Ford Crown Victoria, youngtimer in beeld

Auteur: , 48 Reacties

Lifestyle stations, crossovers, gran coupés en vaag urban gehannes: tuureluursmakend en door al die designtrends, hypes en niches is het bos onzichtbaar geworden door de hippe bomen.

Twee decennia geleden was hip en trendy alleen maar los te koop bij de Halfords en was er goddank de iconische Ford Crown Victoria. Duurzamer dan een kek karretje met A-label, want je krijgt hem in een heel leven niet meer kapot. Zet lekker je eigen trend.

Of begin zelf een politiekorps, want daar kennen de meesten hem natuurlijk van. In de States was het dé cruiser bij uitstek voor talloze law enforcement agencies en vele andere overheidstanties. Als black & white patrol car natuurlijk, maar ook als min of meer onopvallende politieauto legden de Crown Vics opgeteld miljarden mijlen af. Stapvoets, driftend, in hot pursuit of beukend in een PIT manoevre: het ding was nergens te beroerd voor. Een werkpaard met een enorm uithoudings- en incasseringsvermogen, veel meer dan de gemillimeterde en dikgenekte officers die ermee rondreden. En ook betrouwbaarder.

Dat zijn tevens prima eigenschappen voor een taxi en zo was en is hij ook in deze hoedanigheid alom aanwezig en waanzinnig populair, zowel bij chauffeurs als bij passagiers. Niet bij monteurs, die zagen hem te weinig en konden er geen band mee opbouwen. De particulieren die hem kochten wel, vaak sleet zo’n fullsize Ford zijn hele carrière bij dezelfde eigenaar. Die hij soms zelfs overleefde, omdat een redelijk deel van de clientèle zich Henry Ford zelf nog wel kon herinneren. Maar niet allemaal natuurlijk, de Ford was ook geliefd bij niet-bejaarden als commuter of no-nonsense familiewagen. Hij was er groot genoeg voor: ruim plaats voor zes en een kofferbak als een kleine zeecontainer. Maar dan met bekleding.

In 1991 volgde deze Crown Vic de vierkante Ford LTD op, die in zijn meest luxe trim de LTD Crown Victoria heette. Beide grote Fords stonden op het bekende Panther-platform, evenals de Lincoln Town Car en Mercury Grand Marquis, met slechts lichte wijzigingen voor de nieuwe Crown Vic. De remmen, de ophanging en stuurinrichting werden verbeterd om de rijeigenschappen op een hoger plan te tillen. Onder de kap nam de nieuwe Modular 4,6 liter V8 het stokje over van de vertrouwde Windsor V8 van 4,9 of 5,8 liter. Standaard leverde deze lobbes zo’n 190 PK aan de achterwielen, gekoppeld aan een 4-traps automaat. Want zo hoort dat: de dikke stuurpook in D, rechterarm de rest van de rit op de armsteun en al het stuurwerk verder met de linkerhand. Inparkeren en ander intensief stuurwerk even met de handpalm, dat wordt een 2e natuur. Op die manier is 190 PK ook meer dan voldoende.

Maar niet voor de opvallendste en meest zichtbare versie: de P71, de fabrieksuitvoering voor vele politiedepartementen door heel ‘Murica en Canada. In ‘94 en ‘95 werden er zelfs 140 stuks verkocht aan de Russische overheid en ingezet in en rond Moskou als patrouillewagen voor hun equivalent van de verkeerspolitie. Na de ingrijpende facelift van 1998 verliet de P71 voortaan als Police Interceptor de fabriek, zo stond het zelfs op de badge op de achterklep. Als copcruiser werd het vermogen opgekrikt naar ruim 250 PK en was de big Vic op vele fronten aangepast en voorbereid op een ruig leven vol achtervolgingen, stoepranden, vangrails, donuts, koffie, boeven en allerhande burgers: onwetende, ongehoorzame, derderangs, dronken, trouwe en brave. Of met kaas, bacon en frietjes.

Om die burger blijvend te kunnen dienen en beschermen kreeg de popo-Ford onder meer een extra oliekoeler, een sneller schakelende transmissie, een dubbel uitlaatsysteem, grotere bodemvrijheid, zwaardere veren en schokbrekers en anti-rollbars. In combinatie met het oersterke chassis en een soms letterlijk bulletproof koetswerk maakte dat de Vic nagenoeg onverwoestbaar en precies dat straalt hij ook uit. Vele exemplaren reden na hun actieve diensttijd nog jaren rond in particuliere handen, zo fit als een hoentje. Nog steeds trouwens.

De civiele Vic verdween al eerder uit de prijslijsten, in 2007. Hij was daarna alleen nog bedrijfsmatig leverbaar, behalve als politieauto onder andere ook voor taxi- en verhuurbedrijven. Een uitzondering op de particuliere verkoopstop vormde het Midden Oosten: de jurken waren er gek op en bestelden hem tot 2012 bij bosjes. Ook vaak als een soort brommer voor de schoolgaande kids of omdat een extra set of wheels altijd wel handig is, al was het maar voor de nanny. Tot in 2012 uiteindelijk het doek viel voor alle versies en de Ford Taurus definitief zijn plek innam. Maar die is veel te glad. Beetje glibberig.

Zelf heb ik een enorme zwak voor een geheel witte 99’er Vic met de zwartstalen heavy duty wielen en bijbehorende ballonbanden. Ook graag de zwarte grill, maar geen pushbar en doe toch maar zo’n zoeklicht in de linker A-stijl. En dan toch eens kijken of ik de eerstvolgende provocerende en stuntelende verkeershufter ongeschonden en beleefd, bijna teder, van de weg kan bonken. Aan de big Vic zal het niet liggen, die kan alles.



48 reacties

Ze rijden nog volop rond. En je koopt die ex copcars echt voor een appel en een ei. De hele aandrijflijn is populair bij hotrod bouwers. Zijn mega veel upgrades voor te krijgen en ze zijn onverwoestbaar. Veel politiekorpsen hebben ze inmiddels al laten reviseren waar nodig. Vooral omdat de wat kleinere korpsen geen geld hebben om het hele wagenpark te vervangen. En omdat de meeste agenten er dol op zijn. Ik ben ook wel
Fan moet ik zeggen. Hoop bang for buck.
In de zwart-op-zwart FBI stijl zou ik ‘m zeker willen hebben! Alleen de benzine.. Pff ik wil niet eens weten wat je daar voor uit moet trekken als je dit als daily zou willen.
@thoisss: net zoveel als een e-klasse, a6 of 5 serie. Om maar eens iets te noemen.
@lekbak: Dan heb je het wel over een E-klasse, A6 of 5-serie met dikke motor. Die bijtellingsvriendelijke modellen van tegenwoordig zijn een stuk zuiniger dan zo’n V8 van de Crown Vic
@Edge: lijkt me logisch. Je moet wel appels met appels vergelijken dus dezelfde generatie en enigsinds vergelijkbaar gemotoriseerd.
@lekbak: lpg tankje doet een hoop wonderen!
@thomasbol: Zeg maar gerust TANK en en vaarwel tegen halve kofferbak. Kan je er nog maar 2 ipv 4 lijken in vervoeren…
1 van de favoriete wagens kwa onderdelen van gas monkey omdat er veel gemaakt zijn dus goedkoop
@larssb Geinspireerd door de review de p71 door Regular Car Reviews van afgelopen week toevallig?
@jipino: van de*
@jipino: Nee, toeval: het artikel was al af en klaargezet. En andersom lijkt me heel erg sterk……😄 Maar je hebt een goed punt: inspiratie is hoe dan ook prachtig, soulfood!
Ja spreek mij enorm aan,alleen is hij onbetaalbaar in de lasten. Het gewicht zal ongeveer hetzelfde zijn als die van mijn schoonmoeder,en het verbruik tja ik denk dat je blij mag zijn als je 1 op 7 haal. Maar wat een heerlijke bak.
@vvti: Valt nog mee hoor. Net onder de 1800kg voor de particuliere versie. Geen lichtgewicht maar voor zo’n bakbeest niet heel slecht. Verbruik is inderdaad wel fors. Maar dat verdien je weer terug in gebrek aan onderhoud :) ;)
@E34M5Touring:
Olie is ook veel duurder dan benzine, dus alleen daarop kan je al stevig besparen tenopzichte van menig Duitser.
Denk trouwens dat menig Nederlandse Coper hier heel jaloers naar kijkt. Dit straalt toch meer autoriteit uit dan zo’n griffo bejaarden container waar ze hier hun werk mee moeten doen.
@vvti:

Reed zuiniger dan mijn E39 528i die ik nu veel rij ..
Leuk artikel en leuke informatie!
Bij aankoop 1 Ford Crown Victoria krijg je 10 pakken zeeziekpilletjes gratis meegeleverd.
@Soulmaster: Ik zou eerder zeggen, wen er aan of koop dat schip niet! Zelfs al zou ik hem mooi vinden dat is wel de reden dat ik nooit zo’n ding zou kopen.
Lange tijd in een 99er Towncar en een nog langere tijd in een 96er Grand Marquis gereden ..
Automobiele perfectie ..
Het kleinste knopje kan je met je vuist bedienen ..
Motor en bak slaan geen slag over ..

Ga voor de Mercury marauder als AMG en BMW- M meuk verwijfd vindt ..
Na de Caprice te hebben gehad, staat deze nog op mijn lijstje, net als de Lincoln. Eeuwig zonde dat er geen echte vervanger is, ook als NYC Cab. RIP!
@raymster:

Dinosaurs will die ..
Er is trouwens nog zat van die panther platform meuk in omloop ..
Blijven prachtbakken. Vorig jaar heb ik in New York nog achterin eentje gezeten (een taxi, niet eentje van de NYPD), fantastisch was dat
@bazzelijn: volgende keer zit je waarschijnlijk in een toyota.. Doodzonde
Ik ben zelf meer een fan van de tweede generatie Crown Victoria, en dan vooral zoals je ze ze vaak in die FBI films ziet: Zwart of donkerblauwe body met daaronder zwarte stalen velgen met één dikke glimmende kap in het midden.
@Edge:

Had heel sterk de neiging om bij mijn 99er Lincoln van die rood en blauwe stroboscoop lampies achter mijn gril te plakken ..
Wielen had ik inmiddels wel al zwart met een chroom hart ..
Ik weet het .. Kinderachtig .. Maar het is er eindelijk uit ..
@lincoln: Jammer had je gewoon moeten doen! Haha
Heel degelijk solide spul. Technisch vernuft is een ander verhaal.
@dutchdriftking:

Op welk punt was de concurrentie vernuftiger dan ??
@lincoln:
Ik kan 1 punt bedenken, marketing.
@dutchdriftking: 2 bovenliggende nokkenassen.
Fijne auto’s die je tot voor kort voor een appel en een ei in de VS kon huren. Toch nog een V8 met achterwielaandrijving voor $20 per dag, voer voor een iconische budget roadtrip. Uitstraling heeft ie echter niet en de rest van het verkeer nam je niet echt serieus meer. De salesmanagers die op hun businesstrip verplicht zo’n ding moeten huren van de baas op basis van fleetcontracten, zijn niet blij. Een Honda Accord of Toyota Camry schurkt immers al dicht tegen de 300pk aan in de VS en rijdt feitelijk 10x beter. Een Town Car kost maar weinig meer, maar ziet er beter uit en heeft tevens een beter imago.
Maar de meest iconische ontbreekt dan weer, dit model is veruit het meest gebruikt:

http://automotorpad.com/uploads/posts/2014/6/ford-crown-victoria-police-interceptor.jpg
Vergeet niet: op alle fronten beter dan een zweedse snelle politievolvo (types weet ik niet hoor) Gezien op discovery, sneller, zelfs in de bochten!
Geweldige auto, tijdens mijn stage in de VS een P71 gekocht, wat een brute bakken! Wit, met zwarte wielen, uit 2007, van de Sherrif van een of ander klein stadje in Texas geweest. Ik wil, als ik het geld heb, deze in NL gaan rijden.
Mooi stukje en leuk om te lezen. Helaas vind ik een dergelijke auto (Amerikaans) niets, de typische Amerikaanse vorming ligt bij mij niet zo lekker op het netvlies… Liever een oude Europeaan.
Ooit hoop ik er nog eens een te importeren, het liefst als Police Interceptor. En dan natuurlijk met bull-bar, zwarte plastic grill & lamp op de A-stijl. Het liefst in donkerblauw.

Graag zoals deze:
In Saudi Arabië ben ik rond gereden in zo’n Mercury. Je kon met 4 man achterin zitten! Een taxichauffeur in New York die naar een Toyota Camry was overgestapt vertelde mij dat zijn dagelijkse kosten waren gedaald van 60,- dollar (Crown Vic) naar 20,- dollar (Camry) per dag. Dan wordt de keuze natuurlijk heel makkelijk.
@p406: En zijn inkomsten ook zijn gedaald met +-60% omdat toeristen liever in een traditionele NYC taxi willen worden rond gereden…?
@e550: Ja wie weet, ha ha! Dit was zo’n service naar het vliegveld brengen. Niet Uber maar via lokaal limo bedrijf. Zelfde prijs als taxi. Ik zag haast geen Crown Vic’s meer rijden. Veel Camry’s, Prius, Mazda hybrid bijna alleen maar Japans.
Mijn ook heeft een jaren terug een paar jaar in de VS gewoond. Na een paar maanden een S60 R gereden te hebben, koos hij voor een Mercury Marauder. Een soort ‘sportieve’ Crown Victoria. Had iets van 260pk, op zich niet heel veel, maar het ding had bakken koppel en maakte een schitterend geluid. Jammer dat ie hem niet heeft meegenomen naar Nederland. @lincoln weet dit vast veel beter, maar waren de Marauders standaard geleverd met het P71 package, of in elk geval de hardware ervan?

Het was wel een leuke auto: al het chroom was vervangen door zwart plastic, de auto zelf was zwart en er zaten verchroomde velgen onder (gewoon standaard Mercury). Wat mij op viel aan het interieur, dat was helemaal grijs, maar de banken voor en achter hadden zwart leer. Oh, en een geweldige airco: beter dan de astmatische optie op je Beamer.
@gtwillem: Idd die Airco is een tornado van koele lucht in je auto. Ook al was het buiten “105 fahrenheit” je zet hem op max A/C en het interieur is zo koel. Nooit een andere auto meegemaakt die zo’n airco had.
Auto schipper in Almelo had er onlangs nog een stuk of 4 staan. Ook nog een charger Police cruiser
Heb altijd al een zwak gehad voor deze auto
Wil niet sentimenteel gaan doen ofzo, maar wat is het gaaf om alle ervaringen van de reaguurders te lezen, top!
Ik ben toevallig vorige week wezen kijken naar een Police interseptor.
Er is een autohandelaar die ze allemaal opkoopt en ze verkoop tussen de $2500-2995.
Volgende week ff eentje scoren :-)
Leuk geschreven, maar ik word niet bepaald warm van een grote US sedan met het design van een stuk witgoed. Dat gezegd zijnde, dat geldt wel voor meer auto’s uit begin de jaren ’90. Een dieptepunt in de geschiedenis van automobiel design…
X-files

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).