• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chevrolet Camarofestijn met Z/28 en SS. Powerrrrr!

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 maart 2013 om 19:18 – 54 Reacties

Chevy Camaro Z/28


Op de New York Auto Show toont Chevrolet twee potente Camarosnoepjes: de Camaro SS, maar ook de Z/28-naam is weer afgestoft. Laatstgenoemde krijgt het 7,0 liter LS7-V8 blok uit de Corvette Z06 in het vooronder, een perfecte manier om je oude blok nog eens te recyclen.

De Camaro Z/28 staat een treetje boven de SS en 1LE, en levert een ‘geschatte’ 500 bhp (373 kW) en 637 Nm aan maximumkoppel, de redline ligt op een vrij hoge 7.000 tpm. Om te onderstrepen dat het een echte rauwe mannenauto is, wordt hij gekopppeld aan een handbak met zes verzetten. Want flipperen is voor mietjes.

Verder overstelpt Chevy ons met referenties naar de racing-stamboom van de dikke V8, want men wil dat je met deze Z/28 het circuit op gaat, hoewel het apparaat ook gewoon op de openbare weg bestuurd mag worden. Het is trouwens niet de allersterkste Camaro, dat is nog steeds de ZL1 (587 pk), maar de Z/28 is wel 135 kg lichter dan de ZL1, door het verwijderen van isolatiemateriaal, tapijten, en het gebruik van dunner glas. Deze auto is heel erg track ready, aldus GM.

Update – Video van de presentatie. Actie vanaf ca 8:30


De Camaro SS behoudt gewoon zijn 6,2 liter LS3 V8, en levert nog steeds 426 Amerikaanse peekaas (dat zijn 430 Europese pk’s). Wel heeft de auto een milde facelift gekregen, waarin we onder meer een nog plattere grille, en behoorlijk gewijzigde achterlichten zien.

Oh, en mocht je nog op zoek zijn naar een nieuwe Ringtone, dan biedt Chevy je HIER (mp3) een mopje V8 aan.

Ook interessant!

  • Video - Dragracende Camaro kiest het luchtruim
  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Afscheidsmodel met 1.013 pk
    Afscheidsmodel met 1.013 pk kost slechts 113 mille
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

camaro, camaro-ss, Chevrolet, facelift, new-york-2013, Z28

Vorig bericht: « Meine Güte! Restaurateur rijdt kapitale Mercedes 300 SL stuk
Volgend bericht: Kia schaaft de Optima bij, en dit is hem »

Lees Interacties

Reacties

  1. ronin1130 zegt

    27 maart 2013 om 19:21

    Soms zou een mens toch verlangen om in de VS te wonen…

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      27 maart 2013 om 20:07

      @ronin1130: Wat houd je tegen? :-)

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        27 maart 2013 om 21:58

        @VeniVidiVici: een moeilijk verkrijgbare greencard!

        Login om te reageren
        • darkpluisje zegt

          28 maart 2013 om 07:30

          @ThomasBol: als je uit nederland komt en kan aantonen dat je daar direct vast werk kan krijgen valt het nog wel mee hoor… Eerst werkvergunning en als je dat een paar jaar netjes volhoud de greencard

          Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    27 maart 2013 om 19:22

    Voorkant, prachtig, maar wat hebben ze toch aan de achterkant gedaan. Jammer.

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      27 maart 2013 om 21:30

      @sketcher: ik vind se achterkant er ook niet beter op geworden

      Login om te reageren
  3. agera zegt

    27 maart 2013 om 19:28

    Ik vind het gewoon 3x niks lelijk hok, heb zowieso niet veel met Amerikaanse bakken

    Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    27 maart 2013 om 19:29

    Jammer van de velgen en de achterlichten van de Z28, verder gewoon een stoere bak.
    Aan de Z28 naam heb ik goede herinneringen als kind. The late great Rob Slotemaker racete er toen mee, evenals Hennie Hemmes, Eddy Fresco en de gebroeders Vermeulen.
    Mooie tijden waren dat.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 maart 2013 om 20:09

      @jrk68:

      ik kom Huub Vermeulen nog af en toe tegen ..

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        27 maart 2013 om 20:13

        @lincoln:
        Dat is dan ook de enige die daar nog bezig is. Goed initiatief dat DNRT.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 maart 2013 om 20:17

          @jrk68:

          we hebben het nooit over auto,s ..
          tis om het zo maar te zeggen .. een veelzijdig persoon ..

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            27 maart 2013 om 20:24

            @lincoln:
            Ik ken hem niet persoonlijk, ik was in die tijd een ventje van een jaar of twaalf met een jaarkaart. Gewoon goede herinneringen aan die tijd.

            Login om te reageren
  5. andre zegt

    27 maart 2013 om 19:30

    Tjah als je de Corvette Camaro achterlichten geeft dan moet je de Camaro wel weer aanpakken ja, alleen hij doet nu wel erg denken aan een Prelude: http://static.autowiki.nl/specs/foto/14/1999/142250b/Honda_Prelude.jpg

    Login om te reageren
  6. Carreza zegt

    27 maart 2013 om 19:33

    Nooooo, die achterlichten! :o

    Bumblebee, transform to old Camaro… Now!

    Login om te reageren
    • featherlight zegt

      27 maart 2013 om 20:22

      @Carreza:
      Old Camaro you say? How old?
      1969 Z/28 looks at you and laughs wickedly.
      Be careful what you wish for…..

      http://image.automotive.com/f/featured-camaros/1st-gen-camaro-1967-1969/camp-0902-1969-camaro-z28/16838470+soriginal/camp-0902-03-1969-camaro-z28-taillights.jpg

      Login om te reageren
      • Carreza zegt

        27 maart 2013 om 20:27

        @featherlight: nou wijsneus, ik zeg niet nee tegen die 1969 versie.
        Op deze moderne versie staan de lichtblokken gewoon veel minder goed.

        Login om te reageren
        • featherlight zegt

          27 maart 2013 om 20:57

          @Carreza:
          Ben het wel met jou eens hoor. Ze zien er niet echt geweldig uit.
          (maar voor een LS7 kijk ik wel de andere kant op)
          Wou alleen maar eventjes laten zien dat ze wel “original” Camaro design elementen zijn.
          Vooral in het geval van de Z/28.

          Login om te reageren
  7. Dev zegt

    27 maart 2013 om 19:34

    Die achterkant: 10 guy

    (google het maar)

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      27 maart 2013 om 19:38

      @Dev: Jouw fantasie schiet alles te boven!

      Login om te reageren
  8. The360box zegt

    27 maart 2013 om 19:37

    Ik dacht eerst dat het om de Corvette ging totdat.. Begint ook een beetje een pot nat te worden daar.

    Login om te reageren
  9. MAB zegt

    27 maart 2013 om 19:46

    Die achterkant van die witte lijkt net op de nieuwe corvette?

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      27 maart 2013 om 21:04

      @MAB: Dat heet merkidentiteit. ;-)

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        29 maart 2013 om 10:22

        @lemans96: owjaaaaa ze delen het zelfde merk!

        Login om te reageren
  10. jozefhan zegt

    27 maart 2013 om 19:46

    Oeh de achterkant is er naar mijn mening niet op vooruit gegaan. Ik vond die vorige achterlampen zoo goed staan! Zonde!

    Login om te reageren
  11. slippie101 zegt

    27 maart 2013 om 19:49

    Jammer dat je dit soort auto’s toch bijna nooit zult zien in Nederland

    Login om te reageren
  12. jessetje zegt

    27 maart 2013 om 19:57

    Mooie wagen

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    27 maart 2013 om 20:04

    Jammie!1!1111! Alleen die achterkant van de Z28: die spoilert had niet gehoeven.

    Login om te reageren
  14. featherlight zegt

    27 maart 2013 om 20:05

    Misschien ook interessant om te melden dat de Z/28 speciaal bedoeld is voor de track en niet als “top dog” Camaro.
    De Z/28 is 300lbs (180kg) lichter dan de ZL1. Gewichtsbesparing door het gebruik van lichtere glas, geen tapijt in de achterbak, geen stereo (maar 1 speaker aanwezig voor verplichte nood geluiden: seat belt alarm etc), en optioneel airconditioning. Volgens Chevrolet was de Z/28 3 seconden per lap sneller dan de ZL1 op het circuit (welke circuit was niet vermeld). Oh, en er komt geen automaat in (ook niet als optie). Prijs is nog niet bekend.
    Toch wel iets meer dan simpelweg “recyclen” van een “oude” blok zou ik zeggen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 maart 2013 om 20:15

      @featherlight:

      rot op met je informatie ..
      dit is autoblog ..

      dus .. of je vindt em lelijk .. of je vindt em mooi ..
      te beantwoorden met .. haterz gonna hate .. kill it with fire .. want jij bent een PVVer .. amen ..

      Login om te reageren
      • featherlight zegt

        27 maart 2013 om 20:37

        @lincoln:
        Oh… in that case :
        “ik vindt hem mooi” omdat met 500pk, who gives a f*ck about taillights?
        Praise the gods of horse power, haterz gonna hate, kill hybrids with fire. Amen.

        Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        27 maart 2013 om 21:05

        @lincoln: Lolderdelol !

        Login om te reageren
    • ej20g zegt

      27 maart 2013 om 20:25

      @featherlight: blijkbaar meer een auto in mijn straatje. Wat moet je met een geluidsinstallatie, je hebt een V8 als muziek. Airco heb je hier sowieso niet nodig (op veel plekken in Amerika dan weer wel) en het kofferbak bekleding kun je ook best missen. Prima optie voor de sportieve rijder die een zwak heeft voor musclecars lijkt me.

      Login om te reageren
      • featherlight zegt

        27 maart 2013 om 20:34

        @ej20g:
        Inderdaad. Ik was erg blij om te horen dat dit niet gewoon een “badging package” was voor een SS, maar echt gericht op de weekend racer.

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 maart 2013 om 20:36

      @featherlight: Niet echt.Ik citeer:

      “We set out to make the fastest road-racing Camaro possible that was still street-legal,” said Al Oppenheiser, Camaro chief engineer. “While the Camaro ZL1 offers exceptional performance on the street, the drag strip, and the track, the Z/28 is entirely focused on the track performance. The Z/28 will be too track-focused for most drivers, but offers road-racers one of the most capable track cars ever offered from an automaker.”

      Dus: track focus? Ja. Track only? Nee.

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        27 maart 2013 om 20:45

        @sir_smokalot: En 300lbs is natuurlijk geen 180 kg. Desondanksdank voor je aanvullingen!

        Login om te reageren
        • featherlight zegt

          27 maart 2013 om 20:51

          @sir_smokalot:
          Easy there sir smoke… zei nergens dat het alleen maar bedoeld was voor de track.
          En mea culpa, ik heb per ongeluk de conversie voor miles/kilometers gebruikt (1/1.6) in plaats van lbs/kg (2.2/1). Ja, het is wat met dat geheugen….
          Dus idd 300 lbs = 136 kg

          Login om te reageren
          • sir_smokalot zegt

            27 maart 2013 om 20:53

            @featherlight: Teruglezend zeg je inderdaad alleen dat ie ‘bedoeld is voor de track’. Dat had ik wat anders geïnterpreteerd. Heb wel even een zinnetje er tussen geplakt in het artikel.

            Login om te reageren
  15. meneersander zegt

    27 maart 2013 om 20:09

    Oo wat lekker!

    Login om te reageren
  16. ej20g zegt

    27 maart 2013 om 20:22

    Ik heb de achterlichten van de nieuwe Camara altijd al het zwakke punt gevonden. Dat had best opgelost kunnen worden, maar of deze facelift dat nou gedaan heeft? Nee, in mijn ogen niet. Verder vind ik het front nog steeds wel erg indrukwekkend, alhoewel wel een stuk minder mooi dan die van de huidige Mustang. Deze Camaro is een goede derde in mijn rijtje der musclecars, achter de Mustang op nummer 2 en de Challenger op nummer 1. Zou ruim genoegen nemen met één van die drie overigens…

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      27 maart 2013 om 20:22

      @ej20g: Camara = Camaro. Voordat de spellingnazi’s weer eens beginnen.

      Login om te reageren
  17. mrcabdrivert zegt

    27 maart 2013 om 20:26

    @lincoln Amen, ik vind die achterlichten misschien niet super geweldig, maar doe er dan toch maar 1…

    Login om te reageren
  18. kapiteinaudi zegt

    27 maart 2013 om 20:46

    Wow, dikke bak! Toch zo heerlijk hé, die Amerikaanse muscle cars! Maar ik denk dat ik toch voor de Mustang of Challenger zou gaan. Moeilijke keuze…

    Login om te reageren
  19. ArnoldH zegt

    27 maart 2013 om 20:53

    Hoe, Wat, Waarom…..
    Wat was er mis met de Huidige Camaro?… Die was zo vreselijk mooi om te zien.
    Maar nu… De voorzijde gaat nog wel, maar de achterzijde is echt niks meer zo. De achterlichten gaven de Camaro echt het karakter van een mucle car, deze achterlichten kan je zo op een simpele sedan zetten zo anoniem dat ze zijn…..

    Zonde!

    Login om te reageren
  20. lemans96 zegt

    27 maart 2013 om 21:07

    Prima. Doet u mij maar een zwarte, dan komt die achterkant ook beter tot z’n recht.

    Login om te reageren
  21. autospotter15 zegt

    27 maart 2013 om 21:10

    Waar zijn die dubbele achterlichten gebleven? Erg jammer!

    Login om te reageren
  22. Rick-dos zegt

    27 maart 2013 om 21:45

    Ze gaan precies dezelfde fout maken als met de overgang van de eerste naar de tweede generatie Camaro en de daarop volgende generaties.

    Ze hebben/hadden met deze retro Camaro een succesnummer te pakken. Nu weten ze niet welke kant ze op moeten gaan qua design dus gaan ze juíst die dingen aanpakken die het gezicht van de Camaro identificeert. Let maar op de opvolger van dit ding ziet er totaal anders uit en zal minder in trek zijn.

    Login om te reageren
    • featherlight zegt

      27 maart 2013 om 22:12

      @Rick-dos:
      Vreemd genoeg zijn een aantal van deze verandering meer “retro” dan je zou denken. Kijk maar naar een ’69 Z/28. Veel van deze facelift lijkt uit die generatie zijn inspiratie te halen. Vooral aan de achterkant.

      Ik denk dat GM de design voor de volgende Camaro al op papier heeft staan, als er niet al ergens een 1:1 model van klei staat. Maar ik denk ook dat de volgende er inderdaad anders uit zal zien; vooral gezien dat het op de Alpha platform (Cadillac ATS) gebouwd zal worden. Denk aan lichter, kleiner, lager, en waarschijnlijk een flinke schep futuristisch design met net wat retro elementen erin verwerkt (a la C7). Het blijft toch spannend in Pony-car land met de nieuwe “Evos” Mustang, geruchten over de terug keer van een “Barracuda” Charger, en de toekomstige Camaro.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        27 maart 2013 om 22:21

        @featherlight: Nu dat je het zegt, helemaal vergeten dat model…en inderdaad.

        Zou in ieder geval wel zonde zijn als ze teveel gaan afwijken. Ford doet dat met de Mustang veel beter. Subtiele wijzigingen maar nog steeds heel herkenbaar. Denk dat ze dat ook nog wel een tijd kunnen uithouden. Zou mooi zijn als er een Barracuda komt maar heb zo mijn twijfels. Bedoel dat werd/wordt eigenlijk al geroepen sinds de retro revolutie onder de muscle cars maar nooit van gekomen.

        Login om te reageren
  23. motherlover zegt

    27 maart 2013 om 21:59

    Ik vind die facelift echt een mislukking! Het stoere van het front is helemaal weg, en de achterkant is een stúk lelijker geworden… :(

    Login om te reageren
  24. salberts93 zegt

    27 maart 2013 om 22:18

    7 liter?! wauw ik dacht dat een een iets scherpere SS was toen ik m op Netcarshow zag maar ZEVEN liter! hebben

    Login om te reageren
  25. bboerke zegt

    27 maart 2013 om 23:43

    Is het niet zo dat het huidige model(2012) in europa andere achterlichten heeft dan in Amerika?

    Login om te reageren
  26. Quintin zegt

    28 maart 2013 om 09:32

    En meteen straight pipes erop:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CDL1DrTfnvk

    Login om te reageren
  27. ster74 zegt

    28 maart 2013 om 21:38

    Een kont met poep moet je niet aankomen! Hygiëne is belangrijk!!!!

    Login om te reageren
  28. corvettez06 zegt

    30 maart 2013 om 12:05

    Waanzinnige wagen , heb net me camaro binnen 6,2 ltr ss , compleet met bodykit getuned door gm tuning vanuit de fabriek , zal binnenkort foto,s plaatsen hij is inferno orange met zwarte stripping alles leer aan de binnekant met alcantara afgewerkt automaat maar ook flippers aan het stuur , kan niet wachten. kenteken is goed gekeurt nog ff,ies .een bom van een auto stuurt super , staat nog bij pietersen nog ff .

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North