Het begint er op te lijken dat kleine wagens zich hoe langer hoe meer de Amerikaanse automarkt aan het inworstelen zijn. Grote wagens met meer dan vier cilinders blijven domineren, alleen onderaan liggen zeker kansen, en op een automarkt van 12 miljoen stuks per jaar is een klein percentage al goed voor een flink aantal verkopen. Chevrolet heeft dit door, en levert bijvoorbeeld de Cruze al als viercilinder in de VS. Nu presenteert de GM-dochter een nieuw model; de Sonic.
Met de Sonic richt Chevrolet zich voornamelijk op het jonge koperspubliek. De auto, een rebadge van de nieuwe Europese Aveo wordt zowel als sedan als hatchback leverbaar. Hij heeft scherpe lijnen en binnenin een hippe klokkenwinkel met een grote ronde toerenteller en hiernaast een digitaal display. De sedan meet 4,40 meter, en de hatchback 4,04 meter. Hij wordt voorzien van dezelfde motoren als de Cruze: een Ecotec 1.4 liter turbo die 140 pk en 200 Nm levert, en een atmosferische 1.8 liter viercilinder met 137 pk en 167 Nm.
In het persbericht wordt meermalen de vergelijking met de Ford Fiesta gemaakt, dus het mag duidelijk zijn op welk model GM mikt om wat marktaandeel weg te snoepen. Verder reppen de makers over “Ride and handling tuned by Chevy Corvette engineers”, maar waarschijnlijk moet je het in je Sonic nog steeds afleggen tegen een Corvette. Om het sportieve element van het in mijn ogen toch iets te bolle autootje nog eens extra te onderstrepen heeft Chevy ook nog een Zspec Concept gemaakt, die alleen functioneert als oogsnoep.
De Sonic wordt een all-American car: de productie geschiedt in de VS, en de verkoop uiteraard ook. Door in de USA te produceren zullen er naar verwachting zo’n 1.000 nieuwe banen gecreëerd worden.
Jochempie zegt
Waarom de 1.8? Die is zwaarder, trager, onzuiniger. Alleen maar vanwege het slagvolume? Triest beeld geven die Amerikanen.
Atenza zegt
@Jochempie: vast prettiger en minder nerveus om te rijden als je lange afstanden moet afleggen
RickB zegt
Die sedan mag er best wezen, die 5-deurs is niet mijn ding, met die hendel voor de achterdeuren…
Barryyy zegt
Voorkant komt een beetje Mitsubishi Colt achtig over qua lijnen.
realiks zegt
Een verbetering i.v.m de huidige aveo 3/4/5 deurs maar de achterkant van die sedan kon toch vele beter.
De hatch zou ik wel nog zien zitten.
realiks zegt
@realiks: Nog even bijvoegen dat ik vermoed dat dit model ook naar Europa komt, volgens de verdeler aan de overkant van mijn huis (mijn buurman dus) is de kans groot. De aveo was immers bedoelt voor de Europese markt.
AHulsker zegt
De sedan heeft in mijn ogen in verhouding net een te korte neus. Het otnwerp is goed, alleen lijkt het net alsof hij een muurtje is tegengekomen. Bij de hatchback past de neus net wat beter.
tvrspeedsix zegt
Aardig ontwerp, maar die 1.8 slaat idd nergens op. Hopelijk wordt die Sprak aangepast naar deze digitaal dan denk ik dat chevrolet wel een aardig alternatief wordt voor bijvoorbeeld Fiat, opel rijders.
Esprit_de_Flandre zegt
Dit is toch gewoon de nieuwe Chevy/Deawoo Aveo? Dus de 3- en 5-deurs komen waarschijnlijk gewoon uit Z-Korea, en de sedan is alleen voor Amerika en andere ontwikkelingslanden…
laurensje zegt
Volgens mij hebben de 4-cylinders procentueel al het hoogste marktaandeel. Wel ietsje groter qua gemiddelde inhoud dan in “Europa”.
laurensje zegt
http://green.autoblog.com/2010/03/19/once-lowly-four-cylinder-gains-market-dominance-over-bigger-engi/
As_long_as_it_is_fast zegt
De sedan deed me denken aan een mitsubishi lancer vooraan. Ik denk dat de lichten daar voor iets tussen zitten. Als klein wagentje toch niet in het oranje, in elk geval. Qua interieur ben ik niet helemaal overtuigd van het dashboard en de tellers. Nuja, american style zeker?
bartinspace zegt
Ziet er vet uit, beter dan de spark denk ik.
Die sedanversie oogt zoals gewoonlijk veel minder goed.
Ik vind wel dat ze trouwens het logo op een vrij onlogische plek plaatsen, die grille raakt dan enigszins uit verband :P
duckje zegt
front van een aveo en kont van een spark.
ik vind hem niet echt slecht, maar ook niet goed.
Frankypanky zegt
Ik vind dat karretje niet verkeerd!
Wel een rare motorkeuze…een 1.4 turbo van 140 of een 1.8 van 137 pk?!?
Atenza zegt
niet slecht, wel aardig… pff als het een Duitse auto was was bijna iedereen razend enthousiast want hij ziet er gewoon verdomd goed uit. Weinig B-segment auto’s die er zo stoer en strak uitzien zonder dodelijk saai te zijn (lees: Polo)
KaCh1ng zegt
@Atenza: meen je dat nu? de polo is toch geweldig :p vooral in highline trim , mooiste uit zn klasse :D
KaCh1ng zegt
laat die 4deurs maar staan , mini sedans hebben nooit succes
KaCh1ng zegt
kvind dat dashboard ding eig heel stom staan bij een auto, zoiets hoort op een motor geen auto :s
robgym zegt
@ atenze precies je heb helemaal gelijk als het duits of wat anders was dan zou het niet zoveel afgezeken worden , maar ja het komt uit amerika , of daewoo voor de zeikerds onder ons .
fiatboy zegt
toch jammer dat autofabrikanten steeds groener worden en auto s steeds minder krachtig worden
MichaelvdBroek zegt
dikke koplampen hoor! hehe
mellie zegt
hij ziet er wel leuk uit al vin ik de koplampen iets te diep