
De Chrysler 300 / Lancia Thema is in mijn ogen een geslaagde opvolger van de 300C. Mijn enige kritiekpunt is dat de styling een beetje braaf is geworden. Waar de 300C vooral lekker bullig en breed was, met een front dat je spontaan van de linkerbaan deed verdwijnen als ‘ie in je spiegels verscheen, speelt Chrysler met de opvolger meer op safe en is de 300 sterieler, en, staat u mij toe, vrouwelijker geworden. Hebben ze dat met de SRT8 goed gemaakt?
De styling is in ieder geval geen grote verrassing, met de 300S concept hadden we al een goede aanduiding gekregen van wat we konden verwachten. Dan hadden we ook nog de extra-dikke Fat Chance, maar die doet het waarschijnlijk wat beter op de SEMA dan op de openbare weg. Bovendien illustreerde de naam al perfect hoe groot de kans was dat die show car op de markt zou verschijnen.
De specs liegen er in ieder geval niet om: de nieuwe 6.4-liter Hemi V8 levert nu een geschatte 465 (Amerikaanse) pk’s en, dankzij zijn grote cilinderinhoud, 630 Nm koppel. Dit is een verbetering van 40 pk en 60 Nm ten opzichte van de oude 300C, die met een 6,1 liter Hemi V8 was uitgerust. In Amerika hebben ze lak aan downsizing. F*ck yeah!
Vooral op het gebied van koppel is er nog eens kritisch gekeken naar de SRT8, met als resultaat dat de nieuwe 300 bij 2.900 toeren maar liefst 108 Nm meer aan koppel levert. Resultaat hiervan is dat de Amerikaan binnen de vijf seconden naar de 96 km/u (60 mph) kan accelereren. 0-160-0 gaat in minder dan 16 seconden en de topsnelheid ligt op 282 km/u. Cijfers waarmee je thuis kunt komen.
Kijken we naar het interieur, dan valt op dat de SRT8 zowel voorzien is van internetsnufjes, als van allerhande coole performance-georienteerde gadgets. Een trend die nog het meest met de Nissan GT-R werd ingezet en, zo lijkt het, volop navolging krijgt. G-krachtmeters, diverse temperatuurmeters, laptimers, alles is aan boord.
Een nieuwigheid in de Chrysler is het Adaptive Damping Suspension (ADS)-systeem, specifiek afgesteld voor de SRT8. Al naar gelang de omstandigheden en de rijstijl van de bestuurder wordt de vering van de wagen aangepast. Daarnaast heeft de bestuurder de keuze tussen een “Auto” en “Sport” setting. En omdat snelle, zware auto’s ook snel stil moeten kunnen staan zijn er rondom zijn geventileerde schijven gemonteerd, 360 mm voor en 350 mm achter.
Instant topper, hoe bruut zeg. vind alleen de metertjes beetje overdreven maar goed wel leuke extraatjes.
Heel gaaf. Maar.. krijgen wij die nu ook zo in Nederland? Of krijgen wij daar een Lancia versie van? Dat wordt mij uit heel het verhaal niet duidelijk.
Ik betrapte mijzelf er op dat ik bij foto 1 eerst naar het huis keek.. wat een mooi huis zeg.
@Freewarefreak: Lancia Thema SRT8 xD
@Freewarefreak: Past erbij…
@Freewarefreak: Logisch, dat huis is mooier dan de 300C. ;)
srt10 dát lijkt mij pas vet! hahah
maar ik vind deze minder geslaagd dan zijn voorganger!
wouw dit is echt wel een über gangsterbak! vond de achterkant van de oude neit zo geslaagd maar deze is echt vanuit (bijna) elke hoek mooi.
Ik wil dit wel als lancia hebben hoor .
De eerste ‘normale’ 300C was mooier dan de SRT8.
Rollen zijn omgedraaid nu. De SRT8 styling gaat beter bij het model dan de normale variant!
Laat maar komen, al denk ik nog steeds niet dat Chrysler hiermee het musclecarmuseum haalt. Gelukkig is de NewYorker nog te koop.
Dat deze onder de naam van Lancia wordt verkocht gaat zowieso veel kopers afschrikken. Wat klinkt nou beter of je een Lancia of een Chrysler rijdt??
@amv12vantage: Chrysler natuurlijk
Lekkere euroknaller dit!
Misschien moet ik mijn hele Lancia-gaat-ten-onder-meningl maar eens herzien.
Ik weet niet of het maagdelijke wit zo’n goede kleur is voor deze auto, maar het zal best een vet apparaat worden.
Heerlijk! Lekker brute bak met waarschijnlijk een heerlijk motorgeluid. Vrees alleen dat Lancia hem niet zo op de markt gaat zetten, daar zorgen de muesliridders wel voor :(
doe mij de ouwe versie maar… vind dit echt niet mooi..
Een amerikaan hoort hoekig te zijn, laat scherp aan de duitsers en rond aan de italianen over.
prachtig toch?:
@W115: Weet je eigenlijk had Ford deze Intercepter concept gewoon zo 1 op 1 in productie moeten nemen. Hoe vet zeg!
@Freewarefreak: Idd, een van de mooiste Ford-concepts van de laatste 10 jaar. Jammer dat het niets geworden is…
De oude 300c vindt ik veel mooier. Ik mis gelijk bij de nieuwe die olijke koplampen.
Keuze voor mij genoeg om in de oude te gaan rijden. Moet eens op markplaats aan de slag nu.
even miereneuken, de 300C (C dus) is de 300 uitgerust met de V8, als je dus 300C met srt motor zegt heb je het fout zeg dan de 300 in srt uitvoering, zonder C.
@Stopwearingpants: Huh?
@Esprit_de_Flandre: 300c betekent gewoon de 300 met v8, 300c is dus eigenlijk niet de goede typeaanduiding
@Stopwearingpants: In Europa is er nooit een 300 geweest. Hij heette altijd 300C. Dus 300C SRT in Europa.
Met de nieuwe komt de naam 300, en dus 300C voor V8, en 300 SRT8 voor deze…
Voor een goeie ton koop ik ik toch iets anders. De vorige zag er trouwens wel war bruter en harder uit !!