.

    Login om te reageren
    • mpssmile zegt

      10 januari 2022 om 19:55

      Toen de 4 cilinder net uit was wel. Ongeveer 65k voor een instapper

      Login om te reageren
  11. jannemannl2000 zegt

    10 januari 2022 om 19:20

    cayenne, goedkoper (welliswaar 100 euro) betere presaties, jammer van het gewicht. ik ben schipper. daar hadden wij altijd problemen met dat auto’s niet zwaarder dan 2 ton moesten wegen, de autokraan op het schip kon maar 2 ton

    Login om te reageren
  12. cossiekiller zegt

    10 januari 2022 om 19:49

    Ach. Bij ons in Belgie doet die Macan waarschijnlijk nog geen 70k. Wel nog een paar duizend biv erbij tellen…

    Login om te reageren
  13. mpssmile zegt

    10 januari 2022 om 19:58

    Op dit moment een cayenne, maar de macan is zoveel mooier.. (heb hem zelf ook😉)

    Login om te reageren
  14. Chris zegt

    10 januari 2022 om 20:09

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  15. ECU zegt

    10 januari 2022 om 20:43

    Keine, pijn in ogen auto’s.
    Een echte VAG zuiger neemt de Skoda Kudjak. Zelfde platform, minder geld, same pussy magnet.

    Login om te reageren
  16. Flatsix zegt

    10 januari 2022 om 21:11

    Iemand enig idee waarom de Macan 228 gram doet en een Audi Q5 met hetzelfde blok 192 gram? Groot verschil wel. Zeker in BPM ook.

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      10 januari 2022 om 23:26

      Gewicht/verbuik?

      Login om te reageren
    • laptom zegt

      11 januari 2022 om 08:25

      Is volgens mij een totaal ander blok wat ik mij herinner, maar ik weet het niet zeker.

      Login om te reageren
  17. robertpassat zegt

    10 januari 2022 om 22:08

    Ik zou voor de Cayenne gaan maar dan wel de Coupé die is veel mooier dan de reguliere Cayenne.

    Login om te reageren
  18. O plaat zegt

    10 januari 2022 om 22:18

    Een gevalletje kiezen tussen de Pest of cholera. Als ik een zee container uit Duitsland wil bel ik Dascher wel.

    Login om te reageren
  19. normalantrieb zegt

    10 januari 2022 om 23:47

    Koop een Lexus RX, ja het is langzamer en minder sportief maar fatsoenlijk formaat en je bespaart zo idioot veel geld op onderhoud en afschrijving + op termijn worden de duitsers gedwongen om eens een kwalitatief goed product op de markt te zetten met redelijke prijzen.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      11 januari 2022 om 08:26

      Er is geen auto op de markt die procentueel zo weinig afschrijft dan een Porsche. De Panamera staat al jaren op plek 1 in de lijsten en de andere modellen zitten daar dicht achter.

      Login om te reageren
      • Chris zegt

        11 januari 2022 om 19:22

        Klopt, heb mijn ruim 2 jaar oude Cayenne ingeruild en had afschrijving van 8% per jaar!!!

        Login om te reageren
  20. aziz zegt

    11 januari 2022 om 07:07

    Geef mij maar een lekker wijf.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North