
Geen ingewikkeld en duur systeem om elke kilometer te registreren, maar gewoon aan het eind van ieder jaar de gereden kilometers aftikken. Dat is het nieuwe plan van Balkenende en consorten. Het oorspronkelijke idee riep net iets te veel weerstand op en was vrij duur om te realiseren. Volgens de CDA-leider is dit de meest simpele manier.
“Het gebruik van de auto moet worden belast, maar niet met een systeem dat draagvlak ontbeert.” Dit werd gisteren opgetekend uit de mond van JPB tijdens het lijsttrekkersdebat dat de ANWB had georganiseerd. Hij ziet duidelijk geen heil meer in het stokpaardje van ex-minister Eurlings. Liever ziet hij dat de automobilist eens per jaar afrekent voor alle kilometers. Hoeveel dit geintje per kilometer gaat kosten is niet bekend. Wel willen ze alle opbrengsten van deze tellerklok-heffing in onze infrastructuur gaan pompen. Iets wat natuurlijk altijd lekker scoort in verkiezingstijd.
De VVD zegt nee. Zij wijzen nog steeds elke vorm van km-heffing van de hand. Rutte, ook aanwezig tijdens het debat, voorspelt een financieel doemscenario voor de automobilist als het CDA straks weer in de buurt komt van de PvdA.
verkiezingstijd, (k*t met)peren tijd.
@Laue: idd
Ja dat is echt een goed idee hey. Zo aan het einde van het jaar lekker “effe” € 800,- overmaken. En als je een beejte chauffeur bent of ver weg werkt mag je het vermendigvuldigen met een factor 5.
even de boormachine op achteruit en klaar is kees.
Dat klinkt als een heel redelijk idee, maar hoe ze dan willen nagaan hoeveel km je gereden hebt word niet vermeld.
op zich is een KM heffing natuurlijk wel het eerlijks, mensen die de meeste km maken zorgen voor de meeste belasting van de infrastructuur. Al ben ik gewoon voor duurdere benzine, daarmee pak je gelijk iedereen die direct het wegennet belast. Dus ook de vele buitenlanders die ons tol en vignetten laten betalen als wij bij hun langsgaan
hoe gaan ze eigenlijk om met kilometers in het buitenland? moet ik daar straks ook voor gaan betalen aan de nederlandse overheid? dat krijgen ze nooit verantwoord.
Belachelijk idee weer,alsof wij nog niet genoeg betalen voor het autorijden…
Ik rijd een kleine 10 a 15 k in het buitenland jaarlijks. Daar betaal ik in veel gevallen tol. Hoe gaan deze km’s gedekt worden, ben niet van plan om dubbel te betalen.
Wel willen ze alle opbrengsten van deze tellerklok-heffing in onze infrastructuur gaan pompen. Iets wat natuurlijk altijd lekker scoort in verkiezingstijd.
Lekker populistisch weer…
Als je had opgelet dan had je gemerkt dat dit al de hele tijd het idee was van de km-heffing.
Ja veel beter dit dan dat veel te ingewikkelde plan van Eurlings. Gewoon geen BPM en wegenbelasting meer en gewoon ieder jaar je gereden kilomters betalen, maakt niet uit waar je in Nederland gereden heb. Het buitenland moet daar wel buiten vallen vind ik…
Zoals eerder al aangegeven is dit onhaalbaar ivm buitenlandse KM. Dit gaat nog een langeeee weg worden..
Dit gaat nooit goed werken. Ten eerste maakt dit plan geen onderscheid in welk tijdstip je rijdt. Dus de files in de spits worden niet minder wat juist de bedoeling was met km-heffing (en het spitstarief). Ten tweede wordt er inderdaad dan niet gekeken waar je je kilometers rijdt. Ga je lekker met de auto naar Zuid- Frankrijk, Spanje of Italie mag je je kilometers in het buitenland ook gaan betalen. En daarnaast: Hoe denken ze de makkelijke faude van dit systeem van belasten ( kilometerteller terugdraaien) tegen te gaan? CDA: Wordt er net zo moe van als van dat PvDA.
Alsof dit draagvlak gaat krijgen.
Ik rijd meer dan de helft van mijn kilometers zakelijk in het buitenland. (ongeveer 15 – 20K per jaar) dat kunnen ze niet meten zonder apparaat.
Dus hou nu maar op met al die flauwekulplannen en voer op euro niveau een brandstofheffing in. Dan kunnen in ieder land alle aanschaf- en eigendoms- belastingen van de auto af en betaal je zodra je je motor start.
Dat snapt en accepteert iedereen, en je brengt er geen moeilijke privacy vraagstukken mee op.
@wimbers: Leuk die euro bovenop de brandstofprijzen. Maar dan heb je alleen maar de mensen in de Randstad ermee. Alles wat in Groningen, Drente, Gelderland, Overijssel, Limburg, Noord-Brabant en Zeeland woont gaat natuurlijk over de grens tanken.
Ik zag het al met vuilnisheffing op vuilniszakken in een gemeente. Je moest 2 euro betalen per vuilniszak, maar hoefde geen afvalheffing te betalen. Maar vele gingen gewoon hun afval in KOMO gooien en het naar een gemeente verder in de afvalcontainers gooien.
Dit daat straks dan ook bij brandstof tanken gebeuren. Even over de grens en dan een volle tank en 2 jerrycans vullen en je heb weer 100 euro bespaart. Jij denk dan dat men dat niet gaat doen?
@Autogek:
Ik woon in limburg tegen de duitse grens.
En in de afgelopen 15 jaar dat ik hier woon heb ik welgeteld 1x in duitsland getankt.
Ik kan je vertellen, die 10 euro is het omrijden en de ergernis niet waard.
En je moest aansluiten in de rij en dus lang wachten (ondanks de 10 benzinepompen). En je zag dus nederlanders plastic flessen vullen met benzine en gewoon in de achterbak gooien.
Oftewel : holland op z’n smalst.
En het leuke was dat 50 meter terug (dus aan de NL kant van de grens) dezelfde eigenaar van de benzinepompen hier een rijtje dieselpompen had staan. En daar stonden dus de duitsers in de rij te wachten totdat zij in NL konden tanken.
@Hubert: Beste Hubert, je heb nu maar 1 keer getankt in het buitenland. Het prijsverschil ligt nu dan ook niet zo hoog. Maar als het straks een euro per liter meer is en je dus 2,60 moet betalen per liter wordt het al gauw rond de 50 euro per tank in prijsverschil tussen tanken in Nederland of Duitsland. Dan verwacht ik zeker wel dat vele (misschien u niet) wel zullen tanken in het buitenland. En 2x een 25liter jerrycan vullen is wel wat anders dan wat plastic flesjes vullen.
Holland op zijn smalst? Nee hoor, gewoon Hollandse zuinigheid komt daar straks dan zeker bij kijken. En die Duitsers komen straks ook niet meer hier tanken als ze straks 2,18 voor een liter diesel moeten betalen in Nederland.
Dan betaal je dus ook voor in het buitenland, heb je daar je tol al afgetikt, komt aan het einde van het jaar de belastingdienst nog langs, dan maar weer lekker vervuilend vliegen..
Ik vind het nog altijd een belachelijk systeem, ik ben echt fel tegen kilometerheffing, maar dit is al beter dan dat kastjesgedoe! En vooral goedkoper;)
Mijn mening:
Een kastje wat binnen nederland alles registreert (zo moeilijk kan het toch niet zijn?) maar erbuiten niet.
Verder vind ik het een goed idee. Waarom? Nou, als ik een leuk autootje wil kost dit mij nu 1.000 per jaar aan belastingen, die gaan weg. Als dit doorzet koop ik 2 auto’s, 1 voor woon-werk en 1 voor zondag toeren (verzekerd voor bijvoorbeeld 7.000km/jaar, dus goedkoper)
Ik zie hier alleen voordelen bij. Zie ik iets over het hoofd? De staat geeft ons toch nooit voordelen?
Ach hoe je het ook wend of keert, betalen zal je! Wegenbelasting wordt CO2 heffing, meer brandstof accijns en betalen per kilometer. De melkkoe van den Haag is de auto en zonder die inkomsten kunnen we al die dure ambtenaren met 55 vakantie dagen echt niet betalen!
de VVD wil dus in stand laten 42 % belasting op een auto.
@alfa mannetje: Nee, dat mag niet. Ik ben ook heel benieuwd hoe de VVD denkt de BPM afschaf te compenseren. Daar hebben ze zich nog niet over uitgelaten.
Het is een taboewoord maar een tolheffing via de trajectcontrole systemen icm lichte verhoging accijns en je bent al een heel eind.
Voor de toeristen een klein afslagje met een echt ouderwets tolpoortje.
Accijnsverhoging invoeren kost niks, trajectcontrole systemen staan er al en de techniek werkt bewezen dus kosten zullen niet uit de klauwen lopen.
Het voordeel als de wegenbelasting omlaag gaat is dat ik eindelijk een X5 kan kopen om naar de brievenbus te rijden
Gewoon cameras boven de weg hangen die nummerborden registreren
Gouden tijden voor de boyzz die tellers kunnen terugdraaien?
Het gaat om de spitsheffing. Het CDA idee is er al, heet accijns. Dat het gebruikt wordt om bijvoorbeeld immigratie te financieren, is een andere discussie.
Al die rare reacties over ‘duurdere benzine’. zeker niet opgelet bij de pomp: je betaalt al bijna een recordbedrag.
Het kwartje van Kok kunnen ze nu eindelijk rectificeren door deze ’tijdelijke opslag’ vanaf nu kilometerheffing te noemen.
Als er dan toch Één Europa moet zijn waarom geldt dat dan niet voor de benzineprijs en invoerrechten op auto’s? Alsmede andere lasten die per land verschillen
Ik woon ik Zuid Limburg tussen belgie en Duitsland in, en bevind me dan ook regelmatig in 1 van die 2 landen moet ik daar dan ook voor dokken
gewoon op de brandstof. je auto krijgt een pas met de verbruik op chip. Die leest de pomp uit, bepaalt aan de hand van de gegevens op de chip de acurate prijs, je tankt en klaar is kees. Voor de rest hoef je niks af te tikken en voor de buitenlands kilometers betaal je alleen de brandstof in het buitenland. maar dan zit e toch weer met het probleem van de nederlanders die in het buitenland gaan tanken……….hm…schoot ff door.
de EU , een voor allen, allen voor een. gewooon een europees systeem zoals ik hieroven vermeld. Lijkt mij de makklijkste oplossing.
Heel, heel, heel erg goed idee dit, hehe, ik heb het zelf ook al eens geopperd in verschillende bijdrage’s mbt kilometerheffing. Als ze het uitwerken ben ik zeker voor. Waarom niet? Je water en stroom betaal je ook op die manier! Bovendien kom je met je auto elk jaar bij de garage voor een beurt en of APK en wordt je tellerstand al geregistreerd in de NAP. Het systeem bestaat dus al. nu hoef je alleen het terugdraaien van de teller nog maar strafbaar en onmogelijk te maken en iets verzinnen voor de buitenlandse km’s, bijvoorbeeld dat je maar 80% van de gereden km’s betaald ofzo. Ik zie het helemaal zitten!!!
hoe hoog wordt die heffing en wat gaat ervoor weg? wegenbelasting, bpm, kwartje van Kok? wie zal het zeggen. dan zeg ik op mijn beurt, als je al een heffing wilt invoeren, maak dan van de snelwegen tolwegen met vaste tarieven waar niet aan te sleutelen valt. ik betaal liever gelijk 10 euro dan dat ik aan het eind van het jaar even 800euro moet aftikken. heel veel mensen komen daardoor in de problemen. en dan heb ik het nog niet eens over de wanbetalers.
Iedereen heeft het hier over een heffing of alternatieven daarvoor. We betalen gvd al het hoogste bedrag van alle Europeanen. Flikker op met je heffing. Van de wegenbelasting en BPM kunnen ze in NL de wegen al zo ongeveer stapelen, zoveel betalen we. Een eventuele heffing komt alleen maar ten goede van de overheid om meer hobby-projectjes te doen.
Ook dit systeem voor kilometerbeprijzing lijkt mij wederom praktisch niet door te voeren. Men moet van de BPM verplicht af, en zoekt daarvoor hoog en laag naar een vorm van kilometerbeprijzing om de kunstmatig hoge belasting in NL op autogebruik maar door te zetten. Gaat niet! Ben blij als de politiek genezen is van dit dwaalspoor dat kilometerbeprijzing heet…
Go Rick Dos!
Helemaal mee eens…
Dit weer compleet in het negatieve trekken is grote onzin.
Punt a: er is nog niks bekend
Punt b: het gaat niet om meer betalen, maar om betalen naar gebruik. Dus mensen die minder rijden, gaan minder betalen.
Maarja, als iemand tegenwoordig iets met ‘kosten’ en ‘auto’ in 1 zin hoort, is het nooit goed. Kortzichtige stakkers!
@Svenska Aeroplan AB: Ik ben altijd voor kilometerheffing geweest. ;) Dit plan heeft veel meer problemen die ze niet kunnen oplossen dan kilometerheffing. En dat lost ook geen files op. En brandstof extra belasten is dan nog eens minder eerlijk. Vele gaan wel in het buitenland tanken en hier net als meerdere een leaseauto incl. brandstofpas. Die gaan dan helemaal niets veranderen aan hun gedrag. Ik ben altijd met “alles in Nederland” geweest voor: De gebruiker laten betalen.
Ook nogal fraudegevoelig op de eerste plaats lijkt me. Uiteindelijk komt men dan toch weer met een ingewikkeld systeem om verschillende soorten weggebruikers “tevreden” te stellen. Het hele punt is waarom toch wil NL hierin zo’n voortrekkersrol nemen in Europa?
Ik zou als regering zijnde ook eens nadenken over het openbaar vervoer.
Een voorbeeldje:
Ik ben zelf woonachtig in Limburg en heb met pasen een ritje moeten maken naar Utrecht. In eerste instantie was ik van plan met de trein te gaan, maar door de slechte verbinding ( kanttekening dat dit deels door pasen kwam ) en de hogere kosten ( Ik was meer geld kwijt aan de tickets dan aan de totale autokosten ) heb ik dat besluit toch omgedraaid en ben ik alsnog met de auto gegaan.
Kortom nodigt het niet echt uit om als automobilist ( ookal rij je veel of weinig ) alternatief vervoer te kiezen zoals de bus of trein om tot je bestemming te komen. De kosten zijn praktisch net zo hoog of zelfs hoger en je bent regelmatig langer onderweg, ook al heb je files.
Openbaar vervoer vaker laten rijden, betere verbindingen realiseren en kostentechnisch interessant maken zou in mijn opzicht al heel wat helpen. In de steden bussen gratis laten rijden evenals de metro’s. Geen gedoe met de OV chipkaart meer en de straten een stuk rustiger.
Als ik even koffiedik kijk lijkt het ook goedkoper om bijvoorbeeld het sporennetwerk te onderhouden c.q. uit te breiden dan de boel maar te asfalteren.
Laten we het makkelijk houden.
We willen namelijk allemaal één groot Europa.
Dus ik zeg, brandstof bij alle EU lidstaten op hetzelfde niveau trekken. Elk land haalt er zijn belasting/heffingen/BTW vanaf.
De EU zal hierdoor grootschaliger in kunnen kopen en daardoor ook goedkoper. EU zal ook een bepaalde heffing tellen over de brandstof. Hiermee creëer je één pot, die verdeeld gaat worden naarmate het verkeer per land.
Dit gaat nóóit werken, als je vaak in het buitenland bent moet je daar dan ok voor betalen of als je met je auto lekker op een parcour gaat scheuren, word je dan ook per kilometer een beetje armer?
Dit is echt pure onzin…
ok = ook :P
waarom niet gewoon een systeem zoals we al hebben met andere posten?
schijven maken van kilometers tot 5000, 10000, 20000, en boven de 30000? net zo handig te controleren door een extra teller of gewoon via de NAP en minstens zo eerlijk!
Wat ik wel als mogelijk probleem zie voor alle opties voor betalen voor gebruik, is dat mensen die erg weinig rijden die nu geen auto hebben ineens makkelijk een auto kunnen kopen. Of mensen (zoals iemand al zelf aangaf) die nog een extra auto gaan kopen. Er is nu al een groot parkeerprobleem in veel plaatsen (steden en dorpen). Waar moeten al die auto’s komen te staan? Bij nieuwbouw projecten wordt nu vaak rekening gehouden met minder dan twee auto’s per woning. Als het zo goedkoop wordt om een auto neer te zetten voor de deur zonder hem te gebruiken, dan red je het daar natuurlijk nooit mee.
Waarom doen we het niet op dezelfde manier als in andere landen het geval is? :) omdat er simpelweg weer meer geld door de staat opgehaald moet worden. De NL automobilist betaald zich al scheel in vergelijking met omringende landen.
Mensen word wakker! het hele belastingsysteem is corrupt en alleen maar uit op meer centen van ons, de betalende burger/slaaf
:)
@Bas: Dat komt helaas omdat er meer bruto Nederlandse belastingbetalers zijn dan netto. Dus vele vangen meer geld terug van de belasting dan ze betalen ( huursubsidie, kinderbijslag, kinderopvang, ziektekostenvergoeding enz.). Dus de vele die schreeuwen “ik betaal me blauw” ( bedoel ik niet jouw mee hoor) betalen eigenlijk helemaal niet zoveel als ze denken/vinden. Slechts 30% betaald namelijk maar meer belasting dan dat ze terug krijgen aan subsidie’s/belastingteruggaves. Vooral lagere inkomens, ouderen en gezinnen met kinderen in de opvang vangen meer dan ze betalen.
Hulde aan mijn auto: dat ding heeft een mijlenteller dus betaal ik maar 2/3de van de gereden kilometers. I like this!
Knuppel in hoenderhok..
Betalen voor gereden km in het buitenland is ook niet vreemd. Je gebruikt de auto en (voor de treehuggers) je vervuilt ook gewoon. Het probleem is alleen verschoven, niet verdwenen. ;)
t=d.
het blijven toch ook kinderlijke naieve mongolen ook he ..
kan me gewoon niet voorstellen dat er ook maar 1 iemand op die kneuzen gestemt heeft ..
@lincoln:
Goed punt. Helaas te laat om de stemmen na te tellen. :?
Go Lincoln! (zeg ik dit echt..*knijp* ja zeg..)
Iedereen die loopt te janken over betalen van de kilometerbeprijzing als je in het buitenland rijdt…. DIT DOE JE NU OOK. De houderschapsbelasting (wegenbelasting) krijg je momenteel ook niet netjes teruggestort op je rekening als je de grens over gaat.
.
Files verminderen toch niet, niet met tolpoorten, niet met hogere brandstofprijzen, niet met kilometerheffing, niet met spitsheffing. Het enige wat een beetje zal helpen is het openbaar vervoer uitbreiden (zowel qua aantallen als dekkingsgraad) en goedkoper of zelfs gratis maken. Maar goed als het OV wordt verbeterd wordt de auto minder gebruikt waardoor dus minder brandstofverbruik, minder parkeergelden, minder auto-verkopen, minder onderhoud, minder…. dus dan gaat er vanzelf een andere belasting omhoog om dit financiële tekort te kunnen compenseren.
Benzineprijs is momenteel inderdaad hoog. Volgas 2 gram coke per half uur is zelfs voor de die hard junk aan de stevige kant. ;)
Ja nu is het dus tijd om nieuwe plannen de lucht in te schieten. Want het oude systeem is gewoonweg onhoudbaar.
Ik ben dan ook benieuwd, wie en hoe men, met een tegen geluid gaat komen..
Ik ben wel voor het betalen naar gebruik en laat de politiek maar met iets goeds komen! Dat is tenslotte hun werk :) (Al valt het resultaat dan vaak wel tegen, maar dat is een ander verhaal….)
@kyanite, zelfs het ov goedkoper maken werkt niet. De trein zit nu al vol, de NS wil ook spitstarief gaan heffen, en persoonlijk sta ik liever 2 uur in de file met een leuk deuntje op de radio, dan 1 uur in de kou op het perron en een uur naast een dikke stinkende kerel in de trein.
Als je de files wilt oplossen: kinderheffing, ipv kinderbijslag. Als de bevolking krimpt, lossen de files vanzelf op. Met 12 miljoen mensen in NL staat er bijna geen file meer.
Leuk, volgends de apk regels is het verplicht een km-teller aan boord te hebben, al hoeft ie niet te werken.
Dus hoe willen ze de gereden km-ers uitrekenen?
Aan de slijtage van de banden?
En ook moeten de buitenlandse kilometers niet meetellen.
Ook is het niet netjes dat de houderschap en andere belastingen alvast weer gestegen zijn. Om de zogenaamde BPM af te kunnen bouwen. Ofwel: alle autobezitters moeten boeten voor nieuwe auto’s waarvan minder bpm binnenkomt.
Ok; luister politieke jobhopperts!
Autorijden maak je niet leuker door het nog duurder te maken, of beter voor het milieu door het duurder te maken; je maakt het alleen DUURDER…
Hoe los je de files op in een par simpele stappen:
-haal zo veel mogelijk vrachtwagens van de weg, en zet die op de trein
Dat schiet namelijk harder op dan die paar mensjes die je in de trein pest
-laat vracht s’nachts rijden! dus ; op de trein, naar centrale depots, vandaar s’nachts naar de bestemmingen in kleinere (schonere en zuinigere) wagentjes
-maak thuis werken nu eindelijk eens aantrekkelijker, heeel veel banen kunnen dat makkelijk
Nee, ik hoef er geen vergoeding voor, maar doe het nou gewoon eens stelletje suk…..!!!
als gepensioneerde heb ik een goedkoop auto’tje waarmee ik vaak de grens over wip om nog maar niet te spreken als ik in de vacantie naar zuid frankrijk rijd en daar e.e.a. gaat bezichtigen en dan bij thuiskomst heb ik 5000 km in het buitenland gereden! moet ik daar soms ook nog eens over betalen?? ik dacht het niet! weg met dat cda plan over gereden km betalen! een voorstel op een anwb bijeenkomst van JPB!!!!!
Wat een goede ideeën lees ik toch allemaal hier… NOT!
‘Kinderheffing ipv kinderbijslag, want minder mensen is minder file’s’: Wie gaat dan later je pensioentje betalen?
‘Waarom in NL naar gebruik betalen en nergens anders’: Wel eens van tolwegen gehoord?
‘Waarom doen we het in NL niet als in de andere landen’: Met tolpoortjes dus? Omdat het nog duurder is om te realiseren en er geen alternatieven zijn als de b-routes in FR misschien?
‘Europa gezamelijk benzine inkopen, dan staan we sterker’: Sinnds wanneer kopen landen benzine in???
‘CDA en VDD snappen het niet’: Nee, je moet vooral lekker links gaan stemmen. De PvdA wil geen extra wegen, lopende projecten stoppen, etc. De PvdA wil niet met rechts dus dan krijjg je Groen Links er gratis bij. En ik mag toch niet hopen dat we (weer) zo’n linkse rommelpot krijgen… ZEKER niet voor de mobiliteit!
Centrum-rechts met de VDD als bovenliggende partij is voor de automobilist verrrrreweg de beste keuze…
Kortomm: denk voortaan even na voordat je wat post. ik neem aan dat jullie je redelijk schamen als je terugleest wat je zelf hebt getypt…
@marcel
Vracht in de nacht? Volgens mij zit je dan met regelgeving omtrent geluidsoverlast. Bovendien dan mag je er wel 2 man beveiliging bij inzetten.
Gelukkig blijft het niveau bij het cda stabiel
Ik zeg 1 ding. Mensen die op het CDA stemmen zijn mede verantwoordelijk voor de crisis (Balkenende), en ook voor de km heffing en alles wat erbij hoort. Waarom stemmen nog zovelen op een partij met belachelijke ideeen????
Het CDA laten krimpen tot 5-6 zetels zou best wel eens gezond kunnen zijn. Kunnen ze eens van een afstand zien hoe groot hun ravage is.
@ wilco faber: Mensen die op het CDA stemmen zijn mede verantwoordelijk voor het feit dat Nederland 1 van de landen die is zeer gunstig door de crisis zijn gekomen…
Een voorbeeld voor heel veel andere landen!
De overheid heeft gewoon zoveel geld nodig omdat nederland veel te sociaal is.
@ wimbers: 100 procent gelijk, de overheid moet eerst maar eens aan zijn eigen land denken en dan pas de rest!!