Even oppassen als je onlangs nieuwe sloffen hebt gehaald.
Duitse bandengigant Continental roept een zwik Premium Contact 6 banden terug. De reden is dat door een productiefout de materiaalmix van de banden niet juist is en het loopvlak van de walsen zodoende kan vervormen. Daarbij kan de band in aanraking komen met de auto en wordt de handling negatief beïnvloed, met name bij hoge snelheden. Niet wat je wilt uiteraard.
In totaal betreft het in Europa 4.260 banden in de maat 245/45 R18 Y XL. Gek genoeg kennen alleen banden gemaakt in week 50 van vorig jaar (DOT-code: DOT 6G8U D6R9 5016) en week 16 van dit jaar (DOT-code: DOT 6G8U D6R9 1617) het probleem. De kans is dus klein dat je zo’n set hebt, maar temeer daar het een bandenmaat is die je normaal gesproken niet op de traagste auto’s terugvindt, is het handig om even goed te checken of je wel ordentelijk rubber onder je auto hebt liggen.
Continental, dat in Nederland vertegenwoordigd wordt door Pon, meldt dat ze niet op de hoogte zijn van ongelukken ten gevolge van de technische problemen. Uit voorzorg willen ze echter de banden toch kostenloos wisselen.
Image-Credit: Bentley Continental GT met een lekke band ter illustratie via autojunk
trustmeiamanengineer zegt
Een defect in je band wil je inderdaad niet hebben op hoge snelheid.
Ik heb behoorlijk wat verstand van banden, maar wat je bedoelt met: “het loopvlak van de walsen zodoende kan vervormen”? Wangen, zou logisch zijn.
jaapiyo zegt
@trustmeiamanengineer: ander woord voor banden. Dikke walsen, jonguh!
trustmeiamanengineer zegt
@jaapiyo: Hmm, oké. Bij Ekkermannen en Honcho kon ik me nog wel wat voorstellen….
jaapiyo zegt
@trustmeiamanengineer: ik werd vroeger altijd enthousiast bij de aanblik van een wals. . Monster velgen joh.
ablogjunk zegt
@jaapiyo: Als ik heel eerlijk ben dan begint het quasi nonchalant taalgebruik afbreuk te doen aan de kwaliteit/inhoud……..
karhengst zegt
Toch maar eens even kijken morgen of het sport- of premium contact bandjes zijn die er onder de auto liggen. De maat is namelijk zoals boven genoemd, en gezien de productiedatum van de auto zou het ook nog eens overeen kunnen komen ondanks de alsnog geringe kans. De laatste keer bij 240 ging alles echter nog naar behoren.
vonklausenburg zegt
Pirelli P Zero Rosso op 265/45 18 achter en 245/35 18 voor. Ik fluit eventjes rustig.
fouadski zegt
@vonklausenburg: wat rijd jij als ik vragen mag?
vonklausenburg zegt
@fouadski: oei, @viezefreddyw?
viezefreddyw zegt
@vonklausenburg: Kamperbak joh.
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: even Django Wagner luisteren hoor, momentje!
vonklausenburg zegt
@fouadski: Een S400 W221. Om maar antwoord te geven!
fouadski zegt
@vonklausenburg: lekker hoor. Wel duur grapje bandjes vernieuwen?
AMG zegt
@fouadski: CDI
caraddict7 zegt
@vonklausenburg: Ik denk dat de maten niet helemaal kloppen, 245 voor en 265 achter kan maar 35 om 45 hoog lijkt me erg sterk.
redbeams zegt
@caraddict7: 35 en 45 is niet de hoogte maar het percentage van de breedte.
Maar dan nog is ie achter 2x hoger dan voor…staat niet echt mooi naar mijn mening.
caraddict7 zegt
@redbeams: en waar staat die 35 en 45 voor dan?
fouadski zegt
@caraddict7: % van de breedte
caraddict7 zegt
@fouadski: voor de hoogte van de band in %, dankjewel
faalhaas zegt
Mijne glijden anders prima.
pomoek zegt
Hmm, beetje laconieke reactie van de pon mannen.
roppp zegt
@pomoek: joehoeeee, had jij wat anders verwacht dan?
“Klapperende distributiekettingen?…. Nee, wij herkennen ons niet in dat probleem…..”. En ondertussen worden alle kettingen stiekem vervangen tijdens een beurt.
“Gesjoemel met de software bij onze dieselmotoren?…….”. Moet ik verder gaan of……?????
pomoek zegt
@roppp: nee, in die zin niet verrassend. Maar ik kan me ook voorstellen dat er ergens iemand zit die ooit een HBO opleiding marketing oid heeft gedaan en die dan roept: misschien moeten we dit anders communiceren….
cossiekiller zegt
Ik heb maar 2.3/26 op m’n fiets liggen. Oef.
kennone zegt
@cossiekiller: 2.35/26 bij mij
unisys zegt
Net gecheckt en andere serie.
Kan donderdag dus “rustig” naar de IAA ?
cpp1 zegt
Zo zo, gaat dat walgelijke Pon gewoon gratis de banden wisselen…moet niet gekker worden. Had verwacht dat ze gewoon de mensen hadden laten stikken, zoals ze gewoonlijk doen.
boxergt zegt
@cpp1: even kijken meneer: u heeft 4 van de originele 10 mm afgesleten, dat betekend dat u 40% moet meebetalen.
We verwisselen ze wel gratis voor u…..
dijan zegt
@cpp1: Walgelijk commentaar .Zoals gewoonlijk.
cpp1 zegt
@dijan: dank u, haha
roppp zegt
@dijan: realiteit bij Pon. Zoals gewoonlijk
stropdas zegt
@dijan:, Zeker nog nooit te maken gehad met deze hufters wanneer er iets onder garantie hoort te vallen maar je gewoon genaaid wordt? Het is gewoon een walgelijk en manier van bedrijfsvoering die ze hanteren naar de klant toe. Ze downplayen/ontkennen problemen zoals bij de 2.0TDI vanaf 2005 in de Passat waarvoor er sommige zelfs naar het buitenland reden omdat de verstuivers dan wel gratis vervangen werden omdat VAG zelf het wel als probleem erkende. Pas enkele jaren later kon je in NL die dingen gratis laten vervangen. Genoeg genaaide (ex)Passatrijders tot die tijd. Ik ben ook genezen van VAG. Vind het jammer om te lezen dat ze ook over de Continental banden gaan. Gelukkig kan je ook online in het buitenland banden kopen.
dutchiehd zegt
Ik zweer bij Nankang :D
pleiades zegt
@dutchiehd: Driften?
focusrs1 zegt
Hier onder de laatste 8 auto’s alleen Pirelli en Michelin – zijn iets duurder maar met 280kph wel veilig.