• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Chrysler Grand Voyager EV Concept

Auteur: autoblogger, gepost 12 januari 2009 om 10:40 – 28 Reacties

Chrysler TownCountry EV Concept


Smart thinking van Chrysler; ontwerp een hybride oplossing en stop die in al je modellen. Het resultaat is een stapeltje nieuwe elektrische conceptcars.

We noemen de Chrysler 200C EV Concept, de Jeep Patriot EV, de Dodge Circuit EV en nu ook de Chrysler TownCountry EV Concept. Net zoals de Patriot en de 200C heeft ook deze Grand Voyager een actieradius van 60 kilometer, daarna mag de benzinemotor het overnemen. Het sprintje van 0 naar 100 gaat in circa 8 seconden, de topsnelheid is ongeveer 160 km/u…

Chrysler introduceerde 25 jaar geleden de MPV. En nu vindt Chrysler hem opnieuw uit. De Chrysler Grand Voyager EV heeft namelijk elektrische aandrijving met actieradiusverhogende technologie. De elektromotor en het lithium-ion-batterijpakket maken emissievrij rijden mogelijk, terwijl een compacte benzinemotor de actieradius verlengt. Zodoende is de Grand Voyager EV praktisch en zuinig.

De Chrysler Grand Voyager EV maakt gebruik van een 190 kW/255 pk sterke elektromotor die wordt gevoed door een compact lithium-ion batterijpakket. Met volledig opgeladen accu’s is de Grand Voyager EV goed voor 60 emissievrije kilometers – in de meeste gevallen ruimschoots voldoende voor een dag woon-werkverkeer. De accu’s kunnen thuis of op het werk worden opgeladen door de bijbehorende stekker in het stopcontact te steken. Tijdens het rijden draagt het regeneratieve remsysteem een steentje bij. De energie die vrijkomt bij het afremmen en uitrollen van de auto wordt namelijk ook omgezet in elektriciteit.

Actieradiusverhogende technologie

Het Electric Drive-systeem van de Grand Voyager EV wordt aangevuld met actieradiusverhogende technologie. Dat betekent dat de Grand Voyager EV ook beschikt over een ultracompacte en zuinige benzinemotor. Deze motor fungeert als generator voor de batterijen als deze leeg zijn. Mede hierdoor bedraagt de totale actieradius een zeer bruikbare 640 kilometer. Door deze geavanceerde technologie is de Grand Voyager EV een SULEV ofwel Super Low Emission Vehicle.

Ook de andere prestatiecijfers laten zien dat de Grand Voyager EV klaar is voor dagelijks gebruik: de ‘0-100’ duurt 8 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/h. Kortom: de Chrysler Grand Voyager is praktisch, zuinig en schoon. Dat maakt hem tot de ideale MPV voor 2010.

Ook interessant!

  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Chrysler, concept, grand-voyager, Hybride, plug-in

Vorig bericht: « Nieuwe Mercedes E 220 CDI vanaf € 49.900
Volgend bericht: Video: VW Bluesport Concept roadster is sexy? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autogek zegt

    12 januari 2009 om 10:44

    Ineens hebben alle amerikaanse merken hybride’s op komst. Nu ze bijna bankroet zijn en geld nodig hebben van de staat. En wanneer komen ze dan op de markt? Nadat ze bankroet zijn verklaard? Je zet een sticker EV op een gewoon model en ineens hebben ze een prototype. Hou toch op.

    Login om te reageren
  2. Robertovicioro zegt

    12 januari 2009 om 10:46

    @ Autogek

    Beter laat dan nooit, dat wel.. maar ik ben het met je eens hoor, dit is TE laat!!

    Login om te reageren
  3. jOnas zegt

    12 januari 2009 om 10:47

    hybrideautoblog.nl ? :p

    Toch wel een hypocriet landje die VS, elk merk lanceert hybride maar de massa rijdt/koopt nog steeds dikke pick-ups

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    12 januari 2009 om 10:54

    @ jOnas: tja, net als de US sterren he!

    In een Prius naar de premiéres en voor de rest een Hummer of Escalade…

    Login om te reageren
  5. autoblogger zegt

    12 januari 2009 om 10:58

    Fimpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/150826

    @Autogek: yep, zoiets schreef ik gister ook: De Amerikanen doen opeens erg hu best om schoon en zuinig over te komen, zouden ze echt licht gezien hebben? Of is dit tevens een tactiek voor extra cash?
    http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/11/chrysler-200c-ev-concept

    Login om te reageren
  6. Thibaut zegt

    12 januari 2009 om 11:01

    @jOnas: AutoblogGreen.nl dan ;)

    (naar analogie van http://www.AutoblogGreen.com)

    Login om te reageren
  7. Buyck zegt

    12 januari 2009 om 11:15

    Vraagje?… A

    Login om te reageren
  8. Buyck zegt

    12 januari 2009 om 11:16

    Vraagje?… Al die EV modellen die nu de reveu passeren “wanneer worden die daadwerkelijk te koop” voor de man in de straat!?

    Login om te reageren
  9. Sander zegt

    12 januari 2009 om 11:23

    Mooi busje

    Login om te reageren
  10. japp zegt

    12 januari 2009 om 11:37

    nee.. sorry, ik vind hem er een beetje saai uitzien..

    ok, hij is maybe perfect voor de amerikaanse markt waar ze absoluut geen smaak hebben. maar hier? denk niet dat die auto voor veel winst gaat zorgen

    gr. japp

    Login om te reageren
  11. StormRAM zegt

    12 januari 2009 om 12:01

    @ japp: Mee eens! Het vorige model zag er beel beter uit, was een sportiever uitziende auto. 1 van de mooiste in zijn klasse. Mijn ouders hebben een 2007/2008-model. Uitloopmodelletje van de vorige serie. Mooie auto en rijdt best soepel. :) Van de Dodge Journey weet ik niet zoveel. dat ik deze niet zoveel zie rijden zegt waarschijnlijk genoeg. :roll:

    Tegenwoordig vind ik de Volvo XC60 wel wat mooier… leuk misschien voor de Amerikaanse markt, maar voor hier hoeft niet van mij.

    Login om te reageren
  12. JP zegt

    12 januari 2009 om 12:03

    Ze lopen idd achter de feiten aan, maar ja dat hebben de Amerikanen eigenlijk altijd gedaan. Maar des ondanks vind ik hem er goed uit zien! Vind het een stoer busje :D

    Login om te reageren
  13. Bartes zegt

    12 januari 2009 om 12:28

    -edit: dank u, is gefixt-

    Ben erg benieuwd naar deze auto’s. De tekst is veelbelovend, hoop dat ze het waar kunnen maken. Niet als performance car, maar zuinigheid als belangrijkste eigenschap.

    Login om te reageren
  14. Willem vd Velde zegt

    12 januari 2009 om 12:32

    @ japp, denk dat ze in amerika vooral klanten willen winnen, wat verkopen ze daarbuiten nu eigenlijk? Das maar een handjevol.

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    12 januari 2009 om 12:45

    Die dingen zijn nog verre van productierijp. Is gewoon reclame voor meer staatssteun. Eenmaal het geld binnen is, zal het nog jaren duren tegen dat we zoiets op de markt zien. En tegen welke prijs?

    Login om te reageren
  16. Willem vd Velde zegt

    12 januari 2009 om 12:48

    Als ze echt zo achterlijk zijn om deze kans op die manier te verprutsen, dan doorziet de regering hun heus wel. Zo niet, dan is Amerika gewoon dommer dan dom.

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    12 januari 2009 om 12:56

    Waarom zou dit niet snel in productie kunnen? Technish is dit de simpelste vorm van hybride techniek:bestaande motor, geen versnellingsbak en geen echte koppeling, geen complexe systemen om de boek aan te sturen. Gewoon een aggregaat gekoppeld aan een electromotor en een handvol accus…. En klaar! Niet sexy maar het zou wel gewoon moeten werken en kost geen drol om te ontwikkelen als de accu’s en de electromotor er eenmaal zijn.

    Login om te reageren
  18. Timftw zegt

    12 januari 2009 om 12:56

    @StormRam

    ik weet niet wat jij gewend bent, maar een Chrysler Voyager rijdt niet echt soepel…

    Login om te reageren
  19. Tinus zegt

    12 januari 2009 om 14:46

    Die velgen zijn ok!

    Login om te reageren
  20. Benny1 zegt

    12 januari 2009 om 14:59

    Was de barrel prijs nu weer onder de $40 dollar gezakt vanochtend?

    Goede ontwikkeling ik denk alleen dat ze op de lange termijn alleen naar winstgevendheid zullen kijken en dat de verbrandingsmotor nog wel even zal blijven.

    Login om te reageren
  21. Simpson zegt

    12 januari 2009 om 15:38

    @benny: al is het maar om de electromotoren aan te drijven en het interieur te verwarmen :-)

    En zolang er nog geen goeie vroemtones zijn bij jamba voor m’n tesla

    Login om te reageren
  22. Bob zegt

    12 januari 2009 om 18:08

    En iedereen rijdt in Nederland hybrides .. het land waar het eigenlijk verplicht moet zijn omdat je toch altijd in de file staat en niemand meer dan 20km rijdt.

    Login om te reageren
  23. Bob zegt

    12 januari 2009 om 18:52

    @Benny1 .. idd .. de olie was net rond de 35 dollar.

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    12 januari 2009 om 20:01

    Hup! Binnen een jaar moet het leverbaar zijn. Moet mogelijk zijn.

    Hoewel… PSA is ook niet snel. Ik houd mijn mond al. ;)

    Login om te reageren
  25. Timmie zegt

    13 januari 2009 om 13:05

    Zie, dat snap ik nou niet. In geldnood zitten en toch zulke dure projecten aangaan. Denk nu eens tijdelijk op korte termijn!

    Login om te reageren
  26. Willem vd Velde zegt

    13 januari 2009 om 16:26

    Techniek hebben ze immers, daarom komen ze nu elke dag met nieuwe modellen. Lijkt me toch redelijk korte termijn.

    Login om te reageren
  27. Frans zegt

    28 mei 2009 om 13:14

    “Grand Voyager een actieradius van 60 kilometer, daarna mag de benzinemotor het overnemen.”

    De benzinemotor drijft helemaal geen wielen aan, dus neemt niets over. Als de accu’s leeg zijn springt de zuinige benzinemotor even aan om ze op te laden.

    Gemm. verbruik komt bij de Patriot EV +/- 20/23L op 700km te liggen, bij de Gr. Voyager zo’n 35L/700km. Patriot redt zo’n 150km op enkel electr.

    Login om te reageren
  28. landedrie zegt

    29 juli 2009 om 00:32

    Ik zou wel eens de verbruikscijfers van die technologie willen weten. Dit lijkt me echter wel de goedkoopste oplossing. Denk wel dat dit nog leuk moet rijden. Hoog koppel van in het begin en stilte binnenin. Eens kijken of deze ook effectief in productie worden gebracht.

    @Frans: van waar heb je die cijfers? ik zoek er al een tijd naar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North