• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Classic Range Rover heeft een modern hart

Auteur: willeme, gepost 21 januari 2020 om 21:57 – 22 Reacties

Dat kon op zich geen kwaad.

Een V8 is een magisch motortype. Acht stampende cilinders die het werk voor je doen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de V6 zijn er bijna geen V8-motoren die teleurstellen als het gaat om vermogen, koppel, geluid of loopcultuur.

Rover V8

De Rover V8 is misschien een uitzondering. De Rover V8 is een afgedankt ontwerp van Buick waar de Britten jarenlang profijt van hebben gehad. Er zijn veel Engelse auto’s verkocht met deze motor. De Rover SD1, 3500, diverse TVR’s en Marcossen en natuurlijk diverse Land Rovers. De Rover V8 was relatief bescheiden qua vermogen en koppel, maar kan zuipen als een V12. Gelukkig had de motor andere voordelen. Zo was het blok zeer compact, was sleutelen vrij eenvoudig en met een paar eenvoudige ingrepen kon je er meer vermogen uithalen.

East Coast Defender

Op dit moment heerst er echter een enorme PK-inflatie, waardoor een Rover kietelen vrij kostbaar is, als je ziet wat je er aan vermogen voor terug krijgt. Vandaar dat ze het bij East Coast Defender hebben laten gaan. We kennen de land Rover specialisten voornamelijk van hun vele creaties op basis van de Land Rover Defender. Voor vandaag echter hebben we Range Rover Classic in de aanbieding.

General Motors

Deze was leverbaar met een 3.5, 3.9 of 4.2 liter V8. Bij ECD zagen ze er zoals gezegd geen brood in werd de Rover V8 vervangen door die andere legendarische V8: de LS van General Motors. Deze verbruikt waarschijnlijk net zoveel, maar levert wel aanzienlijk meer vermogen. Het betreft de L92-specificatie van de motor, die we kennen uit bijvoorbeeld de Cadillac Escalade. In dit geval is de motor goed voor meer dan 400 pk. De motor is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes voorwaartse verzetten. Om de motor wat beter te kunnen horen, is er een Borla uitlaat gemonteerd voor zo’n lekkere V8 burble.

Standaarduitvoering

De Range Rover Classic is in het Alpine White gespoten, in combinatie met Gloss Black accenten. Het nadeel is dat de auto er onbedoeld uitziet als een standaarduitvoering: wit met zwarte bumpers. Daarbij zijn de velgen ook zwart uitgevoerd en helaas is iets te modern. Het interieur is ook smaak afhankelijk, met Torino Salsa Red leder voor het meubilair. Wel fraai is de zwarte piping. Om het comfort te verhogen is de Classic Range Rover voorzien van luchtvering. Wat het tot ‘Project Gunn’ omgedoopte apparaat moet kosten, is niet bekend. Reken op een hoop, dan zit je altijd safe.

Meer lezen? Check dan onze AB Special over de Range Rover Classic.

Ook interessant!

  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Vermogen van kersverse Range Rover Sport SVR bekend
    Vermogen van kersverse Range Rover Sport SVR bekend
  • Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
    Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
  • Video: Carwash sloopt Range Rover

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

east-coast-defender, Land Rover, range-rover, restomod, V8, wit, youngtimer

Vorig bericht: « Maserati strooit met speciale uitvoeringen
Volgend bericht: Ford Transit krijgt Mustang power »

Lees Interacties

Reacties

  1. dragspert zegt

    21 januari 2020 om 22:24

    Vergeet de Aliexpress koplampen niet te benoemen!

    Login om te reageren
  2. johnhert zegt

    21 januari 2020 om 22:59

    Allejezus wat een fout ding. Al lepelen ze er een v12 van een Zonda in, dan nog wil ik er niet in gezien worden… Overigens zelden of nooit een stijlvol uitgevoerde klassieke Range Rover of Defender tegengekomen hier op Autoblog…

    Login om te reageren
    • JaguarV12 zegt

      21 januari 2020 om 23:38

      @johnhert: leuke reactie, ik heb er vorige week nog een gekocht☺️

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        21 januari 2020 om 23:48

        @tomvk: Ik ben groot liefhebber van oude Land én Range Rovers, in het verleden een series 2 opgeknapt. Alleen als er op Autoblog een artikel over geschreven wordt, zijn het bijna altijd érg fout uitgevoerde exemplaren…

        Login om te reageren
        • JaguarV12 zegt

          22 januari 2020 om 00:28

          @johnhert: haha is zeker waar, zal ik er over een tijdje dan maar verandering in maken?

          Login om te reageren
      • laptom zegt

        22 januari 2020 om 07:52

        @tomvk: Ik heb er zelf een aantal RRC, maar deze is inderdaad erg fout. De motor motor is het probleem niet, kan ik prima mee leven. Maar de rest is met erg foute smaak uitgevoerd. Door op zijn minst orginele velgen en een normale interieur.

        Login om te reageren
        • JaguarV12 zegt

          22 januari 2020 om 09:14

          @laptom: eens, wel leuk dat er een RRC behandelde wordt op autoblog. Heb jij misschien nog tips voor me om de rr om te bouwen op LPG? Het gaat om een 3.5 met carburateurs.

          Login om te reageren
          • laptom zegt

            22 januari 2020 om 09:50

            @tomvk: Dat is de makkelijkste lpg conversie. Een gewone lpg boer kan dat voor€1000 uitvoeren. Wat ik niet zou doen is rare venturies en dergelijke voor de carb bouwen. Gewoon een aanzuig buis voor ieder carb voldoet prima. Dan is je luchttoevoer tenminste niet afgeknepen. Of anders een Blos systeem.

            Login om te reageren
            • JaguarV12 zegt

              22 januari 2020 om 10:58

              @laptom: owww, ik wilde net over gaan op venturi omdat dat goedkoper is. Zelf ook fan van Blos. Toch maar kopen dan of weet je iemand die er nog een heeft liggen voor minder?

              Login om te reageren
  3. fmgarcia zegt

    21 januari 2020 om 23:23

    Dit had heel leuk kunnen worden.

    Login om te reageren
  4. qvdweide zegt

    21 januari 2020 om 23:24

    Ik vind dit tof!! Al zou ik zelf ander wielen onder gooien.

    Login om te reageren
  5. mgmgb zegt

    22 januari 2020 om 00:41

    Het vermogen snap ik helemaal, dat is altijd leuk, maar het geluid en de geur van de originele Rover V8 passen vreselijk goed bij een classic Range Rover. En die Britten hebben ook niet stil gezeten, je kan meer dan genoeg power uit je alu V8 pareltje halen, geen enkele noodzaak om er een nog antieker brok gietijzer in te hangen.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      22 januari 2020 om 07:58

      @mgmgb: LS blok is vaak ook aluminium. Ongeveer net zo zwaar. Daarnaast krijg je uit een Rover V8 heel slecht meer vermogen, blokken zijn verkeerd ontworpen. Je kan niet zoveel met meer boring, je kan iets aan de slag doen, maar dat betekend altijd een andere krukas. Koppen zijn erg kostbaar om deze goed te krijgen en een andere nokkenas levert maar een paar pk winst op. Turbo is nog een idee, maar met zoals andere verbeteringen aan het blok, met uitzondering nokkenas, is het gewoon kostbaar en komt niet ten goede aan de betrouwbaarheid. Ik ben bezig met een 4.6 om te bouwen naar een 5.0, maar daar ben je voorzichtig €7000 voor kwijt en dan zit je ongeveer op 325pk…

      Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    22 januari 2020 om 02:47

    Goede herinneringen uit men jeugd, ouders van ploegmaten die ons naar wedstrijden brachten met de RR V8 met ‘sportuitlaat’, of met de E34 520i.
    Beide heerlijk geluid, ging nauwelijks vooruit ;)

    (en als we eerlijk zijn, op langere ritten best storend)

    Login om te reageren
  7. BaRa zegt

    22 januari 2020 om 07:16

    Dat er een V8 in een RR wordt gelepeld: check. Dat een V8 mechanisch een beter (makkelijker) ontwerp is dan een 6- of 4-cilinder: check. Maar dat het geluid beter is? Ammenooitniet. De volgorde voor mijn oor is: ongeblazen I6 van BMW, V6-Busso of open Porsche flat six – dus zonder cat en turbo. En dan al de rest. V8’s klinken in de regel redelijk saai, niet melodieus, zitten in de verkeerde toonaard. Alweer, voor mijn oor. Op zich maakt het natuurlijk weinig meer uit. ICE motoren worden, als het op geluid aankomt, tegenwoordig zo hard verkracht door alles wat op het in- en uitlaattraject geschroefd dat het bijna altijd als een georchestreerde teleurstelling klinkt. Dan liever geen geluid.

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    22 januari 2020 om 07:29

    Met die Escalade met dit blok heb ik al eens gereden. Dat was al een klein feestje. Wat moet dat geven met meer dan 500kg minder.
    Weet alleen niet of deze auto daarvoor ontworpen of aangepast is…

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    22 januari 2020 om 08:23

    Doe mij deze maar in het geel met originele wielen.

    Login om te reageren
  10. jan97nl zegt

    22 januari 2020 om 09:49

    Het wordt nu wel écht tijd tot die foto’s gefixt worden

    Login om te reageren
  11. Design_Driven zegt

    22 januari 2020 om 12:46

    Een heelijke LS swap, deze. De rest zo veel mogelijk ongemoeid gelaten en een heerlijke V8 er in. Zo zie ik ze graag.

    Login om te reageren
  12. tenaci zegt

    22 januari 2020 om 13:45

    Please autoblog! Fix de app! Die foto’s zijn echt ruk zo!

    Login om te reageren
  13. realhustler zegt

    22 januari 2020 om 16:34

    Het mooie van de ls is dat onderdelen overvloedig aanwezig zijn en dat zonder turbo met wat aanpassingen het slag volume er als sae pk uitkomt en qua koppel nog meer. Met mooie koppen en een scherpere nokkenas kom je heel ver.

    Login om te reageren
  14. sabrerator zegt

    22 januari 2020 om 17:39

    SPUIT hem donkergroen metallic, originele velgen eronder en een crème leren interieur en zet dan maar op de oprit. O ja, dan wel graag met een lpg-tank erin. Houdt het faillissement ietsje langer op afstand.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North