• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën Metropolis – Frans slagschip voor China

Auteur: ricardo, gepost 19 april 2010 om 09:07 – 62 Reacties

Citroën Metropolis
Binnenkort heeft Citroën een leuke verrassing voor liefhebbers van onhandig lange luxesedans. Volgende maand zal het merk tijdens de Shanghai World’s Fair namelijk deze Metropolis onthullen.

In China heeft men ze graag een maatje groter. Nu al is het land de op een na grootste afnemer van Citroëns. Met deze conceptlimo hopen ze in de toekomst nog net iets meer marktaandeel te veroveren. Deze forse sedan is 5.3 meter lang en 2 meter breed. Maatje S-Klasse/verlengde A8 dus.

Achter de futuristische lijnen gaat een hoop “avant-garde technology” schuil, zoals ze het zelf zeggen. In normaal Nederlands: het wordt een CO2-bewuste plug-in hybride die enkel bloemetjes en zo uitstoot. De elektromotor heeft een continu vermogen van 40 kW en kan heel eventjes zelfs 70 kW opbrengen. Uiteraard heeft de luxueuze limo ook een ouderwetsche verbrandingsmotor aan boord. Een 2.0-liter V6 welteverstaan, goed voor 268 pk’s en 375 Nm. Als beiden krachtbronnen met elkaar samenwerken dan stijgt het maximale vermogen naar 462 pk.

Van 1 mei tot 31 oktober zal het merk de Metropolis in China tentoon stellen.

Update: bewegend beeld van de Citroën Metropolis Concept.

Ook interessant!

  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!
  • Mercedes verwijdert reclame na ophef in China

Nieuwste artikelen

  • Elektrische 4 Serie troeft vanaf nu de M4 CS af
  • Van deze wegen hoef je voorlopig niet weg te blijven! Ik herhaal…
  • Dit is de meest waardevaste auto van Nederland
  • Mede hierom krijgen we nooit gepersonaliseerde kentekens
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Citroen, concept, Metropolis

Vorig bericht: « Autoblog 2010 flashback: week 15
Volgend bericht: Sloopregeling stopt woensdag (geld = op) »

Lees Interacties

Reacties

  1. frits zegt

    19 april 2010 om 09:09

    2 liter V6 klinkt dan nog het beste

    Login om te reageren
  2. Oliver zegt

    19 april 2010 om 09:14

    Wauww :O

    Hy is echt mooi. Weer een klasse wagen van Citroën… :D

    Login om te reageren
  3. p1eter zegt

    19 april 2010 om 09:18

    ziet er nice uit :-]

    Login om te reageren
  4. John zegt

    19 april 2010 om 09:20

    Looks good! En een 2 liter V6 lijkt me prachtig! Echt een lekker gebekt ding, vraag me wel af hoe hij er in het echt gaat uitzien.. Citroentje is lekker bezig, die DS3 is ook echt een leuk ding om te zien!

    Login om te reageren
  5. Harold zegt

    19 april 2010 om 09:21

    Kijk dat is nou een mooie orginele dikke bak.
    Keer weer wat anders!

    Login om te reageren
  6. Roedy zegt

    19 april 2010 om 09:21

    +1 voor citroën

    Login om te reageren
  7. iJules zegt

    19 april 2010 om 09:29

    Citroen is echt op de weg terug. Wel jammer dat dit slagschip het in Nederland nooit zal kunnen opnemen tegen de 7-serie, A8 en S-klasse… (zou hij uiteindelijk toch wel verliezen, maar toch)

    Login om te reageren
  8. Thomas zegt

    19 april 2010 om 09:42

    @ijules

    En dat weet jij van te voren? Waarom?
    Als deze Citroen, zoals afgebeeld op de plaatjes, op de markt zou komen, zou die denk ik hoge ogen gooien. Mocht de kwaliteit/prijs ook juist zijn, dan zou het zeker een hit KUNNEN worden. Van te voren afschrijven is onzin!

    Login om te reageren
  9. laurens324 zegt

    19 april 2010 om 09:47

    een plugin hybride is ook niet zo proper. Iedereen denkt stekker derin, vervuiling gedaan. Elektriciteit wordt gemaakt in een centrale en wat gebruiken ze om generatoren die eletriciteit opwekken te laten draaien? Stookolie

    Geef mij maar een lekkere benzinemotor

    Login om te reageren
  10. Basnov zegt

    19 april 2010 om 09:57

    Ben erg benieuwd wat voor een prijskaartje eraan komt te hangen… Pas dan kun je gaan speculeren of het de potentie heeft om een hit te gaan worden!

    Login om te reageren
  11. oniwo zegt

    19 april 2010 om 09:57

    Citroën laat mooie dingen zien de laatste tijd. Van de kleine stadsauto’s is de DS3 er voor mij persoonlijk de best uitziende.

    Login om te reageren
  12. 406_v6 zegt

    19 april 2010 om 10:06

    2 liter V6??? waarschijnlijk met turbo erop, geeft in iedergeval mooie spec’s op papier !! Dat blok mag dan ook wel in de Peugeot RZC komen :mrgreen:

    Login om te reageren
  13. Hubert zegt

    19 april 2010 om 10:17

    Waanzinnig mooi en als ik het geld ervoor had, dan stond hij morgen hier voor mijn deur.
    Maar ik ben bang dat het toch een zeldzaamheid zal worden hier in Nederland. Want de boekhouder zal slechts goedkeuring gaven voor een 7-serie / S-klasse of een A8.
    Dus op een extroverte tandarts of gesjeesde advocaat na, zie ik voor deze auto geen markt.

    Login om te reageren
  14. MDA zegt

    19 april 2010 om 10:18

    vet ding! Mooi design en mooie specs. Van mij mogen ze hem ook hier proberen te slijten. In NL zullen weinig mensen er een bestellen, maar in Frankrijk heeft men toch nog wel een voorkeur voor echte franse limo’s?

    Login om te reageren
  15. floryn zegt

    19 april 2010 om 10:37

    Ziet er mooi uit breng er ook maar een paar naar Nederland als ie af is. En ik zie suicide doors. Dat is zeker opvallend. Ik ben benieuwd wat ze er van gaan maken.

    Login om te reageren
  16. Cantago zegt

    19 april 2010 om 10:44

    Bloemetjes uitstoot? Ik wil dat hij bloemetjes EET! Maar als ik dit kick-ass voorkantje zie (een splitter!!!) en die prachtige belijning naar de zijkant en dat lekkere SLS kontje van de zijkant gezien, dan komt dat helemaal goed! Nu nog de achterkant, hoe gaat die er uit zien??

    Login om te reageren
  17. majinstar zegt

    19 april 2010 om 11:16

    Dit komt wel heel erg in de buurt bij mijn smaak voor auto’s ( design, uitvoering en vermogen ). Citroën doet goede zaken.

    @ Roedy. Doe niet zo gierig. Zeg maar gerust +100.

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    19 april 2010 om 11:28

    Waw, wel een mooie verschijning, spijtig dat hij weer vol zit met nieuwe franse technologie (lees: dingen die al bedacht maar nog niet gemaakt zijn).

    Lijkt me eerder iets voor de beter gestelde partikulieren, de duurdere bedrijfswagens zullen toch BMW, mercedes en maseratie blijven.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      19 april 2010 om 12:08

      @Hupke:
      Had Citroën in 1955 niet extrovert en -out of the box- gedacht, dan reden nu nog allemaal in veredelde boodschappenkarretjes rond.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        19 april 2010 om 12:58

        @de sjonnies:
        Das waar, maar Mercedes stuurt eerst in stilte een wagen de baan op om dingen te testen en te bouwen en komt dan pas met nieuws en geruchten.
        Waardoor veel nieuwe dingen werken.

        Citroën durft al eens dingen te bedenken die nog fel verbeterd moeten worden.
        En spijtig dat deze wagen dus het risico loopt om een “lagonda” te worden.

        Ik heb helemaal niets tegen, slechts bewondering voor out of the box denken.

        Login om te reageren
        • de sjonnies zegt

          19 april 2010 om 13:09

          @Hupke: Da’s gelijk het verschil tussen Duitsers en Fransen :
          De Duitsers engineeren het en gaan dan zeer uitgebreid testen, de Fransen verzinnen het, zeggen dat het kan en de Franse ‘grandeur’doet de rest :)

          Login om te reageren
  19. Jochempie zegt

    19 april 2010 om 11:50

    Concept met meer dan vier cilinders +1

    Login om te reageren
  20. jansen zegt

    19 april 2010 om 11:58

    2 liter V6? Hoe komen ze daar nou aan. De V6en van Citroen zijn allebei 3 liter… Is het in dit geval diesel of benzine? interessant. Als ie alleen voor de Chinese markt is ga ik een reis naar China overwegen…. en dan naar huis rijden… een echte roadtrip! vet. (voor iedereen die nu denkt; dat doet ie toch niet; je hebt gelijk)

    Login om te reageren
  21. Sjaak Zwart zegt

    19 april 2010 om 11:59

    Ik weet niet wie de main designer op t moment is van Citroën maar die gast levert puik werk af! Mijn complimenten

    Login om te reageren
  22. Ian zegt

    19 april 2010 om 12:01

    Blijf het raar vinden dat Audi etc verlengde versies op de Chinese markt brengt en nu dus zo’n slagschip.
    Een klein Chinees mensje met een enorme auto…

    Login om te reageren
  23. Mr.V8 zegt

    19 april 2010 om 12:16

    Dit ziet er zeer zeker niet verkeerd uit! Citroën is goed bezig de laatste tijd, ze hebben het licht gevonden qua design en looks. Beter dan al hun Franse concurrenten. Nu de techniek nog..

    Login om te reageren
  24. T-Spark zegt

    19 april 2010 om 12:55

    2 liter v6 is prachtig, ik moet meteen denken aan de 2 liter v6 turbo die ALfa een tijdje in het gamma heeft gehad:D

    Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    19 april 2010 om 13:03

    Magnifiek! DS6?

    Login om te reageren
    • citro-feel zegt

      19 april 2010 om 17:15

      @Esprit_de_Flandre: ik denk eerder ds5 want de c6 gaat uit productie zonder opvolger fus hoogstwaarschijnlijk ook geen ds6 wrs

      Login om te reageren
  26. Pallas zegt

    19 april 2010 om 13:08

    Wauw, deze moet ook hier komen als opvolger van de ook prachtige C6.!!

    Login om te reageren
  27. wimbers zegt

    19 april 2010 om 13:21

    nou, deze technische specs in een opvolger vand e C6 voor europa??

    Login om te reageren
  28. BaySideBlueBoy zegt

    19 april 2010 om 13:49

    Waarom Metropolis?
    Citroën kennende hadden ze het beter Maîtraux (Polièse) kunnen noemen. Misschien kunnen de Chinezen het dan niet uitspreken. :D

    Login om te reageren
  29. ivanadrive zegt

    19 april 2010 om 13:55

    Best wel geslaagd die concept cars van citroën en peugeot tegenwoordig. Jammer dat ze de nieuwe design stijl nog net niet op de RCZ toegepast hebben.

    Login om te reageren
  30. toyotaprius zegt

    19 april 2010 om 14:00

    Prachtig, hoe langer er ik naar kijk, hoe mooier het ontwerp wordt!

    Login om te reageren
  31. Klassiekerrally zegt

    19 april 2010 om 14:17

    Serieus mooie auto die ik zou verkiezen boven alle teutoonse topmodellen (op Heidi Klum na dan).

    Login om te reageren
  32. Something zegt

    19 april 2010 om 14:26

    Bloedmooie auto ze mogen em in europa ook introduceren

    Login om te reageren
  33. porsche911turbo2 zegt

    19 april 2010 om 14:29

    voor mij ook hoor :P

    Login om te reageren
  34. Osca zegt

    19 april 2010 om 14:31

    1 woord : GEIL!

    Login om te reageren
  35. Willem_vd_Velde zegt

    19 april 2010 om 14:59

    Prachtig! Maar dat vond ik de c5 ook tot hij werkelijkheid werd… Ben benieuwd, maar hou em zeker in de gaten!

    Login om te reageren
  36. lincoln zegt

    19 april 2010 om 17:39

    only for China ..

    Login om te reageren
  37. 750i zegt

    19 april 2010 om 18:11

    Ik ben een fan van Duitse auto’s maar ik zou er zo mijn A8, S-klasse of BMW-7serie voor inruilen. Toch wel een prachtig design wat Citroën weer laat zien.

    Login om te reageren
  38. Matthis zegt

    19 april 2010 om 18:15

    Ik vind m dik! Qua uiterlijk kan Audi hier nog wat van leren.. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen.

    Login om te reageren
  39. EJS zegt

    19 april 2010 om 18:23

    Mooie bak! Als dat betrouwbaar is denk ik dat ’t hier ook best een hit zou kunnen worden, al ben ik bang datie dan z’n imago en de leasebedrijven nog niet mee heeft..

    Login om te reageren
  40. DoubleChevron zegt

    19 april 2010 om 18:43

    Ca alors, quelle belle Citroen!

    Ingevallen vooruit! Gaaf!(iemand opgevallen?)
    Wat een lijnenspel, curven, vormen en velgen.
    Heerlijke specs ook, en laat ze maar eens met een nieuw V6 blok komen want die huidige is voor een 3L V6 toch echt prestatieloos. Dit is iig de richting waarvan ik hoopte dat Citroen in zou gaan. Eigenwijs, vreemd, mooi, nu nog de weg naar Europa vinden.

    Over Franse techniek en electronica gesproken, onzin dat men tegenwoordig nog pas kijkt of iets werkt als het de fabriek uit rijdt. PSA gebruikt de in verhouding grote hoeveelheid conceptautos om hun R&D uit te ontwikkelen en toekomstklaar te maken.

    Login om te reageren
  41. DoubleChevron zegt

    19 april 2010 om 18:57

    Promo Filmpje:
    http://www.youtube.com/watch?v=6z15vDO-u7g&feature=player_embedded

    Login om te reageren
  42. Autoliefhebber zegt

    19 april 2010 om 19:34

    Strakke concept, maar ja dat is zo vaak zo.
    Ben dus erg benieuwd naar het eindresultaat. :)

    Login om te reageren
  43. Esprit_de_Flandre zegt

    19 april 2010 om 20:06

    @citro-feel: Broer van Citrofiel?

    DS6 lijkt me een betere naam dan DS5. DS3 bevindt zich in de grootteorde van de C3, maar dan luxueuzer. In feite is het nagenoeg dezelfde auto. DS4 is ook gebaseerd op C4.

    Dit is echter duidelijk een klasse hoger dan de C5. Dus, DS6, voor mijn part zelfs DS7, voor nog meer onderscheid.

    Login om te reageren
  44. Larson zegt

    19 april 2010 om 20:15

    wauw! :D

    wat een gaaf ding!
    super design! ook in nederland welkom als je het mij vraagt!

    Login om te reageren
  45. Dimglor zegt

    19 april 2010 om 20:16

    Ziet er wel zeer lang uit…
    Ziet er niet heel slecht uit, maar is niet meteen m’n smaak….
    Ook rare velgen onder die concept….!

    Login om te reageren
  46. Esprit_de_Flandre zegt

    19 april 2010 om 20:24

    @citro-feel:

    Trouwens, onderstaande GQbyCitroën wordt al getipt als DS5. Van mij mogen ze.

    Maar volgens sommigen wordt de Hypnos de DS5. Ook niet mis.

    Aangezien er velen mis waren met de DS4 (dachten dat het op de C-Lounge zou lijken), is het moeilijk te voorspellen wat het nu eigenlijk wordt. Als het al iets wordt. Ik weet niet hoeveel er al van de DS3 verkocht zijn, maar voor twee deuren minder 3000€ meer (in België) is wel een gewaagde strategie…

    Login om te reageren
  47. Activa zegt

    19 april 2010 om 20:33

    Nou, moe dit is echt wel mooi en aan de reacties hier te lezen ben ik niet de enige die er zo over denkt :P .

    Login om te reageren
  48. PeugeotGTI zegt

    19 april 2010 om 21:16

    Citroën als de eigenwijze fabrikant
    Peugeot strak, stijlvol en goed sturen
    Renault wat meer “middle of the road” met sportieve uitschieters
    Ze zijn goed bezig daar in Frankrijk!

    Login om te reageren
  49. Jokkebrok zegt

    19 april 2010 om 21:34

    WOW, very nice! kompt ie ook naar EU?

    Login om te reageren
  50. Freude_am_Fahren zegt

    19 april 2010 om 21:53

    citroen maakt best wel mooie concepts de laatste tijd!
    Als die nu nog zouden uitkomen hé…

    Login om te reageren
  51. Henk zegt

    19 april 2010 om 22:23

    t is wel een concept van citroen wat betekent dat de productie variant niet echt mooi zal zijn

    Login om te reageren
  52. Citrofiel zegt

    19 april 2010 om 22:37

    Ik ben benieuwd wat hiervan gaat worden. Een leuke concept bouwen kunnen ze wel, maar zou het eindresultaat niet opeens een verlengde C-Elysée kunnen zijn ofzo? Die Chinezen vinden het toch wel prachtig… :? Het lijkt me sterk dat ze nu speciaal voor China een sedan in de klasse van de 7-serie vanaf scratch ontwikkelen.

    @Esprit: Met je eens. En mijn broer? Mijn jongere broertje niet, misschien een van mijn halfbroers… ;) Oh nee, België… :D

    Login om te reageren
  53. jodocus zegt

    20 april 2010 om 01:25

    En zeggen dat een ruim een halfjaartje terug hier nog werd aangekondigd dat de C6 en de Peugeot 607 geen opvolger meer krijgen. De financiële krisis indachtig, de zwakke autoverkoop, en modellen die er – jammer genoeg – niet in slagen weerwerk te bieden aan het dikke duitse premium-geweld… we knikten allen begripvol.Ach ja…

    Niet zo de ontwerpers en marketingmensen van Citroën – who the fuck is deze geniale ontwerper ? – die er met vereende krachten tegenaan gaan en ons om de haverklap verassen met geniale concepten: Revolt, Survolt, DS 4, DS 5 by GQ / Hypnos, Métisse, GT, en de DS 3 die al rond rijd. Ik hap telkens naar adem bij zoveel moois & origineels. Verbluffend lijnenspel en toch – naar Citroën-normen erg stoer, sportief & dynamisch. Ergens retrotoetsen en toch du jamais vu futuristisch. Eigenzinnige out-of-the box beeldhouwwerkjes zijn het !

    En nu dus de Metropolis (DS 6 -of …7) die in China wordt voorgesteld… (nergens staat toch dat ie enkel voor de Chinese markt zou zijn…?)
    Laten we duimen dat ie realiteit wordt en dan komt hij zeer zeker ook bij ons op de markt. Enkel nog het PSA – management overtuigen dat dat rendabel kan. Maar als je het mij vraagt: uitbrengen die hele DS reeks – van de DS 2 (revolt) tot en met de DS 5 en deze Metropolis / DS 6. Met deze reeks heeft Citroën wel degelijk een degelijk antwoord op de Duitse premium-hegemonie, en let op: ook de lease-markt volgt. De C5 werd in België alvast uitgeroepen tot lease-wagen van het jaar door de sector van lease-bedrijven…

    Login om te reageren
    • DoubleChevron zegt

      20 april 2010 om 01:56

      @jodocus: consensus

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      21 april 2010 om 13:32

      @jodocus: Je grenzeloze enthousiasme voor Citroën blijft heerlijk. ;)

      Login om te reageren
  54. jodocus zegt

    21 april 2010 om 17:44

    @citroiel
    Yép, de deux-chevaux was dan ook m’n wieg. Heerlijk wiegen, toen al !
    En later werd het zweven met DS, BX, XM en C5…:-)

    Login om te reageren
  55. drs Frits Leithuijser zegt

    17 juni 2010 om 21:05

    Dit is de mooiste Citroen die ik in jaren gezien heb!!
    Ik wil hem hebben!!
    Na destijds de eerste te zijn geweest die de verlengde CX in Nederland kocht, wil ik ook nu de eerste zijn die deze Metropolis in Nederland gaat hebben!!
    Citroenliefhebbers, volg mij!!

    Login om te reageren
  56. Ton zegt

    5 november 2010 om 10:30

    Ik schrijf me nu in. Wil er een hebben!!!

    Geweldige citroen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North