• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ChristenUnie: navigatie-app moet scholen gaan vermijden

Auteur: RubenPriest, gepost 25 november 2019 om 09:07 – 52 Reacties

ChristenUnie: navigatie-app moet scholen gaan vermijden


Hoe, dat moeten de makers van navigatie-tools maar zelf uitzoeken.

Waar vroeger navigatie in de auto een prestigieuze optie was, is het vandaag de dag kinderspel met je smartphone, een gratis navi-app en een telefoonhoudertje van Ali Express. Het gebruiken van een navigatie-app is niet alleen handig om je bestemming te vinden, het kan ook helpen de snelste route te vinden.

Zelfs als je op een bekende route rijdt kan het lonen om de navi aan te slingeren. Misschien is het erg druk verderop en komt de routeplanner met een slim alternatief. Wat de ChristenUnie betreft moeten die routes echter niet in de buurt van scholen zijn.

De politie partij stelt dat kinderen extra gevaar lopen door sluipverkeer dat in en rondom een school komt te rijden. Kamerlid Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie is van mening dat bedrijven als Google (Maps en Waze) en TomTom geen alternatieve route mogen aanbieden in de buurt van een school.

Het idee komt uit België. De Vlaamse minister Ben Weyts is met dit onderwerp in gesprek met bedrijven en van der Graaf wil dat onze minster van Verkeer, Cora Van Nieuwenhuizen (VVD), hetzelfde gaat doen. Bij onze zuiderburen speelt de discussie al wat langer. Zo vermoedt wetenschapper Tias Guns dat sluipverkeer door navigatie-apps als Waze en Google Maps de afgelopen jaren is toegenomen. (via NOS)

Ook interessant!

  • Kreeg jij ook ineens een rare melding van de F1 app?
  • Lezersvraag: de beste apps voor onderweg?
    Lezersvraag: de beste apps voor onderweg?
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
  • Video: dwars gaan met een voorwielaandrijver gaat net goed

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

app, christenunie, navigatie, Verkeer

Vorig bericht: « Polestar 1: rijtest en video
Volgend bericht: Mustang-fans verafschuwen nieuwe Mach-E »

Lees Interacties

Reacties

  1. 7ofhearts zegt

    25 november 2019 om 09:23

    Ik zie hier niet echt een probleem mee, de verkeersveiligheid moet uiteindelijk toch voorop staan. Hoe Google het vervolgens gaat fixen is niet het probleem van de overheid, dat bedrijf heeft een budget dat echt wel voldoende is voor een beetje extra moeite.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 november 2019 om 09:39

      @7ofhearts: Google is niet het enige bedrijf dat in Navigatie doet en ook nog eens een buitenlands bedrijf, wat doen we als ze het niet uitvoeren? Komt nog bij dat ik vind dat sluipverkeer helemaal niet bestaat, je bent vrij om te rijden daar waar je zelf wilt.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        25 november 2019 om 09:51

        @mashell: Als je software niet aan de lokale wetgeving voldoet kan er een aanpassing afgedwongen worden, al dan niet met een verwijdering uit de lokale app store.

        Kan een leuke zaak worden mocht het werkelijk zo ver komen. Temeer omdat zulke apps vooraf geïnstalleerd zijn op vele apparaten.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 november 2019 om 10:28

          @karhengst: probleem is dat die lokale app store helemaal niet lokaal is. Die staat niet onder Nederlands beheer.

          Login om te reageren
          • karhengst zegt

            25 november 2019 om 11:14

            @mashell: laat dat dan echter het probleem van de aanbieder zijn en niet van de overheid. Op Steam, om maar even een zijweg te noemen, zijn ook een aantal applicaties niet beschikbaar in de Duitse store, terwijl ze dat in Nederland wel zijn.

            Dat het dus relatief eenvoudig te omzeilen is, is dan natuurlijk een ander issue.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              25 november 2019 om 11:19

              @karhengst: het is in die zin het probleem van de overheid dat die aanbieder lastig ergens toe te dwingen is.

              Login om te reageren
              • karhengst zegt

                25 november 2019 om 11:30

                @mashell: Daar heeft men dan weer de dwangsom voor uitgevonden.

      • reactief zegt

        25 november 2019 om 09:52

        @mashell: Wacht maar tot je straat ineens in een sluiproute van een navigatie tool komt te liggen.

        Je mag rijden waar je wilt, klopt, maar het is ook asociaal om dit straatjes te rijden die daar helemaal niet op berekend zijn om zo een minuut vertraging te ontlopen. Tevens rijden de malloten die die routes volgen ook nog eens extra hard, om zeker te zijn dat die sluiproute wel echt sneller is. En dat is gevaarlijk, want ze kennen de weg niet eens.

        Dus in sommige gevallen lijkt het mij wel degelijk goed om te voorkomen dat zo’n alternatieve route langs scholen geleid wordt. Het zal echter niet mogelijk zijn dat overal te doen lijkt me.

        Sinds ik een artikel gelezen heb van mensen hier in de regio over de overlast door zulke routes heb ik besloten zulke alternatieve routes niet meer te volgen. Dus file op de snelweg is pech, ook als ik 5 minuten kan winnen door een afslag te nemen en door 5 dorpen te rijden.

        Login om te reageren
        • unknown32 zegt

          25 november 2019 om 10:27

          @reactief: sluiproutes ga je niet kunnen vermijden… Je hebt immers ook xtal manieren om naar A of B te rijden. Voor mijn deur staat het vol met sluiproutes helaas maar tja, als ze niks doen aan de autostrades (uitbreiden!) dan ga je dat niet oplossen.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 november 2019 om 10:48

          @reactief: in Nederland wordt er bij de eerste de beste hinder of ongemak al het woord overlast geschreeuwd maar laten we realistisch zijn, verkeer dat door je straat rijdt is normaal, dat is geen overlast. Als het verkeer tijdelijk toeneemt om een stremming elders te vermijden is dat een natuurlijke spreiding van het verkeer, als je het totaal plaatje bekijkt is dat zelfs wenselijk. Als het verkeer ergens te zwaar wordt dan is de oplossing ook niet “sluipverkeer” tegen te gaan maar om de gewenste rijroute vlotter te maken. Ongewenst gedrag verbieden (wat deze politica nu weer wil) is veel goedkoper maar niet half zo effectief als gewenst gedrag stimuleren.
          Overigens vind ik het prettig als alternatieve routes (die ik vaak gebruik) gemakkelijk zijn, dus over voorrangswegen, niet door 30 zones en niet langs scholen. Maar dat is een kwaliteitsaspect van de routes en niet iets wat je per wet zou moeten willen afdwingen.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            25 november 2019 om 15:57

            @mashell: Ik ben het echt wel gedeeltelijk met je eens, maar ik denk toch echt dat jij de ervaring niet hebt / kent van dergelijke overlast. Op het moment dat sluiproutes gereden worden door de lokale regio is de overlast reëel, maar als een navigatieapplicatie ineens een route suggestie doet door diverse dorpen om een stuk file te vermijden terwijl die persoon niets in die regio te zoeken heeft, vind ik dat zeer onwenselijk, omdat de verkeersinrichting vaak niet voor zo’n grote verkeersstroom is ingericht.

            Ik weet uit dat dit in mijn regio gebeurd is, waardoor er toch echt wel flinke overlast ontstond. In die regio’s is de lokale politiek trouwens in gesprek gegaan met ontwikkelaars en die hebben daarop ook een aanpassing gedaan in de routevoorstellen, zodat de overlast beperkt werd.

            Ik vind dat logisch en wenselijk en ik denk dat het best goed is om na te denken over zulke sluiproutes, zodat die niet meer onnodig langs scholen geleid worden.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              25 november 2019 om 17:11

              @reactief: termen als “die persoon niets in die regio te zoeken heeft” gaan me veel te ver. Dat suggereert een inperking van de vrijheid. Zo’n dorp is geen “Sperrgebiet”, voor die weg heb ik ook wegenbelasting betaalt. Ik snap dat er hinder van kan zijn, maar je moet als dorp dan niet maatregelen willen treffen tegen het sluipverkeer door het dorp maar maatregelen treffen die er voor zorgen dat er geen reden meer is om door het dorp te rijden. Dus niet roepen “leg hier drempels” aan roepen “maar verbreed daar de snelweg”. Oostenrijkse toestanden (waar politie controleert of je er wel iets te zoeken hebt) moeten we niet toejuichen. Want sluipverkeer bestaat in een vrije maatschappij helemaal niet!

              Login om te reageren
  2. MercMeister zegt

    25 november 2019 om 09:33

    Of beter; ChristenUnie: navigatie-app moet met 130 km/h , Religie gaan vermijden.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      25 november 2019 om 09:42

      @mercmeister:

      Ignorance + religion = terrorism
      Ignorance + power = tyranny
      Ignorance + freedom = chaos
      Ignorance + money = corruption
      Ignorance + poverty = crime

      Ignorance is the root of all evil.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        25 november 2019 om 09:52

        @Original_Arnoud: Religion Power = Freedom (Murica coming for your oil)

        Login om te reageren
      • hondar zegt

        25 november 2019 om 11:53

        @Original_Arnoud: Mooi gezegd!

        Login om te reageren
  3. ghost zegt

    25 november 2019 om 09:36

    Ik vermijd sowieso altijd scholen. Vooral tussen bepaalde tijden waarop je het aldaar spitsuur kan noemen. Eigenlijk zou je naar de Vs moeten kijken als het gaat om het naar school brengen van je kids..gewoon een richtingsverkeer, en een afdropzone, waar je je kids eruit laat en door rijdt. Dat eeuwige parkeren, naar school lopen en dan nog een half uur beppen op het schoolplein slaat nergens op.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 november 2019 om 15:15

      @ghost: dat beppen is anders wel het hele sociale leven van niet werkende moeders.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    25 november 2019 om 09:44

    Tja, voor 98% van het verkeer zal via een school zeker niet sneller zijn. En tijdens de spits momenten zal de navigatie je wegens de drukte zeker niet langs de scholen sturen. Voer maar in. Vast geen last van.

    Login om te reageren
  5. screamer zegt

    25 november 2019 om 09:44

    Het is een vermoeden… Kunnen ze dit ook bewijzen?

    Even los van het feit dat sommige scholen aan doorgaande wegen zitten

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      25 november 2019 om 13:41

      @screamer: Bewijs is tegenwoordig irrelevant, kan maar naar de snelheids verlaging van 130 naar 100… Onderbuikgevoel is genoeg!

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        25 november 2019 om 13:41

        @notsobig: kijkf

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          25 november 2019 om 13:42

          @notsobig: edit-knop?

          Login om te reageren
  6. olivier420 zegt

    25 november 2019 om 09:45

    Religie.

    De oorzaak van een hoop ellende in de wereld.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      25 november 2019 om 10:57

      @olivier420:
      Onwetendheid. De grootste oorzaak van ellende in de wereld.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 november 2019 om 11:24

        @original_arnoud: maar religie is een prima manier om met onwetendheid om te gaan. “Ik heb geen idee maar de profeet zegt dit, fijn dan hoef ik zelf niet meer na de denken”. Maar de echte Bokononist weet dat het allemaal maar Foma is.

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          25 november 2019 om 11:29

          @mashell: dat is ook z’n punt denk ik. Religie was (en is) het antwoord op onwetendheid. Nouja, antwoord. Een doekje voor het bloeden

          Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          25 november 2019 om 12:17

          @mashell:
          Precies! Er wordt alleen maar gelezen in één boek(je). Of dat nu de Bijbel, de Koran, de Torah of de Tripitaka is. Teksten worden uit hun verband gerukt omdat er geen contexten gezocht worden. Er is wederzijds nauwelijks verdieping in elkaars standpunten. En daarnaast zou evangeliseren moeten bestaan uit betuigen in plaats van overtuigen. ‘Ik zie het zo’ in plaats van: ‘je moet het zó zien’.
          Ik móet helemaal niks…

          Login om te reageren
  7. rutgerg zegt

    25 november 2019 om 09:52

    Gevaarlijkste is alle ouders die zelf hun kind zo nodig met de auto naar school moeten brengen terwijl ze op 5 minuten lopen wonen. Allemaal vechten voor een parkeerplek.

    Login om te reageren
    • jeroen83 zegt

      25 november 2019 om 10:01

      @rutgerg: helaas is dit ook de waarheid hier in de ongeving

      Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      25 november 2019 om 10:07

      @rutgerg: En in de aanloop er naar toe een race doen door de wijk,
      zo hard over die drempels klappend dat je glazuur er vanuit springt..

      ..Want stel je voor dat iemand anders JOUW plekje inpikt!

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        25 november 2019 om 10:25

        @olivier420: ik erger mij groen en geel aan de mensen die bij ons door de wijk rijden alsof ze op zandvoort rijden. 30km zone met een grote speeltuin langs de weg. Afremmen in de buurt vd speeltuin? tuurlijk niet. Ik kan daar gewoon echt met mijn hoofd niet bij. En t ergste is nog. Ook hier zijn het allemaal buurtbewoners.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 november 2019 om 10:51

          @rutgerg: ze kopen zelfs SUVs zodat ze vlotter over die drempels kunnen.

          Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          25 november 2019 om 11:28

          @rutgerg: ja ik heb het wel eens eerder hier gepost geloof ik..

          Ik heb wel eens zo’n oververhitte buurvrouw achter mij gehad die eiste (seinen + toeteren) dat ik harder ging rijden terwijl ik rustig 30 reed in mn woonwijk vol met drempels. En viel mij al vaker op hoe debiel hard ze er doorheen jakkerde.

          Een gesprek had helemaal geen zin, ik begreep het toch niet. Iets met voetbaltraining en werk ofzo.

          Dus vroeg ik aan die 3 kiddos achterin of ze vonden dat mama een beetje gek aan het doen was en of ze ook vinden dat auto’s hier te hard rijden. Heb mn auto 5 min laten staan en haar nooit meer hard door de wijk zien rijden.

          Login om te reageren
          • theblazerunner zegt

            25 november 2019 om 19:53

            @olivier420: ze moet gewoon dikke jerry roken en chillen

            Login om te reageren
    • pomoek zegt

      25 november 2019 om 10:11

      @rutgerg: exact. Ik woon in en straat met een school. 4 keer per dag is het hier een gekkenhuis. Ouders die hun kinderen niet 500 meter naar school durven laten lopen. Vanwege het verkeer. Kinderen uit de auto schoppen, zelf blijven zitten, en met draaiende motor blijven wachten tot de kinderen de school in zijn gelopen. En 15 minuten te vroeg aankomen bij het ophalen van diezelfde kids, en dan 15 minuten lang met draaiende motor facebook checken.

      Vroeger was vrijwel alles kvtter dan nu. Op een paar dingen na. Niemand werd, op een hoge uitzondering na, door zijn ouders naar school gebracht. Als kleuter liep je met broers en zussen naar school. Dat is nu een uitzondering.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        25 november 2019 om 11:59

        @pomoek: zeker! Vroeger rules! ik speelde hele dagen buiten in de polder zonder dat mn ouders wisten waar ik was. Tegenwoordig lopen kiddo’s van 8 jaar oud met een iphone in de speeltuin op de hoek.

        Login om te reageren
  8. RiKe zegt

    25 november 2019 om 09:54

    Dus dit is weer een ongefundeerde bewering vanuit de ChristenUnie…kunnen ze die beter niet ook de mond snoeren als ze nog geen idee hebben waar ze het over hebben?

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      25 november 2019 om 17:46

      @rike: pot en ketel?

      Login om te reageren
  9. slisse zegt

    25 november 2019 om 10:00

    Hier hebben ze het inderdaad aangepast, waren ze toch wel even vergeten dat alle scholen daadwerkelijk op de hoofdwegen door dorpen gelegen zijn. Gevolg, alle verkeer word door de omliggende woonwijken gestuurd….
    Dit niet alleen tijden de drukke momenten aan de schoolpoort, maar gewoon permanent… Het zou veel eenvoudiger zijn dat scholen hun schoolpoorten aan de “druk” doorgangsweg sluiten en de alternatieve ingang (lees achterzijde) als hoofdingang maken. Zo kan de doorgangsweg weer zijn functie vervullen….

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    25 november 2019 om 10:42

    Goed plan, maar dit hadden ze al veertig jaar geleden in moeten voeren…

    Toen had ik er nog wat aan gehad:

    “Ja, met mijn moeder… Mijn zoon kan vandaag niet naar school komen want de navigatie stuurde ons toen we vlakbij school waren de andere kant op en nu zijn we ergens in de stad en kunnen we niet meer terug want de band van mijn fiets is lek en mijn moeder kan me ook niet even op komen halen en op school af zetten want die is de hele dag werken.”

    Login om te reageren
  11. tim_vanostayen zegt

    25 november 2019 om 10:48

    Ik woon naast een school, hoe geraak ik nu thuis?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      25 november 2019 om 10:53

      @tim_vanostayen:

      Te voet. Want je kunt best van school naar huis lopen als je er naast woont.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      25 november 2019 om 19:24

      @tim_vanostayen: Als je er woont, sluip je niet…

      Login om te reageren
  12. raoufff zegt

    25 november 2019 om 10:50

    Goed plan! Navigatie app moet de Christenunie, VVD, CDA, Groenlinks en D66 vermijden, ik ben voor!!!

    Login om te reageren
  13. Hubert zegt

    25 november 2019 om 10:52

    Prima,
    De laatste maanden zit ik regelmatig achter een vrachtwagen als ik weer eens binnendoor een sluiproute aan het nemen ben. En dat schiet niet op natuurlijk.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      25 november 2019 om 11:20

      @Hubert: sluipmoordenaar!

      Login om te reageren
  14. Robert zegt

    25 november 2019 om 11:06

    Ik woon ook in de directe omgeving (<200 meter) van twee basisscholen, en ik kan je vertellen dat de onveiligheid dáár volledig voor rekening komt van de ouders die zo nodig hun kinderen met de auto moeten brengen en halen. Hufterig parkeergedrag, lomp rijden en zelfs doodleuk keren op de weg tijdens de spits, het is dagelijkse kost bij ons in de straat.

    Hier kan geen Google Maps, Waze of TomTom iets aan veranderen. Het enige wat hier wel (kortstondig) aan helpt is handhaving die zonder waarschuwing bonnen uitschrijft, zo leert de ervaring.

    Login om te reageren
  15. onlyporscheman zegt

    25 november 2019 om 11:11

    Ik heb geen navigatie nodig om de sluiproute te nemen.

    Login om te reageren
  16. gasskaas zegt

    25 november 2019 om 11:43

    Grappige is dat tomtom HD traffic dit al deed. Die vermijd al drukkere verkeerspunten rond op en afhaal tijden.

    Login om te reageren
  17. laptom zegt

    25 november 2019 om 17:49

    Ben ik de enige die dit een goed plan vind? Makkelijk te implementeren en veel winst te behalen. Maakt mij het uit van welk politiek partij het is, het idee is voor mij gewoon goed.

    Login om te reageren
  18. zjos zegt

    25 november 2019 om 20:36

    Zo zo de Gristen Unie gaat we even bepalen waar we mogen rijden.. Niet bij Scholen en dadelijk ook niet bij een kerk als de klokken luiden, of een moskee bij oproep van het gebed. Misschien is het ook een goed idee om iedereen op zondag maar het bos in te sturen. Waar bemoeien die Gristelijke flapdrollen zich mee ? En ach als niemand dit soort vrijheids beperkende waanzin stopt dan pakken we maar Navmii of een andere App.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North