De Alpine A110 blijkt een belachelijk succes te zijn

Auteur: , 54 Reacties
Alpine

Wie had dat gedacht?

Nou, ik niet in ieder geval. Blikje achter de schermen: om een of andere reden is de A110 momenteel een auto die de redactie ongeveer dwars doormidden breekt in twee facties als geen ander. Denk koude oorlog, alleen dan met wat meer spanning. Ik zit zelf in het kamp dat denkt dat de heropstanding van Alpine een kansloze missie is, die in de toekomst hooguit zal eindigen in een Renault Clio Alpine met een heet TCE-tje en een BOSE (of Alpine?) radio. Dit heeft (in mijn geval) overigens louter te maken met realisme en niks met haat voor de auto. In principe is elke relatief betaalbare sportwagen op de markt immers een reden tot ‘JUICHEN!’, zoals Louis van Gaal zou zeggen.

Het trieste feit wil echter ook dat de markt voor dit soort auto’s vrij klein is (en krimpende). Daarnaast was het bij het originele Alpine na de A110 eigenlijk ook wel gedaan. Tuurlijk, de A310 en A610 zijn leuke cultauto’s, maar je begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel: ze haalden het bij lange na niet bij hun illustere voorganger. Daar de geschiedenis zich pleegt te herhalen lijkt de missie van de nieuwe A110 (rijtest) daardoor een reeds bekend en triestig einde te hebben.

Echter, tot vreugde van onder andere @casperh verkoopt de A110 in de tussentijd als een speer. De auto kwam op de markt in de vorm van een speciaaltje (de A110 Premiere) in een oplage van 1.955 stuks. Deze waren binnen no-time uitverkocht. Inmiddels is ook het standaardmodel al 5.000 keer besteld, wat ervoor zorgt dat je liefst veertien maanden moet wachten op je Alpine als je er nu een krabbel voorzet. Overigens gaan de reguliere orderboeken voor de A110 Pure en A110 Legende pas officieel open in september, doch klanten kunnen vast een aanbetaling doen om een plaatsje in de rij te bemachtigen.

Om de wachtellende iets te mitigeren, heeft Renault Alpine besloten de productie van de A110 op te schroeven. Aanvankelijk was de planning dat er vijftien per dag van de band zouden rollen in Dieppe, maar het moeten er nu twintig per dag worden. De gehele fabricatie van elke A110 duurt anderhalve week, onder andere dankzij de aluminium body shell van de auto.

Het valt uiteraard nog te bezien of de sterke vraag voor de sportieveling aanhoudt, of dat iedereen die er een wil hebben er een koopt en de vraag daarna instort. Dat laatste zien we wel vaker bij dit soort funauto’s, maar laten we voor de Fransen hopen dat het in dit geval niet zo is. En voor @casperh en zijn handlangers op de redactie, uiteraard.



54 reacties

Geweldige auto.. zou hem veel liever hebben dan een cayman
@vondick: ik deel die mening niet. Ben lichtelijk verliefd op de Cayman, heerlijke wagen!
@vondick: Wat je nu doet is appels met peren vergelijken natuurlijk. De A110 past meer in het rijtje van de Elise, 4C etc.
@chimaera: Ik vind de Cayman prima in dat rijtje passen. Ja hij is wat minder licht. Maar Renault heeft wel degelijk aangegeven dat ze de A110 als concurrent voor de lichte Porsches heeft neergezet.
@chimaera: Dat valt dus wel mee. De Elise is sowieso hardcore en ook als 4C-rijder lever je een hoop in op het gebied van comfort. De A110 is veel meer allround en in dat opzicht beter vergelijkbaar met de Cayman.
@Dizono: grotendeels mee eens. Maar zit ie niet juist heel precies in het midden tussen Elise/4c en een Cayman? Is dat niet juist de kracht? En daarmee wellicht levensvatbaarheid voor langere termijn?
@garp: Ik denk net het zelfde. Waar een 4C enkel voor een funride of trackday geschikt is, is een Alpine dagelijks bruikbaar al maak je dan wel enkele compromissen en een Cayman, mits aanstippen van menige opties, biedt je alle comfort dat je maar kan wensen.
@vondick: no way, geef míj maar een Cayman
@lekkerlinksrijden: Er geeft jou helemaal niemand een Cayman. En ook geen A110 trouwens…
Die mij dan toch maar de oude… Op Concours d’Elegance paar weken terug zulke mooie exemplaren gezien. Wat een prachtwagens zijn het toch!
Ik hoop er snel eens eentje tegen te komen, want ik ben wel benieuwd hoe deze auto er in het echt uit ziet.
@berlinetta:
Beter (of, zo je wil : veel beter) dan op de foto. Heb ‘m bij de Interclassics in Mestreech gezien, fraai karretje, hoor.
@berlinetta: mooi ding, klinkt voor geen meter, een golf GTI maakt meer geluid. Schakelen klinkt als het ontsnappen van lucht uit je darmen nadat je aziatische eten verkeerd is gevallen.
@jamesbond007: zo klinken gti’s en r modellen ook met dsg.
@jamesbond007: daar kan je makkelijk wat aan doen.
@berlinetta: ik zie er 1 per dag onderweg naar werk in Antwerpen. Er straat een blauwe bij de dealer. Weet niet hoe het rijd maar uiterlijk doet mij niet veel. Liever een 4c
Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik hierop moet reaguren, persoonlijk ben ik verheugd over heg feit dat het zo’n succes is, waarom de markt krimpende is lijkt me gezever, ik ben van de A 110 generatie maar kon hem destijds eenvoudigweg niet betalen, ze waren tweedehands sterrevensduur, een Jag E type V12 kostte minder dan de helft omdat A110’s rete schaars waren. Nu kunnen veel mensen zich zo’n wagen veroorloven en gotzijdank doen ze dat ook.
Ik wilde de Impreza wrx sti wegdoen, maar een wagen die zo start en gelijk mooi loopt na een half jaar stilstand, dat doe je eenvoudig niet van de hand.
Maar alle lof voor Almhof, sorry Alpine!
@desjonnies: het waren ook echt wel cultauto’s, die Alpines A110. Ik ben wel positief inzake deze post. De oude was erg schaars te verkrijgen, maar de nieuwe ook momenteel. Deze is ook erg populair en ook weer opnieuw een cultauto. Goed bezig bij Renault zo.
Het is een leuke auto om te zien etc., maar hij kan mij nog niet bekoren. Het is net alsof je met een Golf op pad bent als je de huis tuin en keuken kilometers maakt.
@breentjuh: alleen gaat deze wél door de bocht! Schijnt serieus leuk te sturen! (En dat kunnen we van de golf toch niet écht zeggen)
@n0zem: Gaat naar mijn mening toch om de totale beleving bij dit soort auto’s. Natuurlijk gaat het harder de bocht om dan een golf, maar een 4C waardeer ik meer om zijn beleving (wat niet wil zeggen dat het perse een betere auto is)
@breentjuh: dat mocht een Golf willen!
Er zullen wel een paar doorgewinterde stokbrood-haterTs zijjn, die bij het lezen van het bovenstaande spontaan een rolberoerte krijgen . . . :D
@amghans: het is inderdaad wachten op onze “toch Franse rommel” roepert.
@2wheeler: denk dat de schrijvert van t artikel de voorzet al gegeven heeft
In Frankrijk heb ik er echt een hoop gezien. Een hoop als in, zeker 3 a 4 in 2 uur tijd op de snelweg
Pracht wagen. De oude blijft mijn favoriet maar die nieuwe mag er zeker ook zijn. Hoop dat het een succes blijft.
Hier zijn alle nieuwe Alpine’s te zien. foto met nummer 👍
@patchup: op 1 of andere manier krijg ik de link er niet bij. op de renaulttuningclub onder registers te vinden
James May heeft er ook één besteld.
Nice! Een A610 zou ik graag nog eens bezitten!
@jaapiyo: Hoe kun je deze auto nu haten?!?
@simonmc: hoe kun je deze auto nu leuk vinden? Je weet toch dat smaken verschillen:)
Wel interessante discussie de heropstanding van Alpine een kansloze missie of niet.

Je zou zeggen dat, net zoals elk sportwagenmerk, er geen overlenvingskans is met louter het bouwen van sportwagens en alles dus afhangt van de toekomstplannen van Alpine. Als ze sportieve SUVs gaan bouwen (net zoals concurrent Porsche) – hebben ze wellicht meer overlevingskans. Bovendien zou dat Renault een presence geven in het hogere segment, waar Renault volgens mij sowieso nog te weinig doet? Infiniti maybe maar verder niks?

Wel opvallend dat de man achter Alpine het bedrijf verlaten heeft – wat maken er daaruit op? Dat het interessante ontwikkelwerk bij Alpine voorlopig voorbij is? Geen interessante toekomstplannen? https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/alpine-boss-michael-van-der-sande-appointed-new-head-jlr-special-operations
@vpowert:
De man achter het merk is in 2007 overleden..
Dus logisch dat’ ie het merk verlaten heft dunkt me
besteld of “besteld” ik heb t idee dat de gewoon vol produceren waarvan de helft oid verkocht is en de rest al t ware voorraad is. Zoveel opties zitten er niet op dus voorraad produceren kan gemakkelijk
@dakarbemo: waarom heb je dit idee dan?
@2wheeler: Omdat uberhaupt t godsgruwelijk lang duurde vanaf onthulling tot eerste uitleveringen en ik niet het gevoel heb dat er een hebberige sfeer is rond het merk. Het is toch “nieuw” en onder de huidige koopkrachtige onder ons denk ik dat Alpine net ook te oud is om daar dan echt naar te verlangen. Doet niks aan t product af maar heb gewoon het idee dat de markt na eerste blije kreten toch wat afwachtend is.
Dit vind ik goed nieuws. Alpine is eigenlijk het enige Franse merk wat ik echt leuk vind. Ik vind het ook een leuke wagen geworden. En hoe meer en nu verkocht worden hoe meer er dadelijk op de markt komen. Wellicht niet de beste in zijn klasse maar hij ziet er wel lekker uit.
@ikleesookoverautos: nou nou, geen Franse slag/rommel/zooi opmerking dit keer? Très bien!
Ik heb er laatst mee gereden. De auto heeft een fantastisch onderstel en een laag gewicht, is heel netjes afgewerkt zonder overdreven protserig te zijn, klinkt goed zonder dat geluidstunings-macho-gedoe waar ik me vooral bij BMW en VAG aan erger, en is niet eens stervensduur voor de techniek en het design dat je koopt. Bovendien zijn de lasten en de kosten achteraf ook nog eens behoorlijk goed te doen. Je moet al een fanboy zijn van een ander merk om deze auto niet te overwegen. Well done, Renault / Alpine. Geef hetzelfde geld uit aan een Audi TT, en je krijgt heel wat minder auto in ruil. Dito voor een Porsche. De Elise en de 4C zijn dan weer goedkoper, maar de ene is beenhard en einde reeks, en de andere wordt al een paar maand niet meer gebouwd (en is even comfortabel als een Calvinistische kerkbank).
@BaRa: De 4c Spider is nog steeds in productie.
De Alfa 4C is mooier, véél moderner met zijn carbon chassis en een volledig nieuwe auto. Dit is toch krampachtig volhouden aan het verleden van de Alpine. Die overigens wél mooi was!
@robbie123: Want carbon is het materiaal van de toekomst? Carbon is mooi om te zien, maar de productie ervan gewoon niet duurzaam….dus niet de toekomst.
@robbie123: de 4C is zelfs zo modern dat de productie gestopt is😋. Laat ze maar snel met een vervanger komen, de huidige 4C is helaas geen succes gebleken, hoe gaaf we hem ook vonden met zijn allen.
Doe mij ze allemaal maar, daarna zal ik hier melden welke ik wil houden. Van plaatjes geef ik geen oordeel.
Paar weken 1 zien rijden in Gasseltenijveen of all places 😂
Kzie er elke dag een stuk of vier maar dat komt waarschijnlijk omdat het verkooppunt bij me in de straat is ;). Bij de opening geweest en het ding uitgebreid onderzocht, maar kon geen enkel opbergvakje vinden. Geen dashboardkastje, geen vak in de deuren, geen armsteunvakje. Wellicht zat het te goed verstopt, maar voor mij was dat lullige feitje wel een dooddoener. Ohja, en boven de 1.95m ga je zéker niet passen. Hij ziet er wel vanuit elke hoek héél tof uit imo!
Leuk dat de order binnen stromen, maar hoe lang blijft dat? Blijkt het echt een succes, of is het een gevalletje PT Cruiser?
Nadat ik er stukje mee heb mogen sturen snap ik het helemaal. Gave bak, stuurt als een kart en zodra je de stad in rijdt, knopje om en comfortabel. Leuk ding dua
Ik zou er toch graag een kopen, ware het niet dat het budget het niet toelaat. Raap er wel eentje op (in Frankrijk) over een paar jaar als de prijzen wat gezakt zijn en mijn portefeuille beter gevuld is.
Mooi. Hoe meer er geproduceerd worden, hoe meer ze zullen afschrijven. Niet leuk voor de eerste eigenaren, maar wel fijn voor mij voor als ik over een aantal jaren een Alpine erbij kan nemen voor een scherp prijsje
Mooie auto! Misschien wel belangrijker… deze A110 is het begin van de reïncarnatie van het werk Alpine. Hierna verwacht ik een soort X3/X5, een ‘snelle sedan’ en een concurrent van de 911… allemaal modellen die onder de naam ‘Renault’ niet echt verkocht kunnen worden…
Ik denk niet dat de prijzen snel zullen zakken, de oude A110 is nog steeds minstens zo duur. En tweedehands zal de nieuwe ook vrijwel niet te krijgen zijn, want dan is die zeer snel weer verkocht door de lange wachtlijst voor een nieuwe.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).