• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroen DS 5LS: paarse PSA-sedanswag voor China

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 december 2013 om 16:46 – 20 Reacties

Afbeelding Citroen DS 5LS: paarse PSA-sedanswag voor ChinaAfbeelding Citroen DS 5LS: paarse PSA-sedanswag voor ChinaAfbeelding Citroen DS 5LS: paarse PSA-sedanswag voor ChinaAfbeelding Citroen DS 5LS: paarse PSA-sedanswag voor ChinaAfbeelding Citroen DS 5LS: paarse PSA-sedanswag voor ChinaAfbeelding Citroen DS 5LS: paarse PSA-sedanswag voor China

Citroën DS 5LS
Middels een tweetal teasers bereidde Citroën ons voor op de DS5 LS, een nieuwe telg in de DS-lijn, speciaal voor China. Zojuist kregen we de eerste beelden van de LS, die tevens de eerste DS-met-kont is.

Er is nog niets officieel, dus meer dan het uiterlijk kunnen we jullie op dit moment niet geven. De foto’s doken even op bij Top Gear UK, maar zijn inmiddels weer offline gehaald. Onze lezer Frederik onderschepte er echter een paar, dus here goes. Dank!

UPDATE 1 – Inmiddels is alle informatie openbaar. De DS 5LS (L : 4,70m x B :1,84m x H :1,50m) zal geproduceerd worden in de fabriek van Shenzhen in China. De introductie staat gepland voor maart 2014.

De DS 5LS onthult de nieuwe voorzijde van de DS-lijn die rechtstreeks geïnspireerd is op de concept cars Numéro 9 en Wild Rubis. Opvallend daarbij zijn de zogenaamde « DS Wings » die de neus van de auto met de voorlichten verbinden door verchroomde elementen. Op de voorzijde is het DS logo aangebracht, in plaats van de klassieke chevron. Het is de vraag of we dit ook bij andere DS’en gaan zien. Het zou me niet verbazen, aangezien Citroën tracht de lijn meer te verzelfstandigen.

De verchroomde elementen zijn ook aanwezig op de ramen en lopen door tot en met de kofferbak. In de DS 5LS liggen onder andere een THP 160 of THP 200-motor. Je kunt hem met automaat en handbak bestellen, allebei met 6 verzetten.

UPDATE 2 – In China wordt DS als een apart merk in de markt gezet, vandaar de logo’s. In een reactie laat Anne Lobbes van Citroën Nederland weten niet te verwachten dat dit ook in Europa zal gaan gebeuren.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Citroen, ds5, paars, sedan

Vorig bericht: « Citroën C5 – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Dit is de Lamborghini Huracán LP610-4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. sulobb zegt

    19 december 2013 om 16:53

    Eindelijk maakt citroën iets dat nog best mooi te noemen is… en dan is het niet voor Europa…

    Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    19 december 2013 om 17:00

    Wat kunnen die Fransozen toch fantastische interieurs maken!
    Iedere keer als je hier instapt komt er vanzelf een glimlach op je gezicht.

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      19 december 2013 om 17:02

      @Hubert: Ik moet zeggen dat dit eigenlijk pas de eerste keer is dat de Fransozen mij is verrassen!

      Login om te reageren
      • mout zegt

        19 december 2013 om 17:08

        @roberto: Regel ff een proefrit in een SM, en zeg dat daarna nog eens?

        Login om te reageren
        • roberto zegt

          19 december 2013 om 17:14

          @mout: Sorry, heb ik niets mee en heb al helemaal niets met oude Citroënen, ondanks dat ze waarschijnlijk heerlijk rijden. Sowieso heb ik niet veel met Franse automerken (met Peugeot soms daar buiten gelaten).

          Heb het interieur even gegoogled, misschien wel mooi voor in die tijd, maar mij pak je er niet mee in ;-)

          Login om te reageren
          • mout zegt

            19 december 2013 om 17:39

            @roberto: Ieder zijn smaak. Maar ik ken geen autofabrikant die meer verrassing biedt dan Citroën. Zelfs een saai hok als de ZX had nog een handigheidje als een knopje op het dash om het kinderslot achter in- of uit te schakelen. Merkwaardig gevormde snelheidsmeters (CX, BX), 1-spaaks stuur (DS, een veiligheidsfeature, want vervormt mee bij botsing), opmerkelijke satellieten aan je stuur (BX I, GSA), elk model heeft wel een gekkigheid.
            Wil je het modern, dan noem ik LCDs met daglicht als backlight (C4), een concave achterruit (C6) of een stuur, waarvan het midden niet meedraait (C5 II). Hoeft allemaal niet, het kan onpraktisch (dichte achterramen DS3) of lelijk zijn (kolossale koplampen en gezochte vormpjes op de DS5), maar in een aartsconservatieve markt is het het enige merk dat me geregeld verrast.

            Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    19 december 2013 om 17:01

    Nou, die mogen ze in China houden hoor… ’t Is niet lelijk, maar daar heb je ’t ook mee gezegd.

    Login om te reageren
  4. maxco zegt

    19 december 2013 om 17:04

    Heeft wel wat (heel veel) weg van een Skoda Superb op de eerste foto

    Login om te reageren
    • thomha zegt

      19 december 2013 om 17:05

      @maxco: Precies hetzelfde als wat ik dacht.. lijkt beetje erg op de Superb.

      Login om te reageren
    • Orichy zegt

      19 december 2013 om 22:46

      @maxco: Ik vind het een mengelmoesje tussen de Superb en de Rapid.

      OT: Maar niet lelijk, wel echt iets voor China, een sedan. Maakt er een hatchback van en het zou zo in Europa nog best een kraker van jewelste kunnen worden.

      Login om te reageren
      • jodocus zegt

        23 december 2013 om 23:41

        @Orichy: de DS 5 is de hatchback dus waarvan deze zou zijn afgeleid voor China !

        Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    19 december 2013 om 17:17

    Het exterieur vind ik erg saai voor een DS. Lijkt meer iets uit de VAG-stal. Het interieur daarentegen is wel mooi.

    Login om te reageren
  6. racenderechter zegt

    19 december 2013 om 17:41

    Waar blijft de échte DS?

    IPV de zogenaamde sportieve (duitse)DS modellen van Citroën. DS had moeten staan voor comfort, niet voor sportief imo.

    Login om te reageren
  7. racenderechter zegt

    19 december 2013 om 17:53

    Doe ook gewoon het Citroën logo in de grille. Laat m anders maar gewoon in China.

    Login om te reageren
  8. 2cool4school zegt

    19 december 2013 om 18:47

    Ben benieuwd naar de grootste die hopelijk nog gaat komen in de toekomst: De DS9. De neus van deze DS5 LS lijkt wel deels op de neus van de DS9 concept.

    Login om te reageren
  9. mrB zegt

    19 december 2013 om 20:56

    Geef mij maar een gewone DS5, dat vind ik een prachtige wagen, en anders een DS3, gewoon kekke bak. Deze komt toch een beetje vreemd over op mij

    Login om te reageren
  10. Griffin zegt

    20 december 2013 om 09:07

    Men neme een Citroen C5. Daar plakke men een paar andere lampen in, een nieuwe gril en een klein beetje andere ruitjes. DS logo er op, klaar. Dat kan beter, Citroen!

    Login om te reageren
  11. Lustigson zegt

    20 december 2013 om 13:55

    Beetje braaf, maar niet lelijk.

    Oogt eerlijk gezegd iets groter dan de DS5, dus ze zouden ‘m ook DS6 kunnen noemen.

    Login om te reageren
  12. jodocus zegt

    23 december 2013 om 23:39

    Zware teleurstelling dit :-( …na al het moois wat we het afgelopen decennia van Citroën mochten beleven…
    Géén spatje originaliteit op deze Skoda Superb- of banale Mazda-cloon. Enkel het golfje in de zijflank voor de A-stijl refereert naar de echte DS 5.
    Hou deze maar in China, nét zoals die geforceerde grille-architectuur die ook reeds op de DS 9 en de DS X gepresenteerd werd. Véél bling-bling, maar géén herkenbare snoet zoals met het double chevron Citroën-logo.
    BMW’s herkennen we meteen als ze op de snelweg achter je aan komen rijden, Citroën’s waren de afgelopen jaren nét zo herkenbaar geworden met het typische logo op de gewelfde motorkap. Dat image vergooi je toch niet met zo’n chinese spleetogen-rooster ?

    Login om te reageren
  13. jodocus zegt

    24 december 2013 om 00:06

    Wat structureel nog erger is vrees ik, is dat PSA alweder in slechte papieren zit, en andermaal terug gegrepen wordt naar een conservatieve reflex waarbij Citroën terug brave banale auto’s moet produceren die ook verkopen aan grijze muizen . Gedaan met de pret om verassende designs in de markt te zetten, innovatieve techniekentoe te passen, …
    Nét zoals in de jaren ’90 dus, met de Saxo, Xsara en de eerste C5…toen Citroën braaf aan het handje van schoonmoeder Peugeot moest lopen.
    Die marketing-jongens zouden toch ook moeten beseffen dat Citroën nét terug meer is gaan verkopen als ze Citroën nét eigenzinnig zijn ding laten doen: creative technology.!
    Dat ze op die grote Chinese markt dit soort gedrochten gaan verkopen, a la bonheur, maar Ik hoop alvast dat ze bij ons inspirerend en vernieuwend blijven doorgaan !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North