
Ons land heeft duidelijk moeite met dit winterse weer.
Mocht het nog niet weten; Rijkswaterstaat raadt het ten zeerste af om vandaag de weg nog op te gaan. Volgens het instituut heeft de blijvende sneeuwval ervoor gezorgd dat rijden voor de rest van de dag vrijwel ‘onmogelijk’ is. Een beetje overdreven, maar ze adviseren iedereen die niet per se de weg op hoeft thuis te blijven.
Net voor 13:00 uur vanmiddag kondigde Rijkswaterstaat voor nagenoeg alle provincies code rood af. Alleen in Groningen, Friesland en Limburg is er nog enigszins met de weersomstandigheden te kampen en geldt er een code oranje. Desondanks verwacht de Verkeersinformatiedienst (VID) dat er later op de middag, tussen 16:00 en 19:00, nog meer sneeuw zal vallen. Mocht je vandaag nog de weg op moeten, lees dan gauw even onze tips om dit te overleven.
Overigens durft de VID te voorspellen dat de files vanavond mee zullen vallen. Goh, wellicht logisch als een groot deel van de automobilisten vroeg of niet zijn vertrokken. Zij die wel naar hun werk zijn gegaan, moeten echter wel rekening houden met ernstige vertragingen.
De sneeuw is inmiddels dermate heftig dat verschillende diensten ermee op zijn gehouden. Zo rijden er in een groot deel van Brabant, waar zo’n 20 centimeter sneeuw wordt verwacht, geen bussen meer. De treinreizigers zijn ook goed de klos, al was dit gezien de reputatie van de NS wel enigszins te verwachten. De NS meldde al vroeg in de morgen dat het een problematische dag zou worden en raadde haar reizigers aan ‘zo vroeg mogelijk’ terug naar huis te keren. Onze vliegvelden hebben het ook buitengewoon moeilijk. Waar Schiphol tot op heden meer dan 430 vluchten heeft moeten vertragen, is Eindhoven Airport zelfs tijdelijk gesloten.
Met het einde van de sneeuwval nog niet in zicht, is Rijkswaterstaat sinds het middaguur bezig om de wegen tot op zekere hoogte begaanbaar te houden. Zo heeft het al enkele uren vrijwel al hun personeel ingezet om de sneeuw zo min mogelijk hinder te laten veroorzaken. Er zijn voldoende calamiteitenmachines op de weg, zoals strooiploegen en sneeuwschuivers, die ijsplaten vernietigen d.m.v. een warme zoutoplossing.
UPDATE 1: in Eindhoven landen inmiddels weer vliegtuigen.
UPDATE 2: de VID meldt dat sinds 6.00 uur vanmorgen exact 78 ongevallen zijn geregistreerd, waaronder deze BMW Z3.
UPDATE 3: uniek beeld voor maandagmidag 16.00 uur. De #A4 is bijna LEEG! (via Twitter)
Foto credit bovenin: ondergesneeuwde MX-5 door @redbee5
Het is levensgevaarlijk op de weg! Vooral door al die mensen die niet meer kunnen rijden als er een laagje sneeuw/ijs ligt…
@cossiekiller: echt een dooddoener dit.
Met dit soort weer heb je gewoon niets op de weg te zoeken.
@jaso013: Echte dooddoener van jou voor mensen die in Finland/Zweden,Noorwegen,Rusland,Alaska,Canada enz enz wonen.
@RobUSA: die hebben a) meer ervaring b) worden omringd door andere bestuurders met ervaring, en c) banden met spikes
@henk_he: Ervaring is wel waar idd, maar spikes zijn in Zweden (bijna) niet meer aan de orde want op veel plaatsen inmiddels verboden. Ook gaat de snelheid wel een km of 20 naar beneden.
Goede banden en anticiperen, en in dat laatste stukje is ervaring inderdaad wel een belangrijk puntje.
@shogun: Dat is toch niet helemaal waar. Ik woon in het zuiden van Zweden (waar de sneeuwval niet veel meer is dan in Nederland) en het meerendeel van de auto’s hier staat op spikes. Toen ik onlangs mijn nieuwe auto ging uitkiezen kon ik bij de dealer kiezen met of zonder spikes. Gekozen zonder want het geeft mij teveel takkenherrie voor die tien dagen sneeuw die we hier per jaar hebben.
@iamthestig: ik had vorig jaar nog een huurauto met spikes, maar volgens mij collega ter plaatste was dat voornamelijk tegen “black ice” (heel dun en snel opgevroren smeltwater) dan tegen sneeuw. Dan heb je gewoon grof profiel nodig.
@iamthestig: tot een jaar/half jaar geleden kreeg ik in de winter altijd auto`s met spikes mee. woon momenteel een half jaar in de omgeving van Stockholm. Bij het wisselen van de banden kreeg ik geen spikes op mijn huurauto. volgens collega`s en de huurmaatschappij beter omdat het op steeds meer wegen verboden wordt om met spikes te rijden. kan natuurlijk zijn dat dat vooral voor deze omgeving geldt.
@henk_he: Klopt meer ervaring in 50cm sneeuw maar niet in 10cm :)
@jaso013: Ik moest vandaag de hele dag de weg op met een kleine vrachtwagen (9 ton). Bij dit weer hebben wij het extra druk.
Als er dan zo’n geit met een Suzuki Jimny (waarom koop je in godsnaam zo’n ding) tegen max 15km/u kilometers aan een stuk voor je rijdt… Ik rijd daar makkelijk 30/u met brede zomerbanden en hou afstand. En heb op geen enkel ander moment een spannende schuiver gemaakt…
Dus nee, geen typische reactie van Johnny Turbo.
@cossiekiller: ik vraag me echt af wat er door de hoofden gaat van die trutten (sorry, maar het zijn vnl vrouwen) die op een licht besneeuwde weg besluiten 20 km/u te rijden. Als je niet kunt of durft te rijden, blijf gewoon thuis. Zelfde als je je zomerbandjes niet vertrouwt.. wegblijven van de weg!
Want met de juiste banden is het prima te doen, gewoon wat alerter zijn.
@alassad: lul toch niet zo dom.
@bmwfreak038: hij lult helemaal niet dom, juiste banden, anticiperen op de omstandigheden en er is niet zo heel veel aan de hand.
@shogun: en hoe doe je dat? Anticiperen op de omstandigheden. In het gemotoriseerde verkeer is dat eigenlijk altijd hetzelfde: snelheid verlagen.
@mashell: ja, klopt, zeg ik hierboven ook.
@mashell: Er is een verschil tussen met 20 km/h en tot 20 km/h.
@mashell: anticiperen = snelheid verlagen? Waar heb jij je rijbewijs gehaald?
@alassad: anticiperen = snelheid verlagen als er langzaamrijdend verkeer voor je rijd. Kan een potentieel gevaarlijke situatie zijn, en probeer dan nog maar eens te remmen op besneeuwd wegdek.
@mashell: ik pak bij slecht weer meestal de linkerbaan om die idioten op rechts snel voorbij te zijn…
@shogun: je pakt een willekeurig stukje waar je het mee eens bent…
@alassad: Oja de banden. En wat betekent voor jou de juiste banden? Dat je daardoor net als daarvoor dezelfde snelheid rijdt?
20km/u is wel erg langzaam ja, maar je weet in ieder geval dat die dames geen schade gaan rijden.
Je remafstand is gewoon langer, ook al ben je technisch goed voorbereid. Dus er dient gewoon langzamer gereden te worden.
Erg veel sneeuw is er ook weer niet gevallen, dus mijn inziens kun je ook nog wel de weg op. Maar de capaciteit op de weg is altijd wel beperkt, dus het is geen wonder dat sneeuw veel vertraging oplevert.
@alassad: niet iedereen heeft een keuze om thuis te blijven. Gewoon wat meer begrip voor elkaar tonen, wordt de wereld mooier van.
@alassad: Is indd zeer frustrerend en dan blijven ze ook nog eens op de linkerbaan plakken.
@alassad: ik vraag me altijd af wat er door die hoofden van die leaserijders gaat..
Gisteren ook weer, ik rijd zo’n 60 op de behoorlijk besneeuwde A1.
Altijd zal je mensen zien die harder willen maar sommigen die gewoon met 80 inhalen op de linkerbaan. De linkerbaan die dus het meeste sneeuw bevat.. Vind het al bizar dat die mensen geen respect hebben voor de auto v/d zaak, maar het getuigd ook niet van respect voor de mede weggebruikers.
@jonkerlan: Ik reed ook vrolijk op de linker baan naar huis toe net. Kan prima met 80/90 als je maar fatsoenlijke wintersloffen hebt. En prima als je dan om mij lacht. Doe ik namelijk ook om jou met je zomerbandjes.
Ow en geen leasebak btw
@jonkerlan:
Juist met de dikkere sneeuw met winterbanden heb je de beste grip.
Kan me er alles bij voorstellen.
@alassad: ik rijd op kale zomerbandjes… snelheid aanpassen niks aan de hand maar dan zit er weer zo’n winterbanden boer achter je te duwen…. kom maar voorbij als je haast hebt misschien kan ik dan nog ff lachen
@sameshitdifferentday:
Haha. Kale zomerbanden. Stoer!
@pa045: jaloers?
@sameshitdifferentday: Ja dat is het, we zijn hier allemaal heel jaloers op je en hoe stoer je wel niet bent…kneus
@sameshitdifferentday: JA. Heb altijd dom willen lijken..
@alassad:
Volkomen eens.
Reed iets na vijven van Kampen naar het zuiden en op de N50 was het 30 per uur sukkelen vanwege een samengeknepen-billen onervaren tiepje en op de A50 na Zwolle richting Apeldoorn kon je op de linkerbaan goed met 70 per uur rijden.
Waarom de rechterbaan hoogstens 50 reed was me een raadsel.
Nou ja, in je 17 jaar oude Polootje met halfversleten zomerbandjes zonder ESP kan ik me voorstellen dat het eng is.
Helaas nemen die mensen hun ervaring als de maatstaf en is iedereen die harder rijdt een volslagen imbeciel. Dat ze zelf tot die categorie behoren door met slechte uitrusting de weg op te gaan komt niet bij ze op.
Ik zal wel weer overmoedig zijn, maar in mijn ogen zijn mensen veel te bang en voorzichtig. Weet wat je auto kan en niet kan, hou zeer ruim afstand en probeer met gas lossen in plaats van remmen je afstand te houden. Gewoon de balans zo min mogelijk verstoren.
Beetje sneeuw hele economie plat..
Stelletje ontzettende mieten!
Nederland(ers) en sneeuw. Voor eens en altijd een ongelukkige combinatie.
@viezefreddyw: ach. Hooguit 10 dagen per jaar. Na dag 3 is iedereen er weer aan gewend.
Yesss, driften!!
Kunnen ze eindelijk die 4×4 SUV gebruiken waarvoor ze gebouwd zijn ( dus niet alleen voor op droge asfalt rijkswegen ) blijven ze bang bij de kachel binnen zitten.
@RobUSA: ze hebben geen sneeuwbanden
@lekkerlinksrijden:
En meestal ook geen 4×4.
@carmasterr: meestal zijn het niet eens echt SUVs ;)
@RobUSA: he, dit is geen USA. Dit gaat over Nederland. Hier hebben we FWD op onze SUV’s ;)
@banaan7: Das waar en jullie vinden een X5/6 al groot :))
@banaan7: Ik heb in de VS al twee keer een huur-SUV gehad die ook alleen maar FWD had, dus ook daar niks nieuws…
In Brabant plaatselijk wel 20 cm sneeuw…
Maar op heel veel plaatsen wonderlijk genoeg ook helemaal geen sneeuw…
https://cdn.indicium.nu/source/panorama/source/Snow-1-thumb.jpg
@moveyourmind: hehe, klassiekertjes uur?
@moveyourmind: zo word het de narco’s wel heel makkelijk gemaakt, als ze niet thuis zitten te werken bij de kachel.
@moveyourmind:
U zei 20cm sneeuw:
http://www.bikkelsite.com/20cm_sneeuw.jpg
@jack_abarth: Hahaha, subliem!
@moveyourmind: ha ha ha. Hij is leuk. Brabant jonghuuu
Zolang sneeuwval als dit incidenteel voor blijft komen, zullen we er in NL veel last van blijven houden. Instanties als Rijkswaterstaat, NS en gemeentes zijn hier totaal niet op ingericht, zo ook dat veel NL’se automobilisten hier weinig ervaring mee hebben en niet weten wat te doen (ik zou ook zeggen; blijf lekker thuis, maar er zijn veel eigenwijze mensen die denken in de sneeuw beter te kunnen rijden dan ze daadwerkelijk kunnen). En dat is ook niet gek als het maar een paar dagen per jaar voorkomt.
@e4350: vraag is ook of je het moet willen.. krijg je dalijk allerlei plichten cq richtlijnen voor 3 dagen per jaar sneeuw. Laat het ff chaos zijn en de buschauffeurs een dagje extra thuis zitten.
Overdreven gedoe. Er ligt amper 3 cm sneeuw en er wordt code rood afgegeven. Ik las zelfs dat scholen ijsvrij gaven. Kom op zeg. Vroeger werd verwacht met 30cm sneeuw dat je nog op school of op kantoor kwam. Maakte niet uit hoe en wanneer. Pamper/sneeuwvlokjes generatie. Niks meer gewend.
@baklava: Apeldoorn heeft die 30cm al en er komt meer bij.
@baklava: hier ligt inmiddels al 15 cm, en het sneeuwt nog steeds. Het universum is groter dan jouw zolderkamer.
@baklava: huh, jij woont toch helemaal niet meer in Nederland? Er ligt namelijk wel iets meer dan 3cm.
@2wheeler: Ik woonde in het buitenland ja. Afgelopen zomer weer terug verhuisd.
En ook al ligt er 15cm, dan nog…overdreven gedoe imo.
@baklava: vroeger, toen de batavieren nog met zijn vijven waren.
Praatjesmakers incoming haha zelfs de dikke Dodge RAM’s hadden het moeilijk gister… om nog over vandaag te zwijgen.
Hier in het westen van Brabant sneeuwt het al wel een uurtje of 5 best veel
@rob5nismo: Woon zelf net over ‘de grens’ van Zeeland, bij Bergen op Zoom. Can confirm.
Ik trok vroeger nog wel eens een handremmetje aan als ik een bocht moest nemen met mijn oud barrel in de sneeuw. Met nu een vrij nieuwe auto neem ik toch minder risico. Zeker op besneeuwde ‘in de wijk’ wegen. Maar het blijft toch raar dat mensen zo panisch langzaam rijden op wegen die wel goed berijdbaar zijn, daar kun je gewoon netjes doorrijden..
@fiero: Misschien rijden mensen zo ‘zoals jij het noemt’ panisch langzaam, omdat ze geen zin hebben om met hun auto vast in de berm te komen. Want 1 stuurfoutje en je staat voor uren vast.
Hier zijn de wegen nog vrij van sneeuw. Dit in tegenstelling tot de grote rampspoed die ons zou komen overvallen. Niemand is dood hier vooralsnog. Zijn wij dan echt door het oog van de naald gekropen?
Ah ik zie het al, de beste bestuurders zitten achter het keyboard te vertellen hoe het moet.
@fanboy: klopt toch? De beste bestuurders besloten vandaag een thuiswerk dag in te voeren..
Mooi man die sneeuw. Regio Drenthe waar ik in woon is goed te doen. Vandaag even niet naar de benzine prijzen gekeken en even poosje met de vitara aan het spelen geweest met zijn achterwiel aandrijving.
In Venray alle leerlingen om 11h30 naar huis gestuurd.
Reden : De leraren moeten op tijd naar huis.
Mooi voorbeeld voor de kinderen….
En het mooiste van alles, er valt prima te rijden. Geen enkele neerslag.
@hubert: Daar gaat het idd al fout
@hubert: naast “Hallo Venray” is er dus ook “Houdoe Venray”.
Je kan echt precies zien wie er een lease auto heeft en wie er zelf voor heeft moeten werken.
@mikje90: je bedoeld welke wagen vol casco verzekerd is en welke enkel WA? Dat terwijl een bumper spuiten op zo’n leasewagen vaak al meer kost dan de aanschafprijs van een wagen die met enkel WA afkan.
Prachtig weer om even mn e30 uit te laten dus
@babybenz:wel weer goed afspoelen na afloop ;)
@babybenz: kijk maar uit, zo’n e30 roest al bij de geur van pekel.
@toniominestrone: Valt wel mee, vorig jaar hele jaar gebruikt als daily, ook in de winter.
@babybenz: Met jouw naam verwacht ik geen E30. Maar goed, volgens mij viel er vorige winter ook minder sneeuw?
Hoppa iedereen van de weg af en ik er op!! Slowmotiondrift dingen?
zo gevaarlijk is het niet. maar die persoon die alsmaar tussen de 25 en 60 rijd met ze besneeuwde remlichten. dat is een gevaar.
@prototip99: tja, als de remlichten van je voorganger besneeuwd zijn, dan zullen die van jou dat ook wel zijn en pas je je snelheid aan. Zal dan wel ergens tussen 25 en 60 uitkomen. Het gevaar wordt niet veroorzaakt door mensen die teveel aanpassen, maar door mensen die te weinig aanpassen.
@mashell: je achterlichten zijn niet besneeuwd als je ze schoonmaakt voordat je wegrijd, en op dezelfde weg. gewoon 1 lange rechte weg voor geen reden harder en zachter gaat rijden is te veel aanpassen.
In Nederland hoef je geen aanslag te plegen, daar laat je elke dag een paar sneeuwvlokken vallen en Nederland is uitgeschakeld.
Interessant!?!
@orichy: normaal gesproken ben ik er absoluut op tegen om de terroristen van het KNMI te laten winnen. Maar als het in juli nog sneeuwt dan vraag ik wel meteorologisch asiel aan, in Zuid Frankrijk of zo.
Rijkswaterstaat is geen instituut, het KNMI wel, en laten zij nou code rood hebben afgegeven.
Het ging uiteindelijk toch wel aardig door. De ongerepte sneeuw is wel meer dan 10 centimeter, en op de weg genoeg gladde stukken.
Gelukkig kon ik lekker gebruik maken van de linkerbaan :D
Heerlijk quattro weer.
Wat bedoelt iedereen toch met ontregeld? Zit er mensen zonder eten thuis? Zijn de dijken doorgebroken? Slapen er mensen in auto’s dat ze niet thuis komen?
@pomoek: ik zat er aan te denken om in de auto te gaan slapen..
Met de Prius een 180 gedaan, en goed dwars op de rotonde van Velle.
0 problemen gehad. 5:30 en 11u mijn bus kunnen pakken. Ruim voordat alles stil werd gelegd
Eigenlijk vind ik dit heel erg leuk.
Gisteren al code oranje en ik had vandaag een afspraak in Kampen.
Dat is vanuit regio Dordrecht in alle omstandigheden al een eind voor een maandagmorgenspits, en nu helemaal.
Dus gistermiddag al in de Jag gestapt om naar moeders in Epe te rijden, had ik dat maar gehad.
Nog nooit met een achterwielaandrijver in dit soort omstandigheden geleden, dus een beetje spannend was het wel.
Noem het kinderachtig, maar ik vind het wel wat stoers hebben.
Gewoon gaan, man en machine samen op een missie.
Na de eerste keer zoiets heb ik veel meer een band met de wagen. We hebben samen een avontuur beleefd. En de auto heeft me veilig gebracht waar ik heen moest.
Mijn S-Type is nu nóg meer mijn betrouwbare maatje geworden.
Ook leuk om te merken: met dat ESP is het ding bijna niet uit z’n koers te krijgen (wel met lage snelheden getest). Geeft een stuk veiliger gevoel. Zonder ESP draai je gelijk een pirouette.
Lag er elke dag maar een laagje sneeuw. Was het elke dag maar code rood.
Men hield nu lekker veel afstand. Men had geen haast. Men gaf elkaar zeeën van ruimte. Men tokkelde lekker rustig over de snelweg.
Zo kan het dus ook! Ik heb genoten van de code rood.
Ik rijd met mn ’71 mercedes landschip zonder winterbanden en er was helemaal niks aan de hand, zelfs in de polders niet. Gewoon rustig rijden en dan is er no problemo
Wanneer houden mensen nou eens op met stoer doen over het feit dat ze geen winterbanden hebben en er niks aan de hand was. We kunnen met zn allen toch wel toegeven dat winterbanden meer grip hebben?