• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Circuit-beleving van een BMW M5 F10

Auteur: Alwood, gepost 27 augustus 2012 om 21:50 – 20 Reacties

De duistere kant van een BMW M5 F10


In de auto draait het stuur een beetje en gaan de pedalen op en neer. Soms zie je hem hellen. Onder de auto verrichten remmen, veren, dempers en banden het echte werk.

Er gebeurt onder een auto heel veel waar weinig mensen weet van hebben. Je ziet het niet dus weet het niet. Behalve in een Ariel Atom krijg je er weinig van mee. Banden die als elastiek uitrekken, schokdempers die duizenden of miljoenen kleine bewegingen op en neer maken en draagarmen die onder iedere omstandigheid de volledige beweging van een wiel moeten controleren. Bij de BMW M5 moet dit allemaal zelfs zo’n 2000 kg op de weg houden.

Hoe prehistorisch een verbrandingsmotor ook mag zijn, auto’s blijven stuk voor stuk technische wondertjes. Van de banden die via het oppervlak van een half A4’tje 560 pk en 680 Nm over kunnen brengen tot de (in verhouding) piepkleine kogelgewrichtjes die de ophanging bij elkaar houden. De 2000 kg die je hiermee in gang zet stop je vervolgens met de buitenste 6 centimeter van 4 stalen ‘pastaborden’. (via bmwblog.com)

Ook interessant!

  • Standaard BMW 5 Serie krijgt M5 power van AC Schnitzer
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, f10, m5

Vorig bericht: « Video: zo naait Ralf Schumacher 4 monteurs omver
Volgend bericht: Bentley’s meest ordi Continental en meer [combo-spot] »

Lees Interacties

Reacties

  1. MAB zegt

    27 augustus 2012 om 21:56

    heel erg indrukwekkend.. een band die een beetje op en neer gaat. sorry ma zie niet echt heel veel techniek.

    Login om te reageren
  2. bruinbeer zegt

    27 augustus 2012 om 21:56

    Als je er van uitgaat hoeveel gewicht op 4 punten rust, alle oneffenheden in de weg ook opgevangen moeten worden, alle kogeltjes en rubbers en lagertjes en wielbouten/moeren. Ongelofelijk allemaal. Wie dat heeft bedacht krijgt van mij en dikke vette +1 en een schouderklopje!!!
    (de nobelprijs heeft hij vast al)

    Login om te reageren
  3. RubenPriest zegt

    27 augustus 2012 om 21:58

    Ja als het geluid van een M5 F10 niet interessant is laat je deze beelden maar zien he. (lekkere discussie starten:P)

    Login om te reageren
  4. jzaero zegt

    27 augustus 2012 om 22:02

    Dit is de basis van elke auto, juist daarom zo indrukwekkend. Alle krachten die jij ervaart in de auto worden hier doorheen verwerkt, hobbels, bochten, kuiltjes, steentjes, optrekken, remmen etc. Ook indrukwekkend is natuurlijk dat dit een M5 betreft die op een circuit zijn mannetje moet staan, maar ook dat het een auto betreft die op de openbare weg comfortabel moet zijn. Heel mooi om eens van binnen de band te zien vervormen. Dat ie niet van de velg wordt gereden joh! Mooie video.

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      27 augustus 2012 om 22:34

      @jzaero: ben het met je eens!

      Login om te reageren
  5. jrmpower24 zegt

    27 augustus 2012 om 22:16

    ///M <3

    Login om te reageren
  6. SCscreamGT2 zegt

    27 augustus 2012 om 22:20

    Had er effe een slomo onder gehangen! En dan wat indrukwekkende noodstops en driftwerk s.v.p.a.u.b.

    Login om te reageren
  7. Benjamin1 zegt

    27 augustus 2012 om 22:24

    noodstop, burnout, donuts. Zoveel gemiste kansen in dit filmpje…

    Login om te reageren
    • Patrick_Createmedia zegt

      28 augustus 2012 om 10:46

      @Benjamin1: We zullen er eens een camera onderhangen bij ‘Chief Tire Smoker’

      Login om te reageren
      • Benjamin1 zegt

        5 september 2012 om 19:41

        @Patrick_Createmedia: Ik zie het resultaat graag terug.

        Login om te reageren
  8. autobart zegt

    27 augustus 2012 om 22:25

    Laguna Seca! Ik wist het toen ik die bochten zag!

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      27 augustus 2012 om 22:32

      @autobart: LOL, je bent me net een paar minuten voor. Topcircuit.

      Login om te reageren
  9. driftje zegt

    27 augustus 2012 om 23:10

    Mooi filmpje Alwood! De vele miljoenen(miljarden) verrichtingen die het ESP, DSC, en de dubbelkoppelingsbak maken, in synchronisatie met het mechanische gedeelte, is hier nog niet eens te zien. Kun je nagaan. Wat een engineering.

    Login om te reageren
  10. swaffelaer zegt

    28 augustus 2012 om 01:50

    Kan er niks aan doen, maar krijg na het zien van dit filmpje enorm veel zin in een Big Mac…

    Login om te reageren
    • dieselzuigt zegt

      28 augustus 2012 om 01:54

      @swaffelaer: Wees verstandig, eet een whopper. iig geen KFC, dat is meer voor negers.

      Login om te reageren
      • swaffelaer zegt

        28 augustus 2012 om 02:01

        @dieselzuigt: Whopper!!! Ook veel zin in nu… Maar de Big Mac zit ook nog diep in mijn gedachten. Heb alleen geen zin om er nu nog 1 te halen.

        Login om te reageren
        • dieselzuigt zegt

          28 augustus 2012 om 21:35

          @swaffelaer: Kunt u uw teef, genaamd mevrouw swaffelaer niet sturen?

          Login om te reageren
  11. fadje104 zegt

    28 augustus 2012 om 12:22

    nooit geweten dat je banden zoveel oneffenheden weg filteren. laat staan dat je banden zoveel bewegen tijdens een rit.

    Login om te reageren
    • Mee zegt

      28 augustus 2012 om 13:24

      @fadje104: En dit is dan nog op een circuit, op de baan moet er nog veel meer weggefilterd worden (toch zeker hier in België).

      Login om te reageren
  12. pax1004 zegt

    28 augustus 2012 om 16:08

    Mooi om te zien. Zeker als je nagaat dat het onderstel het moeilijkst van de auto is om goed te krijgen. Een kleine wijziging kan ineens een heel ander rijgedrag vertonen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North