• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën kapt met WRC, kan geen coureurs vinden

Auteur: hayte, gepost 20 november 2019 om 13:25 – 26 Reacties

Citroën kapt met WRC, kan geen coureurs vinden


Rallyen zonder Ogier heeft voor Citroën Racing geen zin, zo blijkt.

Wat doe je als je beste coureur ineens besluit over te stappen naar de concurrent? Dan ga je op zoek naar een andere coureur. En als je geen goede kan vinden, dan stop je blijkbaar maar gewoon met de sport. Citroën Racing heeft namelijk zojuist bekendgemaakt niet mee te doen aan het 2020-seizoen van WRC, omdat Sébastien Ogier volgend jaar niet meer bij Citroën wil racen. Er is volgens het Franse rallyteam namelijk geen andere coureur beschikbaar die mee kan doen in de top van het kampioenschap, dus heeft het ook geen zin meer om mee te doen. Citroën blijft de C3 R5 rallyauto wel ondersteunen, teams die de auto hebben gekocht hebben volgens het bedrijf dus niks te vrezen.

Het terugtrekken van Citroën is opvallend, want het was helemaal niet bekend dat Ogier weg zou gaan. Er waren wel geruchten dat Ogier naar Toyota zou stappen, maar het bericht van Citroën lijkt dit te bevestigen. Wat Citroën-racer Esapekka Lappi gaat doen is niet bekend.

https://www.instagram.com/p/B2XLOVaIR2X/?utm_source=ig_web_copy_link

Ogier is met zes wereldtitels de op een na beste WRC-coureur in de geschiedenis, alleen Sébastien Loeb heeft drie titels meer. Ogier begon in 2009 bij Citroën, waar hij bleef tot het eind van 2011. Daarna ging hij naar Volkswagen en M-Sport Ford, om dit seizoen weer bij Citroën te racen. Waarschijnlijk wordt het seizoen bij Toyota zijn laatste, hij kondigde eerder aan om na 2020 te willen stoppen.

Zijn laatste Citroën-seizoen ging niet geheel vlekkeloos, zo was het voor het eerst sinds 2013 dat hij niet de wereldtitel binnensleepte. Uiteindelijk werd hij derde, met 217 punten had hij er 46 minder dan winnaar Ott Tänak.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, rally, sebastien-ogier, wrc

Vorig bericht: « Deze gekke driewieler wordt weer gemaakt
Volgend bericht: Karma SC2 is een regelrechte beauty »

Lees Interacties

Reacties

  1. gertjan2012 zegt

    20 november 2019 om 13:30

    Het schijnt dat er een Poolse F1 coureur volgend jaar weer wat extra ruimte in zijn agenda heeft… die misschien eens polsen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      20 november 2019 om 13:42

      @gertjan2012: En anders een ex-Renault coureur….

      Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      20 november 2019 om 13:51

      @gertjan2012: dun broos polsje..

      Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      20 november 2019 om 15:08

      @gertjan2012: weet niet of hij graag nog een keer gaat rallyen..

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      20 november 2019 om 15:21

      @gertjan2012: En anders zijn er wel een paar van Postnl/Dhl

      Login om te reageren
  2. sanderz28 zegt

    20 november 2019 om 13:50

    Ik wil best rijden hoor?

    Login om te reageren
  3. tttijn zegt

    20 november 2019 om 13:51

    Hier zitten coureurs zat heb ik het idee soms.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2019 om 14:08

      @tttijn: en anders zijn er zo meteen op de A1, A4, A9, A12, A28, A30 en A50 weer voldoende solliciterende kandidaten te vinden.

      Login om te reageren
  4. zrijder zegt

    20 november 2019 om 14:16

    Snap ik wel, citroen en sportief hahaha.
    Wat een vreselijk merk is dat toch geworden zeg.

    Login om te reageren
    • punt666 zegt

      20 november 2019 om 16:37

      @zrijder: Want? Geloof dat ze toch aardig wat wereldkampioenschappen gewonnen hebben….

      Login om te reageren
      • emping zegt

        20 november 2019 om 16:53

        @punt666: en wat sportiefs hebben ze daadwerkelijk op de weg gezet voor de consument?

        Login om te reageren
        • punt666 zegt

          21 november 2019 om 20:11

          @emping: Waar zal ik beginnen….
          Citroën Visa GTI, AX GTI, BX 16v en GTI, ZX Volcane en 16v, Saxo 16v….
          Is toch een redelijk aantal sportieve auto’s of niet?
          Daarnaast hebben ze de Xantia Activa nog geleverd die fenomenaal hard door de bocht ging….Misschien niet heel sportief maar erg indrukwekkend

          Login om te reageren
        • punt666 zegt

          21 november 2019 om 20:26

          @emping: De Visa GTI, AX GTI, BX 16v, ZX 16v, Xsara VTS en natuurlijk de Saxo 16v. Vooral de ZX wordt samen met de 306 GTI gezien als de beste hot-hatch van de jaren 90. Ook waren ze in de jaren 60 met de DS succesvol in rally’s en in de jaren 70 met de CX. De BX 4TC daarentegen was een regelrechte ramp.
          Dus ondanks het van oudsher een merk is dat vooral comfort geënt is hebben ze best wat sportieve auto’s op de markt gebracht….

          Login om te reageren
          • emping zegt

            22 november 2019 om 19:55

            @punt666: ach al die je nu opnoemt leggen het allemaal af tov de concurrentie uit die tijd. Geen enkele is een legende te noemen.

            Login om te reageren
            • punt666 zegt

              26 november 2019 om 07:47

              @emping: Dat was toch ook niet je vraag of wel?
              Merk dat je nog nooit in een dergelijke auto hebt gereden?!

              Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      20 november 2019 om 18:51

      @zrijder: helemaal met je eens. Het is een merk wat ik echt niet begrijp. Waar staat het nu voor? Apart maar lelijk design en gebruik van goedkope materialen. Dat is er wat er bij mij opkomt. Rallysport heeft werkelijk niets met een Citroën op de weg te maken!

      Login om te reageren
  5. schuimbekje3 zegt

    20 november 2019 om 14:25

    Zouden die noor eens moeten bellen die jarenlang als privé rijder met citroen gereden heeft .. klinkt als petter solberg..

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      20 november 2019 om 20:29

      @schuimbekje3:
      Of z’n zoontje.

      Login om te reageren
  6. bottles zegt

    20 november 2019 om 15:12

    Beetje jammer dat ze mij niet gebeld hebben

    Login om te reageren
  7. zrijder zegt

    20 november 2019 om 17:15

    WRC is for boys
    Group B was for men.
    https://www.youtube.com/watch?v=INwqyPct8qY&t=121s

    Login om te reageren
  8. zrijder zegt

    20 november 2019 om 17:18

    GROUP B – The Golden Era of Rallying
    https://www.youtube.com/watch?v=tiTtgq2Pcow

    Login om te reageren
    • sudsprint zegt

      20 november 2019 om 17:27

      @zrijder: wat een heerlijk filmpje?

      Login om te reageren
    • hassani zegt

      20 november 2019 om 19:35

      @zrijder: leuk filmpje vrij bizar hoe dichtbij het publiek op de baan staat. Wat mij betreft was het een nog beter filmpje geweest zonder muziek en gewoon motorgeluid vd auto erbij

      Login om te reageren
      • koentag zegt

        21 november 2019 om 08:11

        @hassani: met wat meer motorgeluid ;):

        https://youtu.be/GSbKFVwdSE4

        Login om te reageren
  9. lefty00 zegt

    20 november 2019 om 17:34

    Ik snap t ook wel, zie maar eens de 2 Fransen te evenaren. Kan je beter op je top stoppen. Wel zonde ze niet aandurven met jong talent. Aja, Fransen

    Login om te reageren
  10. Alex_79 zegt

    21 november 2019 om 09:52

    Aan de ene kant jammer, want de huidige generatie WRC is uitermate spectaculair. Hierboven had iemand het over de legendarische Group B, maar om de huidige WRC makkelijk te noemen, nee dat gaat te ver. De huidige auto’s hebben een vastgestelde hoeveelheid pk’s (380pk) en de motor is een 1.6 turbo, maar dankzij het aeropakket en de huidige electronica zitten ze in drie seconden op de 100, wat 1.5 seconde Sneller is dan de befaamde Group B’s. De RC1 auto’s van Toyota, Ford en Hyundai mogen zelfs niet aan prive teams verkocht worden omdat ze te gevaarlijk zouden zijn voor rijke ‘amateurs’

    Citroen heeft echter al jaren problemen met hun C3. Kris Meeke werd uitgelachen toen hij de wagen twee jaar terug als undriveable kwalificeerde en zelfs weggestuurd omdat hij te vaak zou crashen. Maar dit jaar bevestigde Sebastien Ogier de vermoedens van de Noord Ier, weigerde zelfs nog langer te rijden als de setup voor asfalt rally’s niet verbeterde. Ik was dan ook verbaasd dat Citroen in Catalonië wel testte met een nieuw aeropakket, maar het niet in de rally inzette. Of ze toen al geweten hebben dat Ogier er mee ophield en naar Toyota ging, of dat de nieuwe autosport hatende CEO van Citroen er mee te maken heeft weet ik niet, maar zoals een britse collega zegt “The writing was on the wall.”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North