• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Circuitspot: Shelby Cobra S/C

Auteur: CasperH, gepost 24 juni 2013 om 10:07 – 18 Reacties

Drive it like you stole it!


“Horsepower sells cars, torque wins races.” – Carroll Shelby

Je kan er natuurlijk mee gaan driften in je woonkamer maar beter gebruik je een auto als deze gewoon waar hij voor bedoeld is. Een Shelby Cobra S/C die op het circuit wordt uitgelaten, dat is hoe wij het graag zien en we zijn er zeker van dat wijlen Carroll Shelby er net zo over denkt. Dit prachtige blauwe apparaat is immers niet gemaakt om weg te stoffen in één of andere supercar collectie.

Toch heb je lef nodig om het venijnige karakter van een Cobra te verkennen. Op het circuit van Sonoma in Californië was er in ieder geval nog een man te vinden die niet terugdeinst om zijn klassieker goed de sporen te geven. Spotter volvoadventures wist er een paar fraaie platen van te schieten die je kunt bekijken op cobrajunk.nl.

Ook interessant!

  • Deze ongekend brute roadster met V10 gaat onder de hamer
  • Ford Mustang Shelby GT500 rijtest
    Ford Mustang Shelby GT500 rijtest video
  • Lezersvraag: heb jij ooit op het circuit gereden?
    Lezersvraag: heb jij ooit op het circuit gereden?
  • Shelby Super Snake Speedster
    Shelby Super Snake Speedster wil jij op je oprit hebben

Nieuwste artikelen

  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
  • Elon Musk moet van hoge rechter één Dollar betalen
  • Saboteerde Porsche echt haar Russische klanten met ‘kill switch’?
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, Cabrio, carroll-shelby, circuit, cobra, Gespot, Klassiekers, Racing, shelby

Vorig bericht: « Zo rolt Audi’s Le Mans winnende teambaas
Volgend bericht: Nederlandse zakenman stalkt Miss België om twee Porsches »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    24 juni 2013 om 10:24

    Blijf het 1 van de mooiste wagens ooit vinden, zelfde hoogte als een 250 GTO of een F40.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      24 juni 2013 om 14:55

      @norge:
      Nee, een F40 en 250 GTO zijn nog een stukje lager… *kuch*

      Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    24 juni 2013 om 10:29

    Prachtbak! Jammer dat er inmiddels zo ontzettend veel replica’s rondrijden. Je gaat er bijna automatisch van uit dat het een neppert is. Mooi om dan een keer een echte te spotten!! Zeker als 427Ci een absoluut beest. Widowmaker op en top! Maar what a way to go!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 juni 2013 om 10:40

      @E34M5Touring:
      Al die “neppertjes” zorgen er wel voor dat ook de huidige generatie het design heeft leren waarderen omdat ze hem in real life hebben gezien. Vaak zijn het gewoon hele goed kits en net als bij de GT40 bepaald niet goedkoop.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        24 juni 2013 om 10:43

        @jrk68: Ik zeg ook niet dat het rommel is. Ik bedoel er enkel mee te zeggen dat er inmiddels zoveel replica’s rondrijden dat je wellicht als spotter de moeite niet meer doet om ze te fotograferen. Simpelweg omdat je er wellicht vanuit gaat dat je de zoveelste Ford Sierra 2.0i met cobra body aan het fotograferen bent. Om dan eens een echte te pakken is dan wel heel gaaf.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          24 juni 2013 om 10:48

          @E34M5Touring:
          Zondermeer, op classic events zie je de echte op de baan en de replica’s op de parking.
          Met een 2 liter ford vind ik ze sneu.. Een goede replica GT40 daarentegen, ik wou dat ik daar het geld voor had….

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            24 juni 2013 om 10:59

            @jrk68: http://www.3eautos.co.uk/cardesc/used-ford-gt-40-gt40-replica-york-4339

            Slechts 2500,- Pond per maand ;)

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              24 juni 2013 om 11:08

              @E34M5Touring:
              Ziet er op de kleur na goed uit, maar voor een ton laat ik hem liever bespoke bouwen.

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                24 juni 2013 om 11:12

                @jrk68: Ja snap ik. Al vind ik de kleur nog wel ok. Zou niet m’m eerste keuze zijn maar het misstaat hem niet vind ik. Had er ook al 1 gevonden voor 35k, maar die durf ik hier niet te posten. Laat ik zeggen dat ik de achterlichten herkende van iets wat normaal bij de Witte Smid staat…

        • stirling zegt

          24 juni 2013 om 18:39

          @E34M5Touring: Je bedoelt een pilgrim, ja helaas in NL zijn er veel replica’s met een ford motor, echter in het buitenland, zijn er veel replica’s met een krachtige V8 onder de kap.

          Login om te reageren
  3. kleef zegt

    24 juni 2013 om 11:48

    Sorry om jullie teleur te stellen maar dit is ook een replica. Deze komt niet uit 1965 of die buurt. Dit is echter een replica en waarschijnlijk gebouwd door Shelby en mag daarom een serienummer dragen uit de originele reeks. Google maar eens op CSX3089 en je komt er zo achter dat dit geen originele is. Blijft echter een fantastische auto.

    Login om te reageren
    • stirling zegt

      24 juni 2013 om 18:34

      @kleef: Hoe weet u dat csx nummer, kunt u door het bodywork op de foto kijken?
      Wanneer deze, “waarschijnlijk” door Shelby is gebouwd, dan is het toch geen replica, misschien niet uit 1965, maar toch een shelby.

      Login om te reageren
      • newguy92 zegt

        24 juni 2013 om 19:11

        @stirling: misschien moet je de foto’s is beter bekijken ;)

        Login om te reageren
      • kleef zegt

        24 juni 2013 om 19:30

        @stirling: Er zijn maar een handjevol echte Shelby Cobra’s gebouwd. Van deze auto’s is het CSX nummer bekend en deze kosten miljoenen. Daarna zijn er in licentie auto’s gebouwd die een serienummer uit de originele reeks mogen voeren. Of deze nu van Shelby of een andere fabrikant komen maakt niet uit. Het zijn en blijven replica’s die maar een fractie waard zijn van het origineel. Het mooie van zo’n replica is dat je alle eigenschappen of zelfs beter krijgt van het origineel en er met een gerust hart een circuitdagje mee kunt pakken zonder bang te zijn dat je voor tonnen aan schade rijdt.

        Login om te reageren
        • stirling zegt

          24 juni 2013 om 20:10

          @kleef: Een handje vol, is misschien iets te bescheiden;

          Type 260
          Straatversie 62 stuks
          Fabriek team auto’s met 260 motor en later vervangen door 289 motoren 4 stuks
          Fabrieks wagen voor wedstrijd met 260 motor en later vervangen door 289 motor 1 stuk
          Onafhankelijke race wagens 7
          Dragonsnake met type motor 260 en later opgedreven naar 289 1 stuk.
          Tataal type 260 cobra’s 75 stuks.

          Type 289

          Straat versie 455 stuks
          Standaart competitie wagens 2 stuks
          Sebring cobra’s 3 stuks
          Le Mans cobra’s 3 stuks
          Type 427 prototype 1 stuk
          Type 427 prototype “flip top “ 1 stuk
          FIA roadsters 5 stuks
          Daytona coupes 6 stuks
          USRRC roadsters 6 stuks
          Totale fabrieks wagens 29 stuks

          Fabrieks geprepareerde competitie cobras
          Standaard competitie 2 stuks
          Le Mans prototype 1 stuk
          Le Mans replica 3 stuks
          USRRC roadsters 5 stuks
          Onafhankelijke geprepareerde race cobra’s 21 stuks
          Dragonsnake cobras 2 stuks
          COB/COX straat versie cobras 60 stuks
          COB/COX race versies 1 stuk
          Tataal type 289 cobras 580 stuks

          Totaal small blocks cobras 655 stuks.
          COB = cobras voor Engeland.
          COX = cobras voor export naar andere landen.

          BIG block cobras

          Straat versie 260 stuks
          Prototype wedstrijd roadster versie 2 stuks
          Productie Wedstrijd roadster versie 19 stuks
          Semi competitie roadster versie 1 stuk
          Daytona super coupe 1 stuk
          Chassis afzonderlijk 3 stuks
          COB/COX cobras 32 stuks
          1965-1967 427 en 428 cobras 348 stuks
          Totaal aantal gebouwde cobras 1003 stuks

          GEBOUWDE COBRA’S BIJ AC ENGELAND

          C de derde reeks van AC Ace variatie

          S Shelby

          X uitvoer voor Europa en de VS

          B verkoop voor Engeland met rechtse besturing

          AK Autokraft

          CSX2000 SERIES: -MK I en MK II Cobra’s (1962 – 65) die door Shelby in de VS verkocht werden
          -Leaf spring ophanging.
          -260 of 289 motoren
          -Linkse besturing
          CSX3000 SERIES: -MK III Cobra’s (1965 – 67) die door Shelby in de VS werden verkocht
          -Coil spring ophanging
          -427 en 428 motoren
          -Linkse besturing
          COB6000 SERIES: -Alle Cobra’s (MK I. II .III.) die in Engeland werden verkocht door AC
          (1962 – 69)
          -289 motoren werden gebruikt voor de MK III in plaats van big blocks
          -Rechtse besturing
          COX6000 SERIES: -Alle Cobra’s (MK I. II .III.) die in Europa en de VS verkocht werden maar niet door Shelby
          -linkse besturing
          CSX5000 SERIES: -Bedoeld voor twee prototypes die werden gemaakt bij Ghia in 1966

          AK 000 SERIES: -Cobra’s die door AC en Autokraft sinds 1982 werden gebouwd
          -MK IV die het meest werden voorzien van een 302 motor
          -de meeste modellen werden gebaseerd op de MK III Cobra
          -ook een paar gebaseerd op de Cobra MK II

          GEBOUWDE COBRA’S BIJ SHELBY IN DE VS

          CSX3000 SERIES: -ongebruikte nummers werden gebruikt door Shelby om de productie verder te zetten en voorzien van een 427 motor
          CSX4000 SERIES: -de nieuwe Shelby Cobra met een MK III chassis
          -glasvezel koetswerk

          ANDEREN

          CSX6000 SERIES: -Replica’s van Cobra met de licentie van Shelby en die een bijdrage leveren aan de Shelby heart foundation, voor Engeland is dat RAM AUTOMOTIVE

          HEM-6: -AC bouwde de wagen met rechtse besturing om te racen in Europa
          -werd gebouwd naar de FIA reglementen
          -verkocht aan Tommy Atkins
          -Roy Salvadori behaalde met de wagen de derde plaats in de GT klasse tijdens de Britse Grote prijs in 1964
          CS2130-CS2131: -Britse AC coupe’s die in LeMans 1963 deelnamen en eindigden op de derde plaats in de GT klasse en zevende algemeen
          -de wagens werden voorbereid bij John Willmont
          -rechtse besturing
          AC 428: -Gebouwd bij Frua Italie
          -58 Coupe’s werden gemaakt vanaf 1967
          -28 cabrio’s werden gemaakt
          -de productie stopte in 1973
          CSX5001-CSX5002: -De Ghia’s die Shelby liet maken werden tentoon gesteld op het auto salon van Turijn in 1966
          -een roadster
          -een coupe met afneembaar dak

          Login om te reageren
  4. erik_land zegt

    24 juni 2013 om 11:48

    “Horsepower sells cars, torque wins races.” – Carroll Shelby

    Juist Caroll zou beter moeten weten :’)

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      24 juni 2013 om 16:10

      @erik_land: Hehehe, dat niet alleen maar dat beroerde zinnetje is vervolgens een marketingfest van heb ik jou daar geworden.

      “Engines that make a reliable fuckton of power win races, fancy statements sell cars.”

      – Angry Wolf

      Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    24 juni 2013 om 19:16

    dit soort meuk is nooit nep of echt ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North