
De vernieuwde Citroën C3 Aircross krijgt een behoorlijk afwijkend front.
Goed nieuws voor avontuurlijke en sportieve Citroën C3-rijders! Er is een nieuwe Aircross. Het is natuurlijk logisch dat na de gefacelifte Citroën C3 ook de vernieuwde Citroen C3 Aircross volgt. Het olijk gelijnde modelletje loopt al enkele jaren mee en het was hoog tijd voor een facelift.
Vernieuwde Citroen C3 Aircross
Althans, dat leek Citroën te denken. De eerste C3 Aircross was een guitige crossover met een herkenbaar voorkomen. Daardoor zou je kunnen aannemen dat Citroën er blij mee is en het uiterlijk niet te veel aanpast. Zeker niet omdat ze er in amper 3 jaar tijd meer dan 330.000 exemplaren van verkocht hebben. Maar niets is minder waar. Het gefacelifte model is behoorlijk afwijkend.

Volgens zijn makers is de auto assertiever geworden. Wat opvalt is dat de koplampen nu platter lijken te zijn en de grille veel grover is vorm gegeven. Die guitige vierkante units onder de platte koplampen zijn nu óók platte units geworden. Dat gecombineerd met de ‘muil’ in de bumper geeft auto een compleet nieuw vooraanzicht. Het moet volgens Citroën lijken op de voorzijde van CXPERIENCE-concept van een tijdje terug.
Geheimzinnige achterzijde
Omdat het een facelift is, kun je de ronde vormen nog wel ontwaren aan de zijkant. De skidplates van de vernieuwde Citroën C3 Aircross zijn nu zilvergrijs met gekleurde inzetstukken. Dan de achterkant. Gek genoeg zaten er geen persfoto’s met afbeeldingen van de achterkant bij. Maar, gelukkig wel een videootje met een heel catchy deuntje op de achtergrond. Het lijkt bijna wel alsof Citroën de achterzijde niet wíl laten zien, want zelfs in het filmpje moesten we even scrollen:

Gelukkig vonden we ook nog deze. Kortom, daar is minder veranderd.

Kleuren
Verder kun je de logische dingen verwachten van de vernieuwde Citroën C3 Aircross. Dus nieuwe kleuren, nieuwe velgen en nieuwe ‘kleurpakketten’. Dat zijn de afwijkende kleuren voor de inzetstukken. Je kan dan ook nog eens zelf je dakkleur uitkiezen, als het maar zwart of wit is. Dat is op zich wel geinig, je kunt verregaand je eigen auto samenstellen.

Interieur vernieuwde Citroën C3 Aircross
In het interieur is ook het een en ander strak getrokken. Er zijn nu vier ‘ambiances’ voor het interieur: standaard Ambiance, Ambiance Urban Blue, Ambiance Metropolitan Grey wen Ambiance Hype Grey. Verder is er een nieuw 9-inch infotainmentscherm (met Apple CarPlay) en Android Auto. Draadloos opladen van je smartphone is optioneel mogelijk.

Motoren vernieuwde Citroen C3 Aircross
Dan de motoren. Er is een PureTech 110 benzinemotor, een driecilinder met 110 pk. Dat blok is gekoppeld met een handgeschakelde zesbak. Een stapje hoger staat de PureTech 130 met (jawel!) 130 pk. Deze heeft standaard een automaat met zes verzetten. Dan is er een viercilinder BlueHDI met 110 pk met handbak. De BlueHDI met 120 pk heeft standaard een automaat. Nu is het tijd voor de video met het catchy deuntje dat iedereen op de redactie aan het neuriën is:
De vernieuwde Citroen C3 Aircross staat begin juni dit jaar bij de Citroën-dealers.
Was ik de enigste die hoopte dat ze die wielrennerd een tikje zouden geven met de nieuwe C3?
Beetje druk maar niet onaardig…..alhoewel hij kijkt wel onaardig / beetje nors.
Ja, zodat die onder de wielen van de C3 terecht komt, liefst met zijn hersenen uitgespreid over het asfalt. Of één of ander serieus blijvend letsel, is ook altijd leuk als je dat iemand kan geven…
Of is het dat niet wat je bedoelde?
@cossiekiller: das mooi, maar wielrenners zijn. T probleem niet, de boomers met electrische fietsen twee dik met z’n vieren of zessen die zijn pas een probleem
@grandvitara Dat was ook mijn punt. Ik was een beetje sarcastisch. Ik rijd zelf veel met de fiets (stadsfiets, mtb en racefiets). Voor de sport en omdat ik dan zelf minder km met de auto doe waardoor ik een leukere auto kan rijden.
En ik begrijp de frustraties van beide kanten (automobilist en fietser) wel, maar om direct te zeggen dat je hoopt dat de fietser omvergereden wordt, is een beetje erover.
De boomers met hun snelle elektrische fiets zijn vooral gevaarlijk omdat je niet verwacht dat ze zo snel aangereden komen. Al helemaal niet als je met de racefiets aan 30km/u rijdt op een breed fietspad en er komt er zo eentje rakelings voorbij gereden tegen 45.
@cossiekiller: vergeet ook niet dat de “boomers” stoïcijns naast elkaar blijven fietsen. Wat daar hebben ze recht op. Nu ben ik wel benieuwd naar welke auto je rijdt?
Zo is dat. Met z’n 2en op de weg naast elkaar terwijl er een fietspad langs ligt dat in betere staat is dan de weg. Kom je vrij vaak tegen in Belgie ;-)
Ik heb de voorbije 10 jaar een Impreza gehad, een GMC Syclone, een Astra OPC en momenteel een Mercedes CLS SB. De laatste vooral omdat ik meer lange afstanden ga doen en natuurlijk makkelijk om een fiets in te leggen als ik in de Ardennen wil gaan fietsen, waar er dus zo weinig mogelijk verkeer is als ik op de mtb zit… ;-)
Ah, gelukkig is hij assertiever geworden. Het oude model reed steeds met de uitlaat tussen de benen terug naar de dealer om z’n grote broer C5 erbij te halen.
Ik zie mijzelf nooit citroën rijden, maar moet ze nageven dat ze het qua uiterlijk fijn anders doen dan veel andere merken. Deze wagen ook, zou het nou niet echt mooi noemen (ook niet lelijk), maar het is ook een manier. En ik hou wel van een beetje maf. Lekker doorgaan zo stylisten van Citroën.
@Johanneke: grappig, ik zie mijzelf helemaal nooit in ietd anderd dan een Citroën rijden, maar dit vind ik dus helemaal niks. Flutdesign!
Dat ze elk merk een eigen design meegeven doen ze toch goed bij PSA.
Meestal worden ze er niet mooier op na een retouche. Ook deze keer weer.
Weer een mooi filmpje met hippe jonge mensen met actieve levens. De daadwerkelijke kopers hebben deze fase al een jaar of 40 achter zich….
Vroeger was ik een enorme Citroën-fan. Sterker, ik ben ooit begonnen na school als Citroënverkoper. En volgens mij hadden ze die super enthousiaste verkoper uit die reclames op mij geïnspireerd.
Later nog jaren privé met het merk gereden, tot volle tevredenheid.
Maar nu?
Ik vind het gewoon grote speelgoedauto’s.
Je kunt met zo’n C5 Aircross toch niet serieus bij een klant aankomen?
Misschien net met een zwarte of donkerblauwe, maar ik vind het geen porum meer.
Ik kan me niet herinneren ooit zo’n Citroën in het wild te hebben zien rijden.