Binnenkort heeft Citroën een leuke verrassing voor liefhebbers van onhandig lange luxesedans. Volgende maand zal het merk tijdens de Shanghai World’s Fair namelijk deze Metropolis onthullen.
In China heeft men ze graag een maatje groter. Nu al is het land de op een na grootste afnemer van Citroëns. Met deze conceptlimo hopen ze in de toekomst nog net iets meer marktaandeel te veroveren. Deze forse sedan is 5.3 meter lang en 2 meter breed. Maatje S-Klasse/verlengde A8 dus.
Achter de futuristische lijnen gaat een hoop “avant-garde technology” schuil, zoals ze het zelf zeggen. In normaal Nederlands: het wordt een CO2-bewuste plug-in hybride die enkel bloemetjes en zo uitstoot. De elektromotor heeft een continu vermogen van 40 kW en kan heel eventjes zelfs 70 kW opbrengen. Uiteraard heeft de luxueuze limo ook een ouderwetsche verbrandingsmotor aan boord. Een 2.0-liter V6 welteverstaan, goed voor 268 pk’s en 375 Nm. Als beiden krachtbronnen met elkaar samenwerken dan stijgt het maximale vermogen naar 462 pk.
Van 1 mei tot 31 oktober zal het merk de Metropolis in China tentoon stellen.
Update: bewegend beeld van de Citroën Metropolis Concept.
2 liter V6 klinkt dan nog het beste
Wauww :O
Hy is echt mooi. Weer een klasse wagen van Citroën… :D
ziet er nice uit :-]
Looks good! En een 2 liter V6 lijkt me prachtig! Echt een lekker gebekt ding, vraag me wel af hoe hij er in het echt gaat uitzien.. Citroentje is lekker bezig, die DS3 is ook echt een leuk ding om te zien!
Kijk dat is nou een mooie orginele dikke bak.
Keer weer wat anders!
+1 voor citroën
Citroen is echt op de weg terug. Wel jammer dat dit slagschip het in Nederland nooit zal kunnen opnemen tegen de 7-serie, A8 en S-klasse… (zou hij uiteindelijk toch wel verliezen, maar toch)
@ijules
En dat weet jij van te voren? Waarom?
Als deze Citroen, zoals afgebeeld op de plaatjes, op de markt zou komen, zou die denk ik hoge ogen gooien. Mocht de kwaliteit/prijs ook juist zijn, dan zou het zeker een hit KUNNEN worden. Van te voren afschrijven is onzin!
een plugin hybride is ook niet zo proper. Iedereen denkt stekker derin, vervuiling gedaan. Elektriciteit wordt gemaakt in een centrale en wat gebruiken ze om generatoren die eletriciteit opwekken te laten draaien? Stookolie
Geef mij maar een lekkere benzinemotor
Ben erg benieuwd wat voor een prijskaartje eraan komt te hangen… Pas dan kun je gaan speculeren of het de potentie heeft om een hit te gaan worden!
Citroën laat mooie dingen zien de laatste tijd. Van de kleine stadsauto’s is de DS3 er voor mij persoonlijk de best uitziende.
2 liter V6??? waarschijnlijk met turbo erop, geeft in iedergeval mooie spec’s op papier !! Dat blok mag dan ook wel in de Peugeot RZC komen :mrgreen:
Waanzinnig mooi en als ik het geld ervoor had, dan stond hij morgen hier voor mijn deur.
Maar ik ben bang dat het toch een zeldzaamheid zal worden hier in Nederland. Want de boekhouder zal slechts goedkeuring gaven voor een 7-serie / S-klasse of een A8.
Dus op een extroverte tandarts of gesjeesde advocaat na, zie ik voor deze auto geen markt.
vet ding! Mooi design en mooie specs. Van mij mogen ze hem ook hier proberen te slijten. In NL zullen weinig mensen er een bestellen, maar in Frankrijk heeft men toch nog wel een voorkeur voor echte franse limo’s?
Ziet er mooi uit breng er ook maar een paar naar Nederland als ie af is. En ik zie suicide doors. Dat is zeker opvallend. Ik ben benieuwd wat ze er van gaan maken.
Bloemetjes uitstoot? Ik wil dat hij bloemetjes EET! Maar als ik dit kick-ass voorkantje zie (een splitter!!!) en die prachtige belijning naar de zijkant en dat lekkere SLS kontje van de zijkant gezien, dan komt dat helemaal goed! Nu nog de achterkant, hoe gaat die er uit zien??
Dit komt wel heel erg in de buurt bij mijn smaak voor auto’s ( design, uitvoering en vermogen ). Citroën doet goede zaken.
@ Roedy. Doe niet zo gierig. Zeg maar gerust +100.
Waw, wel een mooie verschijning, spijtig dat hij weer vol zit met nieuwe franse technologie (lees: dingen die al bedacht maar nog niet gemaakt zijn).
Lijkt me eerder iets voor de beter gestelde partikulieren, de duurdere bedrijfswagens zullen toch BMW, mercedes en maseratie blijven.
@Hupke:
Had Citroën in 1955 niet extrovert en -out of the box- gedacht, dan reden nu nog allemaal in veredelde boodschappenkarretjes rond.
@de sjonnies:
Das waar, maar Mercedes stuurt eerst in stilte een wagen de baan op om dingen te testen en te bouwen en komt dan pas met nieuws en geruchten.
Waardoor veel nieuwe dingen werken.
Citroën durft al eens dingen te bedenken die nog fel verbeterd moeten worden.
En spijtig dat deze wagen dus het risico loopt om een “lagonda” te worden.
Ik heb helemaal niets tegen, slechts bewondering voor out of the box denken.
@Hupke: Da’s gelijk het verschil tussen Duitsers en Fransen :
De Duitsers engineeren het en gaan dan zeer uitgebreid testen, de Fransen verzinnen het, zeggen dat het kan en de Franse ‘grandeur’doet de rest :)
Concept met meer dan vier cilinders +1
2 liter V6? Hoe komen ze daar nou aan. De V6en van Citroen zijn allebei 3 liter… Is het in dit geval diesel of benzine? interessant. Als ie alleen voor de Chinese markt is ga ik een reis naar China overwegen…. en dan naar huis rijden… een echte roadtrip! vet. (voor iedereen die nu denkt; dat doet ie toch niet; je hebt gelijk)
Ik weet niet wie de main designer op t moment is van Citroën maar die gast levert puik werk af! Mijn complimenten
Blijf het raar vinden dat Audi etc verlengde versies op de Chinese markt brengt en nu dus zo’n slagschip.
Een klein Chinees mensje met een enorme auto…
Dit ziet er zeer zeker niet verkeerd uit! Citroën is goed bezig de laatste tijd, ze hebben het licht gevonden qua design en looks. Beter dan al hun Franse concurrenten. Nu de techniek nog..
2 liter v6 is prachtig, ik moet meteen denken aan de 2 liter v6 turbo die ALfa een tijdje in het gamma heeft gehad:D
Magnifiek! DS6?
@Esprit_de_Flandre: ik denk eerder ds5 want de c6 gaat uit productie zonder opvolger fus hoogstwaarschijnlijk ook geen ds6 wrs
Wauw, deze moet ook hier komen als opvolger van de ook prachtige C6.!!
nou, deze technische specs in een opvolger vand e C6 voor europa??
Waarom Metropolis?
Citroën kennende hadden ze het beter Maîtraux (Polièse) kunnen noemen. Misschien kunnen de Chinezen het dan niet uitspreken. :D
Best wel geslaagd die concept cars van citroën en peugeot tegenwoordig. Jammer dat ze de nieuwe design stijl nog net niet op de RCZ toegepast hebben.
Prachtig, hoe langer er ik naar kijk, hoe mooier het ontwerp wordt!
Serieus mooie auto die ik zou verkiezen boven alle teutoonse topmodellen (op Heidi Klum na dan).
Bloedmooie auto ze mogen em in europa ook introduceren
voor mij ook hoor :P
1 woord : GEIL!
Prachtig! Maar dat vond ik de c5 ook tot hij werkelijkheid werd… Ben benieuwd, maar hou em zeker in de gaten!
only for China ..
Ik ben een fan van Duitse auto’s maar ik zou er zo mijn A8, S-klasse of BMW-7serie voor inruilen. Toch wel een prachtig design wat Citroën weer laat zien.
Ik vind m dik! Qua uiterlijk kan Audi hier nog wat van leren.. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen.
Mooie bak! Als dat betrouwbaar is denk ik dat ’t hier ook best een hit zou kunnen worden, al ben ik bang datie dan z’n imago en de leasebedrijven nog niet mee heeft..
Ca alors, quelle belle Citroen!
Ingevallen vooruit! Gaaf!(iemand opgevallen?)
Wat een lijnenspel, curven, vormen en velgen.
Heerlijke specs ook, en laat ze maar eens met een nieuw V6 blok komen want die huidige is voor een 3L V6 toch echt prestatieloos. Dit is iig de richting waarvan ik hoopte dat Citroen in zou gaan. Eigenwijs, vreemd, mooi, nu nog de weg naar Europa vinden.
Over Franse techniek en electronica gesproken, onzin dat men tegenwoordig nog pas kijkt of iets werkt als het de fabriek uit rijdt. PSA gebruikt de in verhouding grote hoeveelheid conceptautos om hun R&D uit te ontwikkelen en toekomstklaar te maken.
Promo Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=6z15vDO-u7g&feature=player_embedded
Strakke concept, maar ja dat is zo vaak zo.
Ben dus erg benieuwd naar het eindresultaat. :)
@citro-feel: Broer van Citrofiel?
DS6 lijkt me een betere naam dan DS5. DS3 bevindt zich in de grootteorde van de C3, maar dan luxueuzer. In feite is het nagenoeg dezelfde auto. DS4 is ook gebaseerd op C4.
Dit is echter duidelijk een klasse hoger dan de C5. Dus, DS6, voor mijn part zelfs DS7, voor nog meer onderscheid.
wauw! :D
wat een gaaf ding!
super design! ook in nederland welkom als je het mij vraagt!
Ziet er wel zeer lang uit…
Ziet er niet heel slecht uit, maar is niet meteen m’n smaak….
Ook rare velgen onder die concept….!
@citro-feel:
Trouwens, onderstaande GQbyCitroën wordt al getipt als DS5. Van mij mogen ze.
Maar volgens sommigen wordt de Hypnos de DS5. Ook niet mis.
Aangezien er velen mis waren met de DS4 (dachten dat het op de C-Lounge zou lijken), is het moeilijk te voorspellen wat het nu eigenlijk wordt. Als het al iets wordt. Ik weet niet hoeveel er al van de DS3 verkocht zijn, maar voor twee deuren minder 3000€ meer (in België) is wel een gewaagde strategie…
Nou, moe dit is echt wel mooi en aan de reacties hier te lezen ben ik niet de enige die er zo over denkt :P .
Citroën als de eigenwijze fabrikant
Peugeot strak, stijlvol en goed sturen
Renault wat meer “middle of the road” met sportieve uitschieters
Ze zijn goed bezig daar in Frankrijk!
WOW, very nice! kompt ie ook naar EU?
citroen maakt best wel mooie concepts de laatste tijd!
Als die nu nog zouden uitkomen hé…
t is wel een concept van citroen wat betekent dat de productie variant niet echt mooi zal zijn
Ik ben benieuwd wat hiervan gaat worden. Een leuke concept bouwen kunnen ze wel, maar zou het eindresultaat niet opeens een verlengde C-Elysée kunnen zijn ofzo? Die Chinezen vinden het toch wel prachtig… :? Het lijkt me sterk dat ze nu speciaal voor China een sedan in de klasse van de 7-serie vanaf scratch ontwikkelen.
@Esprit: Met je eens. En mijn broer? Mijn jongere broertje niet, misschien een van mijn halfbroers… ;) Oh nee, België… :D
En zeggen dat een ruim een halfjaartje terug hier nog werd aangekondigd dat de C6 en de Peugeot 607 geen opvolger meer krijgen. De financiële krisis indachtig, de zwakke autoverkoop, en modellen die er – jammer genoeg – niet in slagen weerwerk te bieden aan het dikke duitse premium-geweld… we knikten allen begripvol.Ach ja…
Niet zo de ontwerpers en marketingmensen van Citroën – who the fuck is deze geniale ontwerper ? – die er met vereende krachten tegenaan gaan en ons om de haverklap verassen met geniale concepten: Revolt, Survolt, DS 4, DS 5 by GQ / Hypnos, Métisse, GT, en de DS 3 die al rond rijd. Ik hap telkens naar adem bij zoveel moois & origineels. Verbluffend lijnenspel en toch – naar Citroën-normen erg stoer, sportief & dynamisch. Ergens retrotoetsen en toch du jamais vu futuristisch. Eigenzinnige out-of-the box beeldhouwwerkjes zijn het !
En nu dus de Metropolis (DS 6 -of …7) die in China wordt voorgesteld… (nergens staat toch dat ie enkel voor de Chinese markt zou zijn…?)
Laten we duimen dat ie realiteit wordt en dan komt hij zeer zeker ook bij ons op de markt. Enkel nog het PSA – management overtuigen dat dat rendabel kan. Maar als je het mij vraagt: uitbrengen die hele DS reeks – van de DS 2 (revolt) tot en met de DS 5 en deze Metropolis / DS 6. Met deze reeks heeft Citroën wel degelijk een degelijk antwoord op de Duitse premium-hegemonie, en let op: ook de lease-markt volgt. De C5 werd in België alvast uitgeroepen tot lease-wagen van het jaar door de sector van lease-bedrijven…
@jodocus: consensus
@jodocus: Je grenzeloze enthousiasme voor Citroën blijft heerlijk. ;)
@citroiel
Yép, de deux-chevaux was dan ook m’n wieg. Heerlijk wiegen, toen al !
En later werd het zweven met DS, BX, XM en C5…:-)
Dit is de mooiste Citroen die ik in jaren gezien heb!!
Ik wil hem hebben!!
Na destijds de eerste te zijn geweest die de verlengde CX in Nederland kocht, wil ik ook nu de eerste zijn die deze Metropolis in Nederland gaat hebben!!
Citroenliefhebbers, volg mij!!
Ik schrijf me nu in. Wil er een hebben!!!
Geweldige citroen!