De vraag die iedereen bezighoudt: crashte Pérez met opzet? Oh, en Carlos Sainz heeft een heel goede oplossing.
De hele Red Bull-soap houdt de gemoederen lekker bezig. Het kwam allemaal aan het licht toen Verstappen de afgelopen race werd gevraagd om zijn positie (P6) aan Pérez terug te geven, die toen op P7 rond tufte in zijn RB18. Verstappen weigerde en sindsdien is het hek van de dam.
Het zou gaan om de kwalificatie van de GP van Monaco 2022. Sergio Pérez spinde daar en reed zijn auto bij Portier (bocht 8) in de vangrail. Op deze manier kon hij zijn P3 vasthouden en kon Verstappen zijn tijd niet verbeteren. Of dat waar is, is lastig te bepalen. Op de beelden kun je zien dat hij redelijk vroeg en hard op het gas gaat en niet instinctief tegenstuurt.
Crashte Pérez met opzet in Monaco?
Maar het is Monaco, er zijn veel eenvoudigere en minder gevaarlijke manieren om een gele vlag-situatie te veroorzaken. Want je auto bewust beschadigen brengt enorme risico’s met zich mee. Qua veiligheid zit het wel snor voor de bestuurder (de snelheden zijn laag), maar voor hetzelfde geld beschadig je een vitaal onderdeel waardoor je alsnog problemen hebt. Denk maar aan de crash van Charles Leclerc in 2021.
Dus was het expres? Volgens Checo is dat niet het geval. Dat bevestigt hij aan Racingnews365. Hij geeft aan dat hij zijn rondetijd wilde verbeteren en in een eerdere bocht ook al bijna crashte. Alle geruchten eromheen noemt hij ‘pure speculatie’. Maar het wordt nog erger, want ondanks dat alles volgens Red Bull is uitgesproken, weet Pérez nog steeds niet waarom Verstappen zo boos was. Ze hebben ‘er niet inhoudelijk over gesproken’.
Oplossing van Carlos Sainz
Carlos Sainz heeft trouwens een topoplossing. Iemand die een fout maakt in de kwalificatie en daardoor een gele of rode vlag situatie veroorzaakt, moet een strafje krijgen. Dat meldt hij aan The Race.
Op die manier is er dan namelijk geen beloning om een foutje te maken, of het nu bedoeld of onbedoeld is. Volgens Sainz is het namelijk vaker voorgekomen, ook in situaties waar de media er niet vol op dook.
Hieronder de beelden in detail:
Dus, om de discussie lekker op gang te houden in de commentsectie hebben we twee vragen voor je. Ten eerste: geloof je Sergio Pérez? Ten tweede: is het idee van Carlos Sainz een goede oplossing? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over de GP Abu Dhabi 2022!
drsjeroen zegt
Zelfs al Perez bewust zijn auto parkeerde, dan blijft het onsportief van Max dat hij zijn teamgenoot niet helpt de 2e plek te krijgen.
Zijn eerste titel had Max voor een groot gedeelte te danken aan de Ministery of Defense
harrie zegt
Wat een onzin, Max heeft er bijna het hele 2021 seizoen alleen voor gestaan.
Hij heeft ondanks Perez de titel gewonnen, die pas in de laatste race op een toevallig cruciaal moment eindelijk eens van nut was.
drtim zegt
Dit ja.
tweetyv6 zegt
Zelfs dát nog niet. Checo mag dan Hamilton in Abu Dhabi 2021 hebben opgehouden, maar dat heeft geen invloed op de wereldtitel gehad. Max is toen wel dichter bij Hamilton gekomen, maar nadat LH44 een maal langs Checo was, kon Max ‘m niet meer bijhouden.
De ronde voordat Latifi crashte en de SC naar buiten kwam, had Max alweer 13 sec. achterstand en was hij kansloos voor een overwinning.
De keuze om banden te wisselen tijdens de SC én het mazzeltje dat Masi alleen de auto’s die tussen Max en LH44 lagen te laten unlappen hebben ervoor gezorgd dat Max in staat was om LH44 in te halen en als eerste te finishen.
harrie zegt
Klopt, maar door het ophouden had Lewis net geen gratis pitstop tijdens de SC. Dus het heeft zeker wel geholpen.
440igc zegt
Als perez beter reed dit seizoen zou hij nu minimaal 60 punten boven leclerc staan
anthwan zegt
100% mee eens.
z4rickss zegt
Gaan we daar ooit achter komen?
Desondanks was het geen slimme zet van Max… of ie nou zn redenen heeft of niet.
SanderB zegt
Beelden lijken me duidelijk toch. In dat kader geef ik Max volledig gelijk. Perez stond P3 en de enige die hij dwars zat met zijn crash was Max, veel oncollegialer dan dat wordt het niet.
Ook vind ik dat Perez alsnog gestraft moet worden voor deze actie. Met minimaal strafpunten op zijn licentie maar eigenlijk gewoon een race schorsing.
jje003 zegt
Perez is heel erg gehyped in de media, maar laten we niet vergeten dat de man bijna overal met ruzie is weggestuurd en bekend stond om zijn achterbaksheid en arrogantie. Volgens mij zelfs de reden dat ie al heel snel bij Mclaren weg ging. Ik begrijp niet waar het idee vandaan komt dat ie zo veel heeft meegeholpen met Max zijn titels. Voor iedere goede race rijdt hij er 6 compleet beneden de maat. Op dit niveau zijn er geen leuke jongens..
sportevo zegt
In Abu Dhabi heeft hij een heel grote rol gespeeld. Als hij Hamilton niet zoveel had opgehouden, dan was de voorsprong van Hamilton bij de SC genoeg geweest om niet te hoeven twijfelen over een pitstop. Daarmee lag de uitkomst niet direct vast maar gaf het Hamilton wel betere papieren dan hij toen had.
flyerbunch zegt
FIA heeft al gezegd geen onderzoek te gaan doen tenzij er nieuwe bewijsmateriaal boven water komt. Perez zit voorlopig ok.. en met Max werd alles ondertussen ook al op de baan en achter gesloten deuren beslecht.
flyerbunch zegt
Off-topic: Ricciardo is zojuist 3e rijder voor 2023 bij RB bevestigd! De honeybadger is coming back home! 😄
rollingstoned zegt
Gaat Red Bull volgend seizoen met 3 auto’s de baan op dan? ;-)
mc96 zegt
Het team kan eenvoudig zien of Perez met opzet crashte of niet. Ze kunnen de stuur rem en gas input vergelijken met de ronden er voor. Als hij opzettelijk te snel en te fors op het gas is gegaan valt dat echt wel uit de data op te maken. Het team zal dus weten of Verstappen gelijk heeft of niet en of Perez liegt of niet.
tweetyv6 zegt
Heb deze week op Twitter telemetriedata van de snelheid en de gaspedaalstand van Checo zien staan van de ronde dat hij crashte en de ronde daarvoor.
De grafieken waren uitvergroot tot de tijd van uitkomen Poirtier (de rechter bocht, net voordat ze de tunnel uitrijden) tot tunnel entry.
In de crashronde zag je dat Checo een ongewone gaspedaalbeweging (hij gaf even een ‘blip’ wat in power oversteer resulteerde) maakt en dat vlak daarna de snelheid terugvalt naar 0
En die data ziet Max ook.
pomoek zegt
Ik ga eens lekker niet off topic: Ja. ik denk dat Perez expres is gecrashed. Als tegenargument wordt vooral geroepen dat er betere manieren en plekken zijn om te crashen. Nu kan ik me zo voorstellen dat het nogal een kunst is om te crashen en te voorkomen dat je veel en ongelukkige schade hebt. Je verliest tenslotte bewust de controle over de auto. Het voordeel weegt in dergelijke gevallen op tegen het nadeel.
Ben het eens met Sainz. Snelste tijd afpakken is een prima oplossing. En zeker dat het meer gebeurt. Kijk naar Leclerc in Monaco, maar wat denk je van Russel in Brazilië?
Wat iedereen, inclusief Pomoek, een beetje vergeet is dat Russel zijn auto, toen hij op p3 stond, op een nogal knullige wijze zijn auto in de grindbak heeft geparkeerd. Verbazing alom om het zogenoemde hoge knulligheid gehalte. Achteraf best verdacht. Gezien de omstandigheden. Als hij zijn tijd had moeten inleveren had hij zeer waarschijnlijk nog steeds op 0 overwinningen gestaan.
Edge zegt
Ah, het artikel is terug! Ik had vanochtend al een reactie getypt, maar toen was het artikel ineens verdwenen.
Wat mij betreft is het een volmondig ja op allebei de vragen.
De suggestie van Sainz is prima. Ik denk dat de beste oplossing is om de twee snelste ronden af te pakken van de coureur die een gele of rode vlag veroorzaakt. Daarmee maak je het hartstikke onaantrekkelijk om bewust te crashen. Eventueel zou je bij een rode vlag in de laatste drie minuten ook nog drie minuten extra tijd kunnen toevoegen, zodat de benadeelde coureurs na de rode vlag nog tijd hebben voor een nieuwe outlap en kwalificatieronde.
De crash van Perez is in mijn ogen een opzettelijke. Hij geeft op een wel heel ongebruikelijk moment gas. En alsof dat nog niet genoeg is, doet hij geen enkele moeite om tegendraads te sturen en de auto op te vangen. Dat een coureur vroeger op het gas gaat omdat hij een snellere tijd eruit probeert te persen is nog te geloven, maar dat hij bij het minste of geringste gevoel van overstuur de auto niet probeert op te vangen is wat mij betreft de bevestiging dat er bewust gecrasht is. Als coureur, maar ook als gewone automobilist probeer je de auto áltijd op te vangen als de achterkant uitbreekt. Dat tegendraads sturen gebeurt vrijwel instinctief. Het niet eens proberen op te vangen kan bijna alleen maar een bewuste actie zijn geweest, zeker bij een F1 coureur.