• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Comeback kid: Audi A2 keert terug

Auteur: robbie, gepost 25 maart 2009 om 11:08 – 53 Reacties

Audi A2 Colour Storm

Kennen we de Audi A2 nog? Je weet wel die te dure aluminium hoedendoos die voor geen meter verkocht. Juist die ja! Het is inmiddels alweer een aantal jaar geleden dat deze auto van de markt verdween en dus leek het Audi wel weer eens tijd worden om de modelnaam af te stoffen en op een nieuw te ontwikkelen elektrische auto te plakken. Want elektronische auto’s zijn nou eenmaal hip and happening.

Tegenover het Britse Autocar zou Michael Dick (hoofd R&D van Audi) zich het een en ander hebben laten ontvallen over deze nieuwe kleine Audi die gepositioneerd zal worden tussen de nieuwe kleine A1 en de grotere A3 (logisch). Zo zal de nieuwe A2 niet gebaseerd worden op de Volkswagen Up! maar op “a group platform of the next generation”. Duidelijk toch? De A2 zal minstens zo groot worden als de A1, maar wel een andere carrosserievariant worden. Het zal dus in elk geval geen kleine hatchback worden. Wat is dan wel logisch voor een elektrische stadauto?

Overigens zal de A2 ook beschikbaar komen met een normale verbrandingsmotor, maar omdat Audi de elektro versie en de normale versie tegelijk wil introduceren duurt de ontwikkeling van het model iets langer dan gedacht. Het kan dus nog wel even duren voordat we de A2 in de showroom gaan zien.

Over het eventueel verkopen van de Volkswagen Up! met Audi ringen op de neus zegt Michael Dick het volgende:

“For Audi and its ‘Vorsprung durch technik’ philosophy the Up would only work if it was electric,” he said. “It would have to be different from the VW and would clearly have to be premium. We are looking with interest to Toyota and what it is doing with the iQ. It also wants to be premium.”

We horen overigens sinds 2005 al geluiden dat Audi ooit, waarschijnlijk, misschien de A2 weer terug gaat brengen op de markt. Ik moet het eerst nog maar eens zien. Helemaal als je bedenkt dat Audi vorig jaar nog aangaf dat het zeker nog 5 tot 10 jaar zou duren voordat ze met een elektrische auto op de markt zouden komen. (via: autocar.co.uk)

Ook interessant!

  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

a2, Audi, Elektrisch

Vorig bericht: « Productieversie Lexus LF-A debuteert in Tokio?
Volgend bericht: Gespot: Limited Edition! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pieter zegt

    25 maart 2009 om 11:14

    Ik vind hem er leuk uitzien :)

    Login om te reageren
  2. Laurens zegt

    25 maart 2009 om 11:18

    Een van de Audi’s waarbij de kreet ‘Vorsprung durch technik’ inhoud heeft :lol:

    Login om te reageren
  3. Laue zegt

    25 maart 2009 om 11:19

    de a2 vond ik altijd al de nette ingetogen famillie bak van audi. laat maar komen.

    Login om te reageren
  4. Midas zegt

    25 maart 2009 om 11:20

    Ik ben altijd fan geweest van de Audi A2. Een geniale auto die geflopt is omdat het esthetisch ontwerp niet helemaal top was. Hij oogde wat te hoog, wat te maken had met de bijzondere sandwich vloer. Jammer, want het ding woog nog geen 800kg en je kon er bijna 1:20 mee rijden. Voor ons gezin was hij helaas te klein, anders had ik hem gekocht. Maar voor een nette woon-werk verkeer is hij perfect. Stukken beter dan zo’n klein Koreaans of Japans truttenschuddertje.

    Login om te reageren
  5. FrankyCash zegt

    25 maart 2009 om 11:21

    De A2 is de bom!!!…..

    De ouwe dan he…. van die nieuwe weet ik het nog niet.

    Login om te reageren
  6. PCCB zegt

    25 maart 2009 om 11:30

    Ik heb de A2 nooit lelijk gevonden. De Mercedes A was wel succesvol… tot de B er kwam. Maar de A was dan ook echt ruim vanbinnen. Laat maar komen!

    Login om te reageren
  7. Emerald Green Jag zegt

    25 maart 2009 om 11:33

    Het nieuwe ontwerp is mooi! Als-ie op de markt komt, denk ik dat we ‘m als boodschappenauto zeker zullen aanschaffen.

    Login om te reageren
  8. Stijn zegt

    25 maart 2009 om 11:35

    Heb altijd wel een zwak gehad voor de A2, vond hem in zijn tijd véél beter dan de populairdere A-klasse. Zoals al eerder vermeld werd vind ik deze wagen door zijn ASF-structuur een van de weinige wagens van Audi die recht heeft op de titel ‘Vorsprung durch technik’. De A8 (en Ferrari 360 destijds) beschikte er ook over maar die kostte dan ook een veelvoud.

    Login om te reageren
  9. Windhoos zegt

    25 maart 2009 om 11:35

    Ik vond de A2 bij de introductie echt oerlelijk, maar nou besef ik dat die superzuinige (stads)auto’tje gewoon een paar jaar te vroeg op de markt was gekomen. Van mij mag hij er iig wel komen ;-)

    Login om te reageren
  10. Markus zegt

    25 maart 2009 om 11:37

    Daar bij Audi hebben ze het woord premium nogal hoog zitten he?

    Login om te reageren
  11. JH zegt

    25 maart 2009 om 11:40

    Als Audi de A2 iets langer geproduceerd zou zijn en een faceliftje gekregen gegeven en de nieuwe motoren erin dan was het nu een kaskraker met zijn lage gewicht. In combinatie met een start-stop systeem, etc. hadden ze een leuke 3L auto die nu erg gevraagd zou zijn. De ontwikkelingskosten zijn toch al afgeschreven…

    Login om te reageren
  12. Headhunterz zegt

    25 maart 2009 om 11:53

    NEEEEEE!!!! de nachtmerries komen weer terug! :( maarja nu hebben ze wel andere plannen ermee dus wie weet?

    Login om te reageren
  13. Plof@ zegt

    25 maart 2009 om 11:55

    Misschien komt de oude A2 wel terug als Seat. Vlgs mij hadden ze het model tegen een lagere prijs sowiezo als Seat moeten leveren.

    Login om te reageren
  14. Chief zegt

    25 maart 2009 om 11:57

    Altijd een erg leuke auto gevonden.

    Heb zelfs op het punt gestaan een A2 1.4 tdi aan te schaffen. (het is uiteindelijk een golf 1.9tdi geworden) vond een A2 toch wat aan de smalle kant

    Login om te reageren
  15. Laurens zegt

    25 maart 2009 om 11:58

    @Plof@

    LOL :lol:

    Dat zou wel VAG cynisme ten top zijn.

    Login om te reageren
  16. SjoerdV zegt

    25 maart 2009 om 12:02

    die ‘voorsprong door techniek’ vind ik nou niet echt bij Audi passen. Eerder nog bij een BMW of een Mercedes. Wat is nu de werkelijke waardepropositie die Audi haar klanten biedt, maatwerk, sportiviteit en comfort? Het is het allemaal net niet. Net als deze A2, kom op, wie een Audi wil rijden (uberhaubt al) neemt toch geen A2?

    Login om te reageren
  17. Martin zegt

    25 maart 2009 om 12:09

    @SjoerdV

    Ben ik toch niet helemaal met je eens en meerdere met mij denk ik.
    Audi heeft toch echt wel hele goede auto’s die zeker sportief zijn en goed comfort. De kwaliteit is degelijk en het is duits dus dat zit wel goed! Sportief?
    Nee inderdaad de RS4 RS6 R8 v10 TTs zijn inderdaad niet sportief..
    Of was je die modellen soms vergeten? en de 1.8T is best een lekker motor!
    Schakelbakken niet te vergeten.. prima in orde!

    O en ik ben geen audi fan ;)

    Login om te reageren
  18. Jochempie zegt

    25 maart 2009 om 12:10

    Ik vind de A2 een geweldig stukje innovatie!

    Login om te reageren
  19. Doewap zegt

    25 maart 2009 om 12:34

    GEWELDIGE AUTO die originele A2.

    Sterk ondergewaardeerd op de nieuwmarkt, retepopi op de gebruikte markt.

    Ik had een 1.4 benzine colour.storm in RS Blauw (middelste op de foto). Ik mis hem nog vaak. Al was dat 1400 motortje van VW een draak van een machientje.

    Login om te reageren
  20. micheloo0 zegt

    25 maart 2009 om 12:37

    Niet weer dat lelijk gedrocht.

    Login om te reageren
  21. Vinny_93 zegt

    25 maart 2009 om 12:39

    Nee.
    Ik ontken dit.
    Ik wil het niet horen.
    Maar.
    Nostalgie als ze een S2 maken :D

    Login om te reageren
  22. BmwMseries zegt

    25 maart 2009 om 12:49

    @micheloo0

    Idd het zijn lelijke auto’s die A2.

    Login om te reageren
  23. freek zegt

    25 maart 2009 om 13:03

    hahahah Michael Piemel..eeeh Dick bedoel ik :)

    Nee ff serieus nu ( :mrgreen: ) Best een leuke familie bak. Als je een beetje budget hebt, toch een leuke auto in plaats van de Scenic oid.
    Maar niet echt een spannende primeur. Wat zeg ik primeur?? er word al 4 jaar over de opvolger geschreven! ook al zoiets belachelijks!

    Login om te reageren
  24. Windhoos zegt

    25 maart 2009 om 13:04

    @Vinny_93,

    Heeey de S2 van Jeffry (audiforumlid)! Dat ding levert 530PK op, maar hij heeft hem niet meer. Is nou bezig met een Sportquattro replica die 800+ PK moet gaan opleveren :-D

    Login om te reageren
  25. Een betere ontwerper zegt

    25 maart 2009 om 13:23

    OMG de A2 :| Dat is zo’n afzichtelijk ding xD

    Login om te reageren
  26. VW Lover zegt

    25 maart 2009 om 13:50

    Het WAS en IS nog steeds een super auto… A2 —> KOM ER MAAR IN!!!

    Login om te reageren
  27. Guido zegt

    25 maart 2009 om 13:57

    Ik wil een audi maar een A4 zit er niet in dan maar een A2 gevalletje. Net zo misplaatst als de A klasse!

    Login om te reageren
  28. Jochempie zegt

    25 maart 2009 om 14:00

    Nou ja goed, mooi is ie niet. Maar het is wel één van de weinige écht innovatieve kleine autootjes. Een aluminium spaceframe, de 1.2 TDI uit de Lupo 3L en Audi-afwerking, deze auto kwam gewoon te vroeg!

    Login om te reageren
  29. Stijn zegt

    25 maart 2009 om 14:02

    @ Guido
    Wat een bekrompen redenering. Dan is een A4 voor mensen die geen A6 kunnen betalen? En een A6 voor individuen die geen geld voor een A8 hebben…

    Login om te reageren
  30. JH zegt

    25 maart 2009 om 14:27

    @Jochempie: precies de A2 was te vroeg. Zou Audi de techniek van de Polo BlueMotion inbouwen in deze auto (en daarbij waarschijnlijk nog eens 200kg lichter zijn) en het design aanpassen dan gingen ze nu waarschijnlijk als warme broodje over de toonbank. In Duitsland is de waarde van gebruikte A2’s sinds de hoge olieprijs van afgelopen zomer zeer gestegen.
    Ik ken mensen die hun A2 voor meer geld verkocht hebben dan dat ze hem (als tweedehands) gekocht hadden.

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    25 maart 2009 om 14:33

    @ Stijn; Dat is toch ook zo? Zo zie ik het iig. Waarom denk je dat Audi al zijn modellen er hetzelfde uit laat zien? Dan kun je je met je A4 tóch nog inbeelden dat je een A8 hebt… :roll: :P

    Login om te reageren
  32. DRU zegt

    25 maart 2009 om 14:33

    @stijn en een S4 voor mensen die geen RS4 kunnen betalen. Zielig hoor :)

    Login om te reageren
  33. DRU zegt

    25 maart 2009 om 14:36

    En een A6 station is voor zielige mensen die geen kinderen kunnen krijgen en daarom geen A6 avant moeten kopen :)

    Login om te reageren
  34. DRU zegt

    25 maart 2009 om 14:37

    Eh? WTF? correctie station = sedan/saloon

    Login om te reageren
  35. SjoerdV zegt

    25 maart 2009 om 14:57

    @ Martin
    Tuurlijk, die auto’s was ik niet vergeten. Maar Audi is niet consistent met haar in haar complete lijn met producten. Ik noem bijvoorbeeld de voorwielaandrijving van een A3 t.o.v. 1 serie. BMW houdt vast aan haar waardepropositie en biedt de klant ook maatwerk zoals ook Mercedes dat doet. In tegendeel tot Audi, die complete onderstellen uit de schap van VW pakt en deze modificeert, maatwerk? Daarom vind ik de slagzin ‘voorsprong door techniek’ totaal niet bij Audi passen. Wat biedt een Audi nu meer, beter of anders dan haar concurrenten?

    Login om te reageren
  36. Rick. zegt

    25 maart 2009 om 15:19

    Hier, de nieuwe Audi A2:
    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Z784MVT4.jpg

    http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VVHACIN7.jpg

    Login om te reageren
  37. Guido zegt

    25 maart 2009 om 15:26

    Ik heb het niet over geld. Ik vind het gewoon een misplaatst wagentje. Vooral omdat audi nogal pronken wil met imago en dit valt er dan buiten naar mijn bescheiden mening. Ook zo met Mercedes.

    Login om te reageren
  38. Johan zegt

    25 maart 2009 om 15:30

    Was ook vanaf het begin helemaal weg van- en onder de indruk van de A2. Helaas slecht in de markt gezet door Audi toen waardoor er weinig van verkocht werden.
    Er werd te weinig geadverteerd en te weinig nadruk gelegd op de innovatieve kwaliteiten die de meerprijs tov. een A-klasse Benz rechtvaardigden.
    Van de Mercedes rijden er zat rond, en die vind ik lelijker en is minder premium.

    Login om te reageren
  39. Gideon zegt

    25 maart 2009 om 16:05

    @ robbie:

    Dit interview staat ook gewoon in de Autovisie van 12 maart….

    Login om te reageren
  40. luis zegt

    25 maart 2009 om 16:05

    hoop dat ie wat ooier wordt dan de vorge want da was egt een grasmaaier voor gevorderde

    Login om te reageren
  41. Chris zegt

    25 maart 2009 om 16:46

    @ Rick: ziet er wel netjes uit! Is dat de nieuwe twingo die omgebouwd is?..

    Login om te reageren
  42. victor zegt

    25 maart 2009 om 17:51

    Zag er toevallig net 1 rijden, echt vet cool met dat ??spoilertje?? met natuurlijk 2 oude biscuitjes erin. maja een A2 A3 A4 A6? Zoek de verschillen alhoewel het wel de echte ballenbak is perfect voor de mensen met de R

    Login om te reageren
  43. Citrofiel zegt

    25 maart 2009 om 17:57

    @ Chris; Duidelijk een VW Fox. ;)

    Login om te reageren
  44. Tommy zegt

    25 maart 2009 om 18:00

    Ze kunnen de naam “A2” beter voorbehouden aan een eventuele sedan-versie gebasseerd op de A3, omdat de nieuwe A4 zo gegroeid is zou Audi een kleinere sedan willen introduceren. En aangezien de even getallen (A4, A6, A8) sedans of stations zijn, en de oneven (A3, A5, A7) exlusievere coupé’s en cabrio’s zijn. Laat die zuinige bakken maar aan Volkswagen over, Audi hoort gewoon snelle goed rijdende luxe auto’s te bouwen, geen schrale stadsauto’s…

    Login om te reageren
  45. wimbers zegt

    25 maart 2009 om 18:14

    wij hebben voor mijn vrouw een a2 gekocht met 1.4 benzine motor.
    jammer dat een compressor of een turbo nog niet zo populair was in 2003, want als je hier een 1.4 tfsi in zou hebben zou het helemaal af zijn.

    ik hoop dat hij het nog lang uithoudt want het is by far de beste auto die we ooit hebben gehad.

    Login om te reageren
  46. Laurens zegt

    25 maart 2009 om 18:27

    @SjoerdV

    over het algemeen heb je bij 90% van de Audi modellen gelijk, het is een opgewarmde VAG hap.

    Maar net deze A2 en de tegelijkertijd uitgebrachte A8 hadden als innovatie een volledig aluminium carrosserie, en dat was destijds zeker in de A2 klasse ongeëvenaard. Plus de A2 was erg vroeg met het 3L model.

    Piëch, de CEO van toen, was dan ook een echte ingenieur met Porsche dna :-)

    Login om te reageren
  47. Heyhuub zegt

    25 maart 2009 om 19:01

    @Laurens

    De A8 had in 1994 al een volledig aluminium carrosserie, dat is al een stukkie voor de A2.

    Login om te reageren
  48. mashell zegt

    25 maart 2009 om 19:21

    Tommy noemt de A3 een exlusievere coupé, ik noem het vooral een saaie 3 deurs hatchback.

    De Audi A2 is waarschijnlijk de beste auto ooit gebouwd. Kwalitief top, de ster uit alle betrouwbaarheidsonderzoeken, technisch vooruit strevend en milieu technisch verantwoord. In in color.storm uitvoering ook nog eens echt leuk van kleur (vooral die rode en gele).

    Er ligt dus een erg hoge lat voor de ontwikkelaars. BMW en Mercedes wegconcureren is al gelukt maar de eigen A2 overtreffen wordt lastig.

    Login om te reageren
  49. virke zegt

    25 maart 2009 om 21:18

    volkswagen up?

    Login om te reageren
  50. R36 zegt

    25 maart 2009 om 21:58

    Was er op AB een tijd geleden geen lijst met de meest betrouwbare auto’s ooit verschenen? Als ik me niet vergis stond de A2 op één.

    Login om te reageren
  51. Tommy zegt

    25 maart 2009 om 22:26

    @mashell: Ik bedoel meer de overige varianten dan een standaard sedan of station. En de A3 is toevallig wel één van de, zo niet de mooiste in zijn klasse, die laatste facelift doet’m. Veel mooier dan een 1-serie of Golf en al helemaal dan een A-Klasse of iets uit Frankrijk iig.

    Login om te reageren
  52. BananaFlip zegt

    26 maart 2009 om 17:35

    Saaie wagen.
    Tenzij er ook nog een RS2 met minimaal 10 cilinders en minimaal 2 turbo’s komt.
    Maar dat zal wel niet :D .

    Login om te reageren
  53. Windhoos zegt

    27 maart 2009 om 00:05

    @BananaFlip,

    De S2 en RS2 modellen waren sportieve Audi 80 modellen, iets waar de A2 zich niet voor leent. Voor een gezin is het echter een sublieme wagen, dan kijken de meesten alleen nog maar naar het praktische en het verbruik kan ik je vertellen……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North