Chevrolet Camarofestijn met Z/28 en SS. Powerrrrr!

Auteur: , 54 Reacties

Op de New York Auto Show toont Chevrolet twee potente Camarosnoepjes: de Camaro SS, maar ook de Z/28-naam is weer afgestoft. Laatstgenoemde krijgt het 7,0 liter LS7-V8 blok uit de Corvette Z06 in het vooronder, een perfecte manier om je oude blok nog eens te recyclen.

Chevy Camaro Z/28

De Camaro Z/28 staat een treetje boven de SS en 1LE, en levert een ‘geschatte’ 500 bhp (373 kW) en 637 Nm aan maximumkoppel, de redline ligt op een vrij hoge 7.000 tpm. Om te onderstrepen dat het een echte rauwe mannenauto is, wordt hij gekopppeld aan een handbak met zes verzetten. Want flipperen is voor mietjes.

Verder overstelpt Chevy ons met referenties naar de racing-stamboom van de dikke V8, want men wil dat je met deze Z/28 het circuit op gaat, hoewel het apparaat ook gewoon op de openbare weg bestuurd mag worden. Het is trouwens niet de allersterkste Camaro, dat is nog steeds de ZL1 (587 pk), maar de Z/28 is wel 135 kg lichter dan de ZL1, door het verwijderen van isolatiemateriaal, tapijten, en het gebruik van dunner glas. Deze auto is heel erg track ready, aldus GM.

Update – Video van de presentatie. Actie vanaf ca 8:30


De Camaro SS behoudt gewoon zijn 6,2 liter LS3 V8, en levert nog steeds 426 Amerikaanse peekaas (dat zijn 430 Europese pk’s). Wel heeft de auto een milde facelift gekregen, waarin we onder meer een nog plattere grille, en behoorlijk gewijzigde achterlichten zien.

Oh, en mocht je nog op zoek zijn naar een nieuwe Ringtone, dan biedt Chevy je HIER (mp3) een mopje V8 aan.



54 reacties

Soms zou een mens toch verlangen om in de VS te wonen…
@ronin1130: Wat houd je tegen? :-)
@VeniVidiVici: een moeilijk verkrijgbare greencard!
@ThomasBol: als je uit nederland komt en kan aantonen dat je daar direct vast werk kan krijgen valt het nog wel mee hoor… Eerst werkvergunning en als je dat een paar jaar netjes volhoud de greencard
Voorkant, prachtig, maar wat hebben ze toch aan de achterkant gedaan. Jammer.
@sketcher: ik vind se achterkant er ook niet beter op geworden
Ik vind het gewoon 3x niks lelijk hok, heb zowieso niet veel met Amerikaanse bakken
Jammer van de velgen en de achterlichten van de Z28, verder gewoon een stoere bak.
Aan de Z28 naam heb ik goede herinneringen als kind. The late great Rob Slotemaker racete er toen mee, evenals Hennie Hemmes, Eddy Fresco en de gebroeders Vermeulen.
Mooie tijden waren dat.
@jrk68:

ik kom Huub Vermeulen nog af en toe tegen ..
@lincoln:
Dat is dan ook de enige die daar nog bezig is. Goed initiatief dat DNRT.
@jrk68:

we hebben het nooit over auto,s ..
tis om het zo maar te zeggen .. een veelzijdig persoon ..
@lincoln:
Ik ken hem niet persoonlijk, ik was in die tijd een ventje van een jaar of twaalf met een jaarkaart. Gewoon goede herinneringen aan die tijd.
Tjah als je de Corvette Camaro achterlichten geeft dan moet je de Camaro wel weer aanpakken ja, alleen hij doet nu wel erg denken aan een Prelude: http://static.autowiki.nl/specs/foto/14/1999/142250b/Honda_Prelude.jpg
Nooooo, die achterlichten! :o

Bumblebee, transform to old Camaro… Now!
@Carreza:
Old Camaro you say? How old?
1969 Z/28 looks at you and laughs wickedly.
Be careful what you wish for…..

http://image.automotive.com/f/featured-camaros/1st-gen-camaro-1967-1969/camp-0902-1969-camaro-z28/16838470+soriginal/camp-0902-03-1969-camaro-z28-taillights.jpg
@featherlight: nou wijsneus, ik zeg niet nee tegen die 1969 versie.
Op deze moderne versie staan de lichtblokken gewoon veel minder goed.
@Carreza:
Ben het wel met jou eens hoor. Ze zien er niet echt geweldig uit.
(maar voor een LS7 kijk ik wel de andere kant op)
Wou alleen maar eventjes laten zien dat ze wel “original” Camaro design elementen zijn.
Vooral in het geval van de Z/28.
Die achterkant: 10 guy

(google het maar)
@Dev: Jouw fantasie schiet alles te boven!
Ik dacht eerst dat het om de Corvette ging totdat.. Begint ook een beetje een pot nat te worden daar.
Die achterkant van die witte lijkt net op de nieuwe corvette?
@MAB: Dat heet merkidentiteit. ;-)
@lemans96: owjaaaaa ze delen het zelfde merk!
Oeh de achterkant is er naar mijn mening niet op vooruit gegaan. Ik vond die vorige achterlampen zoo goed staan! Zonde!
Jammer dat je dit soort auto’s toch bijna nooit zult zien in Nederland
Mooie wagen
Jammie!1!1111! Alleen die achterkant van de Z28: die spoilert had niet gehoeven.
Misschien ook interessant om te melden dat de Z/28 speciaal bedoeld is voor de track en niet als “top dog” Camaro.
De Z/28 is 300lbs (180kg) lichter dan de ZL1. Gewichtsbesparing door het gebruik van lichtere glas, geen tapijt in de achterbak, geen stereo (maar 1 speaker aanwezig voor verplichte nood geluiden: seat belt alarm etc), en optioneel airconditioning. Volgens Chevrolet was de Z/28 3 seconden per lap sneller dan de ZL1 op het circuit (welke circuit was niet vermeld). Oh, en er komt geen automaat in (ook niet als optie). Prijs is nog niet bekend.
Toch wel iets meer dan simpelweg “recyclen” van een “oude” blok zou ik zeggen.
@featherlight:

rot op met je informatie ..
dit is autoblog ..

dus .. of je vindt em lelijk .. of je vindt em mooi ..
te beantwoorden met .. haterz gonna hate .. kill it with fire .. want jij bent een PVVer .. amen ..
@lincoln:
Oh… in that case :
“ik vindt hem mooi” omdat met 500pk, who gives a f*ck about taillights?
Praise the gods of horse power, haterz gonna hate, kill hybrids with fire. Amen.
@lincoln: Lolderdelol !
@featherlight: blijkbaar meer een auto in mijn straatje. Wat moet je met een geluidsinstallatie, je hebt een V8 als muziek. Airco heb je hier sowieso niet nodig (op veel plekken in Amerika dan weer wel) en het kofferbak bekleding kun je ook best missen. Prima optie voor de sportieve rijder die een zwak heeft voor musclecars lijkt me.
@ej20g:
Inderdaad. Ik was erg blij om te horen dat dit niet gewoon een “badging package” was voor een SS, maar echt gericht op de weekend racer.
@featherlight: Niet echt.Ik citeer:

“We set out to make the fastest road-racing Camaro possible that was still street-legal,” said Al Oppenheiser, Camaro chief engineer. “While the Camaro ZL1 offers exceptional performance on the street, the drag strip, and the track, the Z/28 is entirely focused on the track performance. The Z/28 will be too track-focused for most drivers, but offers road-racers one of the most capable track cars ever offered from an automaker.”

Dus: track focus? Ja. Track only? Nee.
@sir_smokalot: En 300lbs is natuurlijk geen 180 kg. Desondanksdank voor je aanvullingen!
@sir_smokalot:
Easy there sir smoke… zei nergens dat het alleen maar bedoeld was voor de track.
En mea culpa, ik heb per ongeluk de conversie voor miles/kilometers gebruikt (1/1.6) in plaats van lbs/kg (2.2/1). Ja, het is wat met dat geheugen….
Dus idd 300 lbs = 136 kg
@featherlight: Teruglezend zeg je inderdaad alleen dat ie ‘bedoeld is voor de track’. Dat had ik wat anders geïnterpreteerd. Heb wel even een zinnetje er tussen geplakt in het artikel.
Oo wat lekker!
Ik heb de achterlichten van de nieuwe Camara altijd al het zwakke punt gevonden. Dat had best opgelost kunnen worden, maar of deze facelift dat nou gedaan heeft? Nee, in mijn ogen niet. Verder vind ik het front nog steeds wel erg indrukwekkend, alhoewel wel een stuk minder mooi dan die van de huidige Mustang. Deze Camaro is een goede derde in mijn rijtje der musclecars, achter de Mustang op nummer 2 en de Challenger op nummer 1. Zou ruim genoegen nemen met één van die drie overigens…
@ej20g: Camara = Camaro. Voordat de spellingnazi’s weer eens beginnen.
@lincoln Amen, ik vind die achterlichten misschien niet super geweldig, maar doe er dan toch maar 1…
Wow, dikke bak! Toch zo heerlijk hé, die Amerikaanse muscle cars! Maar ik denk dat ik toch voor de Mustang of Challenger zou gaan. Moeilijke keuze…
Hoe, Wat, Waarom…..
Wat was er mis met de Huidige Camaro?… Die was zo vreselijk mooi om te zien.
Maar nu… De voorzijde gaat nog wel, maar de achterzijde is echt niks meer zo. De achterlichten gaven de Camaro echt het karakter van een mucle car, deze achterlichten kan je zo op een simpele sedan zetten zo anoniem dat ze zijn…..

Zonde!
Prima. Doet u mij maar een zwarte, dan komt die achterkant ook beter tot z’n recht.
Waar zijn die dubbele achterlichten gebleven? Erg jammer!
Ze gaan precies dezelfde fout maken als met de overgang van de eerste naar de tweede generatie Camaro en de daarop volgende generaties.

Ze hebben/hadden met deze retro Camaro een succesnummer te pakken. Nu weten ze niet welke kant ze op moeten gaan qua design dus gaan ze juíst die dingen aanpakken die het gezicht van de Camaro identificeert. Let maar op de opvolger van dit ding ziet er totaal anders uit en zal minder in trek zijn.
@Rick-dos:
Vreemd genoeg zijn een aantal van deze verandering meer “retro” dan je zou denken. Kijk maar naar een ’69 Z/28. Veel van deze facelift lijkt uit die generatie zijn inspiratie te halen. Vooral aan de achterkant.

Ik denk dat GM de design voor de volgende Camaro al op papier heeft staan, als er niet al ergens een 1:1 model van klei staat. Maar ik denk ook dat de volgende er inderdaad anders uit zal zien; vooral gezien dat het op de Alpha platform (Cadillac ATS) gebouwd zal worden. Denk aan lichter, kleiner, lager, en waarschijnlijk een flinke schep futuristisch design met net wat retro elementen erin verwerkt (a la C7). Het blijft toch spannend in Pony-car land met de nieuwe “Evos” Mustang, geruchten over de terug keer van een “Barracuda” Charger, en de toekomstige Camaro.
@featherlight: Nu dat je het zegt, helemaal vergeten dat model…en inderdaad.

Zou in ieder geval wel zonde zijn als ze teveel gaan afwijken. Ford doet dat met de Mustang veel beter. Subtiele wijzigingen maar nog steeds heel herkenbaar. Denk dat ze dat ook nog wel een tijd kunnen uithouden. Zou mooi zijn als er een Barracuda komt maar heb zo mijn twijfels. Bedoel dat werd/wordt eigenlijk al geroepen sinds de retro revolutie onder de muscle cars maar nooit van gekomen.
Ik vind die facelift echt een mislukking! Het stoere van het front is helemaal weg, en de achterkant is een stúk lelijker geworden… :(
7 liter?! wauw ik dacht dat een een iets scherpere SS was toen ik m op Netcarshow zag maar ZEVEN liter! hebben
Is het niet zo dat het huidige model(2012) in europa andere achterlichten heeft dan in Amerika?
Een kont met poep moet je niet aankomen! Hygiëne is belangrijk!!!!
Waanzinnige wagen , heb net me camaro binnen 6,2 ltr ss , compleet met bodykit getuned door gm tuning vanuit de fabriek , zal binnenkort foto,s plaatsen hij is inferno orange met zwarte stripping alles leer aan de binnekant met alcantara afgewerkt automaat maar ook flippers aan het stuur , kan niet wachten. kenteken is goed gekeurt nog ff,ies .een bom van een auto stuurt super , staat nog bij pietersen nog ff .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).