• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler 300 SRT8: de witte sloper

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 april 2011 om 09:27 – 24 Reacties

Chrysler 300 SRT8


De Chrysler 300 / Lancia Thema is in mijn ogen een geslaagde opvolger van de 300C. Mijn enige kritiekpunt is dat de styling een beetje braaf is geworden. Waar de 300C vooral lekker bullig en breed was, met een front dat je spontaan van de linkerbaan deed verdwijnen als ‘ie in je spiegels verscheen, speelt Chrysler met de opvolger meer op safe en is de 300 sterieler, en, staat u mij toe, vrouwelijker geworden. Hebben ze dat met de SRT8 goed gemaakt?

De styling is in ieder geval geen grote verrassing, met de 300S concept hadden we al een goede aanduiding gekregen van wat we konden verwachten. Dan hadden we ook nog de extra-dikke Fat Chance, maar die doet het waarschijnlijk wat beter op de SEMA dan op de openbare weg. Bovendien illustreerde de naam al perfect hoe groot de kans was dat die show car op de markt zou verschijnen.

Chrysler 300 SRT8

De specs liegen er in ieder geval niet om: de nieuwe 6.4-liter Hemi V8 levert nu een geschatte 465 (Amerikaanse) pk’s en, dankzij zijn grote cilinderinhoud, 630 Nm koppel. Dit is een verbetering van 40 pk en 60 Nm ten opzichte van de oude 300C, die met een 6,1 liter Hemi V8 was uitgerust. In Amerika hebben ze lak aan downsizing. F*ck yeah!

Vooral op het gebied van koppel is er nog eens kritisch gekeken naar de SRT8, met als resultaat dat de nieuwe 300 bij 2.900 toeren maar liefst 108 Nm meer aan koppel levert. Resultaat hiervan is dat de Amerikaan binnen de vijf seconden naar de 96 km/u (60 mph) kan accelereren. 0-160-0 gaat in minder dan 16 seconden en de topsnelheid ligt op 282 km/u. Cijfers waarmee je thuis kunt komen.

Chrysler klokkenwinkel

Kijken we naar het interieur, dan valt op dat de SRT8 zowel voorzien is van internetsnufjes, als van allerhande coole performance-georienteerde gadgets. Een trend die nog het meest met de Nissan GT-R werd ingezet en, zo lijkt het, volop navolging krijgt. G-krachtmeters, diverse temperatuurmeters, laptimers, alles is aan boord.

Een nieuwigheid in de Chrysler is het Adaptive Damping Suspension (ADS)-systeem, specifiek afgesteld voor de SRT8. Al naar gelang de omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder wordt de vering van de wagen aangepast. Daarnaast heeft de bestuurder de keuze tussen een “Auto” en “Sport” setting. En omdat snelle, zware auto’s ook snel stil moeten kunnen staan zijn er rondom zijn geventileerde schijven gemonteerd, 360 mm voor en 350 mm achter.


Ook interessant!

  • Nieuwe Subaru WRX
    Nieuwe Subaru WRX krijgt luchthapper en 300 pk!
  • Nieuwe Astra
    Nieuwe Astra met 300 pk: dit is de koplamp!
  • De eerste elektrische Chrysler: ook leuk voor Europa?
  • Video: zo moet je een bank vervoeren

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

300, Chrysler, new-york-2011, srt-8, wit

Vorig bericht: « Video: hard jakkeren achter de nieuwe M5
Volgend bericht: De winnaars van de Focus Challenge »

Lees Interacties

Reacties

  1. The_12oach zegt

    20 april 2011 om 09:42

    Instant topper, hoe bruut zeg. vind alleen de metertjes beetje overdreven maar goed wel leuke extraatjes.

    Login om te reageren
  2. Freewarefreak zegt

    20 april 2011 om 09:52

    Heel gaaf. Maar.. krijgen wij die nu ook zo in Nederland? Of krijgen wij daar een Lancia versie van? Dat wordt mij uit heel het verhaal niet duidelijk.

    Ik betrapte mijzelf er op dat ik bij foto 1 eerst naar het huis keek.. wat een mooi huis zeg.

    Login om te reageren
    • 240sx zegt

      20 april 2011 om 10:40

      @Freewarefreak: Lancia Thema SRT8 xD

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 april 2011 om 19:09

      @Freewarefreak: Past erbij…

      Login om te reageren
  3. Alpinaa zegt

    20 april 2011 om 09:56

    @Freewarefreak: Logisch, dat huis is mooier dan de 300C. ;)

    Login om te reageren
  4. mesfin zegt

    20 april 2011 om 11:14

    srt10 dát lijkt mij pas vet! hahah

    maar ik vind deze minder geslaagd dan zijn voorganger!

    Login om te reageren
  5. lambo4all zegt

    20 april 2011 om 11:29

    wouw dit is echt wel een über gangsterbak! vond de achterkant van de oude neit zo geslaagd maar deze is echt vanuit (bijna) elke hoek mooi.

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    20 april 2011 om 11:41

    Ik wil dit wel als lancia hebben hoor .

    Login om te reageren
  7. Melvivio zegt

    20 april 2011 om 11:44

    De eerste ‘normale’ 300C was mooier dan de SRT8.
    Rollen zijn omgedraaid nu. De SRT8 styling gaat beter bij het model dan de normale variant!

    Laat maar komen, al denk ik nog steeds niet dat Chrysler hiermee het musclecarmuseum haalt. Gelukkig is de NewYorker nog te koop.

    Login om te reageren
  8. amv12vantage zegt

    20 april 2011 om 11:57

    Dat deze onder de naam van Lancia wordt verkocht gaat zowieso veel kopers afschrikken. Wat klinkt nou beter of je een Lancia of een Chrysler rijdt??

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      16 februari 2012 om 20:38

      @amv12vantage: Chrysler natuurlijk

      Login om te reageren
  9. floryn zegt

    20 april 2011 om 11:58

    Lekkere euroknaller dit!

    Misschien moet ik mijn hele Lancia-gaat-ten-onder-meningl maar eens herzien.

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    20 april 2011 om 14:06

    Ik weet niet of het maagdelijke wit zo’n goede kleur is voor deze auto, maar het zal best een vet apparaat worden.

    Login om te reageren
  11. Sciurida zegt

    20 april 2011 om 14:17

    Heerlijk! Lekker brute bak met waarschijnlijk een heerlijk motorgeluid. Vrees alleen dat Lancia hem niet zo op de markt gaat zetten, daar zorgen de muesliridders wel voor :(

    Login om te reageren
  12. spykerboy zegt

    20 april 2011 om 15:03

    doe mij de ouwe versie maar… vind dit echt niet mooi..

    Login om te reageren
  13. W115 zegt

    20 april 2011 om 15:32

    Een amerikaan hoort hoekig te zijn, laat scherp aan de duitsers en rond aan de italianen over.

    prachtig toch?:

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      20 april 2011 om 20:32

      @W115: Weet je eigenlijk had Ford deze Intercepter concept gewoon zo 1 op 1 in productie moeten nemen. Hoe vet zeg!

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        26 april 2011 om 19:11

        @Freewarefreak: Idd, een van de mooiste Ford-concepts van de laatste 10 jaar. Jammer dat het niets geworden is…

        Login om te reageren
  14. tarquesh zegt

    20 april 2011 om 18:21

    De oude 300c vindt ik veel mooier. Ik mis gelijk bij de nieuwe die olijke koplampen.
    Keuze voor mij genoeg om in de oude te gaan rijden. Moet eens op markplaats aan de slag nu.

    Login om te reageren
  15. Stopwearingpants zegt

    20 april 2011 om 22:03

    even miereneuken, de 300C (C dus) is de 300 uitgerust met de V8, als je dus 300C met srt motor zegt heb je het fout zeg dan de 300 in srt uitvoering, zonder C.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 april 2011 om 19:13

      @Stopwearingpants: Huh?

      Login om te reageren
      • Stopwearingpants zegt

        7 mei 2011 om 02:10

        @Esprit_de_Flandre: 300c betekent gewoon de 300 met v8, 300c is dus eigenlijk niet de goede typeaanduiding

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          7 mei 2011 om 14:38

          @Stopwearingpants: In Europa is er nooit een 300 geweest. Hij heette altijd 300C. Dus 300C SRT in Europa.
          Met de nieuwe komt de naam 300, en dus 300C voor V8, en 300 SRT8 voor deze…

          Login om te reageren
  16. mightymike zegt

    21 april 2011 om 00:00

    Voor een goeie ton koop ik ik toch iets anders. De vorige zag er trouwens wel war bruter en harder uit !!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North