VW-topman wil snelheidslimiet op Autobahn

Auteur: , 73 Reacties
VW-topman wil snelheidslimiet op Autobahn

Is het uit met de pret?

In een recent interview met het Duitse Handelsblatt worden twee invloedrijke figuren binnen Volkswagen een aantal kwesties voorgelegd. Er wordt gesproken over de toenemende interesse rondom e-mobility, rijverboden in steden en mogelijke snelheidslimieten. Voor wat betreft dit laatste punt voorzien beide heren veranderingen aan de horizon, al zijn ze het niet eens over de mate waarin Duitsland hun zaken gaat aanpassen.

Matthias Müller, CEO van Volkswagen, stelt vrij luchtig dat er in de nabije toekomst best eens een beperking van de snelheid kan komen. De manier waarop hij het brengt doet vermoeden dat het nog wel even kan duren voordat we een dergelijke verandering überhaupt gaan zien. Zijn collega, Georg Kell, heeft er een harder hoofd in. De voorzitter van de duurzaamheidsraad van VW werd eveneens ondervraagd en lijkt het niet meer dan logisch dat er een snelheidslimiet komt.

Volgens Kell is het niet hebben van een snelheidslimiet niet meer van deze tijd. Hoewel het onderwerp nog niet in de raad is besproken, is Georg ervan overtuigd dat de kenmerkende snelheden binnen enkele jaren zullen verdwijnen. Zo verteld hij aan Handelsblatt:

Dat is een gevoelig onderwerp. We hebben er nog niet over gesproken in de VW adviesraad. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze Duitse functie de komende jaren moet verdwijnen. […] Maar laten we eerlijk zijn: in werkelijkheid zijn er vandaag de dag op de meeste snelwegen al beperkingen.

De twee topmannen zijn overigens niet de enige die op een snelheidslimiet zitten te azen. Enkele jaren geleden kwam namelijk naar buiten dat de Duitse bevolking het eveneens een aangename verandering zou vinden. Overigens zou een invoering van een dergelijk limiet ervoor zorgen dat de rechter weer logische beslissingen zal maken.

Met dank aan Jan voor de tip!



73 reacties

Hmm. Deze regels dienen om voor een veilige situatie te zorgen en mensen kunnen anticiperen op een ander. Daarom wordt onverantwoord snel rijden in Duitland ook “rasen” genoemd en wordt het zwaar bestraft. Maar je zou denken dat als we straks allemaal autonoom gaan rijden er veel minder van dit soort beperkende regels nodig zijn. Omdat de anticipatiemogelijkheden van de autonome techniek (de denk aan radars en onderlinge communicatie) veel groter zijn. Ik sluit me dus aan bij Keil, de VW adviesraad kan gewoon verdwijnen.
@mashell: het zal wel aan de kwaliteit van de VAG producten liggen dat deze boven de 130 km/u uit elkaar rammelen. Wel weer goed voor het milieu, de VAG blokkken zullen dan minder olie verbruiken.
@erik2907: 2014 belde, ze willen hun grap terug
@stuko: is t niet zo dan?
@stuko: de waarheid is hard….
@stuko: ben ook al gebeld door 1962. Jij nog niet?
@erik2907: Je voelt je wel echt grappig hé, en gespeend van kennis.
@wimof: ja, IK VIND dat ik grappig ben. En kennis is relatief, ervaring is beter.
@erik2907: Zo slecht zijn de motoren niet van het Huis.
En ga nou niet zeiken over de al dan niet bekende fouten die ze ooit gemaakt hebben.
Hoeveel miljoen motoren hebben ze gebouwd die honderd duizenden kilometers meegaan.
En ik kan het weten, met mijn 45 jaar ervaring en nog wat.
@wimof: Tja, ben zelf Skoda diesel rijder geweest, we zullen het dan maar niet hebben over het EGR debacle? Zelf 2x slachtoffer van geweest voordat de auto 100.000 km had gelopen. We prima opgelost door de dealer (garantie/coulance), kosten € 0,00.
@erik2907: Ik heb alle Audi modellen van 1966 meegemaakt, allen hadden ze wat.
In 1972 komt de nieuwe Audi 80 uit met ea827 motor.
In Duitsland een prima motor zonder problemen, maar in België een regelrechte katastrofe.
De inlaatkleppen verbranden, door onze kleine afstanden, binnen de 30.000 km.
Eerst werden de kleppen vervangen maar daarna werden het cilinderkoppen.
Twee jaar later werden roterende kleppen geplaatst (met 3 groeven ipv één voor de bevestiging van de klep)
Een nu panne die nu een internationale terugroepactie zou uitlokken.
Het schroefje dat de venturi op zijn plaats hield kwam los en die zakte tussen de gasklep die op zijn beurt bleef hangen.
Dit soort onhebbelijkheden werden gewoon opgelost, uiteraard zonder het net.
Ondertussen kan ik een boek schrijven wat we allemaal meemaakten.
Toen waren er veel meer problemen en groeipijnen met de wagens, het hoorde er precies bij.
Tegenwoordig zijn die er ook, maar alles wordt tot in het kleinste detail uitgelicht en zelden hoor ik praten over gebruiksomsstandigheden.
Waarom rijdt de ene zijn Multitronic stuk en verkoopt de andere zijn wagen aan 350.000 km met de eerste nog perfect functionerende bak?
En soms heeft de constructeur gewoon pech omdat hij de situatie verkeerd inschatte.
@wimof: het Huis, das Haus is Mercedes, niet VAG.

Blijf het nog altijd vreemd vinden dat, relatief gezien, Jappaners minder tot geen problemen hebben met hun motoren, de Europese autoindustrie des te meer.
Elk jaar wordt dit weer bewezen door de ADAC en TüV pannenstatistieken.
@erik2907: Japanse wagens zijn doorsnee bekeken benzinemotoren zonder een hoop randconfiguratie die voor een hoop rotzooi zorgt.
En misschien de drang om het goed te doen ipv de grenzen te verleggen.
Herstellers spelen ook, ik ken er velen (sic) die het leuk vinden om van een mug een olifant te maken en zo het probleem naar de buitenwereld opdrijven. (om meer te kunnen factureren)
@wimof: ?? Japanse wagens zijn doorsnee bekeken benzinemotoren zonder een hoop randconfiguratie die voor een hoop rotzooi zorgt ??

Ooit van Honda VTEC gehoord, hetgeen de Europese industrie daarna namaakte?

Ooit van de Wankel Motor gehoord die van oorsprong uit de DKW kwam maar door Mazda compleet opnieuw uitgevonden is?

Zeker nooit verdiept in de Japanse motor industrie hoe gedetailleerd zij motoren maken die nooit stuk gaan bij normaal gebruik.

Het valt mij altijd op dat, vooral Opel, telkens met nieuwe motoren komt in een modelserie. En zodra weer een nieuwe opvolger op de markt komt stoppen ze weer de oude motor erin uit de vorige serie om daarna halverwege de model serie weer te wisselen naar een nieuwere motor. Vreemd.
@erik2907: Toch wel, maar ik schreef ook dat ze de wil hebben om een goed te doen.
Ze hadden het voorbeeld van een Wankel waarvan de segmenten het (zeer) tere punt was en hebben zich daar in vast gebeten en tot een goed resultaat gebracht.
Toen er begin jaren zeventig 6 Subaru’s bij ons binnen kwam, omdat er nog steeds een links was tussen mijn baas en de invoerder van Jaguar (die we ook verkochten, in ’75 was het gedaan mocht niet meer van d’ieteren die dan net het net van Audi-NSU hadden overgenomen)
Wel die 6 motoren vielen na korte tijd zonder oliedruk, met alle gevolgen, omdat ze zich verkeken hadden op een O-ring.
Vieze vuile ROTMOF!!!!
@connielingus: RUSTAAAGGGHHH
@connielingus: Heb je weer aan de postzegel gelikt ?
@connielingus: Müller heeft zijn regels weer .. Volgende week hoor je er al niets meer over ;-)
@connielingus: Altijd maar weer die agressie
@dieselkameel: Tegen Duitsers is dat te allen tijde toegestaan. We staan als landen immers nog laaaaaaaaang niet quitte.
Welkom in onze steeds meer risicomijdende maatschappij gevuld met airbags en fietshelmpjes.
@frederik: Tja, waar sneeuwvlokjes het recht hebben zich beledigd te voelen en iedereen daarvoor moet wijken, en we F1 met HALO’s hebben; ik vind het erg jammer dat we een maatschappij lijken te kweken waar ‘regels zijn regels’ een absoluutheid is en protesteren eerst door de rechter goedgekeurd moet worden terwijl de overheid onbeperkt mag tappen met z’n sleepwet :(
@dawwg: Jij snapt het.
@frederik: Het is soms wel gevaarlijk als een zo’n VAGmobiel voorbij komt razen met 250km/h… Moet net maar even een voorligger inhalen met 140…
@shadowbroker: er zitten van die dingen aan de linkerkant en rechterkant van de auto. Oja en in het midden boven van je voorruit. SPIEGELS
@heat59: Ik ga niet 6 seconden kijken om te kunnen inschatten dat er zo’n mongool aankomt
@shadowbroker: als je te lui bent om op zulke wegen goed te spiegelen dan moet je lekker rechts blijven rijden óf gewoon helemaal niet gaan rijden. Ik erger me kapot aan mensen die niet/slecht spiegelen en ‘m ervoor gooien. Helaas voor hen, sneuvelt er soms een buitenspiegel als ik op de motor zit. 😁
@heat59: Ja doet je naam eer aan…
@shadowbroker: lever dan je rijbewijs maar in.
Is voor iedereen beter.
@hplh: Ik kan je best volgen en appreciëren.
Spiegels dienen om in te kijken en om in te schatten wat er achter je gebeurd.
Het is zo jammer allemaal…
Op drukke punten (knooppunten of ringwegen) snap ik, maar Duitsland kent ook genoeg rechte of rustige stukken. Dus doe maar niet.
Autonoom rijden zonder snelheidslimiet lijkt mij juist de toekomst.
@alfablog: dat vinden voetgangers ook. Met 100 door de bebouwde kom want je botst toch niet met een andere auto. En je auto weet dat er om de hoek niks aan komt toch? Of moeten we mensen ook maar zo’n zender geven dat de auto’s weten waar wij lopen en wat wij doen?
@denk dat die tijd niet ver weg is. Of we zouden de mobiele telefoon moeten afschaffen.
Het zou toch ook erg handig zijn in de stad als je om de hoek kom kijken. Geloof me, je gaat het nog meemaken.
Interesseert me niet zoveel wat deze beide boekhouders vinden…
Maar met auto’s die steeds veiliger én slimmer worden lijkt me het risico van hard rijden juist af te nemen. Je moet er toch niet aan denken om heel Duitsland aan 100 km/h te moeten doorkruisen.. Tijdje terug een weekendje naar Berlijn geweest en hele stukken lekker met 170-190 km/h op de ACC schiet zo lekker op.
@trustmeiamanengineer: Dat vind ik knap. De hele route naar Berlijn is één grote bouwput op dit moment.
@wijsneus: Wijsneus. Ook niet de hele route natuurlijk, maar grote delen goed kunnen doorrijden. Bovendien was het in eind februari van dit jaar, toen betrekkelijk weinig Baustellen gehad.
De snelheidslimiet op de autobahn in Duitsland is bijna net zo heilig als de vrijheid om een wapen te hebben in de USA…
@hammerman: of de hypotheekrenteaftrek in nl?
maak er dan wel de bekende bmw limiet van 250 van… meeste auto’s komen daar niet overheen.
@gwnbmw: zo fanboy zijn dat je het herenakkoord tussen “De Duitse drie” gewoon omdoopt tot het “bmw limiet”
Nu heeft dit heerlijke merk helemaal afgedaan met mij…
Goed plan…

Die wegen waar je net zo hard overheen mag als je wilt zijn levensgevaarlijk… Vooral in de zomer… Rij je met 100 met de Kip caravan achter de auto op de linkerbaan komt de één na de andere idioot met dik 200 km/u op je af…

Én maar seinen… Snap dat opgefokte gedoe echt niet, ’t is toch vakantie…
@moveyourmind: *pakt de popcorn*
@moveyourmind: Ik snap dat ook niet. Als jij links rijdt, dan kunnen ze er toch rechts langs vegen? Moeilijk gedoe altijd.
@moveyourmind: Kip caravans, sorry alle caravans die moeten verboten worden ! Alleen de Airstream mag blijben , omdat cool.
@moveyourmind: tja voor jou vakantie… En eh “schwarze Schrift auf gelbe Untergrund, halte Abstand und bleibe gesund“… NL = Nur Links 🤣
@moveyourmind: Ik snap dat ook nooit, dat gefrustreerde seinen van die woonwagenbewoners. So what dat je wordt ingehaald, maak je niet druk, het is vakantie.
Ik vind hard rijden met snelheidslimiet altijd veel leuker of ligt dat aan mij ?
Alles wat mag is toch saai en een beetje jap of duitse instapper rijd al bijna 250.
S’avonds 250 over de A13 070 nr 010 IMO veeel leuker.
@robusa: Dus 30 km/h zones vind jij het leukst?
@fanboy: Vooral die wegspringende kinderen. De angst in de ogen van moeders met de babywagen is ook geweldig!
@dieselkameel: Ja sorry ik ben nog van de tijd van echt buitenspelen dus ook voor GTA dat moesten we in mijn jeugd allemaal in het echt doen. :)
Een limiet op 250 zou ik fair vinden. Daarboven zijn het meer kamikaze snelheden
Door Duitsland jakkeren, niks leukers dan dat eigenlijk. Alleen jammer dat sommigen niet met deze verantwoordelijkheden om kunnen gaan.
@viezefreddyw: van Stau zu Stau ja…
@viezefreddyw: dit jaar weinig hard jakkeren bij! Man, wat heb je daarmomenteel een partij files, je mag blij zijn als je de 150 haalt.
@rufctr01: Valt best mee. Vraag maar aan @rubenpriest.
@viezefreddyw: Je bedoelt al die baustelle?
als dat 300 km/u is , heb ik daar niks op tegen
Limiet van 250 of 280 lijkt mij redelijk. In ieder geval 230, zodat je nog stoer kunt doen als je een boete krijgt met 240 omdat je auto dan in de begrenzer loopt en je je rijbewijs mag houden.
Heeft ie zijn dienst-Porsche moeten afgeven voor een Polo? Beetje lullen over de snelheidslimiet en zelf een fabriek leiden die elke regel ivm CO2 aan z’n laars lapt. Als je in een glazen huis woont moet je niet als eerste een steen gooien! De snelheidslimiet afschaffen in de andere europese landen getuigt van meer moed. (Dat zou nog eens een mooi voorstel zijn bij de komende verkiezingen.)
Nur Links die motten ze dan eerst maar eens aanpakken!. Tuurlijk heb ik ook wel eens gezien dat een Cayenne Turbo-S een GTI met 240+ aan het opduwen was op een metertje of 2/3. Idioten verpesten het toch altijd voor de meerderheid. Ik vind het heerlijk, lekker gassen op een veilige manier dan.
Moet er niet aan denken. Scheelt me een aantal uur vrije tijd op een weekend, en mogelijk nog belangrijker een hoop rijplezier.

Het hoeft echt niet altijd 200+, maar op t gemak 180 eigen tempo rijden zonder angst voor struikrovers is gewoon erg ontspannend. Stukken comfortabeler dan krampachtig 130 vast te moeten houden.
Trouwens de Duitse autobannen zijn bedroevend slecht, vooral als het regent zie je bijna niets. Wellicht daar iets aan doen Helmut,eh Kell
Laten we hopen dat het niet gebeurd want waar anders kun je dan nog “echt hard” rijden..
@focusrs1: A2, A6 na 19:00…
@heat59: ik heb het niet over 200kph
Hoe zit het dan met autonoom rijden.
Ik ben gehaast, dringend geval, heb je dan een noodknop waardoor je voorrang krijgt in het systeem??
Gaat er jou iemand opbellen en je wagen blokkeren als je het stuur dan toch zelf overneemt??
Of krijg je na je rit automatisch een bekeuring in de bus omdat ze automatisch kunnen zien dat je te snel hebt gereden?!?
Zoveel vragen
Zeg tegen die vw topman dat die zich in de kanaal gooit en bezig houd met zijn eigen zaken
Die dieselgate is erg maar dit is echt schandalig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).