• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën C3 Hybrid-Air doet het op perslucht

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 maart 2013 om 20:10 – 20 Reacties

Citroën C3 Hybrid Air
Geen gebakken lucht, maar perslucht. De hieruit voortkomende verbruikscijfers van minder dan 3 liter / 100 km gaan veel prijsbewuste rijders erg blij maken.

Voor PSA (Peugeot-Citroën) was Genève de plek waar ze hun hybrid-air concept ontvouwden. Een innovatie waar Tata zich ook al eventjes mee bezig houdt, maar de Fransen rammen het er nu doorheen. In 2020 mogen we van de EU gemiddeld niet meer dan 95 gr/km uitstoten, en dit systeem is een mooi middel om dat doel te bereiken, zeker als je zoveel kleine autootjes verkoopt als PSA.

Wanneer we dit systeem, dat aanmerkelijk minder weegt dan hybride-oplossingen met batterijen, in productiemodellen gaan vinden is nog niet bekend, maar als opwarmertje kan de wereld alvast kennis nemen van het bestaan van hybrid air, tentoongesteld in deze versierde C3 met donkere ruiten. Een volledige uitleg van de technologie vind je op Groen 7.

Ook interessant!

  • Vernieuwde Citroën C3 Aircross
    Vernieuwde Citroën C3 Aircross heeft compleet nieuwe neus
  • Nieuwe Citroen C3
    Nieuwe Citroën C3 is weer compleet, eh, nieuw?
  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
  • CUPRA Formentor e-Hybrid rijtest
    CUPRA Formentor e-Hybrid rijtest

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, c3, Citroen, geneve, geneve-2013, hybrid-air, Hybride

Vorig bericht: « De dikke kont van de ABT AS6R
Volgend bericht: Volvo XC60 facelift: zou jij ‘m in deze kleur kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. midasracer zegt

    7 maart 2013 om 20:24

    Slim idee, maa rik had verwacht dat de Tata Nano de eerste met deze techniek zou zijn. Bij de introductie van de Nano had de baas het al over persluchtaandrijving.
    Off topic, het valt me tegen dat Gordon Murray er niet staat met zijn T25. Ik had nu toch wel een productiemodel verwacht.

    Login om te reageren
  2. RickB zegt

    7 maart 2013 om 20:31

    Ziet er wel tof uit zo op die velgen!

    Login om te reageren
  3. lemans96 zegt

    7 maart 2013 om 20:51

    Hartstikke slim idee en vele malen milieuvriendelijker dan die chemisch gore accu’s…

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      8 maart 2013 om 10:55

      @lemans96: ja dat is een milieuprobleem op zichzelf aan het worden.

      Login om te reageren
  4. thomcarspotter zegt

    7 maart 2013 om 20:53

    Gallery niet klikbaar/geen foto’s.

    Leuk idee, maar de technologie is nog niet zover.

    Login om te reageren
    • onlycocksdriveaudi zegt

      7 maart 2013 om 21:03

      @thomcarspotter: jij wilt serieus een foto gallery van een C3 gaan bekijken WTF!

      Login om te reageren
      • norge zegt

        7 maart 2013 om 21:14

        @onlycocksdriveaudi: Liever een C3 als een A3 bekijken…

        Login om te reageren
        • onlycocksdriveaudi zegt

          7 maart 2013 om 21:23

          @norge: true die c3 is best een geinig wagentje vindt het in ieder geval een leuke verschijning op de weg kun je van een A3 inderdaad
          niet zeggen

          Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      7 maart 2013 om 21:21

      @thomcarspotter: Dergelijke technologie is verder dan je denkt. Systemen als dit zijn vele malen eenvoudiger en dus goedkoper te ontwikkelen dan extra electro aandrijvingen.
      Citroën is niet de enige die hier mee bezig is.
      Check dit rete interessante filmpje van Koenigsegg(wie? Jaa, Koenigsegg) maar eens:

      http://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23_pu0

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        7 maart 2013 om 21:30

        @lemans96: Ik geloof er niet zo in, net zoals de waterstof auto’s.

        Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    7 maart 2013 om 21:07

    Even eenvoudig als geniaal. Veel goedkoper te produceren dan een hybride met accu’s, er zijn geen schaarse grondstoffen voor nodig en volledig recyclebaar. Bovendien zou je de auto in theorie ook thuis kunnen opladen met een compressor.

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      7 maart 2013 om 21:17

      @moveyourmind: Nergens voor nodig. Na een kort stukje rijden is je systeem ‘op druk’. Het is daarbij ook geen systeem wat bedoelt zal zijn om lange stukken puur op perslucht te rijden maar om van uit stilstand/lage snelheden te accelereren zodat de brandstofmotor dan niet hoeft te werken. Die massa in beweging zetten is hetgene wat de meeste brandstof gebruikt.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        7 maart 2013 om 21:32

        @lemans96: Accelereren kost inderdaad de meeste brandstof. Neem aan dat het in theorie ook mogelijk is om met dit systeem energie terug te winnen tijdens het remmen.

        Login om te reageren
  6. norge zegt

    7 maart 2013 om 21:19

    “Een volledige uitleg van de technologie vind je op Groen 7” ,als je dat een volledige uitleg noemt….Wordt alleen een lijstje met onderdelen opgenoemt ..
    Ben dus beniewd naar hoe het luchttankje vullen precies gedaan wordt.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      7 maart 2013 om 21:51

      @norge: precies, en een irrelevante verwijzing naar de DS. Eerste keer dat ik naar groen7 klikte, waarschijnlijk ook de laatste…

      Login om te reageren
  7. creativetechnologie zegt

    8 maart 2013 om 05:27

    @norge
    @Pallas

    er is volgens mij wel een filmpje bijgekomen dat jullie wellicht nog niet gezien hebben , van PSA zelf. de “luchttank” wordt d.m.v. een hydraulische motor en hydraulische pomp via leidingen gevuld als ik het goed zie..
    of heeft iemand een beter idee?
    Wellicht in dat geval geen geheel onterechte verwijzing naar de DS vanwege Citroën haar lang verworven kennis.

    Login om te reageren
  8. creativetechnologie zegt

    8 maart 2013 om 05:28

    Al met al, Chapeau! ik denk dat dit sneller in productie kan gaan dan we denken.

    Login om te reageren
  9. betonstaal zegt

    8 maart 2013 om 11:07

    Geen accu maar een luchtdruk tank, slim!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      8 maart 2013 om 11:07

      @betonstaal: zelfde principe als een stoommachine.

      Login om te reageren
  10. jodocus zegt

    13 maart 2013 om 00:52

    als ze deze – andermaal innovatieve – technologie snel de markt op krijgen, dan krijgt Citroën – en peugeot – toch weer een streepje voor op de concurrentie.
    en dat hebben ze wellicht hard nodig….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North