De komende jaren mag je niet langer met 100 km/u over de Haringvlietbrug op de A29 rijden. De maximumsnelheid is er gehalveerd.
Dat zal even wennen zijn voor de automobilisten die dagelijks over de Haringvlietbrug rijden. Deze brug zet het eiland Goeree-Overflakkee in verbinding met de Hoeksche Waard. Normaal gesproken was het een stuk snelweg zoals overal, waar je gewoon 100 km/u kon rijden. Daar is sinds vanmorgen 05:00 verandering in gekomen voor de komende jaren.
Tot en met zeker 2023 mag je er niet langer 100 km/u, maar maximaal 50 km/u rijden. Om voor elkaar te krijgen dat automobilisten zich ook aan deze nieuwe snelheid houden hebben er het afgelopen weekend maatregelen plaatsgevonden. De rijstroken zijn een stuk smaller gemaakt waardoor automobilisten dichter naast elkaar rijden. Om precies te zijn is de rechter rijstrook nu 2,85 meter en de linker rijstrook 1,95 meter breed. Dit is onder meer gedaan zodat vrachtwagens elkaar niet kunnen inhalen, daar is ook een verbod voor ingesteld.
De reden om de maximumsnelheid te halveren op de Haringvlietbrug is simpel. De staat van de brug is niet al te best meer. Pas in 2023 staat er een renovatie gepland. Om te voorkomen dat de staat van de brug de komende jaren verslechterd is daarom de maximumsnelheid drastisch verlaagd. De lagere snelheden leiden tot minder trillingen.
Rijkswaterstaat verwacht files tijdens de spits op de brug door de nieuwe situatie. Hoe vervelend dit gaat uitpakken voor de automobilisten daar is afwachten. Het is in elk geval zo dat de automobilisten het de komende twee jaar hier mee moeten doen.
Foto: Rijkswaterstaat
Gulli zegt
Ok nog even niet naar Zeeland verhuizen dus. Staat genoteerd.
rotasaxal zegt
@Gulli: verkeer over de brug gaat naar niet alleen naar Zeeland hoor. Gewoon Het Zuid Holandse Goeree-Overflakkee en Brabant
rotasaxal zegt
@Gulli: de brug is ook de verbinding met Zuid Holland en Brabant.
rotasaxal zegt
@Gulli: Zeeland is nog iets verder. Via brug naar Brabant of Zuid Holland.
tinnemans zegt
Je moet het verkeer harder laten rijden; hoe korter iemand op die brug is, des te kleiner de kans dat hij net instort op het moment dat je erop zit. Stel de brug stort volgende week maandag in, en je staat er een uur in de file, dan heb je 1/24e, dus iets meer dan 4% kans dat je mee gaat in die sloot die eronder ligt. Als je er in 1 minuut weer vanaf bent door lekker door te rijden, is die kans 60 keer zo klein, iets van 0.07%.
flatsix010 zegt
@tinnemans: Daarom rijd ik altijd te hard. Minder tijd in een auto = minder kans op een ongeluk. Tot nu toe werkt het fantastisch.
weetikveel zegt
Je zal ook een stuk voordeliger uit zijn omdat je minder tijd hebt om benzine te verbranden en minder tijd voor boetes.
Gulli zegt
Hier is werkelijk geen speld tussen te krijgen. Den Haag lezen we mee? Vanaf morgen gewoon Vmax op de brug toch?
gregorius zegt
Je klinkt als Johan Cruyff bij Barend en van Dorp toen het stukkie over voetbal klaar was en een minister ging praten over zijn file-aanpak plan.
Johan: Jullie doen t fout, ipv de snelheid op de ring naar benden te doen, moet je m omhoog gooien. Als je sneller rijdt, ben je ook weer sneller van die ring af en kunnen er meer auto’s op. …. en stilte. Niemand die het aandurfde om het Johan uit te gaan leggen op tv.
smokin zegt
Johan had ook gewoon gelijk. Alleen wil politiek Den Haag die waarheid niet horen.
tinnemans zegt
@gregorius; het verschil is dat op de ring van A’dam het altijd erg vol is omdat vrachtwagens de bovenkanten van tunnels raken en ze daar sowieso niet kunnen autorijden enzo. Op deze brug mocht je 100 dus ik neem aan dat mensen dat ook gewoon reden. Dus die paar mensen die naar Zeeland willen, om welke reden dan ook, lopen nu onnodig een 2 keer zo groot risico. Tegelijkertijd; er wonen daar niet genoeg mensen om die brug te vullen, En -zoooo- groot is Bergen op Zoom nou ook weer niet.
Volgens mij heb ik nu genoeg lange teentjes geraakt om deze thread de rest van de dag goed te vullen. ;)
AstonMartinDriver zegt
Wat is er de afgelopen 25 jaar aan onderhoud en inspecties gedaan vraag ik me dan af??
pindakoning zegt
@astonmartindriver: dit kan toch niet anders dan dat dit het gevolg is van een foute aanpak. Je zal er maar dagelijks overheen moeten
boomhauwer zegt
@astonmartindriver: ze hebben doeltreffend de maximale snelheid beperkt tot 50kmpu zodat de brug nog vele jaren verder kan!
por100 zegt
Ja heel zuur, natuurlijk wel goed om een situatie als in Genoa te voorkomen, maar pas in 2023 actie zegt ook wel iets over de staat van grote bedrijven (Bam, Heijmans, VolkerWessels etc. etc.), dat mag politiek zich ook wel aanrekenen.
Voor de verbreding van de A9 bij Amstelveen bijvoorbeeld strijkt nu een Spaans bedrijf dikke winsten op omdat dat het beste bedrijf was uit de aanbesteding. Nou dan heb je wel een hele slechte aanbesteding uitgeschreven hoor: gemeentes, provincie en rijkswaterstaat moeten nu met allerlei bedrijfjes overleg voeren en het is nog maar de vraag of het bedrijf thuis geeft als er over 10 jaar verzakkingen zijn (en die komen er altijd).
bfvo zegt
@por100: hoezo zegt iets over de staat van grote bedrijven? Moeten ze maar wat (onbetaalde) reserve capaciteit aanhouden voor calamiteiten?
roadster zegt
Bij alle belastingen die automobilisten ophoesten (althans, die met een brandstofauto), is het toch wel triest dat er op wegonderhoud wordt bezuinigd.
misterds5 zegt
Even als toevoeging: er staat nu ook een flitspaal die ons brave burgers op de nieuwe maximum snelheid controleert. Dit staat uiteraard niet in het persbericht vanuit Rijkswaterstaat.
christian85 zegt
Klagende mensen is toch wel om moedeloos van te worden. Ik snap dat het vervelend is en extra tijd kost maar wees blij dat ie nog open is. In Duitsland hebben ze tig kilometers aan versmalde stroken met een maximale toegestane snelheid van 50. Ik denk dat we het hier nog niet zo slecht doen, al denk ik wel dat het onderhoud aan de brug in de afgelopen jaren wat beter had kunnen zijn.
mashell zegt
Slim gedaan, als ze er flink gaan flitsen op de 50 km/h dan betalen de boetes de reparatie van de brug.
VeniVidiVici zegt
Het gerucht gaat dat het volgende is dat op alle snelwegen de snelheid naar 80km/h gaat i.p.v. 100. Dit i.v.m. de staat van onderhoud van het asfalt en ook iets met stikstofidealisme…
fmgarcia zegt
Lekker veilig zo. Vrachtwagens inhalen op een wegdeel van nog geen twee meter. Ik denk dat iedereen hier zo 5 auto’s kan opnoemen die breder dan dat zijn. Wat een achterlijk besluit.
vaakbenjetebang zegt
@fmgarcia: Dan is het heel simpel: niet inhalen. Als het niet past, dan past het niet…
rotasaxal zegt
@fmgarcia: je mag daar niet naast een vrach
rotasaxal zegt
@fmgarcia: je mag daar niet naast een vrachtwagen rijden laat staan inhalen.
rotasaxal zegt
Wanbeleid is het. De brug is van de jaren 60, was eerst een tolbrug, nadat hii is afbetaald geen tol meer. In 2017 is de rijksweg richting Bergen op Zoom / Antwerpen doorgetrokken. Toen waren er al problemen met het brugdek. Daarna is er een aluminium plaat uitgevallen in 2017. En nu gaan ze pas een aanbesteding uitschrijven voor een nieuw brugdek wat in 2023 wordt vervangen. Dus niemand kon bedenken dat het slimmer is om de brug meteen aan te pakken gelijk met de aanleg van de A4. Ze konden niet bedenken dat er toch wel veel verkeer overheen zou gaan (vrachtverkeer Antwerpen-Rotterdam ) Dan wachten ze nog even tot er echt problemen komen. En daarna moeten tienduizenden maar elke dag omrijden of 2x een half uur in de fille staan voor 15m brugdek, omdat die 1x per week open moet voor de scheepvaart. Want die moeten dan 3 uur omvaren. Tsja wanbeleid dus.
Cuprafan123 zegt
Ik moet je verbeteren, de rijksweg tot bergen op zoom was al klaar in 2014. 24 november op precies te zijn.
Homer55 zegt
En na de fix nog maar max 70