Er is nu meer bekend over de mogelijke invulling van de sprintraces die de Formule 1 moeten opleuken.
Hoewel ongelukken, technische malheur en andere onverwachte zaken nog wel eens voor spektakel kunnen zorgen, is de F1 in de basis niet de meest spectaculaire vorm van autosport. Niet meer in ieder geval. Daarom overweegt de organisatie wat nieuwe elementen toe te voegen, voor additionele spanning en sensatie. Eerder werd al de omgekeerde startopstelling geopperd, maar daar staken de teams een stokje voor. Die plannen zijn nu dus van de baan.
Sprintraces
De Formule 1 heeft echter nog iets anders in petto: sprintraces á la Formule 2. Dit liet CEO Stefano Domenicali recentelijk al weten tijdens een persconferentie. Hoe dit precies in het vat gegoten zou worden was echter nog niet geheel duidelijk. Nu is er wat meer bekend over de mogelijk invulling van dit plan.
Top 8
Volgens The Race verdienen de coureurs die tijdens de sprintrace in de top 8 finishen WK-punten. Dat is dus geïnspireerd op/afgekeken van de Formule 2. Ook bepaald de uitslag van de sprintrace de startopstelling op de zondag. Betekent dit dat de kwalificatie overboord wordt gegooid? Nee, op vrijdag zou er namelijk een kwalificatie voor de sprintrace gehouden worden. Die zou dan in plaats van de tweede vrije training komen.
Raceweekenden
Het plan is dat het nieuwe format dit seizoen wordt uitgeprobeerd, nog zonder dat er daarbij punten worden uitgedeeld. Voor deze proef-sprintraces zouden drie raceweekenden geselecteerd zijn. Om precies te zijn worden de GP’s van Canada, Italië en Brazilië genoemd door verschillende bronnen. Dit zou betekenen dat we 12 juni op Circuit Gilles Villeneuve voor het eerste een sprintrace voorgeschoteld krijgen.
Stemming
Of dit allemaal doorgaat hangt af van de uitslag van de stemming die hierover gehouden moet worden. Aanstaande donderdag zal hierover hoogstwaarschijnlijk beraadslaagd worden. Voor Red Bull wordt het dan sowieso een spannende dag want dan wordt er ook over het bevriezen van de motoren gestemd.
Bron: The Race
soundgarden zegt
Gaat toch niet door, wassen neus. Volgende.
mark997gt3 zegt
Komt in feite neer op 2 races per weekend. Klinkt aantrekkelijk. Nog meer kijkersminuten en nog meer reclame dus nog meer inkomsten. Daar gaat het natuurlijk om. Net zoals Champions League plannen, daar ook 2 keer zoveel wedstrijden als de nieuwe plannen doorgaan. Vraag is wanneer er verzadiging op gaat treden.
vaakbenjetebang zegt
@mark997gt3: Die verzadiging is al heel aardig in zicht met een kalender van 20 races, waarvan zowat de helft op niet al te boeiende circuits wordt verreden. Bij de Champions League is die verzadiging er bij mij persoonlijk al lang. Wie gaat er nou eens lekker zitten voor een poulewedstrijd van de nummer 4 van Engeland tegen de kampioen van (noem eens wat) Roemenië die zich met hangen en wurgen geplaatst heeft en waarvan je kunt voorspellen dat die uitdraait op een salonremise, op de fans van die 2 clubs na? Het werd pas recent weer een beetje interessant toen het in één wedstrijd voorbij kon zijn.
Davion zegt
En dan nemen ze 3 races die meestal zowieso spectaculair/leuk zijn om naar te kijken, niemand zit te wachten om meer races te zien in de zandbak van Bahrein/Abu Dhabi/ of shakamaka.
rollingstoned zegt
Slecht idee, doe maar niet.
Lekkerrijden zegt
Stel de tests worden een succes: Dan hebben we misschien in 2022 20 races van 300 km en 30 races van ….. 100 km.
En dan nog steeds met 3 motoren en geen reserve auto. Het zal maar buiten je schuld om mis gaan in de sprintrace?
Ok, vinden we wat op, 4 motoren en herintroducties reserve auto? Hoe past dat in de budget cap?
O, de TV rechten worden hoger en wij gaan dat betalen, kaartjes worden duurder, en wie kopen die?
Spannender gaat het m.i. niet worden. Williams en Alfa Romeo zullen nog steeds achteraan rijden.
Anyway, we gaan het zien …..
Gulli zegt
Bevriezen van de motoren! Zeg dat nou niet, ik wil al zo graag weer op mijn tweewieler de weg op maar dan moet ik hem eerst uitgraven en losbikken denk ik. (Is niet waar hoor, staat warm en droog in de garage, maar kan er nog steeds niet met goed fatsoen mee de weg op nu)
Dutchdriftking zegt
Hangt er heel erg vanaf hoe dit in de praktijk gaat uitpakken, dus het testen is een goed idee. Als het daadwerkelijk 100km racen is (zonder brandstof beperking in verbruik of gewicht) en er ook geen pitstop bij zit dan is het dus gewoon 100km met het mes tussen de tanden knallen. Wellicht kunnen mindere goden in uitstekende auto’s de druk van de echte talenten niet aan bij maximaal trappen….
realhustler zegt
Staat een beetje haaks op het budget cap lijkt me.
Bij een sprint race heb je niet de tijd om geduld te hebben na de start, en moet je snel mensen voorbij. Dus dat zal regelmatig in tranen eindigen, met de nodige kosten. En vervolgens moet je heel snel alles repareren voor de hoofdrace. Ook is het minder realistisch om je te houden aan minder motoren + componenten.
Wat mensen vergeten, ook minder motoren is niet goed voor het budget cap. Want een motor is duur, maar hem betrouwbaar maken is ook duur. En als je het niet redt met je motoren, dan start je achteraan = minder punten =minder geld en minder camera exposure en meer kans op schade. En je hebt ook een extra motor moeten plaatsen.
Voor het publiek is een sprint race wel interessant, want het er zal altijd iemand kamikaze achtig doen (Mazepin?) en misschien andere auto’s vooraan starten ipv altijd maar Hamilton & Bottas.
Waardoor #LH44 ook wat meer zijn best moet doen om de hoofdrace te winnen.
gregorius zegt
Valt ook wel weer mee. Zo’n motor is duur, maar ook omdat er maar zo weinig van geproduceerd van worden omdat ze er maar zo weinig mogen gebruiken. De marginale kosten van die motoren zijn wel te behappen. Als je dan van 3 naar 4 mag, omdat je niet 300 maar 400 km per race moet doen, dan redden ze het wel.
Daarnaast zal er ook minder getraind worden,
Daarnaast, als de sprint race (zeker zonder punten) de startopstelling zal bepalen, zullen mensen juist minder risico nemen: ga je dat ene plaatsje verdedigen met de kans dat je straks op p20 start ipv p7 of p8?