• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

China geeft forse kortingen op elektrische auto’s

Auteur: Dennis, gepost 3 juni 2010 om 08:51 – 19 Reacties

China smog


Eergisteren schreef ik nog dat massale adoptie van elektrische auto’s in China weleens ernstige gevolgen zou kunnen hebben voor het milieu. Veruit het grootste deel van de elektriciteit om deze auto’s op te laden wordt namelijk in vieze ouderwetse kolencentrales opgewekt. Hierdoor is het milieu straks per saldo mogelijk veel slechter af dan nu, zo blijkt uit onderzoek. Desondanks zet de Chinese overheid zwaar in op het stimuleren van elektrische en plug-in hybride auto’s met subsidies die kunnen oplopen tot 7.200 euro.

Het Chinese ministerie van financiën heeft bekendgemaakt in 5 grote steden te zullen starten met het verlenen van de subsidies. Het doel is om de beroerde luchtkwaliteit in de steden Changchun, Hangzhou, Hefei, Shanghai en Shenzhen te verbeteren. Afhankelijk van de capaciteit van het accu pakket, krijgen automobilisten bij de aanschaf van een elektrische auto een korting van 7.200 euro en bij een plug-in hybride zo’n 6.000 euro. Daarnaast kunnen eigenaren van een benzine- of dieselauto een eenmalige subsidie van 360 euro krijgen wanneer de motor in hun auto maximaal 1,6 liter groot is en 20 procent minder uitstoot dat het huidige gemiddelde.

China mikt erop dat er in 2012 ongeveer 500.000 groene auto’s rondrijden. Jia Xinguang, een onafhankelijke automotive analist vindt het positief dat China gerichte initiatieven ontvouwt om het wagenpark te vergroenen, maar waarschuwt er wel voor dat de tijd nog niet rijp is om massaal over te stappen op elektrische en hybride auto’s. Niet alleen vanwege de eerder genoemde vieze kolencentrales, maar Xinguang wijst er ook op dat elektrische en plug-in hybride wagens kwalitatief gezien feitelijk nog redelijk in hun kinderschoenen staan. Ondertussen zijn verschillende Chinese autofabrikanten in een concurrentiestrijd verwikkeld om snel elektrische auto’s op de markt te brengen. Eens kijken hoe dat afloopt… (via: edmunds)

Ook interessant!

  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

China, co2, Elektrisch, Hybride, plug-in

Vorig bericht: « Nieuwe McLaren ook als vierzitter? Shotgun!
Volgend bericht: It’s magic: Skoda openen met je tv afstandbediening »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr. V8 zegt

    3 juni 2010 om 08:55

    Mistig zeg, of zitten m’n ogen nog een beetje dicht? ;)

    Login om te reageren
  2. Sorcerer zegt

    3 juni 2010 om 08:57

    Ah, ze hebben misschien mijn reactie gelezen. Elektrische auto’s zijn namelijk wel degelijk energiezuiniger. Zelfs een gigantisch snelle auto als de Tesla Roadster. Ook is het schoner: energiecentrales kunnen veel schoner verbranden dan een motor die continu toeren moet wisselen bij het rijden.

    Het ideale is natuurlijk het rijden op duurzame energie (biomassa – mits duurzaam, zonne-energie, windenergie). Daarnaast dus nog een rendementsverbetering.

    Login om te reageren
  3. rstyled zegt

    3 juni 2010 om 09:05

    Komt er maar in Tony stark a.k.a Iron man..
    Het is natuurlijk science fiction, maar toch verwacht ik meer van brandstofcellen de komende jaren.

    Login om te reageren
  4. AudiQuatro zegt

    3 juni 2010 om 09:21

    Lees mijn reactie maar bij het vorige artikel;)

    Login om te reageren
  5. rstyled zegt

    3 juni 2010 om 09:30

    @AudiQuatro: Dat er veel kinderen kapot gaan aan de productie van accu’s?

    Login om te reageren
  6. wow zegt

    3 juni 2010 om 09:38

    Dat er veel kinderen kapot gaan aan de productie van accu’s? Dom praat die chemishe lucht gaan er veel mensen aan dood

    Login om te reageren
  7. Relief zegt

    3 juni 2010 om 09:46

    Ik denk dat China het nodig heeft, omdat de smogvorming daar hele erge vormen begint aan te nemen.

    Ze hebben daar een nieuwe type auto nodig zodat mensen daar beetje normaal kunnen ademen.

    Login om te reageren
  8. Schoon zegt

    3 juni 2010 om 09:47

    @AudiQuatro: De batterijen uit de EV’s en hybrides komen uit een fabriek in Japan zonder kinderarbeid. Waarschijnlijk komt de accu uit jouw auto net als 90% van de spullen in jouw huishouden wel uit de handjes van kinderen in China. :P

    Login om te reageren
  9. Laurens zegt

    3 juni 2010 om 11:21

    Ieder voordeel heeft zijn nadeel… wat is het rendement van een investering? Als we ons te eenzijdig focussen, rijdt elke auto straks rond met een langzaam draaiende 2-takt scheepsdiesel :-)

    OT: leuke fotoshop…

    Login om te reageren
  10. dotternetta zegt

    3 juni 2010 om 11:22

    Ze doen dit omdat ze bezig zijn 42 kerncentrales te bouwen (wat by the way aardige risico’s met zich mee brengt, gezien de unstoppable chinese neiging de regels te ontwijken om goedkoper te bouwen)

    Login om te reageren
  11. mercedesfan zegt

    3 juni 2010 om 12:44

    Dit is geen goed nieuws voor het milieu, aangezien China het grootste deel van haar energie uit steenkool opwekt (steenkool is vervuilender dan olie). En naar mij inziens is ook de productie voor accu’s milieubelastender dan die voor gewone automotoren.

    Het enige positieve effect van deze maatregel is dat de olie prijs zou gaan kunnen dalen

    Login om te reageren
  12. Qontroller zegt

    3 juni 2010 om 13:07

    @dotternetta

    Jou reactie even ontkrachten:

    In West-Europa neemt de capaciteit om elektriciteit op te wekken uit kernenergie af van 127,0 GigaWatt in 2002, naar 95,1 GigaWatt in 2025, een afname van 25%. De nucleaire capaciteit van China is in 2002 slechts 2,2 GigaWatt. Volgens de voorspelling van de EIA is dat in 2025 met maar liefst 1082% toegenomen, tot een totale maximumcapaciteit van 26,0 GigaWatt.

    Als we ervan uitgaan dat een hedendaagse nucleaire centrale een capaciteit heeft van ongeveer 1 GigaWatt, dan staan er nu 2 kerncentrales in China en tegen 2025 slechts 26… Wat echt niet veel is voor zo een groot land.

    Login om te reageren
  13. Qontroller zegt

    3 juni 2010 om 13:32

    26 kerncentrales klopt ook niet trouwens, het is eerder 26 reactoren :) Kan dus zelfs in 1 kerncentrale zijn. (maar dat is natuurlijk niet optimaal voor de spreiding van elektriciteit over het net e.d.). In praktijk: stel 3 reactoren per centrale => 9 centrales in 2025 in China

    Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    3 juni 2010 om 13:33

    Die foto hierbij is nep hoop ik he? Maar ik zie hier weinig positiefs in, ja, dat de benzine hier misschien goedkoper wordt… Waar moet dit heen:S

    Login om te reageren
  15. dotternetta zegt

    3 juni 2010 om 16:22

    Ik heb uit betrouwbare bron dat ze echt met 42 centrale/reactoren bezig zijn. Ik denk dat foto echt is, ik heb in China verhalen gehoord die dit omschrijven.

    Login om te reageren
  16. dotternetta zegt

    3 juni 2010 om 16:23

    http://www.world-nuclear.org/info/inf63.html

    # Mainland China has 11 nuclear power reactors in commercial operation, 20 under construction, and more about to start construction soon.
    # Additional reactors are planned, including some of the world’s most advanced, to give a sixfold increase in nuclear capacity to at least 60 GWe or possibly more by 2020, and then a further substantial increase to 200 GWe by 2030.

    Login om te reageren
  17. Blitz zegt

    3 juni 2010 om 17:04

    Kijk allemaal… HIER hebben ze elektrische auto nodig… Echt goor…

    http://edition.cnn.com/video/#/video/world/2010/06/01/vbs.linfen.toxic.mov.vbs

    Login om te reageren
  18. Qontroller zegt

    4 juni 2010 om 00:34

    blijkbaar is mijn bron verouderd dan :/ Goed om te weten voor mijn kutexamen energie van volgende week, bedankt! :)
    In ieder geval, aangezien ze in China ook elke week een nieuwe kolencentrale operationeel opstarten, is het mss niet slecht dat ze veel kernenergie bijbouwen. Is en blijft momenteel de betrouwbaarste, goedkoopste en minst CO2 uitstotende vorm van elektriciteitsproductie die er is (voor basiscapaciteit natuurlijk).

    Login om te reageren
  19. vloermat zegt

    14 juli 2010 om 18:57

    duurt jaren voordat die smog weg is ….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North