• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chinezen willen ook in Saab investeren [udpated]

Auteur: robbie, gepost 8 september 2009 om 14:08 – 10 Reacties

SAIC logo

De onderhandelingen tussen Saab, Koenigsegg en GM kabbelen nog steeds voort, maar een tijdje terug was er een kleine tegenslag. Een Amerikaanse investeerder trok zich terug en het leek erop dat Koenigsegg niet genoeg geld bijelkaar zou kunnen krijgen. Even deed het gerucht de ronde dat GM geld zou lenen aan Koenigsegg zodat ze Saab van GM konden kopen (dat lees je idd goed!). Maar vandaag duikt het nieuws op dat SAIC (bekend van Roewe, MG en SsangYong) wel samen met Koenigsegg wil investeren in Saab.

Even een korte uitleg. De partij die Saab van GM wil kopen is niet Koenigsegg Automotive AB (de autofabrikant), maar Koenigsegg Group AB. Deze Group bestaat uit een heleboel verschillende investeerders (oa Bard Eker (Eker Group AS) en Koenigsegg Automotive AB). En nu lijkt het er dus op dat het Chinese SAIC zich hier ook bij wil aansluiten.

SAIC zou er overigens voor kiezen om een passieve aandeelhouder te worden. Ze zullen Saab dus niet ‘leegroven’ of integreren in hun Chinese activiteiten. De top van SAIC schijnt alleen nog twijfelen omdat ze het debacel rondom SsangYong nog vers in het geheugen hebben liggen. SAIC was voor 51% eigenaar van SsangYong. Aan de andere kant is het SAIC (het grootste autoconcern van China) wel gelukt om Roewe-MG weer (enigszins) op de rails te krijgen. (via: reuters.com)

UPDATE: Niet SAIC maar BAIC zal de partner van Koenigsegg worden ivm de overname van Saab. Het Chinese bedrijf krijgt een minderheidsbelang in Saab, zo laat Koenigsegg vandaag weten. Het Chinese Beijing Automotive Industry Holdings krijgt een minderheidsbelang in de Koenigsegg Group, om zo de aankoop van Saab te financieren.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

baic, China, GM, koenigsegg, Saab, saic

Vorig bericht: « Abarth 500 “695 Tributo Ferrari”
Volgend bericht: Nederlandse bedrijven willen 3.000 elektrowaggie’s kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. MilleMiglia zegt

    8 september 2009 om 14:27

    GM geld lenen aan Koenigsegg, en Opel gaan ze ook al niet verkopen? Het lijkt wel dat GM opeens niet om geld verlegen zit??????

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    8 september 2009 om 14:37

    laat liever de chinezen buiten. anyway waar is SAAB zn reactie?

    Login om te reageren
  3. Rickz zegt

    8 september 2009 om 15:40

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  4. KoguchiPower zegt

    8 september 2009 om 17:31

    Chinezen zijn niet buiten te houden. Om het beter te zeggen, ze zitten al vuistdiep in Autoland. Ja ook bij de Europese, Japanse en Koreaanse merken. Voornamelijk Dongfeng is toch een van de grootste spelers in de Autowereld. Ook Chinees

    Login om te reageren
  5. henk zegt

    8 september 2009 om 19:03

    De auteur van saabsunited (die dichter bij de bron zit op dit “nieuws”) stelt dat dit bericht niet klopt.

    Login om te reageren
  6. Klaas zegt

    8 september 2009 om 19:45

    SAAB/Koenigsegg zal toch een partner nodig hebben. Sinds de SAAB 99 (1968) heeft SAAB niet meer zelfstandig een nieuw platform ontwikkeld. Toekomstige SAABs zullen ook weer hun platform delen. Voorlopig hebben ze de SAAB 9.5 op het GM Epsilon II platform. De 9.3 zou op het GM Delta II platform moeten komen. Maar of dat nog door gaat?

    Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 september 2009 om 11:40

    Rumours rumours…
    Maar dan ook niks meer dan dat!

    Zal je altijd krijgen zolang nog niet alles in kannen en kruiken is. Maar de contracten zijn getekend, dus vooralsnog schaar ik dit onder onzin

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      9 september 2009 om 14:35

      @Svenska_Aeroplan_AB: Het is uiteindelijk niet SAIC, maar het Chinese BAIC geworden. Christian von Koenigsegg heeft het zelf bevestigd:

      Koenigsegg inks deal with China’s BAIC over Saab
      http://www.reuters.com/article/marketsNews/idUSL922266120090909?sp=true

      Luxury sportscar maker Koenigsegg said on Wednesday that China’s BAIC would take a stake in the group to help finance its purchase of Saab Automobile from General Motors. Koenigsegg said in a statement that the memorandum of understanding signed with Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) would see the Chinese firm take a minority stake in Koenigssegg Group, which in turn would own 100 percent of Saab.

      Login om te reageren
  8. Jopie zegt

    9 september 2009 om 20:00

    Goed nieuws. Een minderheidsbelang is in de zakenwereld niet veel waard (behalve delen in winst en verlies) dus die plastice rommel drukken ze er niet snel door.
    Anderzijds heeft het Chinese belang in Jaguar deze fabrikant tot nu toe niet echt slechter gemaakt. We zullen zien wat dit voor Saab betekend.

    Login om te reageren
  9. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 september 2009 om 14:03

    @ Robbie: yup, bekend! En dat ene lettertje (SAIC – BAIC) maakt heeeeeel wat uit! BAIC werkt bijvoorbeeld ook al 30 jaar samen met Daimler, en is een gerenommeerde naam. Gezien de constructie ook geen risico op productieverplaatsing etc., maar wel toegang tot de markt daar. Oh, en Saab heeft nu zelfs geen staatssteun meer nodig!

    De deskundigen zijn het erover eens: meesterlijk!
    Daar sluit ik me dan maar bij aan…
    ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North