• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

CM426 Merlin: nog meer Nederlands design

Auteur: autoblogger, gepost 9 november 2007 om 19:21 – 74 Reacties

CM426 Merlin


Goednieuwsdag, dus wat dacht je van wat nieuw Nederlands design? We kregen een mail van Marijn van der Poll, die in 2002 afstudeerde aan de Design Academy Eindhoven. Op de Dutch Design Week is zijn nieuwste ontwerp gepresenteerd. Het is een rijdend exemplaar waarvan er maar één wordt gemaakt, de ultieme personalisatie van auto ontwerp!

CM426 Merlin

Op uitnodiging van het Automotive Technology Centre heeft Marijn van der Poll/North een one-off automobiel gebouwd genaamd de CM426 Merlin. De auto is geïnspireerd op de beroemde Canadian American Challenge Cup racers (Can-Am) uit de jaren zeventig. De Can-Am is de meest radicale raceserie waarbij de regels in een luciferdoosje pasten. Alles was geoorloofd, met als resultaat auto’s als de Chaparral J2 en de Porsche 917 met tot 1500pk!

CM426 Merlin

Marijn van der Poll (1973): “Ik kan het ontwerpen en bouwen van auto’s moeilijk vergelijken met andere dingen die ik ontwerp. Het is een proces met momenten van intense vreugde en diepe frustratie om een concept voertuig neer te zetten dat los staat van alles dat er al is. Dit is een illusie aangezien het juist de liefde is voor autorijden in auto’s ,van ‘muscle cars’ tot open éénzitters, die aan de basis ligt van al mijn automotive concepten. De CM426 Merlin is ‘pilot oriented’, verbonden met zijn bestuurder. Een massageproduceerd product teruggebracht tot één uniek handgemaakt exemplaar“.

CM426 Merlin drive

Smoke noemde het een Solstice SD-290 zonder stroomlijn, maar het is in ieder geval vernieuwend! Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de toekomstige ontwerpen van Marijn. Aan publiciteit in ieder geval geen gebrek, de ontwerpen en concept auto’s van Marijn zijn overal ter wereld gepubliceerd in toonaangevende bladen als Domus, Wallpaper en Blueprint. Zijn ontwerpen zijn tentoongesteld in galleries en musea zoals het Victoria&Albert Museum, de Rocket Gallery in Tokio en het Louvre. Zijn werk is echter wel zeer divers (van auto’s tot meubels) en hij werkt samen met partners als Droog Design en Lensvelt en Marcel Wanders.

Ook interessant!

  • Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
    Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design
    Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design: nu al tijdloos?

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, design

Vorig bericht: « Jackie Chan kreeg de VW Caddy niet cool
Volgend bericht: Mercedes-Benz E 300 BLUETEC en E 350 CGI »

Lees Interacties

Reacties

  1. ensjow zegt

    9 november 2007 om 19:25

    totaal niet mijn smaak. maar hij is zeker uniek en daarom heeft het wel wat =)

    Login om te reageren
  2. lodewijk zegt

    9 november 2007 om 19:26

    Haha die matzwarte M5 velgen maken het helemaal af.
    Vindt het eigenlijk maar een oerlelijk ding maaja, ieder zijn smaak zeker.

    Login om te reageren
  3. Solstice zegt

    9 november 2007 om 19:27

    Ik dacht eerst het is maar een schaalmodel, totdat er op de laatste foto iemand in bleek te zitten…

    Login om te reageren
  4. Nemus zegt

    9 november 2007 om 19:27

    My god, het lijkt alsof dit “ding” echt niet goed kan rijden. Alsof ze een auto genomen hebben en er een lelijke doos rond gezet is!

    Ik kan het niet echt mooi noemen, al waardeer ik de gedachte wel.
    Het is altijd leuk iets “anders” te maken, maar dit vind ik iets te licht uitvallen om een wow-gevoel op te wekken.
    Ik kan dit beter, daar is geen twijfel over.

    Nee, SPykers zijn dan wel en pak mooier

    Login om te reageren
  5. autoblogger zegt

    9 november 2007 om 19:28

    @Solstice: die andere foto’s zijn volgens mij ook van een schaalmodel;)

    Login om te reageren
  6. ollie zegt

    9 november 2007 om 19:30

    Appart, maar ook niet meer dan dat…

    Login om te reageren
  7. Frank zegt

    9 november 2007 om 19:34

    Tja, apart om het apart zijn denk ik als ik dit zie…
    Vooral geen dingen maken die aan zouden kunnen slaan.
    Dat zullen ze er bij zijn eerste stage bij een echt bedrijf er wel snel uitmeppen :)

    Login om te reageren
  8. Turbopaultje zegt

    9 november 2007 om 19:37

    Tjsa, als dit een boegbeeld moet voorstellen voor de NL automotive competen-tie……….. mss. is het als practical joke een aardige marketing gag.

    Login om te reageren
  9. RA999 zegt

    9 november 2007 om 19:40

    Dit heet vast een simplistisch design ;)
    Ik vind dit wel een welkome afwisseling na al die overdesigned auto’s van tegenwoordig.

    Login om te reageren
  10. Solstice zegt

    9 november 2007 om 19:41

    @autoblogger: gelukkig, hoef ik nog niet m’n mentale toestand in twijfel te trekken ;-)

    De racewagen is hier wel tot de essentie teruggebracht, een stoeltje, een stuurtje, een motor, wielen, met een zo strak mogelijke body daaromheen. Eigenlijk meer kunstvoorwerp dan een effectief wapen voor op het circuit.

    Login om te reageren
  11. Luc zegt

    9 november 2007 om 19:42

    lijkt wel van hout

    Login om te reageren
  12. Jan zegt

    9 november 2007 om 19:43

    ik kan het nauwelijks design noemen

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    9 november 2007 om 19:46

    “maar het is in ieder geval vernieuwend!” vs “De auto is geïnspireerd op de beroemde Canadian American Challenge Cup racers”
    Vernieuwend is het dus niet. Maar dapper is het zeker, een VW buggy van wat simpele stukken plaatstaal voorzien en dat dan design noemen. Beweren dat ie rijdt terwijl het plastic nog om de wielen zit. Goed dat dit nieuws niet op 1 april naar buiten gebracht is, dan habben we niet een geprobeerd het serieus te nemen.

    Sorry Marijn, je steekt je kop boven het maaiveld ehh cockpit uit en vraagt er dus om dat ie er afgemaaid wordt :-)

    Login om te reageren
  14. sjor zegt

    9 november 2007 om 19:52

    ik vind het een beetje gebogen plaat met wielen….

    Login om te reageren
  15. Carabo zegt

    9 november 2007 om 19:53

    Supervet! Gaaf object :)

    Login om te reageren
  16. RA999 zegt

    9 november 2007 om 19:58

    @sjor
    Dat is elke auto toch :)
    Je moet wel wat specifieker zijn…

    Login om te reageren
  17. autoblogger zegt

    9 november 2007 om 20:00

    @mashell: dat is het probleem met retro ;)

    Login om te reageren
  18. Ted zegt

    9 november 2007 om 20:05

    Het zou een goed voornemen zijn te voorkomen dat de bedenker van dit geval nog meer ellende produceert. Ongetwijfeld is-ie lief voor z’n kat. Laat hij daar maar een futuristisch doodkistje voor ontwerpen. Dat hoeft niet te rijden…

    Login om te reageren
  19. Chip zegt

    9 november 2007 om 20:08

    Een speelgoed autootje die een kind kan tekenen, erg mooi ontworpen man! Meestal moet je de afweging maken tussen vorm en functie maar hier is die beslissing gewoon buiten beschouwing gelaten, respect!

    Login om te reageren
  20. Apache zegt

    9 november 2007 om 20:09

    Design? Waarom heeft het ding dan een trompet in z’n ****? Niet voor mij…

    Login om te reageren
  21. Guido van H. zegt

    9 november 2007 om 20:10

    Pfff…En dat zit iedereen te schelden op de Chinezen of op Engelse zelfbouw!

    Want reken maar dat een Chinees die met dit “ding” op de proppen zou komen, zou worden afgeschoten!

    Fijn dat Marijntje een autootje gemaakt heeft, maar wat kun je ermee? Te traag voor op het circuit en te onpraktisch in het huidige verkeer!

    Login om te reageren
  22. KeesRace zegt

    9 november 2007 om 20:12

    Gelijk ook lelijkste design, gelukkig word er maar 1 gemaakt

    Login om te reageren
  23. Karel zegt

    9 november 2007 om 20:14

    Grappig, volgens het kentekenregister is dit een VW Buggy.

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    9 november 2007 om 20:16

    een belediging voor alle mensen die afgestudeerd zijn.

    Login om te reageren
  25. Jan C. zegt

    9 november 2007 om 20:17

    Het spijt me, maar in die can-am auto’s zat meer design dan in deze.

    Login om te reageren
  26. NLX zegt

    9 november 2007 om 20:26

    Is de laatste geen shop?

    Login om te reageren
  27. Tombnolz zegt

    9 november 2007 om 20:33

    Waarom is “design” zo zelden synoniem voor “mooi”?
    Komaan zeg, stel je voor dat ik een 3d-tekening van dit had gepost hier op autoblog, ik zou nogal uitgelachen geweest zijn! En terecht! (Check dat front!)

    Login om te reageren
  28. carsofcoolhaven.nl zegt

    9 november 2007 om 20:38

    Maar één van gemaakt? Mooi!

    Login om te reageren
  29. Miguel zegt

    9 november 2007 om 20:42

    Design kun je het niet echt noemen… Maar wil er wel eens de prestaties van weten :)

    Login om te reageren
  30. RA999 zegt

    9 november 2007 om 20:53

    @Miguel
    Hij is gebaseerd op een VW Kever, you do the math ;)

    Login om te reageren
  31. tweaker zegt

    9 november 2007 om 20:57

    jakkes

    ik zal die designers wel nooit begrijpen

    Login om te reageren
  32. Tieuw GTR zegt

    9 november 2007 om 21:18

    op de eerste foto lijkt het echt net een speelgoed autotje met die achtergrond…

    Login om te reageren
  33. rickadelic zegt

    9 november 2007 om 21:45

    @lodewijk volgens mij zijn het breyton spirit velgen de matzwarte variant ervan.

    Login om te reageren
  34. bigfood zegt

    9 november 2007 om 21:50

    wat een uber lelijk ding

    Login om te reageren
  35. Frank deH zegt

    9 november 2007 om 22:25

    Heel mooi… net zo mooi en puur als een Auto Union type D.

    Nu een bouwen met een echt chassis en fatsoenlijke motor, mooie wielen en hoogwaardige afwerking ipv VW buggy rommel.

    Login om te reageren
  36. Frank deH zegt

    9 november 2007 om 22:27

    o ja, die lullige nummerplaat kan natuurlijk niet.

    Login om te reageren
  37. je oma zegt

    9 november 2007 om 22:32

    stelt ook niet veel voor…

    Login om te reageren
  38. Klassiekerrally zegt

    9 november 2007 om 22:51

    Tja… Het is bijzonder.
    Je kan de inspiratiebronnen wel herkennen:

    Login om te reageren
  39. Klassiekerrally zegt

    9 november 2007 om 22:53

    (ja, ik weet dat die laatste een Lola T70 is en geen Chaparral…)

    Login om te reageren
  40. Civviej zegt

    9 november 2007 om 22:53

    Hij is wel……… KAAl!
    Te koop bij de Intertoys voor 2.95

    Login om te reageren
  41. dekster (Union Fait La Force) zegt

    9 november 2007 om 22:55

    Ik vind het té strak, nergens zie je een rastertje ofzo dat je daadwerkelijk een functie zou toeschrijven…

    Login om te reageren
  42. dekster (Union Fait La Force) zegt

    9 november 2007 om 22:56

    @Klassiekerrally
    Die hadden er zeker noot bij stilgestaan dat wind ook langs de zijkant kon komen? :lol: ;)

    Login om te reageren
  43. dekster (Union Fait La Force) zegt

    9 november 2007 om 22:57

    *nooit

    Login om te reageren
  44. Michiel_vd_Brink zegt

    9 november 2007 om 23:19

    Ferrari’s Can Am cars:



    Login om te reageren
  45. DAT zegt

    9 november 2007 om 23:25

    DIt is een ander ontwerp van hem:

    Het is dus duidelijk ‘kunst’ waar ik zo moe van wordt.
    Vooral van die pretenties die gepaard gaan met dit soort voor de handliggende ideeetjes.
    Grow-up.

    Login om te reageren
  46. Klassiekerrally zegt

    9 november 2007 om 23:31

    Michiel, ga de volgende keer toch mee naar Spa! Het was zo ontzettend mooi, en je kon overal (nou ja, bijna overal) bijkomen!

    Genomen vanaf de pitwall, voordat we weggefloten werden:

    Login om te reageren
  47. Klassiekerrally zegt

    9 november 2007 om 23:34

    Jammer dat de BRM van Jost Kalisch er niet was: dat is voor mij de bruutste Can Am racer die er is…

    De voorkant doet me onwillekeurig een beetje hier aan denken:

    Login om te reageren
  48. Klassiekerrally zegt

    9 november 2007 om 23:36

    (de voorkant van de Merlin, niet die van de Can Am racers…)

    Login om te reageren
  49. DAT zegt

    9 november 2007 om 23:46

    @Klassiekerrally
    Heel mooi, wel even 10000 x zo mooi gedaan als de Merlin. Wat is het?

    Hij lijkt ook op deze Pininfarina uit 1969, ook fantastisch:

    Login om te reageren
  50. Michiel_vd_Brink zegt

    9 november 2007 om 23:49

    Die witte is de 1970 Ferrari Pininfarina Modulo, getekend door Leonardo Fioravanti die o.a. ook de 365 GTB/4 ‘Daytona’ tekende.

    Login om te reageren
  51. Michiel_vd_Brink zegt

    9 november 2007 om 23:52


    Login om te reageren
  52. GOD zegt

    9 november 2007 om 23:54

    beetje zielig vind ik het
    kom op man zelfs mijn kat is een betere ontwerper

    Login om te reageren
  53. DAT zegt

    9 november 2007 om 23:59

    @Michiel van den Brink
    Thanks. Die ontwerpen uit jaren 60 en 70 zijn veel futuristischer die er later ooit waren. De toekomst ligt dus eigenlijk al achter ons.

    Login om te reageren
  54. Willy zegt

    10 november 2007 om 00:05

    Asjeblieft, kan het lelijker ?!
    En wat moet die witte blok vanachter voorstellen ?
    Een appartementenblok voor de dwergen ?

    Login om te reageren
  55. LC zegt

    10 november 2007 om 00:13

    @DAT; Het was toch geen grap om 23:25 ik zocht het even op en tot mijn verbazing blijkt het echt een TOP idee te zijn.

    (Modulaire DIY auto)

    Login om te reageren
  56. DAT zegt

    10 november 2007 om 00:25

    @LC
    Ja, het is een stuk schuim die je in je eigen model kan schaven.
    Een beetje academisch vind ik allemaal. ‘Om de autoindustrie wakker te schudden’ of ‘om de consument bij het produkt te betrekken’. Nee, dat is een nieuw idee.

    Login om te reageren
  57. Zoef zegt

    10 november 2007 om 00:46

    Dit is geen auto-ontwerp, net zo min als de schreeuw een menselijk gezicht is. Het is een kunstpoging.
    Bij gebrek aan inspiratie worden dan wat rechte lijnen gecombineerd met een sleutelgat en een CPU-cooler en om het publiek helemaal op een dwaalspoor te brengen krijgt het de titel “auto”.

    Boeit nie. In tegenstelling tot de reeks prachtige pininfarina’s hierboven, die in de eerste plaats auto’s zijn en BOVENDIEN kunst. Tijdloze kunst nog wel: hierboven staan enkele creaties die binnen 500 jaar nog bewonderd zullen worden.

    Dat van die kwibus op staatssubsidies hierboven zeker niet.

    Login om te reageren
  58. Bol zegt

    10 november 2007 om 00:52

    Wat voor blok legt erin?

    Login om te reageren
  59. transam73 zegt

    10 november 2007 om 02:02

    Doe mij maar het origineel: http://www.ralt.com.au/images/restoration_4.jpg want Marijn heeft hier nl. geen bal aan toegevoegd. Alleen de koplampen van de Aston Martin Bulldog http://caroconcept.free.fr/images/photos_voitures/aston_martin_bulldog_4_g.jpg cq. eerste A310 http://www.autoweek.nl/newsimages.php?cache=no&ID=98&p=1&d=14.
    Die rolbeugel hadden we dus ook al eens gezien: http://www.motio.nl/projecten/concept/x-treme/
    Dan getuigt die rijdende baksteen van hem tenminste nog van lef – dit is gebakken lucht. Wazig.

    Login om te reageren
  60. Zoef zegt

    10 november 2007 om 04:28

    @Bol: een vierkant :-)

    Login om te reageren
  61. Pieter zegt

    10 november 2007 om 11:16

    Ik ben een groot liefhebber van het oude Can-Am spul en zie de ontwerpreferenties wel, maar de uitwerking als totaal kan mij niet bekoren. Can-Am auto’s zijn rauw en imposant, dit is clean en vreemd. Wel handig dat er achterin kennelijk ruimte is voor een stapeltje gipsplaten. Reuze praktisch, kan je er ook nog mee naar IKEA.

    Login om te reageren
  62. dikke richard zegt

    10 november 2007 om 12:25

    Afschuwlijk! Heeft iemand hier ooit van een Maserati Boomerang gehoord? Dat was pas een mooi ontwerp(vind ik dan).

    Login om te reageren
  63. ZOEF zegt

    10 november 2007 om 12:57

    @Transam: De Motio met origineel strijkijzerhandgreeprolbeugel is stukken mooier.

    Login om te reageren
  64. Mr West zegt

    10 november 2007 om 13:28

    Wat doet dat massieve blok alu achterin dan? Is dat voor een betere gewichtsverdeling?

    Login om te reageren
  65. Frasker zegt

    10 november 2007 om 13:37

    Tja….
    Er kan genoeg water in.
    Genoeg plaatsten om shampoo op te bergen.
    Conclusie: Goede Badkuip!!!

    Login om te reageren
  66. Djonko zegt

    10 november 2007 om 13:59

    belachelijk ding….denk dat martijn zijn eigen design graf heeft getekend

    Login om te reageren
  67. Winky zegt

    10 november 2007 om 14:14

    Ik heb hem in het echt gezien op de Dutch Design Week. Ook in het echt is het niks anders dan een lomp stuk plaatwerk.

    Dat zal ook wel de reden zijn dat de veiling de avond ervoor gestaakt werd omdat iedereen van de aanwezigen het openingsbod te hoog vond.

    Login om te reageren
  68. Dreier zegt

    10 november 2007 om 14:46

    had een ontwerp van audi kunnen zijn

    Login om te reageren
  69. KeesRace zegt

    10 november 2007 om 18:34

    Volgens mij stiekum in samenwerking met Audi

    Login om te reageren
  70. Job Q7 4.2 fsi zegt

    10 november 2007 om 23:39

    dit is echt zo triest…

    Login om te reageren
  71. Turbopaultje zegt

    11 november 2007 om 11:12

    Can Am ……….. daar mogen deze niet ontbreken …….gezien de gelijkenis:

    http://www.racecarpics.com/galleries/porsche/917-30.jpg

    http://www.thebrucemclarenmovie.com/resources/ws_canam.jpg

    Login om te reageren
  72. bakkerst zegt

    12 november 2007 om 10:21

    en het erge is, als je em in het echt ziet,
    issie nog lelijker!
    ik heb er naast gestaan en wist niet of ik moest lachen of huilen,
    het zal best een heel puur ding zijn, maar dit moet een grap zijn.
    dit kan toch niet serieus als concept gepresenteerd worden?
    ik had er foto’s van maar die heb ik uit medelijden met de camera gedelete,
    om meer ruimte te maken voor de C8 spyder/ donkervoort D8/ volvo XC60/ Peugot 908RC :P

    daar is tenminste aandacht aan besteed…
    iemand geinteresseerd in de foto’s, ik hoor het wel

    Login om te reageren
  73. autoblogger zegt

    1 december 2007 om 00:35

    Filmpje! http://www.bright.nl/cockpit-merlin

    @bakkerst: doe maar uploaden bij autojunk, ben wel benieuwd!

    Login om te reageren
  74. autoblogger zegt

    4 juli 2009 om 20:33

    Gespot: http://www.autojunk.nl/pix/view/160109

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North