Chevrolet Impala SS: zo worden ze niet meer gemaakt

Auteur: , 45 Reacties

Men neme een grote Amerikaanse sedan en lepelt daar de V8 uit een Corvette in.

Tussen 1957 en 1985 is de Impala een vaste waarde in het Chevrolet-gamma. In de eerste twintig jaar van zijn leven elk jaar met een ander frontje en achterkantje, naar goed Amerikaans gebruik. De laatste generatie was eigenlijk een Caprice met iets minder luxe en vanaf 1986 werd de auto dan ook alleen nog onder die naam verkocht. Ook diens opvolger uit 1991 was er in eerste instantie alleen als Caprice. Het is de grote slee die je in Nederland vooral als begrafenis- of volgauto ziet of heel af en toe nog als taxi wordt gebruikt.

In 1992 staat op de Detroit Auto Show echter weer een Impala. De Impala SS om precies te zijn. In de basis is de auto gelijk aan een Caprice, maar dan verlaagd en met een 8.2-liter V8. Andere details waarin de Impala SS van de Caprice verschilt, zijn het achterste zijruitje, dat nu een soort ‘Hoffmeister-knikje’ heeft, en de achterste wielkast, die nu rond is in plaats van afgeplat.

De auto wordt enthousiast ontvangen en begin 1994 staat er weer een Impala in de Chevy-showrooms. De gigantische 8.2 V8 uit de conceptcar haalt het productiestadium niet, in plaats daarvan lepelt GM de 5.7 LT1-motor uit de Corvette in de Impala SS. Een verschil was er wel, daar waar het blok in de Corvette en Camaro voorzien was van een aluminium kop, was die van de Impala SS vervaardigd uit gietijzer. Samen met enkele andere wijzigingen werd het blok zodanig aangepast dat er meer koppel geleverd werd bij lage toerentallen en iets minder vermogen bij hogere toerentallen. Het resultaat: 264 pk en 447 Nm koppel. Met name het flinke koppel bleek een probleem voor de 4-traps automaat, die doorgaans na 100.000 mijl klaar was voor revisie.

Het LT1-blok staat bekend als een goede basis voor tuning en Callaway bewees dat met de C9 Supernatural SS. Deze levert 410 pk en doet de sprint van 0 naar honderd in 5.9 seconden. Ter vergelijking, een standaard Impala SS doet hetzelfde sprintje in zeven seconden rond. Behalve de motor, kreeg de Callaway C9 ook betere remmen, andere dempers en veren en een beter setje rubber dan waarmee Chevrolet de sedan uitrustte. De tuner liet de Impala SS optisch helemaal standaard en dat snap ik volledig. Met zijn 17-inch wielen, meegespoten grille en donkere lakkleuren valt er weinig meer te verbeteren aan de looks. Dit is gewoon een badass Amerikaan, zoals ze tegenwoordig niet meer worden gemaakt. Vrij letterlijk, want deze Impala SS en basis Caprice waren de laatste met een ladderchassis en achterwielaandrijving. Hun opvolgers waren saaie sedannen met voorwielaandrijving, een zelfdragende carrosserie en heel veel zespitters. Alleen Ford bleef nog even dapper volhouden met de Crown Victoria, Mercury Gran Merquis en Lincoln Towncar, maar enkele jaren terug moesten ook die zich gewonnen geven.



45 reacties

Koop dan gelijk een Corvette C3 met een 454 Big Block van 7,5 liter. Dan rij je tenminste in een mooi model én een beest van een blok!
@robbie123: Nee, deze SS boven een Corvette altijd!
(hoewel ik een Mopar man ben)
@ikbenmnzus: kijk met jouw kan ik praten ;)
@robbie123: ook wel eens in gereden maar dat is wat anders dan zo’n Impala. Had die Impala toevallig een 700R4 bak ? Die schijnen niet zoveel aan te kunnen..
@FieRo: Nee, de 4L60E. Volgens Wiki dan, dat soort dingen weet ik ook niet uit m’n hoofd ;)
@Dizono: in de Syclone zit deze bak ook met 300 pk en 500nm. Bij tuning is dit wel het eerste dat aangepast moet worden. Wel nog nooit problemen mee gehad.
@Dizono: Trouwens, de 4L60 en de 700R4 zijn dezelfde bakken, bijna het enige verschil is dat de 4L60 elektronisch gestuurd is. Zat jaren ’80 en begin ’90 ook in Bentley’s. Vaak wordt deze vervangen door de veel sterkere 4L80, maar deze heeft als nadeel slechte overbrengingsverhoudingen
Heerlijk stukkie over een erg dikke wagen. Had 2 jaar gelee ooit eentje gespot in Beverwijk. Volgens de eigenaar destijds zijn er letterlijk een handjevol in NL. Hebb0n!
Jezus, hebben die dingen nog een ladderchassis? Dat wist ik niet. Dus als een Amerikaanse agent in z’n Caprice/Impala achterop een verdachte klapte, stierf ie dus zo’n beetje altijd aan inwendige bloedingen van alle afgescheurde organen?
Dus het alleen het ladderchassis is niet meer, maar met awd worden ze nog steeds gemaakt en ook met een dikke v8 en ook met 4 deuren.
Ze zijn daar gelukkig niet zo bekrompen als hier in Europa.
Wie kent ze niet? Vooral uit Hollywoord films uit de jaren’80 en ’90, heerlijk dikke Amerikaanse bak.

Geldt in principe ook voor de Lincoln TownCar, veel mooier en vooral meer karakter dan de Duitse 3.
De Chevy Impala: voor als je zeeziekte wil ervaren met niet de zee op wil gaan…
@Rick-dos: met=maar
Geniale bak, staat in mn droomgarage. Heb een tijdje de Crown Vic P71 gehad, ook net zo geweldig als je denkt dat het is!
Chevrolet.. vroeger echt Amerikaanse auto’s.
De laatste jaren in Europa maar ook in de VS met steeds meer inferieure ‘deawoo’ en ‘opel’ genen.

Jammer wat het merk zo aan het afglijden is.
Hoewel je nog altijd een sedan met Corvette-motor kunt krijgen (De Chevrolet SS), heeft dit toch een stuk meer karakter. Men zou meer dikke Amerikanen moeten importeren. Een zwik Impala’s (SS), Crown Victorias/Town Cars/Grand Marquis’ (Tip: waan je een FBI-agent met een zwarte Crown Vic Police interceptor met die dikke glimmende wieldoppen), maar ook Escalades en Tahoes zouden het Nederlandse straatbeeld een stuk interessanter maken.
@Edge: A-fing-men!
@Edge: jammer genoeg is er behalve die motor weinig Amerikaans aan zo’n chevy SS. Omgebadgete holden.
Zoveel pk’s en dan nog geen prestaties, haha.
Gave bak. Dik Amerikaans. Past alleen niet op ’s lands wegen, want elke bocht oversturend uit is of een groep kinderen, of een bushokje, of een wei koeien neermaaien.
5.7 liter V8 endan “maar” 264PK. Moet heerlijk zijn om er mee eens op de autosnelweg te cruisen.
In de categorie lekker fout
Ach ja, de Impala zag je in de grote steden nog wel is als taxi. Geen overbodige luxe maar toen was benzine onder de 1 gulden…
Mooi man die Amerikanen, wij zitten maar wat te prutsen en vinden een 4 liter V8 al heel wat, zij pletteren er rucksichlos een 8 liter in!
Gewoon omdat het kOn !
@desjonnies: dikke 8 liter met amper prestaties bedoel je , grote voordeel is dat het vast lang heel blijft.
@desjonnies: Ze komen nog steeds aardig in de buurt met de 6.2L V8, die gaan nog steeds als zoete broodjes bij de dealers weg.
Corvette/Camaro/SS/Silverado/Raptor en deze zitten nog op zo’n 7L geloof ik Challenger/Charger.
@RobUSA: enorme inhoud, onderliggende nokkenas, 2 kleppen per cilinder en toch gezond vermogen, licht van gewicht, erg betrouwbaar, relatief zuinig en erg goedkoop. Bovendien kan elke ongeschoolde Steve en Johnny die motor onderhouden. En dan zijn er nog steeds mensen die zeggen dat yanks geen motoren kunnen bouwen…
Ach missen we het ladderframe dan? Zelfs ik als conservatieveling zie liever een zelfdragende carrosserie.

De V8 uit de corvette kan je nog altijd krijgen in een sedan zoals @edge all zei. Toegegeven het is gewoon een Holden Commodore met Chevy badges maar dat maakt hem niet minder gaaf.
@Dizono. Leuk stukje Hr Dizono, maar waarom dat negatieve wat niet eens klopt : “n de eerste twintig jaar van zijn leven elk jaar met een ander frontje en achterkantje, naar goed Amerikaans gebruik ”
WTF als er goed gebruik is bij de Amerikaanse auto industrie is het wel dat ze het lef hebben om zelfs bij een goed verkopende auto het design flink te veranderen. Was je ff in de war met de duitse automobiel industrie ??
En dan heb ik het niet eens over de line-up van een geheel merk die bij de duitse boys ook nog eens allemaal op elkaar lijken. Pfff prutser.
@RobUSA: hee rustaag
@RobUSA: waar zie jij iets negatiefs staan dan? Ik schrijf alleen dat die Amerikaanse auto’s elk modeljaar een soort facelift krijgen. Sterker nog, ik noem het een goed Amerikaans gebruik!
@Dizono: Nope dat zeg ik juist dat dat niet klopt en het juist een Amerikaanse gebruik is om een design helemaal te veranderen en ze niet bang zijn daarmee hun vorige verkoop topper te verliezen zoals bij de duitse jongens het geval is. En als je 20 jaar Impala of welke andere Amerikaan naast elkaar zet zie je compleet nieuwe auto’s juist.
Dus geef het gewoon toe dat je fout zat, dank u.
Kijk ook eens naar de Mustang/Corvette/Camaro enz enz en dan naar 911/bmw12345678/audi 12345678/mb abcdefg het is zo suf dat ze niet eens een eigen naam hebben maar een nummer/letter hoezo onpersoonlijke eenheidsworsten met allemaal hetzelfde front/back en verlichting.
@RobUSA: je wil wel heel graag mijn tekst in een negatief daglicht plaatsen hè? Ja, er zijn drie generaties impala in die 20 jaar geweest, ik doel enkel op het feit dat ze elk jaar de moeite namen voor een facelift. Maar fijn om te lezen dat ook artikelen over Amerikaanse auto’s gewaardeerd worden…
@Dizono: Nope jij maakte er iets negatiefs van in je stukje tekst met iets wat gewoon niet klopt, ik maak er juist iets positiefs van en probeer de reaguurders te vertellen dat dat gewoon onzin is en negatief uitstraald op de Impala en de Amerikaanse autoindustrie.
Miste alleen nog Amerikaanse auto’s kunnen (nog steeds) geen bocht om :-)
@Dizono: Je ziet toch wel wat je schrijft trouwens ? Nergens staat dat je het over facelifts hebt maar ( nog een x) ” In de eerste twintig jaar van zijn leven elk jaar met een ander frontje en achterkantje, naar goed Amerikaans gebruik. ” Als jij de 57er op de 85er vind lijken ?? Knap.
En naar goed Amerikaans gebruik ??? LOL
Wat Amerikanen ( en elke andere automerk ! ) wel doen is in van hetzelfde type auto er nieuwe lampen opgooien voor het volgende productiejaar.
@Dizono: Sorry hoor hier ben ik nog even:
Impala 57er: Kenmerkende super grote vinnen en katteoog lampen, mooie vloeiende lijnen.
62 er : Weg vinnen,weg katteoog lampen worden er 2×3 kleine, veel strakker design,compleet andere auto.
67 er : Compacter model en de coupe zelfs muscle/pony car achtig.
70 er : Kleine vinnen komen terug. Lichten IN de bummer gemaakt.
77 er : Het bekende taxi model super strak hoekig design, compleet andere auto.
Super succes nummer !! En dan gewoon de volgende generatie (zie jou foto) weer helemaal anders en alles rond !!!! Getuigd bij mij alleen maar van big balls en lef of niet dan ??
En om het af te sluiten de laatste generatie tot nu toe ( mooie auto trouwens van buiten envan binnen)
Helemaal up to date slank mooi gelijnd.
@RobUSA: Dus wat je zegt is dat er tussen ’57 en ’77 vooral veel aan de voor- en achterkant is veranderd, en dat er in ’77, zo’n 20 jaar na introductie, een volledig andere auto kwam?
En die ketter van een @Dizono die Amerikaanse auto’s maar zwart maken. Schande!
Je kunt de wegen in USA niet vergelijken met de onze. Het land is zo immens groot, zo ook de auto’s. Heerlijk toeren en af en toe ff lekker tot aan de horizon planken met zo’n wagen. Je komt toch geen hond tegen. Daar is nu eenmaal geen reet aan met een armetierig 4 cilindertje uit de EU. haha
Tipje: Deze motor, de LT1, zit (sommige bouwjaren) standaard in de caprice classic stationwagen uitvoering, samen met de buick roadmaster en de taxi/politieuitvoeringen. En ook de meeste lijkwagenuitvoeringen hebben een Corvette motor.
Een jaar of 2 geleden een nieuwere impala gehuurd. Was een v6 met rond de 300pk, hele fijne auto, reed een stuk beter dan een charger v6, ondanks de achterwiel aandrijving van de Charger.
Leuk voor een gepensioneerde Amerikaanse politie agent..
Altijd vet gevonden
Ooit eens bíjna een Caprice aangeschaft.. helaas was het exemplaar niet al te best, anders had ik nu zo’n bak gehad! Echt mega, zowel qua bruutheid als formaat

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).