Chicken Vindaloo! Dit is de Vazirani Shul

Auteur: , 16 Reacties

In Goodwood werd zojuist een gepeperde nieuwe exoot aan de wereld voorgesteld.

Dromers die hun eigen supercar uit de grond willen stampen zijn in principe niks nieuws. Vroeger had je bijvoorbeeld al mannen als John Zachary DeLorean en Gerald Wiegert. Als het je even ontschiet waar je die tweede naam ook alweer van kende: van de geweldige Vector W8 uiteraard. Hoewel deze twee lieden uiteindelijk niet slaagden in hun opzet ‘het nieuwe Ferrari’ te worden, wisten ze op zijn minst een product op de markt te brengen. De meeste dromers is zelfs dat niet gegeven.

De potentiële (potentieel, HAR HAR) overgang naar EV’s biedt echter nieuwe kansen voor nieuwe partijen om zich in de autowereld te mengen. In sommige opzichten is het een voordeel als je geen ellenlange geschiedenis hebt met plofmotoren. Zodoende kan je met een blank canvas beginnen. Bij Rimac klaagt er bijvoorbeeld niemand over dat de C_Two niet detzelfde beleving heeft als de oude 911 GT3 (rijtest) of 458 Speciale.

Een nieuwe speler die met een elektro-supercar op de proppen wil komen heet Vazirani. Dit Indiase bedrijf is het geesteskind van Chunky Vazirani. Chunky is zijn echte naam, of in ieder geval hoe hij zichzelf noemt. Naar eigen zeggen is de Indiër al enkele jaren actief als designer in de autowereld. Hij claimt ervaring bij onder andere Rolls-Royce en Jaguar.

Enkele dagen geleden kwam Vazirani op de proppen met een teasertje van de Shul, het eerste model van het merk. De omschrijving van het model bij de Youtube video is alvast veelbelovend/hoogdravend:

Shul (pronounced “Shool”), is an aerodynamically enhanced elegant design paired with a Micro Jet Turbine Electric powertrain to deliver a spiritual automotive experience of restrained power, eternal beauty and quiet eminence.

De Shul wordt aangedreven door vier elektromotoren in de wielen, die bijgestaan worden door een turbinemotor als range extender. Zojuist trok Chunky in het bijzijn van de eveneens best wel chunky Bibendum het doek af van de elektrohypercar, zodat we ‘m vanuit alle hoeken kunnen bewonderen. Check snel de gallery om te kijken of je het wat vindt!



16 reacties

kun je een leuk verhaal over schrijven John DeLorean
@gove: willeme graag!
Hmmm de turbinemotor, wat een vooruitstrevend concept…
@v6ti: die bestaan inderdaad al sinds de jaren 40….
@cloverleaf: En toch klinkt het erg geil, een turbine-motor in je auto, zeker in de kroeg, niemand zal zo’n ding hebben als range-extender :) Maar goed, Turbine-motoren in auto’s zijn niet echt een groot succes geworden; ben dus benieuwd waarom ze er wel voor gekozen hebben, efficientie lijkt redelijk onwaarschijnlijk (en tegelijkertijd toch ook weer wel) ?
@v6ti: was het niet zo dat de xj220 eigenlijk met twee turbines zou worden uitgerust door Jaguar? Zelfde idee uit een ex-kolonie. Why not.
@galgootje: Nee een V12.
Maar wel de xc75 concept van in de Bondfilm!
Is het ooit de bedoeling geweest van meneer DeLorean om zijn auto als supercar te positioneren?
Met die tamme PRV V6?
@e28forever: ja want BMW had zoveel meer vermogen in de M30 in de jaren 70.
@v6ti:
Lange tenen?
130 pk uit een 2,7 is niet om over naar huis te schrijven.
De PRV kwam in 1974 op de markt, de M30 stamt uit 1968.
Ondanks de 6 jaar oudere techniek perste BMW wel al 170 pk en later 184 pk uit de nét iets grotere 2.8.
De PRV komt nog niet aan de enkels van de M30…
@e28forever: over lange tenen gesproken
Whatever weer een luchtkasteeltje. NEXT!
Hij ziet er wel echt mooi uit, ook al ben ik sceptisch over of hij ooit in productie wordt genomen.
Gaaf ontwerp. Hier en daar een vleugje LaFerrari, maar wel uniek genoeg om de auto een eigen gezicht te geven. Net als velen plaats ik mijn vraagtekens bij de haalbaarheid van het project, maar het ziet er in ieder geval wel tof uit
Ruitjes colbert, spijkerbroek en loafers met een kleur die ik nog het beste kan omschrijven als wanneer mijn hond weer eens iets heeft gegeten wat hij eigenlijk niet mag….een “designer” met smaak dus. Gelukkig mogen zijn auto’s er wel wezen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).