• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinezen gaan GM en Chrysler overnemen?

Auteur: Dennis, gepost 20 november 2008 om 13:14 – 51 Reacties

China GM

Volgens de Chinese krant “21st Century Business Herald”, een vooraanstaande zakelijke die dagelijks door meer dan 3 miljoen mensen wordt gelezen, bereiden de Chinese autobouwers SAIC en Dongfeng plannen voor om GM en Chrysler over te nemen. De krant baseert zich op uitspraken van de Chinese minister voor Industrie en Informatie Technologie. De minister zou suggereren dat de twee grote Chinese autobouwers zowel het vermogen als de intentie hebben om de door de kredietcrisis geplaagde Amerikaanse autobouwers op te kopen. Dergelijke suggesties worden in China zelden zonder onderbouwing gedaan. Bovendien werden ze gedaan enkele dagen nadat de Chinese overheid autobouwers toestemming had gegeven om in het buitenland te investeren.

Een dergelijke overname zou perfect passen in de toekomstplannen van China. Om succesvol auto’s te kunnen ontwikkelen en exporteren over de hele wereld, is China voor een groot deel afhankelijk van buitenlandse technologie. Die wordt nu veelal afgekeken en gekopieerd (vaak slecht en soms iets beter), vandaar dat de Chinezen mikken op joint ventures met buitenlandse producenten.

China wil niet enkel bekend staan om de goedkope producten, maar wil voorop lopen wat betreft innovatie en technologische ontwikkeling. Wanneer een (potentiële) joint venture partner voor een prikkie kan worden overgenomen, dan zullen de Chinezen hier niet voor weglopen. Met behulp van de Chinese overheid, die beschikt over een enorme reserve cash, zou de overname van GM en Chrysler door de Chinese autoreuzen financieel geen enkel probleem moeten zijn.

Ik ben benieuwd of het werkelijk zover zal komen, want volstrekt ondenkbaar is het niet. De Amerikaanse autobouwers hebben vooral zichzelf in de nesten gewerkt door te lang auto’s te blijven bouwen waar de wereld al lang niet meer op zit te wachten. Door de lage benzineprijzen in de VS was er geen enkele prikkel om zuinige auto’s te ontwikkelen, waardoor ze nu een enorme achterstand hebben ten opzichte van de concurrenten. Washington staat nog niet te springen om te hulp te schieten, dus dan zou China nog weleens de redding kunnen zijn. (via: thetruthaboutcars)

Ook interessant!

  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • De eerste elektrische Chrysler: ook leuk voor Europa?
  • Video: zo moet je een bank vervoeren

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Chrysler, dongfeng, GM, saic

Vorig bericht: « PPI Razor GTR maakt debuut in Essen
Volgend bericht: Naar Essen? Denk aan de verplichte milieusticker [UPDATE] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Henkie zegt

    20 november 2008 om 13:20

    Zullen die Amerikanen leuk vinden :)

    Login om te reageren
  2. berend zegt

    20 november 2008 om 13:22

    Dit laat de Amerikaanse overheid echt niet toe.. GM is echt een icoon van de US. Als die joint venture er zou komen betekend dit visueel de ondergang van de economische overheersing van Amerika.

    Login om te reageren
  3. vertigo zegt

    20 november 2008 om 13:23

    China staat nu nog niet bovenaan in de lijst van wereldmachten, maar het gaat niet lang meer duren of ze gaan Amerika voorbij…

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    20 november 2008 om 13:30

    China had Amerika toch al een jaar of 2 geleden opgekocht ??

    Login om te reageren
  5. Floryn zegt

    20 november 2008 om 13:31

    auw dit gaat pijn doen aan het ego van de amerikanen

    Login om te reageren
  6. Laurens zegt

    20 november 2008 om 13:32

    Geweldig.

    Eerst kopen de Amerikanen zich op de pof suf in China. Die stoppen dat geld in een sok. Vervolgens kunnen zelfs de Yanks geen geld meer lenen, stort de boel daar in elkaar en gaan de Chinezen lekker shoppen bij de faillissementsverkoop.

    Dat is misschien het voordeel van een centraal geleide economie.

    Alleen een paar hele knappe koppen in een min of meer communistisch systeem kunnen zoiets bedenken en dan ook uitvoeren!

    Maar of ze het met voorbedachte rade gedaan hebben?

    Login om te reageren
  7. schnitzerken zegt

    20 november 2008 om 13:40

    Nooo.. not again..

    Kvin et echt geen goe idee:p laten z GM maar overlaten aan dat zonneenergiebedrijf.

    Login om te reageren
  8. Oxymoron zegt

    20 november 2008 om 13:45

    Gewoon globalisering van de economie. Een troost: in afwerking en design komen ze aardig overeen.

    Login om te reageren
  9. Hemstra zegt

    20 november 2008 om 14:01

    Neeeeee, alsjeblieft niet, niet goed voor het westerse imago…

    Login om te reageren
  10. Autofans.be zegt

    20 november 2008 om 14:03

    Dan krijgen we wel wagens met een iets ecologische verantwoordelijkheid. De zuipmodellen van GM heeft ze nu de das omgedaan, al kan je het enorme belang van de crisis niet wegschuiven

    Login om te reageren
  11. Simon zegt

    20 november 2008 om 14:08

    Alsof ze GM gaan overnemen. Had geloof ik op Nu.nl gelezen dat GM 100 miljoen euro per dag verbrand. Lijkt me wel erg veel maar al is het de helft dan moet je dus ongelooflijk veel tijd en dus geld om GM winstgevend te maken. Dat is ook voor chineze fabrikanten niet te betalen. De grote drie had toch 25 miljard aan steun gevraagd op korte termijn. Dat moeten de chinese fabrikanten minimaal kunnen op hoesten.

    Het amerikaanse congres twijfelt om ze geld te geven omdat wannneer ze failliet gaan dit een grote impact heeft op de economie met misschien wel miljoenen werklozen. Waarom zou de chinese overheid hier dan geld in willen steken als de amerikanen al twijfelen terwijl daar nog een belang op het spel staat.

    En naast dat het veel geld kost hebben de chinezen er niet veel aan. Alleen de know how zullen ze niet kunnen kopen. Vakbonden en overheid zal niet akkoord gaan om de fabrieken in amerika te laten sluiten. En wil je wereldwijd auto´s verkopen dan moet je toch ook fabrieken hebben in Amerika.

    Ik denk zelf dat niet zo groot gedacht moet worden maar dat er een bepaald merk gekocht gaat worden. Buick is een gewild merk in China.

    Login om te reageren
  12. The Honda Spirit zegt

    20 november 2008 om 14:16

    humor…na MG hebben ze dan ook GM.

    Login om te reageren
  13. Laurens zegt

    20 november 2008 om 14:30

    Nog een keer :-) om aan te geven dat ik de vorige post als MG liefhebber grappig vond (mijn eerdere :-) kwam niet door de ballotage).

    Login om te reageren
  14. JPM zegt

    20 november 2008 om 14:47

    @ lincoln

    Nee dat is Japan :)

    Login om te reageren
  15. Robertovicioro zegt

    20 november 2008 om 15:07

    Lol, krijgen we straks allemaal ssangyong’s rondrijden

    Ach ze zijn pas in de fase dat ze ‘plannen voorbereiden’ dus dat zal zo’n vaart niet lopen

    Login om te reageren
  16. markieanta zegt

    20 november 2008 om 15:09

    Ssangyong is korea.

    Login om te reageren
  17. Super zegt

    20 november 2008 om 15:16

    @JPM
    ja, maar de usa heeft wel verschrikkelijk veel geld geleend van china. Als china effe een deurwaarder langsstuurt kunnen ze GM denk ik zo meenemen.

    Login om te reageren
  18. Majinstar zegt

    20 november 2008 om 15:24

    Het westen gaat vallen.

    Login om te reageren
  19. Fred zegt

    20 november 2008 om 15:45

    Wat moeten ze met die zooi? Ze werken al lang samen met fatsoenlijke (Europese en Japanse) automerken, en ontwikkelen zelf ook aardige technieken. Waarom zou je dan zo’n ongezond bedrijf als GM overnemen?

    Hoewel, je hebt natuurlijk wel meteen een voet tussen de deur op de Amerikaanse markt.

    Login om te reageren
  20. W!d zegt

    20 november 2008 om 15:45

    @Simon, het is lastig voor de chinezen om een dealernetwerk te starten in een vreemd land en een goed imago.. dit mag veel geld kost, en dat hebben ze ook

    Login om te reageren
  21. chrizzzie zegt

    20 november 2008 om 15:48

    @ markieanta: Ssangyong behoort tot SAIC en is dus nu in Chineze handen.

    Dit artikel moet niet teveel waarden aan gesteld worden. Dit gaat nooit gebeuren.

    Login om te reageren
  22. JPM zegt

    20 november 2008 om 15:54

    @ Super

    Nou nee dat kan niet. Het zijn staatsobligaties, daar komen geen deurwaarders bij kijken.

    Overigens wordt de staatsschuld van de VS vaak overdreven, de EU heeft relatief gezien een grotere staatsschuld.

    Login om te reageren
  23. Zeen zegt

    20 november 2008 om 15:58

    Na hun grootste biermerk ook hun auto industrie in buitenlandse handen. Dat zal het ego van de amerikaanders niet goed doen.

    Login om te reageren
  24. des zegt

    20 november 2008 om 16:22

    @ zeen; mss dat hun ogen nu stillaan opengaan…
    hun neoliberale ideologie faalt duidelijk

    Login om te reageren
  25. RS zegt

    20 november 2008 om 16:23

    @ berend
    De Chrysler building in Manhattan hebben ze toch ook verpatst aan een stel arabieren?

    @ Simon
    “Waarom zou de chinese overheid hier dan geld in willen steken als de amerikanen al twijfelen terwijl daar nog een belang op het spel staat.”

    Waarschijnlijk omdat men in China van gekkigheid niet weet wat ze met de 1400 duizend miljard dollar die in de staatskluis ligt moeten doen.

    Login om te reageren
  26. Oxymoron zegt

    20 november 2008 om 16:28

    @simon en Fred: de Chinezen hoeven de fabrieken niet te sluiten. Opschonen, saneren en geschikt maken voor de eigen productie. Ervaren werkers in overvloed, die maar al te graag weer aan de slag gaan. Mooier kun je het toch niet krijgen?

    Login om te reageren
  27. markieanta zegt

    20 november 2008 om 16:44

    @chrizzzzziiieeeeeee, dank je, weer wat geleerd.

    Login om te reageren
  28. thom zegt

    20 november 2008 om 16:55

    En hoe zit et met de 300 miljard dollar schuld die GM heeft , die krijg je er gratis bij ? Niemand zit toch te wachten om een bedrijf over te nemen met zon schuld en alle andere ellende die GM meebrengt ?

    Login om te reageren
  29. RS zegt

    20 november 2008 om 17:01

    @ thom en anderen
    In het artikel staat duidelijk dat de Chinezen op de technologische kennis doelen, en die is er zeker binnen GM. Daarnaast willen ze dolgraag hun fors groeiende auto-industrie uitbreiden met afzet buiten de landsgrens.

    Login om te reageren
  30. Super zegt

    20 november 2008 om 17:06

    @JPM
    ja, weet ik wel, was slechts grappig bedoeld. Ik weet niet precies wie meer geld schuldig is aan china, amerika of europa, weet wel dat japan en china samen een behoorlijk deel van de amerikaanse schuld financieren (minstens 500 miljard meen ik en daar kun je een aardig autofabriekje van kopen.)

    Login om te reageren
  31. Laurens zegt

    20 november 2008 om 17:06

    @Thom

    Het enige dat GM zelfstandig kan doen is failliet gaan. Elke andere oplossing vereist een tweede partij, en die moet inderdaad wel volkomen gestoord zijn (of de Amerikaanse overheid) om dat bedrijf te willen hebben. Het is denk ik nog goedkoper om vanaf nul een automerk op te zetten. Het is spijtig, maar helaas.

    Overigens heeft de overname van MG/Rover de Chinezen niet veel gebracht. Een paar modellen die ondertussen sterk verouderd zijn. Een merknaam die al jaren niet meer was wat het geweest is. Een verouderde productielijn in Engeland.

    BMW was heel verstandig toen ze MG/Rover zo snel mogelijk weer afstootte. Het maken van 4×4 voertuigen kunnen ze aantoonbaar beter zelf.

    De MGF is in een gepimpte versie in Engeland te koop. Denk dat het resultaat daarvan geen reden zal zijn het ding in Nederland te herintroduceren.

    Login om te reageren
  32. thom zegt

    20 november 2008 om 17:39

    @ RS

    “Passat Lingyu
    Ook de Passat Lingyu, de tweede VW-wereldprimeur in Shanghai, is een Zero Emission auto en zijn tijd ver vooruit. Dit door Volkswagen in samenwerking met de gerenommeerde Chinese Tongji Universiteit ontwikkelde prototype met brandstofcel maakt duidelijk dat Volkswagen op alle continenten met inventieve deskundigen samenwerkt om nieuwe oplossingen voor een schone toekomst te ontwikkelen.”

    Dus waarom GM overnemen met een dergelijke schuld ?

    Login om te reageren
  33. RS zegt

    20 november 2008 om 17:57

    @ thom
    De Volkswagen Group China is nog altijd in handen van de Duitsers. China wil zelf auto’s bouwen, niet alleen betrokken zijn bij het productieproces.

    Login om te reageren
  34. mercedesfan zegt

    20 november 2008 om 18:28

    Das de doodt van de Amerikaanse autoindustrie.

    Login om te reageren
  35. six-trey zegt

    20 november 2008 om 19:18

    als grote GM fan zou ik dit echt erg vinden, GM=USA wat willen die chinezen nog? Een patent op “Apple Pie” of een populatie bald eagles?

    Login om te reageren
  36. Guan zegt

    20 november 2008 om 19:22

    Advies aan de Chinezen: Draai de M gewoon om, en noem het bedrijf Great Wall.
    (Met dank aan degene die de afbeelding in het artikel heeft gemaakt)

    Login om te reageren
  37. fructis zegt

    20 november 2008 om 19:48

    Verwonderd me eigenlijk niks. Ik vraag me wel af wat dat gaat worden Chinese fords enzo :S

    Login om te reageren
  38. Fieldmarshall zegt

    20 november 2008 om 19:52

    Neeeeeeeeeeeeeee, geen Chinese Saab!!!

    Login om te reageren
  39. RS zegt

    20 november 2008 om 20:01

    @ fructis
    Die rijden er al rond in de grote steden aangezien Ford reeds fabrieken in China heeft staan. Hier een stuk Focus:

    Login om te reageren
  40. Jan zegt

    20 november 2008 om 20:45

    Heb je dit bericht dan al gelezen?

    http://www.hln.be/hln/nl/2401/Crisis-op-de-beurs/article/detail/495126/2008/11/20/Smeken-in-stijl-met-privejet-om-overheidssteun-gaan.dhtml

    Login om te reageren
  41. Turan zegt

    20 november 2008 om 21:06

    Dan hoop ik dat Porsche Opel overneemt. Ik heb liever dat Opel een zuster- of zelfs dochterbedrijf van VW wordt dan dat het in de handen van de Chinezen komt…

    Login om te reageren
  42. Esprit_de_Flandre zegt

    20 november 2008 om 22:15

    @ Al degenen die hier zitten te bleiten dat GM chinees wordt:

    Jammer, maar je zal nog veel meer moeten janken. This is inevitable! GM ZAL Chinees worden. Hoe erg je dit ook kan vinden, het kan er alleen maar beter op worden. De schulden, daar kunnen ze wel mee overweg. Hopen modellen zullen sneuvelen (en terecht).

    @berend: “Dit laat de Amerikaanse overheid echt niet toe.. GM is echt een icoon van de US. Als die joint venture er zou komen betekend dit visueel de ondergang van de economische overheersing van Amerika.”

    Over iconen gesproken: de Amerikanen hebben toch ook aanvaardt dat de Chinezen IBM overnamen? En dat is toch ook een US-icon?
    Als de US-government dit tegenhoudt gaan ze trouwens in tegen het principe waarop de US groot geworden is: een vrije en open markteconomie.

    @Turan: VW kan niets aanvangen met Opel, dan maken ze dezelfde fout als GM, Ford en BL: te veel merken op dezelfde markt.

    Iedereen die bang is van het opkomende China, wel, ik heb daar compassie mee. Wie dit niet zag aankomen is gewoonweg blind. China kent een exponentiële groei in het binnenland. De volgende stap is de wereld. De USA heeft net hetzelfde gedaan destijds, nu is het aan het nieuwe wereldrijk. Ik snap echt niet hoe mensen (en natuurlijk vooral Amerikanen) niet kunnen snappen dat ‘een wereldrijk zijn’ maar tijdelijk is. Elk wereldrijk, hoe mooi, krachtig, uitgestrekt, sterk het ook mag zijn, er komt steeds een eind aan. De geschiedenis leert ons dat. De US heeft zijn positie als wereldrijk onmiskenbaar gemaakt in 1945, om er een datum op te plakken, op 6 augustus 1945 (Hiroshima). Sindsdien stond heel de Westerse wereld en een deel van Azië onder Amerikaanse controle. Die tijd is nu stilaan voorbij. Over 50 jaar zullen de geschiedenisboeken het verval van het Amerikaanse rijk omschrijven en iedereen zal de presidentsverkiezingen van China en/of India volgen zoals men nu die in Amerika volgt.

    Login om te reageren
  43. Franco zegt

    20 november 2008 om 22:39

    “presidentsverkiezingen van China”

    Ik geloof niet dat wij dat mee zullen maken. Misschien onze kinderen… :roll:

    Login om te reageren
  44. Esprit_de_Flandre zegt

    20 november 2008 om 23:43

    @Franco: Ik zei dan ook ‘over 50 jaar’ :)

    Login om te reageren
  45. Wollie zegt

    20 november 2008 om 23:54

    Waarom roepen de Amerikanen niet de hulp in van Europese autobouwers ? Er zijn er genoeg die wachten op een kans om in de VS door te breken, en die gespecialiseerd zijn in kleine, zuinige wagens. Via een gesubsidieerde joint-venture is er heel wat mogelijk, zonder die Chinezen.

    Login om te reageren
  46. mc zegt

    21 november 2008 om 00:48

    het is niet meer dan normaal dat in economische slechte tijden de ‘slechte’ bedrijven failliet gaan, een zogenaamde shake-out. Je kunt het vergelijken met het darwinisme van survival of the fittest. dit is ook de theorie van het neo klassieke economische systeem.
    Ondersteuning van de staat is niet gewenst, want zo ga je de survival of the fittest tegen en blijven economisch zwakke bedrijven bestaan. Ik vind het dan ook niet raar als de US government geen geld geeft aan de autobedrijven; de bedrijven krijgen nu de rekening gepresenteerd van vele jaren wanbeleid.

    Login om te reageren
  47. riebell zegt

    21 november 2008 om 08:02

    @esprit de flandre
    hehe eindelijk iemand die het echt snapt. je hebt helemaal gelijk de tijd is aangebroken voor een nieuwe wereldmacht genaamd china!!!
    iedereen die hier nog steeds niet van overtuigt is nodig ik uit om er is een kijkje te gaan nemen.

    Login om te reageren
  48. Laurens zegt

    21 november 2008 om 09:41

    Ik denk niet dat de Chinezen interesse hebben in verliesgevende bedrijven. Tenzij als onderpand uit een failliete boedel.

    Auto’s maken kunnen ze zelf ook wel.

    Login om te reageren
  49. de sjonnies zegt

    21 november 2008 om 10:00

    Op 1 punt kunnen de Amerikanen zich niet veroorloven om de grote drie aan de Chinezen over te laten doen : Defensie, de Amerikanen kunnen het never nooit toestaan dat ze dan bij een buitenlandse firma hun defensie voertuigen moeten kopen.

    Referend aan British Leyland: een van de belangrijkste redenen destijds om BL maar te laten doormodderen, was het feit dat BL binnen 48 uur kon omschakelen naar oorlogsproduktie, en dat in de tijd van de koude oorlog was een belangrijk argument om de tent dan maar draaiend te houden.

    Login om te reageren
  50. sjazz zegt

    21 november 2008 om 10:46

    hela niks over British Leyland he… daar komt onze top of the bill ’78 Bedford CF gepimpte bandbus vandaan.

    Login om te reageren
  51. de sjonnies zegt

    21 november 2008 om 13:02

    @sjazzz Bedford komt bij Vauxhall UK oftewel General Motors vandaan, Leyland bouwde de Sherpa en de latere DAF 200 en 400 series !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North