Circuitspot: Shelby Cobra S/C

Auteur: , 18 Reacties

"Horsepower sells cars, torque wins races." - Carroll Shelby

Drive it like you stole it!

Je kan er natuurlijk mee gaan driften in je woonkamer maar beter gebruik je een auto als deze gewoon waar hij voor bedoeld is. Een Shelby Cobra S/C die op het circuit wordt uitgelaten, dat is hoe wij het graag zien en we zijn er zeker van dat wijlen Carroll Shelby er net zo over denkt. Dit prachtige blauwe apparaat is immers niet gemaakt om weg te stoffen in één of andere supercar collectie.

Toch heb je lef nodig om het venijnige karakter van een Cobra te verkennen. Op het circuit van Sonoma in Californië was er in ieder geval nog een man te vinden die niet terugdeinst om zijn klassieker goed de sporen te geven. Spotter volvoadventures wist er een paar fraaie platen van te schieten die je kunt bekijken op cobrajunk.nl.



18 reacties

Blijf het 1 van de mooiste wagens ooit vinden, zelfde hoogte als een 250 GTO of een F40.
@norge:
Nee, een F40 en 250 GTO zijn nog een stukje lager… *kuch*
Prachtbak! Jammer dat er inmiddels zo ontzettend veel replica’s rondrijden. Je gaat er bijna automatisch van uit dat het een neppert is. Mooi om dan een keer een echte te spotten!! Zeker als 427Ci een absoluut beest. Widowmaker op en top! Maar what a way to go!
@E34M5Touring:
Al die “neppertjes” zorgen er wel voor dat ook de huidige generatie het design heeft leren waarderen omdat ze hem in real life hebben gezien. Vaak zijn het gewoon hele goed kits en net als bij de GT40 bepaald niet goedkoop.
@jrk68: Ik zeg ook niet dat het rommel is. Ik bedoel er enkel mee te zeggen dat er inmiddels zoveel replica’s rondrijden dat je wellicht als spotter de moeite niet meer doet om ze te fotograferen. Simpelweg omdat je er wellicht vanuit gaat dat je de zoveelste Ford Sierra 2.0i met cobra body aan het fotograferen bent. Om dan eens een echte te pakken is dan wel heel gaaf.
@E34M5Touring:
Zondermeer, op classic events zie je de echte op de baan en de replica’s op de parking.
Met een 2 liter ford vind ik ze sneu.. Een goede replica GT40 daarentegen, ik wou dat ik daar het geld voor had….
@E34M5Touring:
Ziet er op de kleur na goed uit, maar voor een ton laat ik hem liever bespoke bouwen.
@jrk68: Ja snap ik. Al vind ik de kleur nog wel ok. Zou niet m’m eerste keuze zijn maar het misstaat hem niet vind ik. Had er ook al 1 gevonden voor 35k, maar die durf ik hier niet te posten. Laat ik zeggen dat ik de achterlichten herkende van iets wat normaal bij de Witte Smid staat…
@E34M5Touring: Je bedoelt een pilgrim, ja helaas in NL zijn er veel replica’s met een ford motor, echter in het buitenland, zijn er veel replica’s met een krachtige V8 onder de kap.
Sorry om jullie teleur te stellen maar dit is ook een replica. Deze komt niet uit 1965 of die buurt. Dit is echter een replica en waarschijnlijk gebouwd door Shelby en mag daarom een serienummer dragen uit de originele reeks. Google maar eens op CSX3089 en je komt er zo achter dat dit geen originele is. Blijft echter een fantastische auto.
@kleef: Hoe weet u dat csx nummer, kunt u door het bodywork op de foto kijken?
Wanneer deze, “waarschijnlijk” door Shelby is gebouwd, dan is het toch geen replica, misschien niet uit 1965, maar toch een shelby.
@stirling: misschien moet je de foto’s is beter bekijken ;)
@stirling: Er zijn maar een handjevol echte Shelby Cobra’s gebouwd. Van deze auto’s is het CSX nummer bekend en deze kosten miljoenen. Daarna zijn er in licentie auto’s gebouwd die een serienummer uit de originele reeks mogen voeren. Of deze nu van Shelby of een andere fabrikant komen maakt niet uit. Het zijn en blijven replica’s die maar een fractie waard zijn van het origineel. Het mooie van zo’n replica is dat je alle eigenschappen of zelfs beter krijgt van het origineel en er met een gerust hart een circuitdagje mee kunt pakken zonder bang te zijn dat je voor tonnen aan schade rijdt.
@kleef: Een handje vol, is misschien iets te bescheiden;

Type 260
Straatversie 62 stuks
Fabriek team auto’s met 260 motor en later vervangen door 289 motoren 4 stuks
Fabrieks wagen voor wedstrijd met 260 motor en later vervangen door 289 motor 1 stuk
Onafhankelijke race wagens 7
Dragonsnake met type motor 260 en later opgedreven naar 289 1 stuk.
Tataal type 260 cobra’s 75 stuks.

Type 289

Straat versie 455 stuks
Standaart competitie wagens 2 stuks
Sebring cobra’s 3 stuks
Le Mans cobra’s 3 stuks
Type 427 prototype 1 stuk
Type 427 prototype “flip top “ 1 stuk
FIA roadsters 5 stuks
Daytona coupes 6 stuks
USRRC roadsters 6 stuks
Totale fabrieks wagens 29 stuks

Fabrieks geprepareerde competitie cobras
Standaard competitie 2 stuks
Le Mans prototype 1 stuk
Le Mans replica 3 stuks
USRRC roadsters 5 stuks
Onafhankelijke geprepareerde race cobra’s 21 stuks
Dragonsnake cobras 2 stuks
COB/COX straat versie cobras 60 stuks
COB/COX race versies 1 stuk
Tataal type 289 cobras 580 stuks

Totaal small blocks cobras 655 stuks.
COB = cobras voor Engeland.
COX = cobras voor export naar andere landen.

BIG block cobras

Straat versie 260 stuks
Prototype wedstrijd roadster versie 2 stuks
Productie Wedstrijd roadster versie 19 stuks
Semi competitie roadster versie 1 stuk
Daytona super coupe 1 stuk
Chassis afzonderlijk 3 stuks
COB/COX cobras 32 stuks
1965-1967 427 en 428 cobras 348 stuks
Totaal aantal gebouwde cobras 1003 stuks




GEBOUWDE COBRA’S BIJ AC ENGELAND


C de derde reeks van AC Ace variatie

S Shelby

X uitvoer voor Europa en de VS

B verkoop voor Engeland met rechtse besturing

AK Autokraft


CSX2000 SERIES: -MK I en MK II Cobra’s (1962 – 65) die door Shelby in de VS verkocht werden
-Leaf spring ophanging.
-260 of 289 motoren
-Linkse besturing
CSX3000 SERIES: -MK III Cobra’s (1965 – 67) die door Shelby in de VS werden verkocht
-Coil spring ophanging
-427 en 428 motoren
-Linkse besturing
COB6000 SERIES: -Alle Cobra’s (MK I. II .III.) die in Engeland werden verkocht door AC
(1962 – 69)
-289 motoren werden gebruikt voor de MK III in plaats van big blocks
-Rechtse besturing
COX6000 SERIES: -Alle Cobra’s (MK I. II .III.) die in Europa en de VS verkocht werden maar niet door Shelby
-linkse besturing
CSX5000 SERIES: -Bedoeld voor twee prototypes die werden gemaakt bij Ghia in 1966

AK 000 SERIES: -Cobra’s die door AC en Autokraft sinds 1982 werden gebouwd
-MK IV die het meest werden voorzien van een 302 motor
-de meeste modellen werden gebaseerd op de MK III Cobra
-ook een paar gebaseerd op de Cobra MK II



GEBOUWDE COBRA’S BIJ SHELBY IN DE VS


CSX3000 SERIES: -ongebruikte nummers werden gebruikt door Shelby om de productie verder te zetten en voorzien van een 427 motor
CSX4000 SERIES: -de nieuwe Shelby Cobra met een MK III chassis
-glasvezel koetswerk



ANDEREN


CSX6000 SERIES: -Replica’s van Cobra met de licentie van Shelby en die een bijdrage leveren aan de Shelby heart foundation, voor Engeland is dat RAM AUTOMOTIVE

HEM-6: -AC bouwde de wagen met rechtse besturing om te racen in Europa
-werd gebouwd naar de FIA reglementen
-verkocht aan Tommy Atkins
-Roy Salvadori behaalde met de wagen de derde plaats in de GT klasse tijdens de Britse Grote prijs in 1964
CS2130-CS2131: -Britse AC coupe’s die in LeMans 1963 deelnamen en eindigden op de derde plaats in de GT klasse en zevende algemeen
-de wagens werden voorbereid bij John Willmont
-rechtse besturing
AC 428: -Gebouwd bij Frua Italie
-58 Coupe’s werden gemaakt vanaf 1967
-28 cabrio’s werden gemaakt
-de productie stopte in 1973
CSX5001-CSX5002: -De Ghia’s die Shelby liet maken werden tentoon gesteld op het auto salon van Turijn in 1966
-een roadster
-een coupe met afneembaar dak
“Horsepower sells cars, torque wins races.” – Carroll Shelby

Juist Caroll zou beter moeten weten :’)
@erik_land: Hehehe, dat niet alleen maar dat beroerde zinnetje is vervolgens een marketingfest van heb ik jou daar geworden.


“Engines that make a reliable fuckton of power win races, fancy statements sell cars.”

– Angry Wolf
dit soort meuk is nooit nep of echt ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).