Christijan Albers rijdt mee in Formule E

Auteur: , 46 Reacties

Met absurd snelle racewagentjes door binnensteden scheuren in competitievorm. Dat lukt je anno 2014 natuurlijk alleen als je een beetje om de uitstoot denkt, en dat is precies wat de FIA met de raceklasse Formule E heeft gedaan. Christijan is overtuigd en doet straks mee met de accufetisjisten.

Albers (rechts)

Formule E is de langverwachte elektrische tegenhanger van Formule 1. EV’s met 340 pk aan boord en een 0-100 sprinttijd van minder dan 2,6 seconden. Ze klinken als opgevoerde Dysons. Zonder meer. Maar de EV’s die door Spark Racing Technology worden geleverd hebben toch wel wat aardige inhaal- en actiepotentie. Techniek wordt geleverd door onder meer McLaren en Renault.

In de Formule E-klasse zijn 10 teams actief, die de beschikking hebben over 40 auto’s. In totaal doen er 20 coureurs mee. Na de vandaag vrijgegeven lijst met namen lijkt deze klasse – zoals voorspeld – een rustoord voor oudgedienden in de F1 te worden.

Naast Albers, die in 2005 bij Minardi in de Formule 1 debuteerde en later bij Midland F1 Racing/Spyker F1 een stoeltje bezette, doen ook oud F1-jongens als Bruno Senna, Takuma Sato, Sebastien Buemi en Sébastien Bourdais mee met het elektrofeest.

Eén van de FIA Formule E auto’s die vanaf september in actie komt
FIA Formule E auto

Hieronder de lijst met coureurs, zoals die vandaag bekend is bij de FIA. De resterende vier coureurs worden binnenkort wereldkundig gemaakt.

Daniel Abt (GER)
Christijan Albers (NLD)
Marco Andretti (USA)
Sébastien Bourdais (FRA)
Sebastien Buemi (CHE)
Karun Chandhok (IND)
Lucas di Grassi (BRA)
J.R. Hildebrand (USA)
Ma Qing Hua (CHN)
Narain Karthikeyan (IND)
Vitantonio Liuzzi (ITA)
Franck Montagny (FRA)
Takuma Sato (JPN)
Bruno Senna (BRA)
Oriol Servia (ESP)
Adrien Tambay (FRA)

De 10 deelnemende teams zijn:

1. Drayson Racing Formula E Team (UK)
2. China Racing Formula E Team (China)
3. Andretti Autosport Formula E Team (USA)
4. Dragon Racing Formula E Team (USA)
5. e.dams Formula E Team (France)
6. Super Aguri Formula E Team (Japan)
7. Audi Sport ABT Formula E Team (Germany)
8. Mahindra Racing Formula E Team (India)
9. Virgin Racing Formula E Team (UK)
10. Venturi Formula E Team (Monaco)

De Formule E-races worden op zaterdagen verreden, louter in grote steden en duren 45 minuten. Wanneer iemand zijn accu leeg rijdt mag hij de pitstop gebruiken om van auto te wisselen. Tussentijds opladen is er niet bij. Want supersnelladers zijn snel, maar tijdens de race ook weer niet zó snel. Coureurs moeten 100 meter van de ene naar de andere auto rennen. Don’t skip leg day, Albers.



46 reacties

Ik ga dit artikel vlak voordat ik wil slapen lezen. ;-)
@Wouter: 43 thumbs up voor Christijan Albers…nee dat had ik nou niet verwacht, maar goed, I don’t judge, ieder het zijne.

Wel een leuk meisje naast ‘m op de foto trouwens.
Bijna allemaal afgekeurd formule 1 piloten..
Klinkt als een vrij leuke klasse om te kijken, misschien wel leuker dan Formule 1.
Zal het ook in Nederland worden uitgezonden?
@mclarenf1lm: Leuke klasse? Een race duurt 45 minuten, en daarvoor heeft een team met 2 coureurs 4 auto’s, dus 2 auto per coureur. Dat betekent dat ze er van uit gaan dat de accu’s al na 22 minuten leeg zijn en de coureur van auto (!!!) moet wisselen, WTF! En kom op, dan moet de coureur nog eens 100m rennen (!!!!!!) naar zijn overstap, alsof hij anders de bus mist. Waar is daar de overeenkomst met racen?
En wat als hij per ongeluk 30cm te dichtbij parkeer, krijgt hij dan een tijdstraf en een geldboete?? Kom op zeg, dit is bij voorbaat als gedoemd te mislukken. Het heeft alleen nut als ze dmv deze klasse de accu’s/elektromotoren zo ontwikkelen dat ze in de toekomst ook interessant worden voor straatauto’s.
@fapfap: Het is in ieder geval origineel, en meer Le Mans achtig met het rennen.
Ziet er goed uit allemaal! Ook qua coureurs, zit toch wel echt wat ervaring bij
@wouter slaap lekker dan. Sesamstraat opgenomen? Ik vind het een mooie promotie voor iets wat onvermijdelijk gaat worden. En nee.. ik rijd geen Ampèra of andere elektrieker
Klinkt goed! Snel, Grote steden en <45 min. Veel kijkers?
Is er ook een doventolk bij de races die het geluid gaat vertalen?
Potverdorie wat een knappe meid! (vind ik)
@lamborgfan: Beetje scheef bekkie maar ik geef je gelijk! Zou dr doen
@JamesBond007: Beursfappers uit Brussel zijn gearriveerd op Autoblog…
@bsxc2:
De homo’s ook
@JamesBond007: Ja, want Daniël Craig als avatar hebben is zo hetero…
Het is helemaal niet zeker dat ie mee gaat rijden, de lijst die de FIA heeft gepubliceerd is een lijst met (afgekeurde) coureurs die eventueel graag mee zouden willen doen aan dit festijn. De teams kunnen vervolgens uit deze coureurs kiezen, dus het kan zo zijn dat een geen enkel team voor deze Albers kiest! Op de site van de Formula E is genoeg info te vinden over de “Drivers Club” en wat dit in houdt. Maar zeker weten dat ie gaat racen is hij nog lang niet!
@atteh: Albers kan iig niet met slang en al uit de pitstraat rijden. Dat is voordeel 1. En dan heb je dat geblaat van hem dat hij de meeste fitte F1 coureur was (beetje t zelfde als de knapste mijnwerker), dus kan ie dat ook nog laten zien. Wel afzien als coureur als je onderaan de lijst met 100m staat, live, op tv :)
@JamesBond007 zeer intelligente opmerking. Ik maak een diepe buiging voor je scherpzinnige opmerking… bah wat een niveau heb je
@klaasw: Voel je niet aangesproken. Heb niks tegen iemands seksuele voorkeur als je dat denkt.
Keeley Hazell!
lijkt me wel interessant met dat wisselen van auto’s. Maar is 45 minuten niet wat aan de korte kant?
@lambowambo: anders moeten ze drie keer van auto wisselen, dan kunnen ze beter bolt gaan inhuren.
Gelukkig hoeven ze niet te tanken..
Voordeel voor Albers is dat in de formule E niet hoeft te worden getankt, altijd lastig die slangen…
Hier komen toch geen toeschouwers op af hoop ik?
Naar dit soort races hoef ik echt nooit heen. Geldverspilling!
@raceboy23: alleen de plaatselijke boomknuffelaars
@newguy92: als het in de buurt is ga ik wel kijken. Altijd gaaf.
@xiran: dan ga je dus ook naar de huishoudbeurs voor de Miele/Philips/Bosch stofzuigerrace, even opwindend
@newguy92: krijg altijd een harde in me broek van de staafmixer ;)
@raceboy23: ik zou er best 2 uurtjes voor rijden om zo’n stadsfeestje te bekijken. En daarna heb ik ook geen last van mn oren. Uiteindelijk is het toch vet om dergelijke auto’s snel voorbij te zien zoeven. En dat in de stad
Wie is die meid? Vind ik interessanter dan die naaimachientjes.
Die teams zijn ook allemaal net geen teams voor de F1. Andretti, Super Aguri, Virgin… Klinkt een beetje hopeloos en/of mediageil bij elkaar.
@phaeton: Net zoald de helft van het rijdersveld.
@JamesBond007 goh ik ben zo blij dat je zoo ruimdenkend bent. Wat zouden we hier zonder je moeten? In ieder geval gaat het mij om hoe jij denkt grappig te moeten zijn. Focus je je op de auto’s man. Het blijft een interessante ontwikkeling.
@klaasw: Overdrijven is ook een kunst….
Klinkt als een potentieel interessante raceklasse, toch jammer dat een beetje lawaai wat mij betreft wel bij de racerij hoort.

On topic: mooie dame zeg!
Klinkt best interesant! Alle hulp systemen eruit en gaan met die dingen! Racen om te kijken wie het beste kan sturen. Niet wie het meeste geld in de ontwikkeling van de auto heeft gestopt.
Hele leuke dame zeg!
Kan een interessante raceklasse worden. Het geluid van F1 auto’s is op tv toch ook heel beperkt hoorbaar dus dat zal weinig verschil maken. En in de F1 is het tegenwoordig meer een kwestie van omgaan met de vele beperkingen. Hard rijden met/veel vermogen halen uit verbrandingsmotoren is allang geen uitdaging meer. De echte ontwikkelingen moeten nu komen van alternatieve energiebronnen zoals elektrisch. Of dit de toekomst heeft zal de tijd leren maar vooralsnog is het vooruitstrevender dan wat er in de F1 gebeurt.
@hetzwartesaabvandefamilie: de wagens zijn mooier dan de F1. Verder is het een interessant concept met aansprekende namen op de kandidaten lijst. Kon wel eens vrij snel een echt interessante race klasse zijn.
@mashell: Dat viel me ook al meteen op! Die auto van het plaatje is echt 100x mooier dan de huidige F1 auto’s.. niet dat dat heel moeilijk is, maar toch.
Haha, Dyson Racing!

Gierende elektromotoren en Sato die weer overal probeert in te halen waar het eigenlijk niet kan. Klinkt als spektakel!
Nou nog zo’n gekke neus erop als bij toro Rosso dan doet hij me helemaal aan een vibrator denken
Waarom auto-wissel en geen accu-wissel?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).