• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

CLEVER Concept: zuinig op alle fronten

Auteur: Dennis, gepost 24 april 2006 om 16:35 – 17 Reacties

" class=


Dit is het CLEVER Concept, een driewieler die met hulp van BMW tot stand kwam. C.L.E.V.E.R. staat voor Compact Low Emission VEhicle for URban Transport. Hij loopt op aardgas, heeft een motorinhoud van 230cc en levert 17 pk met een koppel van 15,5 Nm bij 6.300 toeren, goed voor een top van 80 km/u. Bij deze zuinige prestaties hoort ook een zuinig verbruik van 1 op 42…

Wanneer je naar dit voertuig kijkt, is de link naar Carver snel gemaakt. Toch zijn de Carvers van een heel ander kaliber wanneer je kijkt naar de prestaties.

De micro-auto is ontwikkeld met steun van de Europese Commissie in de vorm van een subsidie. Naast BMW waren bij het project tal van andere instellingen en ondernemingen betrokken (teveel om hier op te sommen). Het resultaat van de investering van 3,3 miljoen euro is een twee-zitter, die de veiligheid van een kleine auto combineert met de beweeglijkheid van een motorfiets.

Het frame van de CLEVER moet de inzittenden beschermen bij een aanrijding. Het motortje werd door BMW ontwikkeld en is speciaal aangepast om op aardgas te kunnen lopen. Het gas wordt opgeslagen in twee verwisselbare gasflessen waarmee een actieradius van 150 km haalbaar is (ook weer aan de zuinige kant dus).

Een probleem bij de driewieller voertuigen met een korte symmetrische wielbasis is om ’t geheel in de bocht op hogere snelheden nog een beetje fatsoenlijk in de hand te houden. Hier is bij de CLEVER iets slims op bedacht (what’s in the name). In samenspel met het voorwiel en de achterwielen, wordt het zwaartepunt, de cabine, in bochten verlegd middels hydraulische cilinders. Hierdoor kan de cabine in bochten tot 45 graden kantelen.

Ook interessant!

  • Deze BMW kende je gegarandeerd nog niet
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, concept, driewieler

Vorig bericht: « Seat Leon SUV, 4×4, CC en bodykit
Volgend bericht: Shownieuws: Beckham’s gepantserde BMW X5 gestolen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stefan zegt

    24 april 2006 om 16:48

    Ik hoop dat je ze nu meer ziet dan de carver…

    Login om te reageren
  2. Patrick zegt

    24 april 2006 om 16:58

    puur gepikt van de carver schande en daar krijg je nog geld van de eu voor ook om smaad te plegen ten eerste zou ik zeggen nederland stap uit die EU :P en ten tweede carver klaag ze aan

    Login om te reageren
  3. yannick zegt

    24 april 2006 om 17:00

    hmmm…dat kantelen kennen we toevallig ook niet van de carver?

    Login om te reageren
  4. Michiel van den Brink zegt

    24 april 2006 om 17:05

    Carver BMW aanklagen?
    Ik denk eerder dat Carver hier geld aan verdient.
    Carver heeft nooit plannen gehad om hun techniek exclusief voor hun eigen auto te gebruiken.
    De Carver moet je meer zien als een showcase voor de kanteltechniek en ze hebben het dan ook vanaf het begin te koop aangeboden aan ieder merk die het maar hebben wil.
    BMW was één van de eerste die interesse toonde.

    Carver heeft meerdere patenten vast laten leggen.
    Ik ben er bijna zeker van dat BMW niet zo dom is om de techniek te pikken.

    Login om te reageren
  5. silasse zegt

    24 april 2006 om 17:40

    ik vind het leuk.
    maar 80kmph vind ik traag 130 is goe…

    Login om te reageren
  6. Ruud zegt

    24 april 2006 om 18:08

    Kunnen er twee volwassenen in met een beetje bagage?
    Top van 120 voor onze snelwegen lijkt me wel een must !
    Bij 80 wordt je onplezierig opgeduwd door vrachtwagens.
    Kan je hem in de binnenstad parkeren als zijnde een motor ?
    Als aan deze wensen wordt voldaan dan verhoogt dit karretje mijn moboliteit !

    Login om te reageren
  7. Alwood zegt

    24 april 2006 om 18:17

    en de link naar de C1… allebij leuk concept maar de C1 van bmw is grandioos geflopt. wel jammer opzich maar ik vond er óók een veel te licht motortje inzitten, 130 is wel zo fijn en met motor eigenlijk 150.

    mss dat ie in nederland voor brommobiel door kan :-P dan is het zeker lekker goedkoop…

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    24 april 2006 om 18:18

    *motorfiets uiteraard ;-)

    Login om te reageren
  9. Zoef zegt

    24 april 2006 om 18:26

    Ik wil niet pessimistisch zijn.
    …de snelheid van 80 is om ons zachtjes voor te bereiden op wat in de toekomst technisch nog zal toegelaten worden…

    Login om te reageren
  10. tim zegt

    24 april 2006 om 18:45

    @ zoef, meestal rijd je op topsnelheid niet bepaald zuinig, omdat je dan met zo hoog mogelijke toeren rijdt. misschien zal in de toekomst wel overal een limiet zijn van 80 km per uur maar dat betekend dan nog niet dat alle voertuigen een topsnelheid hebben van 80

    Login om te reageren
  11. Ejay zegt

    24 april 2006 om 22:50

    een carver is ook best zuinig met die Daihatsu cuore motor.

    Login om te reageren
  12. relax zegt

    24 april 2006 om 23:47

    Clever. Die naam is wel erg Smart.

    Login om te reageren
  13. Jan zegt

    25 april 2006 om 01:04

    Ze gaan dezelfde richting uit zoals Mercedes met Smart heeft gedaan. Dit gaat toch niet scoren. En dat moet BMW toch weten. Ze hebben die C1 ook reeds afgeschaft omdat hij geen succes had. Dit is weer een motorfiets achtig ding waar niemand zit op te wachten.

    Een carver is daarentegen wel leuk omdat deze toch wel al een betere motor heeft.

    Login om te reageren
  14. Vincent#1 zegt

    25 april 2006 om 11:49

    “Naast BMW waren bij het project tal van andere instellingen en ondernemingen betrokken (teveel om hier op te sommen).”

    zou in dat lijstje carver voorkomen? hij lijkt er wel heel erg op (ik vind deze zelfs mooier). Alleen zie ik er nog geen 2 mensen in plaatsnemen. Ik zie maar 1 stoel met daarachter nog niet eens ruimte voor een boodschappentas.
    Wat zou de prijs eigenlijk zijn?

    Login om te reageren
  15. Dennis zegt

    25 april 2006 om 12:02

    Het lijstje:

    – BMW

    – Technical University of Berlin, Institute for Land and Sea Transport (TUB), Berlin, Germany

    – Cooper-Avon Tyres Ltd, Melksham, Great Britain

    – ARC Leichtmetall Kompetenzzentrum Ranshofen GmbH (LKR), Ranshofen, Austria

    – IFP

    – TAKATA-PETRI AG, Berlin, Germany

    – University of Bath, Department of Mechanical Engineering, Institute for Power Transmission and Motion Control, Bath, Great Britain

    – Universität für Bodenkultur Vienna, Institute of Transport, Vienna, Austria

    – WEH GmbH, Illertissen, Germany

    Carver komt niet op de lijstje voor, maar wellicht hebben ze de techniek van Carver gekocht, zoals Michiel van den Brink in de reacties ook al aangeeft.

    Login om te reageren
  16. J_RIP zegt

    26 april 2006 om 17:42

    Poos geleden op de site van Carver zitten kijken omdat ik dat wel een heel iig leuk ding vond. & denk dat ik er zie staan heb dat ze een patent hadden op dat kantel systeem (weet de naam niet meer). Dus dan moeten ze er wel aan verdienen.
    & 80 km/u is idd wel erg mager. Ben je haast een gevaar op de autostrade… Voor de rest wel leuk natuurlijk

    Login om te reageren
  17. Jasper zegt

    21 mei 2006 om 09:49

    apart :-P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North