En dat is nummer twee. Naast de Tru 140S toont Chevrolet ook een wat meer praktische en wat minder sportieve ‘kleine’ conceptauto in Detroit.
Deze is echter wel op dezelfde leest geschoeid, dus: met een zuinige 1.4 turbo (150 pk), maar wel achterwielaandrijving (Tru 140S heeft FWD) en een Amerikaanse richtprijs onderin de 20.000 dollar-regionen.
Het mag duidelijk zijn: ook al hoopten de internetmedia eigenlijk een moderne variant van de Chevelle, het is uiteindelijk een budget-exercitie gericht op jongeren geworden, voor wat GM en Detroit 2012 aangaat. De marketingboys van GM hebben eens zitten te rekenen, en kwamen tot de conclusie dat er aan de groep van potentiële Amerikaanse klanten onder de 30 jaar flink wat te verdienen valt. Men schreef de belangrijkste waarden voor die groep op:
Sedan-sized functionality in performance coupe form that seats four passengers
Interior connectivity and convenience featuring innovative storage, WiFi, smart phone integration with Chevrolet MyLink and heads-up display
40 MPG [dat is 5,9 l/100km, red.] with a 1.4L Turbo Ecotec engine with approximately 150 horsepower
Possible production price range in the low $20,000s
Dus: het moet er leuk uitzien, het moet goedkoop zijn, het mag niet te veel verbruiken, en in het interieur moeten veel gadgets zitten. En voilà: daar komt dan de 130R uit rollen. In feite een te heet gewassen Camaro (en profil zou je er ook nog een 1-serie Coupe in kunnen herkennen), met de afmetingen 4.396 x 1.816 x 1.390 mm.
Ook hier liggen er forse velgen onder, dit keer in de maat 20 inch. Maar die ene inch minder wordt ruimschoots gecompenseerd door de grote bling-bling factor van het gouden kleurtje.
Update: hippe geanimeerde (it’s what the kids want) promovideo op autojunk.
Update: nog een video
20.000 Dollar? Cheap.
Maar ja, Amerikaans…
@G-Ammo:
Goedkoop? De Mustang start vanaf 22.000 dollar…
1-serie Coupé herkende ik er ook al meteen in!
@Maurice16: ik ook ja.
@Maurice16: Ik zie er ook meer 1 serie coupe in dan camaro.
De 1 serie heeft ook zo’n “vreemde” daklijn. De verhoudingen kloppen gewoon niet.
Ik kies dan de Tru140S.
20.000$ (15.000 EURO !) voor een nieuwe moderne wagen… Waarom hebben wij dat niet?!
@stanny:
Voor 15k kan je toch al voor een (kaal) hatchbakje gaan shoppen niet?
@Hupke: Maar een kaal hatchbakje is wat anders dan een coupé?
@stanny: Dat is het antwoord op de vraag van gisteren, waarom Belgen zoveel auto’s kopen en wij niet. Als ik in Amerika had gewoond had ik met mijn budget nu een Ford Mustang onder m’n reet gehad, maar helaas…
@Maurice16: 1-serie coupé meets Lancia Fulvia – dat was mijn eerste reactie.
@Maurice16: lelijke 1 serie :p
Beetje idee van de Mustang in de jaren 60. Ik vind hem er tof uitzien, beetje als een mini Camaro, maar dan niet eens zo heel duidelijk budget. Wat wel jammer is, is vooral de FWD, een coupé als dit vraagt gewoon om RWD!
@jzaero: deze heeft RWD..
@dennisr: Stond eerst onnjuist in het artikel, vandaar
Had die maar de lampen van een camaro
Oneindig leuk ,sporty en goedkoop ,premium my butt.
@norge: lol!!!! Ik heb ook zo’n butt
@jackass266: een jackass?
Mooi karretje, ik zie de 1-serie coupe er idd wel in
Verwende kudkoters.
Dit had inderdaad een geweldig leuk wagentje voor in Europa kunnen worden.
Want premium is totaal nergens voor nodig.
Een echte budget coupe is wat we nog missen in Nederland.
@bullgod76: Nederland mist sowieso compleet de betekenis budget in alle uithoeken van het woord. Alles is hier duur, een Corvette heb je daar voor 45-50k euros geloof ik. Hier dik een ton!
@jzaero: Ja inderdaad, Camaro hier vanaf 80.000 euro. Daar 23.000 dollar…
@bullgod76: in Nederland is geen enkele auto een budgetmodel met onze bpm.
@bullgod76: CR-Z Vanafprijs ook onder de 20.000
@mierenneuker: maar een auto die daar 20k kost, kost hier waarschijnlijk 40-50
Idd wel een leuk ding voor de jeugd daar, ze kunnen maar beter zien dat het ding klaar is tegen komende kerstmis dan krijgt iedereen zo’n ding onder de boom.
Ik betwijfel of de gemiddelde amerikaan zo op de hoogte is ervan maar de FWD (maar RWD is een stuk duurder) lijkt me wel een killer te zijn voor wie aspirant-schumacher is en dit er wel leuk vind uitzien.
@Hupke:
Even verbeteren aangezien ik niet begrijpen kan lezen.
Dit ding heeft wel degelijk RWD het is die Tru 140S die dat niet heeft. Dat maakt dit ding echt wel interessant.
@Hupke: tekst is later veranderd :P ligt niet aan jou lol:
@jzaero wellicht een idee naar aanleiding van je terechte comment. We pakken de onderstel elementen van de 1 coupe zetten dat in dit concept icm met de motor van de sterkste camaro!!!!! lijkt me een leuk idee.
Volgens autoblog.com heeft deze auto toch echt RWD
http://www.autoblog.com/2012/01/09/chevrolet-code-130r-concept-detroit-2012/#continued
@hummer004: is ook duidelijk een vorm die per se geassocieerd moet worden met RWD, kan mij weinig coupés herrineren die deze vorm hebben en FWD hebben. Hij heeft ook wat weg van een RX8 qua lijnenspel, misschien juist daarom ook wel :)
Foutje van mij. Wel weer aparte logica: je meest sportieve concept FWD geven, en het andere RWD..
@hummer004: Helemaal gelijk! Ze staan bij elkaar in 1 pb, en had er iets te snel overheen gelezen. De Tru 140S heeft wel FWD trouwens.
@sir_smokalot: vind die andere juist wel passen met FWD, kijk maar naar de CR-Z, Scirocco etc!
Ziet er leuk uit
BMW 1 serie coupe, mooi!
Allebei erg geslaagde concepts, deze is gewoon (van de buitenkant) wat braver dan de andere. Op zich niks mis mee.
*kots*
Dit lijkt niet op een 1 coupé.. kijk die lijnen
Ai, een Camaro heeft een 1 serie coupé bruut van achteren gepakt en ziehier het resultaat. Zonder gekkigheid, Chevrolet zit mooi op het rechte pad qua styling. Weg met de goedkope korea rommel, Chevrolet USA for the win!@
Ik zie hier meer een Mazda RX-8 in. Van de zijkant natuurlijk meer een 1 serie coupe
Ik zie de daklijn van een 1-serie coupe?
Mooi ontwerp vind ik.
BMW 1 Coupe en Camaro waren idd ook degene die ik erbij in gedachten had, maar Mazda RX-8 ook nog wel..
gewoon een geweldig wagentje, mooi prijsje, die volgens mij hier in Nederland niet eens veel hoger ligt, gezien de kleine motor..
gaat de goeie kant op met Chevrolet als ik dit zo zie, maar helaas maken ze verder ook te veel van die wagentjes als de Spark..
die Tru 140S is ook wel stoer trouwens!
@dennisr: Idd Mazda rx8
@dennisr: Helemaal met je eens.
erg leuke auto.. als het vermogen tzt wordt opgetild naar een gezonde 200+ pk zou ik er graag in rijden. Ik vraag me echter af of de markt positief reageert op een vanafprijs van laag in de 20K. Voor ongeveer hetzelde geld rijd je een Mustang of een Camaro. Gooi je er nog een 13e maand tegenaan dan is zelfs de Challenger binnen bereik.
Lelijk, zoals al het hedendaagse Amerikaanse werk.
@syliaca: huilie huilie.. ik ben een faboy boehooee!
@dennisr: xD, wat is er met jou aan de hand?
Goedkoop… Maar wat een gedrocht zeg.
Niemand?
@rishi: haah dat was idd ook mijn eerste gedachte :D
BTW, Dit is een concept he…. dus weg mooie achterlichtjes, koplampen, wielen 12 inch kleiner, zijspiegels groter, daklijn minder coupe, (moet gedeeld worden met andere zusjes…) that’s it..! Alleen jammer dat $20K omgerekend €47K (incl BTW) is…
Ik vind hem echt niet mooi eerlijk gezegd, in tegenstelling tot die andere concept. Alleen is die dan weer FWD en underpowered (als ik naar de afmetingen kijk, gok ik dat die niet heel licht wordt). Vraag me af wat ze hier nou mee willen bereiken, want in de EU zouden ze er niet veel verkopen denk ik en in de VS heb je in de low 20,000s ook al wat andere autos zitten zoals de GT86, Mustang V6, Genesis V6, toegegeven die zuipen flink meer, maar dat valt met de GT86 misschien nog mee en benzineprijzen zijn nog wel beter te doen in de VS.
Zit wat vergelijking in met een rx8
Lelijk.. Net zoals die andere (en eigenlijk alle chevy’s)
@dutchiehd:
beauty is in the eye of the beholder, al zou ik geen enkele chevy tot half weg de jaren 70 lelijk durven noemen
Me no like. En jammer genoeg is deze het meest realistisch. Zit er dus dik in dat deze er komt, en de knappere Tru niet…
Het is net een mazda.. Maar vind hem wel eens wat anders dan een doorsnee amerikaanse bak.
Een goed begin, nu alleen die motorkap nog wat langer! Dat hoort nou eenmaal bij zo’n Yank.
En nog een videootje: http://www.autojunk.nl/2012/01/chevrolet-code-130r