• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche-primeur is de 918 RSR

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 januari 2011 om 12:41 – 64 Reacties

Porsche 918 RSR
En het is zover! Porsches wereldprimeur is een raceversie van de 918 Spyder, die ze RSR gedoopt hebben. De auto werd enkele minuten geleden onthuld op de Detroit Motor Show. Deze racer maakt gebruik van de hybride-vliegwieltechnologie uit de GT3 R Hybrid.

Twee elektromotoren met een vermogen van 75 kW drijven de voorwielen aan, en achterin het midden ligt een V8, die een doorontwikkeling is van de motor uit de RS Spyder. Dit motorblok levert in de 918 RSR 563 pk bij 10.300 toeren. Gecombineerd met de elektromotoren komt het gezamenlijk vermogen uit op maar liefst 767 pk.

Het ontwerp van de RSR is volgens de „Form follows function“-filosofie gedaan, aan alles is te zien dat dit zilvergrijze („Liquid Metal Chromblau“ volgens Porsche) beest klaar is voor het circuit. De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen. De monocoque is uit koolstofvezel (CFRP) opgetrokken. De remenergie wordt met behulp van een vliegwiel opgevangen, en kan met een druk op de knop (volledig opgeladen) 8 seconden lang als extra power worden losgelaten.

Kunnen we er nog veel meer over kwijt? Jazeker: het nummer 22 dat dit Rennlabor, zoals de Duitsers het noemen, draagt heeft een Nederlands tintje: het verwijst namelijk naar het nummer van de Porsche 917 waarmee Helmut Marko en Gijs van Lennep in 1971 de 24-uur van Le Mans wonnen. Een video van de 918 RSR vind je HIER.

UPDATE: Wouter is in Detroit en heeft de 918 al gespot.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video - Porsche 918 en Ferrari GTC4 Lusso geramd door BMW
  • Ex-Escobar Porsche 911 RSR kost een vermogen
  • Is dit de ultieme Porsche-collectie?

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

918, concept, detroit-2011, Hybride, Porsche, Racing, rsr

Vorig bericht: « Chevrolet Sonic: kleine viercilinder voor de VS
Volgend bericht: Lamborghini LP700-4 gebruikt superstijf carbon »

Lees Interacties

Reacties

  1. albertvl zegt

    10 januari 2011 om 12:43

    whoo 767 pk en 10.300 toeren. wat een super car

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      10 januari 2011 om 12:46

      @albertvl: Even lezen aub; 563 pk uit een 3.4 V8, best aardig; het ding leverde eerst 507 pk. Die 10k toeren zeggen niet al te veel… dat kunnen er wel meer!
      Maar wel vet; vraag me af wat voor regelementen er worden bedacht voor dit soort halve hybrides in de racerij.

      Login om te reageren
      • integralechubasco zegt

        10 januari 2011 om 13:21

        @gregorius: 10300 toeren voor een van dit caliber en formaat, zonder motorfietsonderdelen? daar zijn er maar weinig van… Caparo misschien.

        Login om te reageren
        • Seroo zegt

          10 januari 2011 om 14:25

          @integralechubasco: Honda HSV 010-gt? Die zit ook in hetzelfde veld dacht ik zo.

          Login om te reageren
          • MichaelvdBroek zegt

            10 januari 2011 om 15:01

            @Seroo: Volgends mij komt de Lexus LFA ook aardig in de buurt ? :D

            Login om te reageren
        • gregorius zegt

          11 januari 2011 om 08:49

          @integralechubasco: het gaat hier om de raceversie van een Porsche. Dat ding hoeft 24 uur mee te gaan, niet 100000 km.

          Login om te reageren
  2. pieter zegt

    10 januari 2011 om 12:46

    Maar deze is duidelijk niet bedoeld om stilletjes elektrisch mee te cruisen. Maar gaan ze nog wel een volledig elektrische versie op de markt brengen ?

    Login om te reageren
    • Kaje zegt

      10 januari 2011 om 12:59

      @pieter: Nope alleen combinatie van V8 met 500+ PK en elektromotoren met 200+ PK stond laatst een artikel over in topgear magazine, staat vast wel ergens op het web.

      Login om te reageren
  3. Merry zegt

    10 januari 2011 om 12:52

    Wat ik me toch afvraag voor welke cup is deze wagen dan?
    GT3 hebben ze al die 911 GT3 RSR hybride en voor de GT2 hebben ze de 911 GT3 RSR.
    Eindelijk een GT1 wagen?

    Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    10 januari 2011 om 12:53

    Geweldig wagentje maar je gaat ‘m alleen maar zien als je je in autoracen interesseert.

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      10 januari 2011 om 16:42

      @Jochempie: Dat heb je wel vaker met racewagens ;)

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        10 januari 2011 om 16:49

        @Foramen: De meeste zijn niet om aan te zien, dus dan is het geen probleem :P

        Login om te reageren
  5. Stefan-Venema zegt

    10 januari 2011 om 12:54

    Ik welke klasse willen ze ermee gaan rijden? Lijkt me niet geschikt voor een FIA klasse/regelement.

    Login om te reageren
  6. xilver zegt

    10 januari 2011 om 12:55

    Is de gewone versie al bestelbaar?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 januari 2011 om 19:55

      @xilver: Tis maar wat je gewoon noemt…

      Login om te reageren
  7. laurensje zegt

    10 januari 2011 om 12:55

    Leuk retro race styling element, die “ventilator scoop” tussen de “inlaatspruitstukken”.

    Een EV versie, waarom, de dingen rijden helemaal geen kilometers maar verdwijnen rechtstreeks de auto collecties in. Alleen het in conditie houden van de accu’s kost dan al enorm veel kWh CO2’tjes.

    Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      10 januari 2011 om 13:41

      @laurensje: Ik weet niet of je het artikel gelezen hebt, maar dit is dus geen EV. Dit is een hybride met een mechanische vorm van energie-opslag. Namelijk door middel van een vliegwiel. 1. Het is een hybride en dus zoiezo geen EV. 2. die rest-energie wordt opgeslagen door een vliegwiel en niet door een accu.

      Login om te reageren
      • laurensje zegt

        10 januari 2011 om 14:02

        @MrHyde: joh. Het was als een antwoord op Pieter. En de rest van de EV lovers…

        Login om te reageren
  8. T16 zegt

    10 januari 2011 om 13:00

    Straks dit filmpje dan maar: http://www.youtube.com/watch?v=AW7lstH1TgY&feature=player_embedded#! ?

    Login om te reageren
  9. Brutus zegt

    10 januari 2011 om 13:05

    Nog een filmpje.. (vanaf 0:42)

    -edit: CHECK–

    Login om te reageren
  10. resulutionNL zegt

    10 januari 2011 om 13:08

    Ziet er goed uit…10.300 toeren, haha :P

    Login om te reageren
  11. T16 zegt

    10 januari 2011 om 13:13

    Porsche noemt het een “experimenteel racing laboratorium” en het gaat zo door met onderzoeken hoe men duurzaamheid naar het circuit kan brengen.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      10 januari 2011 om 13:17

      @T16: Ja, origineel, dat was de 911 GT3 RSR ook al.

      Login om te reageren
  12. pieterveer zegt

    10 januari 2011 om 13:14

    Je kan een raceauto natuurlijk alleen maar beoordelen op prestaties in competitie. Dit is “slechts” een studie op de toekomst van GT-racerij. Een heel interessante studie, dat wel. Zeker als Ferrari en anderen zich ook op het hybride pad gaan begeven, dan ontstaat de hybridklasse vanzelf. Misschien op den duur een interessante optie ter vervanging van de GT1?

    Login om te reageren
  13. bartweerman zegt

    10 januari 2011 om 13:28

    Wat een gave bak zeg! En eindelijk hebben ze eens wat anders bedacht dan die eeuwige 911 look-a-likes…

    Login om te reageren
  14. spykerboy zegt

    10 januari 2011 om 13:33

    en hoe wil je meedoen aan schoonmoeder dag? je kan geeneens een passagier meenemen door die grote soep pan…

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      10 januari 2011 om 13:46

      @spykerboy: Het is een experimenteel race voertuig, je gaat niet racen met je schoonmoeder. De vorm van het vliegwiel past perfect in een reservewielbak. De technologie is na doorontwikkeling weldegelijk schoonmoederrijp en toepasbaar in doorsnee auto’s met b.v. een standaard wielbak en FWD.

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        10 januari 2011 om 14:11

        @T16: jij snapt dus duidelijk neit wat ik bedoel met schoonmoeder dag…
        DIT bedoelde ik met schoonmoederdag:

        Ook in 2011 wordt de RSZ SCHOONMOEDERDAG weer georganiseerd. Op de zeer populaire circuitdag mag iedere coureur met zijn / haar raceauto familie, vrienden of bekenden als passagier meenemen voor een aantal uiterst snelle rondjes over het Circuit Park Zandvoort. Maar ook de altijd behulpzame monteurs en onmisbare sponsors mogen niet vergeten worden! En last but not least: de SCHOONMOEDERS zelf natuurlijk! Maak voor eens en altijd duidelijk waarom jouw naar olie en verbrand rubber ruikende hobby veel boeiender is dan een slaapverwekkend kringgesprek met stoffige ooms, tantes en krijsende koters op een foute zondagmiddag!

        iets heel anders wat jij dus denkt ;)

        Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      10 januari 2011 om 14:17

      @spykerboy: Ja.. en je moet de kleine lettertjes lezen in het instructieboekje.. niet harder als 300 KM/H anders ga je naar een ander jaartal.. zie je die Flux Condensator niet? ;)

      OT: Wat een prachtig ding.. love the colors!

      Login om te reageren
  15. 911GT2 zegt

    10 januari 2011 om 13:45

    Wat een monster! Mooi dat de 918 niet alleen een show-car wordt zoals de GT, maar dat er ook echt mee geraced kan worden!

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    10 januari 2011 om 14:01

    De motor is gebaseerd op de RS Spyder (chassis waarsch ook) en mogelijk komt deze straks uit in plaats van die Spyder? Het ding heeft zo goed als NIETS met de straat 918 te maken behalve de naam. Gaat waarschijnlijk ook weer als enige in een aparte klasse een “overwinning” halen in de 24h op de Nurburgring…. zucht, crappy marketeers.

    Login om te reageren
    • Jorrit zegt

      10 januari 2011 om 15:20

      @w0o0dy: nou ja, of slimme marketeers, is maar net hoe je ’t bekijkt. Neemt niet weg dat ’t irritant is, hadden ze bij Toyota of Lexus ook niet dat truukje geflikt met de 24h van de Nürburgring?

      Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      10 januari 2011 om 15:21

      @w0o0dy:

      Ik dacht dat het motorblok van de 918 ook een RS spyder variant was. Zo klinkt hij namelijk ook. ;)

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        10 januari 2011 om 15:30

        @RenesisHP:

        De straat 918 uiteraard. ;)

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          10 januari 2011 om 15:38

          @RenesisHP: max rpm vd 918 Spyder 9200tpm en deze 10300…. iets zegt me dat 1 van de twee andere internals zal hebben/krijgen.

          Login om te reageren
          • RenesisHP zegt

            10 januari 2011 om 15:56

            @w0o0dy:

            Dat geloof ik wel. De RS Spyder draait voor zover ik begrepen heb exact hetzelfde toerental als deze RSR. Aan de andere kant heeft de RS spyder een restrictor en de 918 spyder normaal gesproken niet.
            Zou dus met een lager toerental een vergelijkbaar vermogen kunnen ophoesten.

            Aan de andere kant is jouw visie ook niet vreemd. De “straat”motor en racemotor hebben natuurlijk ook een iets ander doel en levensduur voor ogen.

            Login om te reageren
            • RenesisHP zegt

              10 januari 2011 om 15:59

              @RenesisHP:

              Eerste aan de andere kant moet aan de ene kant worden.

              Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 januari 2011 om 17:52

      @w0o0dy: de 918 Spyder heeft volgens mij ook de motor van de RS Spyder achterin liggen. Verder vermoed ik idd ook dat deze auto aan de start zal verschijnen van de 24h vd Nurburgring.

      Uiteraard in de EXP1 klasse, kan hij mooi strijden met de P4/5 Competizione. Wat zou het mooi zijn als die gehakt maakt van deze Porsche…

      Login om te reageren
      • RenesisHP zegt

        10 januari 2011 om 17:58

        @robbie:

        Zullen we er een compromis van maken dan? Ik gaf ongeveer hetzelfde aan maar kan mijzelf ook in de uitleg van wOoOdy vinden. Puur omdat een straat- en racemotor een verschillende doelstelling hebben.

        Login om te reageren
  17. towi1989 zegt

    10 januari 2011 om 14:02

    ‘De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen’

    Hadden ze daar niet al de kleur groen voor? :P

    Login om te reageren
    • Seroo zegt

      10 januari 2011 om 14:36

      @towi1989: Porsche gebruikt oranje voor hybride in de racetak van het bedrijf. De 918 spyder heeft wel weer groene plasticopzetstukjes.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        10 januari 2011 om 19:53

        @Seroo: ah soow…

        Login om te reageren
  18. sir_smokalot zegt

    10 januari 2011 om 14:46

    Wouter heeft ‘m inmiddels ook op de korrel gehad: http://www.autojunk.nl/2011/01/porsche-918-rsr-in-detroit-autospot

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      10 januari 2011 om 15:13

      @sir_smokalot: ff aanpassen/toevoegen dat de motor gebaseerd is op de motor van de RS Spyder?

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        10 januari 2011 om 17:54

        @w0o0dy: zowel de 918 Spyder als deze 918 RSR hebben de 3.4 V8 van de RS Spyder achterin liggen.

        Login om te reageren
  19. lambo4all zegt

    10 januari 2011 om 14:54

    hij ziet er van voren niet zo mooi uit maar dat maakt in dit geval ook helemaal geen een flikker uit. het is gewoon een geweldig racebeest, en daar hou ik wle van:)

    Login om te reageren
  20. neal zegt

    10 januari 2011 om 15:00

    ik vind de auto zo toch een hoog Ferrari gehalte hebben vooraan.

    Login om te reageren
  21. MichaelvdBroek zegt

    10 januari 2011 om 15:02

    wat een gave porsche! en dat zeg ik niet snel.. :D

    Login om te reageren
  22. mrB zegt

    10 januari 2011 om 16:19

    STOER!!! Zal wel een mooie hoop herrie uit de zijkant komen, 10.300 toeren is echt veel. Ik ben ook wel benieuwd welke klasse dit moet worden. GT1 is toch zo goed als voorbij?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 januari 2011 om 17:56

      @mrB: GT1 is idd niet interessant meer. Gok eerder dat Porsche de aandrijflijn van deze auto zal gebruiken voor een nieuwe LMP1 racer. In GT2 zal Porsche (uiteraard) gebruik blijven maken van de 911 GT3 RSR. Het lijkt mij heel sterk dat Porsche deze auto, in deze vorm, gaat gebruiken voor een van de gangbare raceklassen (LMP1, LMP2, GT1, GT2 etc).

      Login om te reageren
  23. robbie zegt

    10 januari 2011 om 17:56

    Wel een luxe interieur voor een raceauto…

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      10 januari 2011 om 18:00

      @robbie:

      Zitten wat CGT trekjes in. Niet verkeerd. ;)

      Login om te reageren
  24. youri509 zegt

    10 januari 2011 om 18:02

    kan niet wachten op het geluid!

    Login om te reageren
  25. Hupke zegt

    10 januari 2011 om 18:15

    De kleuren zijn eigenlijk gewoon de gulf-kleuren maar dan iets meer “bling” en zonder de side-skirts en de voorspoiler ook in het oranje te doen.

    Login om te reageren
  26. lemans zegt

    10 januari 2011 om 18:39

    We hebben even moeten wachten na het grote succes van de 917 maar hier is ie dan. En in 2012 24 HEURES DU MANS!!!

    http://www.youtube.com/watch?v=fvj–1g9Qb8

    Login om te reageren
  27. porsche997gt2rs zegt

    10 januari 2011 om 19:21

    op naar de 17de overall winnaar op Le Mans!!

    Login om te reageren
  28. Dimglor zegt

    10 januari 2011 om 19:46

    Ziet er toch wel goed uit hoor… en inderdaad, zoals Robbie zegt, nog een luxe interieur voor deze racer…

    Login om te reageren
  29. Esprit_de_Flandre zegt

    10 januari 2011 om 19:52

    “De oranje accenten die terugkomen moeten verwijzen naar het hybride-karakter van de wagen.”

    Ja, als ik een sinaasappel zie denk ik ook altijd direct aan hybride…

    Login om te reageren
  30. autoblogamateur zegt

    10 januari 2011 om 20:43

    Wat een beest!:) Alleen dat vliegwiel vind ik wel link… Als die kapot gaat loop je de kans dat je de coureur er in 2 delen uit kunt halen… Maar dat risico neem ik graag op de koop toe:)

    Login om te reageren
  31. coupe20vturbo zegt

    10 januari 2011 om 21:00

    Dit is zeker de vetste hybride tot nu toe, >10.000 toeren en 767pk. Wat een gave bak!!

    Login om te reageren
  32. greenhell zegt

    10 januari 2011 om 21:15

    Ligt het aan mij of heeft hij wat weg van de a (of S)5 van audi, gezien de achterkant, en van bovenaf is het net een opgefokte carerra GT…ben benieuwd of ze m gaan testen bij de VLN races… hopelijk :)

    Login om te reageren
  33. fiatboy zegt

    10 januari 2011 om 21:41

    laten we hopen van wel

    Login om te reageren
  34. FredT zegt

    10 januari 2011 om 23:39

    Ik wordt er dromerig van… Prachtige wagen! Ik kijk al uit naar een eerste rijtest (van de straatversie dan).

    Login om te reageren
  35. Cantago zegt

    12 januari 2011 om 18:20

    10300 toeren? Dat moet wel goddelijk klinken! En met 8 seconden boost en meer dan 700 pk gaat het vast ook heeerlijk snel! Gaaf ding dit, nu er snel een straatversie van maken!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North