
In Nederland kennen we toch vooral de Mercedes als taximodel. Maar als het aan Chrysler ligt gaat daar verandering in komen. Volgende week start DaimlerChrysler met een actie om in totaal 48 Chryslers van het type Grand Voyager 2.8 CRD en 300C 3.0 CRD in taxi-uitvoering tegen een uiterst voordelige financiering aan te bieden.
Om de actie af te trappen, trekt er deze week een Chrysler 300C, vermomd als all-american yellow cab uit New York city, door het land.
Ik heb overigens nooit helemaal begrepen waarom bijna alle taxi’s in Nederland van het merk Mercedes zijn. Heeft Mercedes een uiterst scherpe prijs voor taxibedrijven? Is er sprake van een langlopende samenwerking? Of komt het gewoon door het comfortabele en luxe rijgedrag van de Merc?





Ik denk dat veel tc ’s met een Benz rijden door de betrouwbaarheid, die is aangetoond in het verleden.
Kijk maar hoevele Benzjes met dik 500.000 km op de teller nog rondrijden in Noord Afrika.
In Rotterdam heb ik een tijd geleden al een keer een Taxi-300c rond zien rijden.
Afspraken in de taxiwereld. Veel taxichaffeurs die bij centrales aangesloten zijn moeten via het werk bij bepaalde bedrijven hun pakken, spullen en Mercedes etc. aanschaffen.
Autoblogger,
Ik denk dat het voornamelijk komt doordat de in 85 geïntroduceerde E-klasse gewoon bijna niet kapot kon. De diesels konden met gemak een half miljoen kilometers draaien. Daarnaast was het natuurlijk een comfortabele en representatieve auto. Mercedes had toen wel een beetje het monopolie op het leveren van taxi’s.
Nu zie je wel het beeld een beetje veranderen. De nieuwere E-klasse is kwalitatief wat minder geworden en in veel gebieden is het beleid met betrekking tot taxivergunningen versoepeld. Hierdoor is de variatie in de merken taxi’s groter geworden. Ik zie verrassend veel Toyota Avensis Wagons rondrijden tegenwoordig. Maar ook Audi’s zie ik meer.
Of de aanpassing van het taxivergunningen beleid een succes is, laat ik in het midden. De variatie in de soorten taxi’s juich ik toe maar het feit dat je nu ook hele vol met reclame volgeplakte taxi’s (meestal een Merc) zie ik als vervuiling van het straatbeeld.
Fijne zondag verder.
In Rotterdam heb ik een tijd geleden al een keer een Taxi-300c rond zien rijden.
cool!!
@Zondagsschrijver: De Avensis zie je inderdaad steeds meer! Misschien omdat Toyota steeds meer naam krijgt als een zeer betrouwbare wagen? Zoals VR6 rijder al schrijft, die naam had vroeger Mercedes vooral.
De variatie in de soorten taxi’s juich ik ook toe, alleen moet het wel herkenbaar blijven. Misschien is daarom een introductie van yellow cabs in Nederland wel een goed idee.
@vp: de 300c heb ik inderdaad ook al eens live als taxi mogen zien. En laatst zag ik zelfs een Kia Opirus met taxibord rondrijden…
De 300C lijkt me in ieder geval een goed alternatief.
In Amsterdam zie ik al regelmatig 300C’s rondrijden als taxi. Logisch, dat is de techniek van de oude betrouwbare E-Klasse.
Mercedes levert auto’s af-fabriek als taxi – scheelt ook natuurlijk. http://www.mercedes.nl/web/show/id=633959
Ik heb in diverse steden al 300C taxi’s gezien en dat is al sinds de into van de diesel.
De 300C is gebaseerd op het onderstel en techniek van de vorige generatie E-Klasse. En dan was nog altijd een geliefd taxi-model. Het is dus niet vreemd dat DaimlerChrysler de 300C in gaat promoten als een goedkoper alternatief voor het nieuwe model E-Klasse wat binnen de taxi-wereld een slechtere reputatie heeft.
En de contacten met de taxibranche zijn er toch al binnen het concern (met dank aan Mercedes).
Daarnaast zie je de laatste tijd ook opvallend veel B-Klasses rondrijden als taxi.
Weet je trouwens dat Merdedes als enige merk altijd een speciale “taxi corner” heeft op de autoRAI??
AX lover
omgeving arnhem zie ik ook regelmatig een 300C taxi. ook 2 echte oude yellow cab’s trouwens :-D echt gaaf om te zien!
in duitsland vind ik het met taxis ook duidelijk geregeld > daar moeten ze allemaal pisgeel zijn. als je dan in plaats van lak in zo’s foeilelijke kleur, stickers gebruikt is ie 2e hands ook nog wat waard.
ik zag die chrysler 300c taxi gister staan hier bij mij in de buurt.
In de stad Groningen staan (bijna) altijd ook 2 300C’s als taxi bij het centraal station. Een is een gewone en een is de Touring uitvoering. Die touring lijkt echt net een gangster wagen…
Bah chrysler, ondanks de techniek van de E klasse blijft het me te Amerikaans.
ik vind het egt een belediging voor die mooie car
taxi’s met een 2.8 en 3.0 motor? Veel succes zou ik zo zeggen.
De variatie in de soorten taxi’s juich ik ook toe, alleen moet het wel herkenbaar blijven. Misschien is daarom een introductie van yellow cabs in Nederland wel een goed idee.
Alle officieel geregistreerde taxi’s in Nederland hebben tog al blauwe kentekenplaten, dus daaraan zijn ze al te herkennen.
@marnix, die zijn er nu toch ook al, zwaarder zelfs, een tijdje gelede zag ik een 3,5 benzine
De meesten zijn toch 220 cdi. En de zwaardere zijn mss voor speciale dingen (contracten, hotels, exclusiever ofzo). Moesten het allemaal zo zware zijn dan kunnen die taxi’s toch niet overleven door de huidige brandstofprijzen (om te zwijgen over het milieu).
Op schiphol rijden d’r al een aantal 300C’s als taxi.
Uiteindelijk is de 300C toch eigenlijk gewoon een E-Klasse?!
dat men de 300c liever heeft dan de E-klasse lijkt me niet zo gek… Eerder scoorde de e-klasse op lage afschrijving en goede betrouwbaarheid. Maar nu Mercedes daar steken laat vallen kun je net zo goed de veel goedkopere 300C kijken (als je naar een uitvoering met fatsoenlijke motor en goede uitvoering kijkt scheelt het zomaar 15.000 euro).
Overigens zijn er meer auto’s geschikt als Taxi: Hyundai Sonata (ook als diesel?) Skoda’s Octavia (enorme ruimte achterin). Vrijwel alle MPV’s.
Dat er niet meer Volvo’s worden gebruikt snap ik niet zo…. V70 lijkt me een hele aardige. Opel scoort nog wel af en toe met die Signum….. redelijk duur voor een Opel, maar voor een Taxi……
Een Peugeot 607 lijkt me ook geen straf (maar of ze betrouwbaar genoeg zijn vraag ik me af).
Volvo’s zijn wel weer vrij duur in de aanschaf natuurlijk…
foutje, de Octavia moet natuurlijk de Superb zijn.
En de Fiat Croma is eigenlijk ook wel geschikt (en in verhouding goedkoop) Net als de Vel Satis 2.2 dci
Valt mee hoor…. de V70 tussen de 47.755 en de 55.000 euro is niet duurder dan de 300C en de E-klasse begint pas bij 50.000
In Amersfoort reed ik er laatst achter één: gaaf! In zilvergrijs dan. Die Mercs heb ik nu wel gehad als taxi . . . ;)
300c iets nieuws in die yellow cab uitvoering geinig
een engelse taxi ook relaxet maar wel duur
Taxi-300C’s algemeen gemeengoed in Maastricht
nou het viel mij inderdaad op dat de C300 verdacht veel rond rijdt, en dan met een blauw kenteken! ik weet niet echt wat ik ervan moet vinden want vind het eignelijk al heel snel een ordi auto.
Maar alles beter dan een opel kadet zeg ik maar!!!
In Parijs gaan alle taxi’s over op de 300c omdat de beenruimte in de nieuwe merc te weinig is.
gansta coole bak maar hij is wel aardig duur maar het is toch de auto van de zaak/baas
jah keer wat anders, dan de s-klasses en verlaagde e-klasse met uber dikke velgen…taxi’s met een dikke 6cilinder cdi en 19inch velgen.. ha er word meer gedaan dan rijden van A na B in groningen….
groete Willempie
Hier in Arnhem rijden al best veel 300C’s
Qua uiterlijk zijn de 300c goed, maar als je erin gaat zitten, merk je meteen dat het geen duitser is! alles is plastic, hemel niet goed afgewerkt op goedkoop materiaal! dan betaal je 60 000 voor zo n wagen wordt je shagarijnig als je erin zit! als je toch die 60 000 neer kan tellen doedan die 10 000 extra koop n luxe audi, mercedes (facelift), of bmw
Ik rij zelf inmiddels een 300C als taxi en het is een absolute aanrader. Zowel motorisch als onderstel is volledig gebaseerd op de Mercedes-Benz techniek. Dus over de betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken. Ik krijg zelf regelmatig complimenten over de uitstraling en het comfort van de auto.
Hier in Amersfoort rijden een paar Dodge Magnums op LPG rond, hartstikke mooi. Weer eens wat anders.
Ik heb er ook al een gezien, bij een benzinestation in Amsterdam en ik zag aan het kenteken dat hij uit 2006 kwam, dus…
Het lijkt me leuk om wat afwisseling te hebben in te taxiwereld. Een Citroën C6 zou wat mij betreft het leukst zijn, maar die moet zijn betrouwbaarheid nog bewijzen. We zullen zien…
Een 5serie diesel lijkt me ook wel gaaf,niet duurder dan een Merc,wel beter afgewerkt.
Wel mooi hoor die 300 en die e klasse,
Maar binnekort rij ik in de Hmmer H2 rond in rotterdam als taxi.
Dat is pas verniewend.
groet,
Matthew
Ik heb kortgeleden een grand voyager 2,5 crd van 2003 gekocht om er taxi van te maken, omdar er bij ons meestal bestellingen binnenkomen voor het vervoer van 5 a 6 personen tegelijk. Maar deze voyager werd door de RDW niet gekeurd, omdat het zogenaamd niet brandveilig is en een van de middelstoelen eraf moeten. Ik vind het zonde van mijn geld om er een 5 personen taxi van te maken. Weet iemand hier een andere raad??
Groet,
Fleur,
Heb je al een herkeuring aangevraagd ? en zo nee wat is er dan niet brandveilig volgens de rdw.. dE UITSTAP MOET VRIJ ZIJN NEEM IK AAN ?
aangezien er vermoedelijk maar 1 deur achter zit. T dat pers. en het blijktsja inruilen voor een VW Multivan zou ik afraden, is erg onbetrouwbaar, dus kom je al snel op een Merc. Vito of V220. Uiteraard hoger prijskaartje. An ders toch naar die 5 pers. Je onderscheidt je duidelijk met
de standaard 4 pers. sedans. Laat je niet pakken als hij gekeurd is voor 5 pers. en er zitten 6 zitplaatsen in, dan heb je echt stront aan den knikker
Nu rijden ze ook al rond in Noord Limburg…
Ik zou het erg jammer vinden als dit de vaste opvolger van de E-Klasse taxi wordt.
Wij hebben bewust voor geen Mercedes gekozen, dit is al zo standaard.
Begonnen met 2 300C en inmiddels is de 3de onderweg.
Als klanten je bellen en er ook nog bij vermelden dat ze wel de chrysler willen, tja wie ben ik dan om dit merk niet door te voeren.
Geloof mij waar je ook staat en rijd, je krijgt de blikken.
Bij ons hier rijden veel BMW 7-series rond als taxi.
Praag zit vol met Skoda Supurbs. Daar beslaan alleen wel de zijruiten van als het koud buiten is. Maar de binnenruimte is echt perfect. In Israël rijden ook een heel pak Skoda Supurbs en Octavia’s. Ook de laatste is prima geschikt om als taxi te dienen. In de Gazastrook in van die oude W123’s gereden. Ging ook prima. Maar laatst ook naar Syrië geweest. Daar rijdt echt aftandse zooi rond. Met als dieptepunt een totaal gewreckte Saipa oid. Een Iraans gebakje dat gezien de rijstijl van de chauf al wel een keer of 10 weer was rechtgetrokken. In vergelijking daarmee is alles in Europe luxe. :-)
300C is een goede keus. Rijd zelf al 3 jaar in de 5.7 ltr aut versie en ik mag niet klagen, bevalt me prima.