Citroën C4 Cactus: Frans vlieggewicht met 14% bijtelling

Auteur: , 37 Reacties

Citroën zet met zijn aparte C4 Cactus naar eigen zeggen een betaalbare lichtgewicht auto in de markt. Het model weegt maar liefst 200 kg minder dan een reguliere C4, en komt er als 14% bijteller.

Gisteren zagen we in de eerste gelekte afbeeldingen al dat er niet al te veel poespas aan de C4 Cactus zit, en inderdaad. De opgegeven massa komt uit op 965 kg, en alles wordt zo simpel mogelijk gehouden. Zeg maar de originele Lotus-filosofie van Colin Chapman, maar dan op zijn Frans.

Uitgerust met de nog niet nader gespecificeerde dieselmotor komt het model uit op 82 g CO2/km oftewel 3,1 l/100 km. Voor de benzineversie wordt eenvoudigweg ‘minder dan 100 g CO2/km’ opgegeven. Citroën spreekt van ‘de laatste generaties motoren met een kleinere cilinderinhoud’.

Efficiency en al het overbodige schrappen zijn de belangrijkste punten om het verbruik te verlagen zonder een beroep te doen op dure technologieën. De Cactus maakt onder andere gebruik van uitzetbare ruiten achter (-11 kg) en een neerklapbare achterbank uit één stuk (-6 kg).

In het interieur van de 4,16 meter lange, 1,73 meter brede en 1,48 meter hoge C4 Cactus vinden we een 7 inch touchscreen waarop een dongel kan worden aangesloten. Hiermee kan de bestuurder worden verbonden met het appcentrum CITROËN Multicity Connect, dat de bestuurder onder andere de weg kan wijzen naar het dichtstbijzijnde en/of goedkoopste tankstation, hotels of restaurants laat zoeken en verkeersinformatie te verschaffen via de app ‘Michelin Traffic’.

Luchtkussens op de portieren

De eerder aangehaalde Airbumps zijn verkrijgbaar in vier kleuren (Black, Grey, Dune en Chocolate). Zodra Genève dichterbij komt verwachten we je meer over de quirky Fransoos te kunnen vertellen.



37 reacties

Ben wel benieuwd naar de prijzen
Kijk, dát is wel Citroen DNA. Toen PSA Citroën overnam, hebben ze de CX gefacelift met staal en chroom ipv plastic. Daar werd ie zwaarder van, maar het publiek accepteerde (volgens PSA) de kunststof niet.
En de BX en Xantia hadden glasfiber delen, zoals de kofferklep. De BX was hoe dan ook een ongelooflijk lichte auto voor zijn ruimte.
@mout: de bx was fucking cool, maar ik zie ze nog maar weinig rijden in vergelijking met andere auto’s van die leeftijd.. Waren ze zo gammel?
@2cool4school: Het hydraulische veersysteem van de BX (en andere Citroën’s) vraagt vrij veel onderhoud. Als dit niet goed gebeurt krijg je dure reparaties en belanden ze op de sloop.
@rolf92: Bijna goed.
Op vier bollen en een vloeistof na valt er bar weinig aan te onderhouden. Zo’n bol vervangen is exact hetzelfde als een oliefilter: 1 schroefdraad – klaar. Bij vloeistof vervangen moet je wel even de oude vloeistof uit de leidingen ‘bloeden’. Niet moeilijk, en zeker niet duur.
Aan mijn conventioneel geveerde auto’s ben ik meer onderhoud kwijt: Versleten dempers, gebroken veren, doorhangen.
Probleem is, dat universele garages hydropneumatiek domweg niet durven / doen. ‘Afblijven als het nog een beetje werkt’ is dan het motto. En ja, na 200k km zit er dan vocht / corrosie in de leidingen. Net als bij elke andere auto. En ja, die bollen zijn tegen die tijd hun druk kwijt. Die geheimzinnige bollen zijn trouwens gevuld met stikstof, afgesloten met rubber – net als veel autobanden.
@mout: Vijf bollen, en het is inderdaad niet moeilijk maar de olie verversen moet wel elke 2 jaar gebeuren, doe je dat niet dan krijg je problemen met de vering, stuurbekrachtiging of de remmen. Bij een conventioneel geveerde auto heb je dat niet.
@rolf92: Ow ja. Bol 5. Ik dacht dat die bij hydractief hoorde (ik reed later XM).
Dat verversen: klopt. Precies mijn punt. Maar als je je auto bij zomaar een garage brengt, doen ze dat niet. Of erger: ze zetten het wel op de bon, maar doen het toch niet (dat was een dealer. Zelf meegemaakt…).
@2cool4school: Nou, ik heb er eentje naar de 500.000 gereden, dus met die techniek viel het wel mee. Hij was wel wat lawaaiig. Zal met gebrekkige isolatie te maken hebben (gewicht, prijs).
Er rijden juist best veel BX-en rond, als je het vergelijkt met andere ‘doodnormale burgerbakken’ (want dat was de BX ook) uit die tijd. Haal maar eens een Renault 19 of een toch oerdegelijke Carina uit die tijd. Of Een Bluebird.
Eigenlijk zijn vooral de premium-jongens gebleven. Misschien omdat ze beter waren (hoewel… beter dan een Carina?!), maar vooral omdat ze altijd een zekere prestige, en daarmee waarde, bleven houden. Een belangrijke link tussen de BX en pakweg een Merc 190, is dat er goed functionerende vriendenclubs bij zijn.
@mout: de CX met kunstoffen bumpers etc is de series II, met staal en chroom series I
@rufctr01: Oepsie. Je hebt gelijk. Was het dan ook weer zo dat Opron altijd al kunststof wilde, maar het voor serie 1 te revolutionair gevonden werd?
Ik vind het een erg leuk en verfrissend design, veel kudos voor Citroën door dit neer te durven zetten.
De gebruikte technieken zullen best leuk interessant zijn. Ik vind het model opzicht leuk, echter de neus en die maffe kussens aan de zijkant vind ik echt lelijk. De neus doet me teveel denken aan die nieuwe US modellen, niet om aan te zien. Te veel plastic. Kortom ik zou dit dus nooit kopen.
Een echte Citroën! Innovatief, leuk en je bent voor of tegen. Mits zo betaalbaar als ze laten blijken, kan dit best nog een succes worden.
Why the f*ck heeft ‘ie van die bulten?? Die klote Fransozen moéten ook altijd iets fout doen he.. Ik denk dat ‘ie het net zo goed gaat doen als de Renault Ruft en de Opel Koffie.
Dat is nu eens een interessant ding.
Ik zal het zelf niet kopen, maar hoop dat het aanslaat.

Er zijn een heleboel wagens die eens dringend op dieet moeten.
Op een of andere manier vind ik dit best een prima wagen op papier. Het zware gewicht en hoge verbuik zijn toch een aantal van de aspecten waarom ik geen trek heb in SUV’s. Gewicht is k*t in sneeuw (en ik rijd vaak in de sneeuw) en off-road, en om de logge, hoge dingen die het zijn enigszins goed bestuurbaar te houden hebben de grote merken (BMW, merc, audi, volvo etc) er altijd super brede platte banden onder. Wat natuurlijk nog slechter is off-road / in sneeuw en in slechte omstandigheden. En beiden zijn dan ook weer funest voor het verbruik (dus zowel het milieu als je portemonee). En zo stapelen de argumenten tegen de X5-en van deze wereld zich op.
Dus een lichtgewicht SUVtje… ja… dat is wel een goed plan eigenlijk!
@MDA: 4×4 is ook wel lekker in de sneeuw. Zal deze c4kaktus niet hebben.
@gregorius: met een lichte FWD met goede winterbanden kom je echt bijna overal boven. Maar een (niet permanente) 4×4 zou hem eigenlijk niet misstaan nee. Wordt wel weer zwaarder, maar ik zou hem denk ik wel in 4×4 kopen…
Een keer iets anders op de weg. Er rijden momenteel zoveel grijze muizen modellen op de weg, ik kan dit wel waarderen.
Ik weet niet hoor, maar volgens mij ben je fucking held als je zo’n auto aanschaft.
De auto is anders dan andere auto’s, maar niet met als doel om anders te zijn maar omdat ze er echt over nagedacht hebben.
Op Autovisie hebben ze een rode staan met zwarte wielen en stootkussens. Ziet er ineens erg stoer uit! Blijf het een onwijs gaaf ding vinden. 14% bijtelling en 95 pk dieseltje erin; wordt geheid een succes! Zelfs met deze styling. En zeg nu zelf: als je moet kiezen tussen zoiets of een Volkswagen Bluemotion (vul zelf maar in welke)? Wedden dat er best een hoop mensen voor te porren zijn!
Komt deze ook nog met die perslucht hybride aandrijving? Of is dat nog toekomstmuziek?

Leuke auto trouwens, echt Frans. Lekker afwijkend. Ik hoop dat het aanslaat, zou weer wat diversiteit in het straatbeeld brengen.
I love it. Goede filosofie ook, licht, fris en niet nodeloos gecompliceerd. Die gele is übergeil.
Ding hoeft bij dat gewicht niet eens extreem veel pk’s te hebben.
1.4 150pk blokje zou al voldoen moeten zijn om lekker te kunnen trappen in deze boodschappenwagen.
Weten we bij deze al ineens welke wagen met de titel Car Of The Year 2014 gaat lopen. Dit wordt echt een superauto. Als ze die opgegeven 965 kg ook echt gaan halen dan is het helemaal een schot in de roos. Alfa Romeo die 895 kg op de schaal zet met hun 4C, Citroën 965 kg met deze C4. Gaan auto’s dan eindelijk terug echt leuk worden? Het ziet er naar uit :)
Met 965 kg voldoet een 95 PK koffiemolen ruimschoots om een beetje vaart te kunnen maken. Een Ferrari is het nog steeds niet, maar gooi er een 140-150 PK in en je gaat geheid plezier beleven.

Het heeft een beetje heel lang geduurd voor ze het doorhadden/aandurfden, maar de eerste schapen zijn nu echt over het hek. Hopelijk volgen andere constructeurs ook, en snel een beetje.
@kingdecay: Vergeet de kopers niet..
@norge: Ik heb mijn ouders al gevraagd om eens serieus naar deze auto te gaan kijken.En ze hebben twee zoons die in de autoverkoop zitten en die allebei geen Citroën verkopen.Gaaf ding,toch wat hoger op z’n poten en daardoor een mooie vervanger voor die veel te zware Sorento(die ik ze zelf verkocht heb) zou zijn.Er is vaak gecommuniceerd dat de C4 Cactus een prijs zou gaan krijgen die start rond de €19.000. Ikzelf geloof zeker voor Nederland daar niet zo veel van.Als ze de vanafprijs voor een redelijke uitvoering met 95PK, vaginatie en goeie wielen onder de €21.995 kunnen krijgen zou het weleens een hit kunnen worden.De Sportage 1.6 GDI koste bij zijn introductie €22.695 en toch zijn er uiteindelijk meer 2.0 en vooral 1.7 CRDi’s verkochte laatste voornamelijk zakelijk,maar de eerste voornamelijk particulier.
@kingdecay: dit US kwa design toch volledig over the top. Als ik aan iedere kant van mijn auto een luchtbed plak, word ik voor gek verklaard. Beetje jammer dit.
Kick zeg, vooral die gele is top.
Goed om te zien dat er een merk is wat nog leuke auto’s voor de massa durft te maken.
Ja leuk! Een leuke citroen! Watszup?
Huh, ik vind em eigenlijk wel geinig. Komt ie ook als C2 Cactus? Ik denk daarbij aan een vaag soort Panda 4×4 achtig mormel :P
Citroën C4, nu te koop met reactief pantser.
Ziet er eigenlijk nog best wel lollig uit , eens wat anders qua styling.
Citroën kennende zal er om de haverklap wel weer iets mee zijn ( ja dat gebeurt ook met de recente auto’s… ) maar hulde voor het lef qua design !
Het is niet het model/type auto waar ik mezelf snel in zie rijden maar ik hoop echt dat dit model aanslaat en andere fabrikanten ook de gebaande paden gaan verlaten.

Wat zou het toch mooi zijn als VAG weer eens een model op de markt zou zetten wat licht, vrolijk en grappig is. En, ook BMW mag wel weer eens wat fris op de markt brengen.
Tja het is weer eens wat anders dan alleen maar aërodynamische lijnen in de deuren.
een 1.6 turbo “benzine” blok erin en gasinstallatie, een streepje dichter bij het wegdek (of beter nog een hydropneumatische vering) en ik ben geïnteresseerd
Ziedaar, le nouveau deux chevaux est arrivé!
Niet qua remake à la VW beetle, Mini of Fiat 500, daarvoor is het wellicht nog even wachten tot Citroën naar buiten komt met een DS 2 (?) of te het prototype Citroën Revolte.

Maar deze Cactus heeft alvast wel de filosofie mee : Less is More.
nogmaals, Citroën loopt andermaal voorop. de rest volgt wel inzake downsizing. nu reeds auto van het jaar 2014 !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).