• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler en Ford presteren goed buiten V.S.

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 april 2008 om 17:26 – 18 Reacties

ChryslerFord

De Amerikaanse autobouwers verkeren in zwaar weer, maar op de West-Europese markt is er eindelijk wat positief nieuws te melden voor de Yanks. Zo heeft Chrysler LLC voor het eerst in 34 maanden een stijging van de verkopen buiten de Noord-Amerikaanse markt gerealiseerd en heeft Ford in maart Volkswagen van de troon gestoten als marktleider in Europa.

Voor Chrysler is dit niet echt een aanleiding tot feest, aangezien de internationale markt voor het merk slechts goed is voor 9% van de totale verkopen. Chrysler noteerde in maart een afzet van 24.032 voertuigen buiten Amerika. Vice-vooritter Jim Press probeert er maar het beste van te maken en is uiteraard blij met de aantrekkende verkopen. Hij dicht de betere verkopen buiten Amerika vooral toe aan ‘zuinige’ modellen als de Jeep Compass en de Jeep Patriot.

Ford noteerde in Europa in maart 146.666 verkopen, en verslaat concurrent VW daarmee met bijna 700 auto’s. Dit is goed voor een marktaandeel van 9,4%.

Op de belangrijke Amerikaanse markt vangen de Amerikanen echter onverminderd klappen. In maart daalden de verkopen van Chrysler, Ford en GM met respectievelijk 19,4% (166.386 st.), 14,1% (226.448 st.) en 18,7% (280.713 st.). Dit is allemaal onder de gemiddelde daling van 12% die de Amerikaanse automarkt in maart te verduren kreeg.

Grootste daler in de V.S. was echter zeer verrassend Porsche. De Duitse fabrikant zag zijn Amerikaanse verkopen met bijna 25% inzakken tot 2.467 voertuigen. Zal de crisis er in de V.S. dan toch inhakken? (via automotive news)

Ook interessant!

  • Ford BlueCruise
    Ford haalt woede van GM op de hals
  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, Ford, GM

Vorig bericht: « We have a winner: logo Alfa Mi.To. bekend
Volgend bericht: Chevrolet Camaro SS gespot op de Ring »

Lees Interacties

Reacties

  1. victor zegt

    8 april 2008 om 17:32

    mooi zo voor ford maar wat wil je met zulke geweldige auto’s.

    Login om te reageren
  2. wotevajjjj zegt

    8 april 2008 om 17:38

    als crysler de me-412 zou uitbrengen zou hun verkoop heel hard stijgen :d

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    8 april 2008 om 17:42

    way to go Ford .. leuk te horen ..

    Login om te reageren
  4. Apache zegt

    8 april 2008 om 17:55

    Fantastische auto’s maken ze hoor. Onze volgende wordt een Ford Galaxy in champagnekleur. Erg comfortabel, maar ja, de enige MPV’s waar ik verder vertrouwd mee ben zijn Renaults, Volkswagens en Citroëns. Als je dat vergelijkt, merk je toch wel dat Ford heel wat meerk aandacht bsteed aan de passagier en bestuurder als inividu dat ook comfort nodig heeft.

    Ik heb ook in de S-max gezeten en met de Mondeo gereden en ook weer hetzelfde goede verhaal over Ford. Ze denken goed na over hun producten. Slechts één minpunt: indien je over behoorlijk hobbelige kasseistenen rijdt, kan er wel wat rammeling zijn achterin.

    De andere te overwegen keuzes waren en Mercedes C-klasse, een S-max, een Volvo V50 en een Mondeo. Er waren nog andere auto’s ter keuze, maar die kwamen niet in aanmerking. Een Peugeot 407, VW Passat of Alfa Romeo 159 bijvoorbeeld

    Login om te reageren
  5. Auke zegt

    8 april 2008 om 17:55

    Crysler komt hier alleen maar met hun 300C hier naar toe, en de viper. De rest mag daar wel blijven.

    En bij ford? bah eigenlijk niets, alhoewel de Focus ST ook wel een lekker bommetje is !

    Login om te reageren
  6. fruitautomatenverhuurder zegt

    8 april 2008 om 18:00

    blijft een zielige vertoning voor het eens zo arrogante ford USA. misschien moeten ze wat meer naar ferrari kijken om te leren wat winstmaken is.

    Login om te reageren
  7. L-M zegt

    8 april 2008 om 18:00

    @ wotevajjjj
    Ja zeker nu de diesel en benzine prijzen op recordhoogtes staan …

    Login om te reageren
  8. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 april 2008 om 18:11

    Knap werk van ze, alhoewel ik 700 niet echt veel vind.
    En je moet je maar afvragen hoeveel winst daarop gemaakt is!
    Maarja, daar kunnen ze bij VW ook wel weer wat van: weggeven…

    Die dalingen in de VS zijn echter niet normaal!!
    Dat gaat echt nog wel verstrekkende gevolgen hebben voor de totale autobranche…

    Login om te reageren
  9. autogier zegt

    8 april 2008 om 19:11

    ha mooi voor ford

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    8 april 2008 om 21:46

    Ford …. verslaat concurrent VW….
    Glimlach :-)

    Ford profiteert van de vernieuwde Focus en de Mondeo. Volkswagen wacht op de Golf 6 (heeft de Golf 5 al in de aanbieding gedaan) en merkt dat de Passat de jongste niet meer is. Dit gaat volgens mij niet lang duren.

    Login om te reageren
  11. markieanta zegt

    8 april 2008 om 21:58

    Yeah ;)
    Way to go Ford.

    Login om te reageren
  12. Greg zegt

    8 april 2008 om 23:23

    Kunnen jullie me hiermee helpen… Ik vraag me dit al zo lang af..

    Waarom noemt men Ford zo vaak een Duits merk? Ford wordt zeer regelmatig in een adem genoemd met VW, Opel, Audi enz… als een Duits merk. Is het omdat Ford een Europese tak heeft die in Duitsland is gevestigd?

    En als dit dan zo is, is het dan nog steeds terecht om Ford dan Duits te noemen. De inkomsten van Ford in Europa worden toch gewoon opgeteld bij het bedrijfsresultaat van Ford USA??

    Snap er niets van… :-S

    Login om te reageren
  13. 9000cse zegt

    9 april 2008 om 01:12

    @ Greg

    Je kunt het waarschijnlijk het beste zo zien, (al zitten daar ook haken en ogen aan):
    Ford is géén Duits merk. Ford is een Amerikaans merk, genoemd naar de oprichter Henri Ford I.
    Er zijn wel Duitse Fords, omdat deze oorspronkelijk (alleen) in Duitsland werden geproduceerd (Eifel, 12m, 15m, 17m, 20m en 25m, Capri, Taunus, Consul, Granada, Scorpio, enz.) Maar zo waren (en zijn) er ook Engelse Fords, zoals Anglia, Consul, Zephyr en Zodiac bijv. maar tevens ook Granada en Scorpio. Er waren zelfs Franse Fords, zoals bijv. de Ford Vandome en Versailles. En er worden natuurlijk ook Fords gebouwd in bijv. België. Allemaal dus auto’s van het Amerikaanse MERK, maar niet van Amerikaanse OORSPRONG. En aangezien de hoofdzetel van dit merk in Europa in Keulen is gevestigd, noemt men de Europese Fords Duitse Fords, eender waar ze gebouwd worden.
    Hoe moeilijk het echter kan worden, moge blijken uit het feit, dat bijv. de Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1 alledrie in Tsjechië worden gebouwd in één en dezelfde fabriek en toch worden gezien als resp. Japans en Frans.
    Misschien niet 100% verhelderend, maar ik hoop, dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

    Login om te reageren
  14. 9000cse zegt

    9 april 2008 om 01:20

    @ Sir Smokalot

    In je artikel schrijf je in de voorlaatste alinea:

    “Dit is allemaal onder de gemiddelde daling van 12% die de Amerikaanse automarkt in maart te verduren kreeg”.

    Laat mij nou denken dat er moet staan: “Dit is allemaal BOVEN de 12%……”

    Login om te reageren
  15. Greg zegt

    9 april 2008 om 11:46

    @9000cse

    Thanks very much. Het is me nu wel wat duidelijker geworden ja.

    Ik zou Ford ook na jouw uitleg nog steeds een Amerikaans merk noemen, maar ik begrijp wel beter waarom een hoop autobladen en autoliefhebbers Ford een Duits merk vinden.

    Login om te reageren
  16. Esprit de Flandre - Krottegemse Rommelmarkt 6 zegt

    9 april 2008 om 11:49

    @Auke

    En de Voyager dan? Tock ook al jaren een vaste waarde. En sinds kort een reeks Dodge-modellen.

    Chrysler zou beter een auto ontwikkelen a la 107/C1/Aygo. Wie weet kunnen ze nog onderhandelen met PSA/Toyota en dat model met een eigen snoetje uitbrengen. Het zou de verkopen en naambekendheid in Europa ferm vooruit helpen.

    Login om te reageren
  17. Citrofiel evil twin zegt

    9 april 2008 om 14:53

    Met de nieuwe Kuga,Fiesta,ka en de facelift van de focus zal Ford wel verder groeien maar Chrysler daar vrees ik voor.

    Login om te reageren
  18. six trey zegt

    9 april 2008 om 14:55

    Bold moves :P
    Ik zou Ford toch wel liever de Mustang zien verkopen in europa
    en Chrysler mag ook nog wel de Dodge Challenger en Charger importeren van mij. Dan zullen we eindelijk nog eens deftige auto’s zien rijden inplaast van de lelijke hatchback’s nu

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North