• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chevrolet Sonic: kleine viercilinder voor de VS

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 januari 2011 om 11:40 – 23 Reacties

Chevrolet Sonic Hatchback


Het begint er op te lijken dat kleine wagens zich hoe langer hoe meer de Amerikaanse automarkt aan het inworstelen zijn. Grote wagens met meer dan vier cilinders blijven domineren, alleen onderaan liggen zeker kansen, en op een automarkt van 12 miljoen stuks per jaar is een klein percentage al goed voor een flink aantal verkopen. Chevrolet heeft dit door, en levert bijvoorbeeld de Cruze al als viercilinder in de VS. Nu presenteert de GM-dochter een nieuw model; de Sonic.

Met de Sonic richt Chevrolet zich voornamelijk op het jonge koperspubliek. De auto, een rebadge van de nieuwe Europese Aveo wordt zowel als sedan als hatchback leverbaar. Hij heeft scherpe lijnen en binnenin een hippe klokkenwinkel met een grote ronde toerenteller en hiernaast een digitaal display. De sedan meet 4,40 meter, en de hatchback 4,04 meter. Hij wordt voorzien van dezelfde motoren als de Cruze: een Ecotec 1.4 liter turbo die 140 pk en 200 Nm levert, en een atmosferische 1.8 liter viercilinder met 137 pk en 167 Nm.

In het persbericht wordt meermalen de vergelijking met de Ford Fiesta gemaakt, dus het mag duidelijk zijn op welk model GM mikt om wat marktaandeel weg te snoepen. Verder reppen de makers over “Ride and handling tuned by Chevy Corvette engineers”, maar waarschijnlijk moet je het in je Sonic nog steeds afleggen tegen een Corvette. Om het sportieve element van het in mijn ogen toch iets te bolle autootje nog eens extra te onderstrepen heeft Chevy ook nog een Zspec Concept gemaakt, die alleen functioneert als oogsnoep.

De Sonic wordt een all-American car: de productie geschiedt in de VS, en de verkoop uiteraard ook. Door in de USA te produceren zullen er naar verwachting zo’n 1.000 nieuwe banen gecreëerd worden.



Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Chevrolet Bolt EUV is echt een nieuw model
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Video: echt alles gaat mis in dit filmpje
  • Waarom er vandaag meer bergingsauto’s rondrijden in Nederland
  • 13 jaar oude Model S krijg weer een opfrisbeurt
  • ID. Buzz Anniversary Edition valt vies tegen
FacebookTweetPinLinkedIn

aveo, Chevrolet, detroit-2011, sonic

Vorig bericht: « Hoe zuinig is jouw 14%-bijteller?
Volgend bericht: Porsche-primeur is de 918 RSR »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    10 januari 2011 om 11:44

    Waarom de 1.8? Die is zwaarder, trager, onzuiniger. Alleen maar vanwege het slagvolume? Triest beeld geven die Amerikanen.

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      10 januari 2011 om 18:51

      @Jochempie: vast prettiger en minder nerveus om te rijden als je lange afstanden moet afleggen

      Login om te reageren
  2. RickB zegt

    10 januari 2011 om 11:47

    Die sedan mag er best wezen, die 5-deurs is niet mijn ding, met die hendel voor de achterdeuren…

    Login om te reageren
  3. Barryyy zegt

    10 januari 2011 om 11:51

    Voorkant komt een beetje Mitsubishi Colt achtig over qua lijnen.

    Login om te reageren
  4. realiks zegt

    10 januari 2011 om 12:08

    Een verbetering i.v.m de huidige aveo 3/4/5 deurs maar de achterkant van die sedan kon toch vele beter.
    De hatch zou ik wel nog zien zitten.

    Login om te reageren
    • realiks zegt

      10 januari 2011 om 12:14

      @realiks: Nog even bijvoegen dat ik vermoed dat dit model ook naar Europa komt, volgens de verdeler aan de overkant van mijn huis (mijn buurman dus) is de kans groot. De aveo was immers bedoelt voor de Europese markt.

      Login om te reageren
  5. AHulsker zegt

    10 januari 2011 om 12:17

    De sedan heeft in mijn ogen in verhouding net een te korte neus. Het otnwerp is goed, alleen lijkt het net alsof hij een muurtje is tegengekomen. Bij de hatchback past de neus net wat beter.

    Login om te reageren
  6. tvrspeedsix zegt

    10 januari 2011 om 12:37

    Aardig ontwerp, maar die 1.8 slaat idd nergens op. Hopelijk wordt die Sprak aangepast naar deze digitaal dan denk ik dat chevrolet wel een aardig alternatief wordt voor bijvoorbeeld Fiat, opel rijders.

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    10 januari 2011 om 12:52

    Dit is toch gewoon de nieuwe Chevy/Deawoo Aveo? Dus de 3- en 5-deurs komen waarschijnlijk gewoon uit Z-Korea, en de sedan is alleen voor Amerika en andere ontwikkelingslanden…

    Login om te reageren
  8. laurensje zegt

    10 januari 2011 om 13:00

    Volgens mij hebben de 4-cylinders procentueel al het hoogste marktaandeel. Wel ietsje groter qua gemiddelde inhoud dan in “Europa”.

    Login om te reageren
  9. laurensje zegt

    10 januari 2011 om 13:03

    http://green.autoblog.com/2010/03/19/once-lowly-four-cylinder-gains-market-dominance-over-bigger-engi/

    Login om te reageren
  10. As_long_as_it_is_fast zegt

    10 januari 2011 om 13:51

    De sedan deed me denken aan een mitsubishi lancer vooraan. Ik denk dat de lichten daar voor iets tussen zitten. Als klein wagentje toch niet in het oranje, in elk geval. Qua interieur ben ik niet helemaal overtuigd van het dashboard en de tellers. Nuja, american style zeker?

    Login om te reageren
  11. bartinspace zegt

    10 januari 2011 om 14:31

    Ziet er vet uit, beter dan de spark denk ik.
    Die sedanversie oogt zoals gewoonlijk veel minder goed.
    Ik vind wel dat ze trouwens het logo op een vrij onlogische plek plaatsen, die grille raakt dan enigszins uit verband :P

    Login om te reageren
  12. duckje zegt

    10 januari 2011 om 16:23

    front van een aveo en kont van een spark.
    ik vind hem niet echt slecht, maar ook niet goed.

    Login om te reageren
  13. Frankypanky zegt

    10 januari 2011 om 18:31

    Ik vind dat karretje niet verkeerd!
    Wel een rare motorkeuze…een 1.4 turbo van 140 of een 1.8 van 137 pk?!?

    Login om te reageren
  14. Atenza zegt

    10 januari 2011 om 18:52

    niet slecht, wel aardig… pff als het een Duitse auto was was bijna iedereen razend enthousiast want hij ziet er gewoon verdomd goed uit. Weinig B-segment auto’s die er zo stoer en strak uitzien zonder dodelijk saai te zijn (lees: Polo)

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      10 januari 2011 om 19:50

      @Atenza: meen je dat nu? de polo is toch geweldig :p vooral in highline trim , mooiste uit zn klasse :D

      Login om te reageren
  15. KaCh1ng zegt

    10 januari 2011 om 19:49

    laat die 4deurs maar staan , mini sedans hebben nooit succes

    Login om te reageren
  16. KaCh1ng zegt

    10 januari 2011 om 19:51

    kvind dat dashboard ding eig heel stom staan bij een auto, zoiets hoort op een motor geen auto :s

    Login om te reageren
  17. robgym zegt

    10 januari 2011 om 20:55

    @ atenze precies je heb helemaal gelijk als het duits of wat anders was dan zou het niet zoveel afgezeken worden , maar ja het komt uit amerika , of daewoo voor de zeikerds onder ons .

    Login om te reageren
  18. fiatboy zegt

    10 januari 2011 om 21:42

    toch jammer dat autofabrikanten steeds groener worden en auto s steeds minder krachtig worden

    Login om te reageren
  19. MichaelvdBroek zegt

    11 januari 2011 om 01:08

    dikke koplampen hoor! hehe

    Login om te reageren
  20. mellie zegt

    17 januari 2011 om 20:21

    hij ziet er wel leuk uit al vin ik de koplampen iets te diep

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North