
…en de politie kan je niets maken. Deze ex-Formule Ford is namelijk street legal.
De 40-jarige Christian Maier heeft het na 4 jaar zwoegen eindelijk voor elkaar. Zijn Formule Ford (of wat daar van over is) mag op de openbare weg. Met behulp van TÜV is de racebak door de keuring heen gekomen. Uiteraard nadat er veel aan de auto is aangepast. Zo zijn er o.a. intrekbare koplampen gemonteerd, spatborden met daarop knipperlichten, een handrem (voor extra fun), diverse verlichting schakelaars en een claxon.
Met al dat extra gewicht was het standaard vermogen van 130 pk natuurlijk niet genoeg meer (auto weegt maar 525 kg). Daarom is er een 2.0L turbo blok uit een Opel Calibra ingelepeld. Goed voor 204 pk en een top van 250 km/h. Nu heeft Mario Kart er een serieuze concurrent bij.




Met dank aan Klassiekerrally voor de tip!





in een woord GEWELDIG gaaf!!
daar is een burton bouwen niets bij :P
Briljant
Superrr!!
Een Formule Ford en dan een Opel motor erin lepelen? Heiligschennis!
das wel leuk ja :p
jammer dat dit in nederland NOOOOOIT zou mogen :P
maarja.. altijd leuk die gekke dingen te zien :D
prestaties zijn ook niet weg :O :P
–edit: kun jij ook zinnen schrijven zonder smilies?–
Apart bandenprofiel…
Stoer…ideale auto als je zeker wil zijn dat er nooit iemand een lift aan je zal vragen :)
Ferraripaardje eraf en maak em zwart of geel, dan kunnen we zaken doen :P
Super gaaf dit project!
Hier heb ik echt respect voor.
Dit MOET wel het einde zijn om mee te scheuren in de zomer ;)
Ga hier maar eens tegen sporten. In de bochten is hij serieus snel weg. :D
dit kan ook wel in nederland. zolang er maar de dingen op zitten die erop moeten dan is het goed. kan mij een eend herrinneren waar alleen een bodum plaat met een motor op zat en spotborden en kipperlichten de man zat op een tuisstoel had nog wel een gordel. er zat alleen aan wat nodig was.
best gepimpte calibra. beter als de witte van tijdje terug :)
Ik had wel gedacht dat hij sneller ging..
Hmm… Ik denk dat je dan toch beter gaat voor een auto met de goeie proporties maar dat geen F1 bolide was.
even ter info: een standaard C20LET blok van een opel heeft 204pk maar zijn easy op te schroeven naar 300pk = meer fun
met andere woorden: vet koel :)
In Nederland gaan ze toch gelijk zeiken over die enkelbijter van dit ding?
Is die op de onderste afbeelding ook street legal??, die is wel heeel erg lelijk;P
Wel gaaf zo’n ding, alleen heb je er in Nederland niet echt veel aan waarschijnlijk, drempels enzo…….
misschien een leuk ideetje voor de volgende http://www.abhd.nl test? :)
Why not ask the guy? He’s probably rather proud of his work and might like a bit of limelight and exposition.
;)
I’d definitely want to see that on abhd.
Vier jaar zwoegen voor maar 204 pk…..beetje magertjes.
nu daccht ik toch dat een auto rijden met helm verboden was (steeds herkenbaar zijn) tenzij het als motorfiets is aangegeven …
De auto woog mogelijk 525 kg vóór de aanpassingen, aber jetzt:
“Der Motor mit G-Kat leistet 204 PS bei 600 kg Gewicht.”
http://www.kfz-christian-maier.de/index.php?aktuell
@Stefan Tast:
As far as I know, a kerb weight of 430 kg was usual for comparable Formula Ford cars.
Still, I can’t get rid of the thought that he should have gone with a Civic Type R engine.
@Stephan, aber=sonst
;)
Filmpje van RTL Duitsland over de auto, die het (ein bischen übertrieben glaube ich) hebben over 280 pk en meer dan 300 kmh:
http://www.youtube.com/watch?v=kfBtt5KVMiE
@august: aber is maar, sonst is anders.
Leuk nieuws… kwam me bekend voor.. en inderdaad 2006 uitgezonden op Auto Und Motor Sport TV op de Duitse VOX. Auto Und Motor Sport TV is al een hele tijd niet meer en is vervangen door Automobil TV op VOX. Elke zondag van 17.00 – 18.15 op de vrij te ontvangen VOX via Astra.
Zou ie hem nog hebben?
@ Stephan Tast
Misschien is dat sinds die 2 jaar… ipv 200pk nu 280..
ach waarom zetten ze daar nu het ferrari paard op :o
@japp
als er een duits kenteken op zit kun je hem gewoon invoeren in nederland,dit is europees verdrag. alleen zul je wel bpm moeten betelen
Dit soort dingen zijn leuk .. jammer van het Calibra blok.
Nou nog een gordel op die picknick-tafel, dan heb je een 2-persoons racemonster ;)
Maar waar moet je nu het nummerbord laten?
@ Een betere ontwerper: Sneu, dat Ferrari-paardje he? Net zo zielig als de sjappies die een Ferrari sticker op hun Kadett plakken. Wie denken ze voor de gek te kunnen houden?
krijg dit in je spiegel.. hoe zou het zitten met betrouwbaarheid, uitstoot en acceleratie? …
hahah wel mooi!
alleen ik denk dat je het al snel weer gehad hebt, aangezien je elke keer na 1 millliseconde al op de 120 zit en omdat je voelt dat je nog veel meer vermogen over hebt….voelt niet goed, op een gegeven moment ga je vaak veel te snel rijden en dat kan je je rijbewijs gaan kosten :( tenzij je ff naar duitsland knalt.. :D
Ik heb echt een Groot Respekt voor wat deze liefhebber voor elkaar gekregen heeft. Het ziet er uit alsof het gewoon zo fabrieks-af hoort en gekocht is en dat heeft hij dan zelf gemaakt…? Knap. Heel Knap.
Maar wat mij echt hogelijk verbaast is dat je dus met al die strijkplanken op enkelhoogte en achterop met die scherpe hoeken het verkeer in mag van de Duitse wegenverkeersdienst. Ik had juist begrepen dat bij productie-auto’s scherpe hoeken en randen zo ongeveer uit den boze zijn?
@ enrico: Kijk eerst eens goed naar de foto’s voordat je commentaar geeft.
Het is volgens mij geen Formule Ford. Op z’n site staat dat het een F3 auto is maar dit is er eentje met een buizenchassis, dat zou dan van voor 1994 moeten zijn geweest volgens mij.
Het heeft ook best veel weg van een oude Opel Lotus racewagen, dat zou ook de keuze voor de Opel motor kunnen verklaren? :-)
Gaaf project wel! :-)
Volgens mij zijn er in NL ook regels omtrent uitstekende delen zoals deze taartschep.
En waar is er plaats voor de pintjes gekocht in de supermarkt?
Super vet! Alleen jammer van die motor die erin zit.
En mag je er dan ook in Nederland mee rijden? Zitten nogal wat scherpe onderdelen aan.
Aan de ander kant: de Ariel Atom mag hier ook rijden…
zonder motor is er ook weinig te beleven.
Maar de Atom mag in Nederland volgens mij niet met z’n optionele spoilers rijden. Ben zelf geen monteur, maar volgens mij zijn scherpe uitstekende delen altijd afkeur. En daar vallen delen van de voor en achterspoiler toch wel redelijk onder.
Arg wat is die Toyota reclame toch irritant.
Banden op foto 3 en 4 lijken wel Dunlop Racings en die zijn volgens mij niet straatlegaal…
Op het onderste plaatje is het heel anders…
EnzoR heeft wat mij betreft wel een punt:
Ik mis een trekhaak aan dat ding! :lol:
@Jan Groothuijse- Dat is het “Before” plaatje vóór dat alle verbouwingen plaatsvonden…
’t is een Reynard chassis… staat een autobild link in de bron, die als bron diende voor deze bron.
Hoezo zou dit in Nederland nooit mogen:
http://haselier.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=17&Itemid=45
knap staaltje techniek en kunde, al vind ik het jammer van het Ferrari paardje op de motorkap.
In 4 jaar tijd 150.000 euro er in gepompt. Leuk, maar niet voor een 2.0 opel blok. Als hij nu een mooie honda vetc van een s200 er in gelepeld had, dan zou ik me toch eens bedenken :)
Die laatste foto is inderdaad een hele andere wagen… Ander voorvleugel, andere koplampen, andere banden, andere rolbeugel etc etc. Ik vind die foto dan ook niet terug op zijn eigen website…
Verder wel cool ding natuurlijk!
@ mx5/rx8; Volgens mij kan de Nederlandse wetgever je niets meer maken als het in een ander EU-land al is goedgekeurd. Ik ken mensen die met hun eigen ombouwingen graag even naar de overkant van Het Kanaal gaan, daar de auto laten keuren, en dan ‘importeren’ naar Nederland.
Geinig en zeer gaaf!
Stel je de gezichten op de weg eens voor als je in de file staat,of wanneer je gewoon op je werk aan komt rijden en naast de A6 van opperstropdas parkeert :lol:
is diene nu hellemaal van de pot gerukt??
en ik die dacht al alles te hebben meegemaakt,tjonge tjonge.
toch liever de limo formule wagen,dan kunne mijn maten ook mee…
want deze is een 1zitter,hoewel dit ook wel tof zal zijn.
Geen probleem, zegt de RDW dan. Maar natuurlijk wel eerst een exemplaar inleveren voor een crashtest.
waar laat je je parkeerkaartje?!
Koop dan een Caparo T1. Ik krijg het hier eerlijk gezegd niet echt warm van….
Wat doet hij tegen de Ariel Atom????
Wow! waar kan ik tekenen?:D