• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Crisis bij universele garages: ze kunnen het werk niet aan!

Auteur: autoblogger, gepost 8 april 2009 om 12:19 – 38 Reacties

Daar...

Het zijn goede tijden voor beunhazen. Hoe zwaarder de merkdealers het krijgen, hoe meer werk er is voor de kleinere garages. En terecht! Bij zo’n groot bedrijf staan een paar dozijn monteurs die 80 a 90 euro per uur kosten, die bedrijven vallen nu om. De consument zoekt vervolgens een goedkopere optie… dus hoe meer merkdealers er verdwijnen, hoe drukker de universele garages het krijgen.

De universele garages zitten ze ook helemaal niet te wachten op een sloopregeling. Laat iedereen maar in die oude bakken blijven rijden. Dat is gunstig voor de kleinere garages en autoherstelbedrijven. Verschillende garagehouders geven aan het werk niet aan te kunnen.

Marketingdocent Max Kohnstamm vindt het niet raar dat er veel dealers omvallen, in het Financieel Dagblad (papieren versie, geen link) van vandaag laat hij weten: “Er zijn zo’n 2700 dealers, vier keer meer dan er Albert Heijns zijn. Dit jaar worden waarschijnlijk zo’n 300.000 auto’s aan particulieren verkocht. Dat zijn er twee per week. En daarmee moet je dan winst maken met zo’n glazen paleis langs de snelweg. Onmogelijk!”

Ook interessant!

  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Video: hier is een topchauffeur aan het werk
  • Video: wanneer je te laat voor je werk bent
    Video: wanneer je te laat voor je werk bent

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

dealers, onderhoud

Vorig bericht: « Citroën C4 by Loeb
Volgend bericht: Karmann is failliet »

Lees Interacties

Reacties

  1. Solstice zegt

    8 april 2009 om 12:22

    Als die grote bedrijven nou een beetje slim op de vraag inspringen en twee keer zoveel reparaties doen voor zeg maar tweederde van het uurloon dat ze nu vragen… of ben ik nu een beetje naïef? ;)

    Login om te reageren
  2. gogogomagazine.com zegt

    8 april 2009 om 12:24

    Prima! het wordt het tijd voor een kleine opruiming in de bedrijfstak. De slechten verdwijnen, de gezonde blijven overeind. Zo hoort het, en niet dat kunstmatig in leven houden van bedrijven met leningen.

    Login om te reageren
  3. Jeroen Bartelen zegt

    8 april 2009 om 12:26

    @ Solstice

    Ik weet het niet, je zou gelijk kunnen hebben, maar als het echt zo was dan zouden die grote bedrijven vast wel geanticipeerd hebben. Het ligt voor grote bedrijven immers niet zo snel simpel. Toch vind ik het niet slecht gevonden van je.

    Login om te reageren
  4. nix zegt

    8 april 2009 om 12:31

    Als al die grote glimmende paleisboeren eens ook zich zouden bekommeren om de wat oudere uitvoeringen van het merk (Zoals Mercedes Benz is gaan doen, waarvoor hulde) dan hadden de klanten zich nog steeds begeven naar de glimmende paleizen.

    Ik persoonlijk ben het meer dan zat iedere keer als ik bij een dealer kwam, het gezever te horen over dat ik mijn auto maar eens in zou moeten ruilen. Dom van ze, ik ben dat niet van plan, maar mijn auto heeft wel vaker onderhoud nodig. Lijkt me een geval van omnzet weggooien, nietwaar? Dus ga ik naar de specialist, goede service, ascherpe tarieven en een oldtimer die het altijd doet.

    Login om te reageren
  5. Wom zegt

    8 april 2009 om 12:35

    Grappige kop: Crisis bij universele garages: ze kunnen het werk niet aan!
    Maar nergens in de tekst staat de de universele garages het werk niet aankunnen, alleen dat ze het wat drukker krijgen. LOL
    Wat is/was überhaupt de verhouding # auto bij dealergarage/universele garage?
    Hoe vaak gaan/gingen deze auto’s naar de dealergarage/universele garage?
    Om een beetje een idee van de verschuiving te krijgen….

    Login om te reageren
  6. Laurens zegt

    8 april 2009 om 12:41

    Mijn oldtimer dealer netwerk is allang failliet! De specialist (en ikzelf) kunnen het ding trouwens veel beter onderhouden, want kennen de specifieke problemen en hoeven geen tijd te besteden aan uitzoekwerk.

    Verkoop via internet, onderhoud bij universele garages. Importeurs verzorgen distributie en eventuele afstemming van auto’s voor lokale eisen (die er eigenlijk nauwelijks meer zijn) en wensen. Klant profiteert, want kan goedkoper auto rijden. Eventueel die besparing stoppen in verplicht strengere milieu keuringen.

    OT: die glazen pakhuizen, is dat niet iets als bejaardenhuis. Die mogen graag wat leven zien in de “straat” ;-)

    Login om te reageren
  7. RenesisHP zegt

    8 april 2009 om 12:42

    Zelfs bij merkgarages onderling is er teveel verschil.
    Met de rx8 ben ik altijd goedkoper uit als ik er 400km voor rij(R’dam-Almelo en terug) dan dat ik in de buurt ga kijken.
    Vooral Mazda Nooteboom weet z’n uurkosten lekker hoog te houden. Daarbij werken ze uitermate traag bij simpele dingen. Het risico tot hogere rekeningen is daardoor altijd aanwezig. In Almelo ben ik altijd (veel)goedkoper uit dan volgens afspraak. Daar werken ze precies andersom.
    Over het verschil van service en klantvriendelijkheid zullen we het maar niet hebben. Bij Nooteboom denken ze schijnbaar dat ze een Bugatti dealer zijn.

    Login om te reageren
  8. Laurens zegt

    8 april 2009 om 12:44

    @mx5/rx8owner

    lease je die rx8, en wil je hem einde contract overnemen ;-)

    Login om te reageren
  9. RenesisHP zegt

    8 april 2009 om 12:59

    @Laurens.

    Lease?? You must be joking.. :shock:

    Gewoon volledig afgerekend om hem af te raggen tot wij hem zat zijn.

    Login om te reageren
  10. Jaap zegt

    8 april 2009 om 13:03

    *komt bij zijn garage nooit zulke werklui tegen*

    Login om te reageren
  11. Spuit11 zegt

    8 april 2009 om 13:19

    “In het Financieel Dagblad” moet In het Financieele Dagblad zijn lijkt me. Voor de rest zijn alle garages boeven :D

    Login om te reageren
  12. AutoInformatief zegt

    8 april 2009 om 13:21

    Ik had het hier toevallig laatst nog met een taxichauffeur over. Zijn bedrijf rijdt voornamelijk met de nieuwe Sprinters rond.

    Een lampje voor die wagen kostte iets van 10 euro, als ze het lampje bij de dealer lieten vervangen kregen ze een rekening van 70-90 euro…….
    Dat hebben ze ook niet lang gedaan, ze kopen de lampjes nu zelf en zetten die dingen er zelf wel in.

    Het probleem bij de dealers is dan volgens mij ook dat ze sneller kortingen geven op de auto’s en dan maar hopen met belachelijk dure reparaties de kosten terug te verdienen. En dan gaan de meeste natuurlijk naar de universele dealer die hetzelfde werk voor de helft van de centen ook wel wil doen!

    Login om te reageren
  13. j zegt

    8 april 2009 om 13:24

    Wat hebben kleine garages met beunhazen te maken ik begrijp het niet

    Login om te reageren
  14. RenesisHP zegt

    8 april 2009 om 13:25

    @AutoInformatief.com.

    “Het probleem bij de dealers is dan volgens mij ook dat ze sneller kortingen geven op de auto’s en dan maar hopen met belachelijk dure reparaties de kosten terug te verdienen.”

    Klopt. :D
    De garage waar ik mijn voordeel uithaal is niet echt van de kortingen op auto’s. Onderhoud is daardoor nog net geen lachertje.

    Login om te reageren
  15. AutoInformatief zegt

    8 april 2009 om 13:33

    @ mx5/rx8owner

    Die garages heb je dan ook weer natuurlijk ;)

    Maar een vriend van me kocht zijn eerste auto bij een garage waar hij zonder inruil of niets ik meen 4000 euro korting kreeg op de auto!
    Daarna is hij nog één keer teruggegaan voor de APK van die auto, toen hij daar de rekening van zag is hij er nooit meer geweest……

    En toevallig hoorde ik zondag dat die dealer vorige week ook gesloten is! :lol:
    Dat vond ik dan ook niet zo gek natuurlijk.

    Dus het slimste om te doen, zoek een dealer die veel korting geeft als je de auto koopt. En doe het onderhoud bij een garage waar ze vrijwel geen korting geven op de auto’s maar het onderhoud geen drol kost ;)

    Login om te reageren
  16. AutoInformatief zegt

    8 april 2009 om 13:34

    @ mx5/rx8owner

    Als je de rx8 dan gekocht hebt bij een dealer die veel korting gaf verdien je er dubbel op :lol:

    Login om te reageren
  17. creative zegt

    8 april 2009 om 13:36

    link naar die plaatjes van de dame-in-het-rokje-bij-auto astublieft..

    Login om te reageren
  18. autoblogger zegt

    8 april 2009 om 13:39

    @creative: http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/28/bijna-porno-roadside-ass-sistance-feat-sasha-grey

    Login om te reageren
  19. creative zegt

    8 april 2009 om 13:52

    @autoblogger.. dank u!

    Login om te reageren
  20. Bassie zegt

    8 april 2009 om 14:08

    Totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken..
    Als je niets weet moet je ook je mening niet geven, dan lijkt je een beetje dom voor de rest/mensen met zakelijk verstand.
    Doorgaans weet de dealer iets meer (lees: 10x zoveel) dan zo’n buurtgarage, die kunnen trouwens binnenkort toch niets meer als de laatste ouwe karretjes zijn opgeruimd. te veel merk specifieke electronica.
    Is heel goed te doen hoor, acceptabele prijzen, tevreden klanten en je boterham verdienen.

    Login om te reageren
  21. GerreLekker zegt

    8 april 2009 om 14:21

    Ik heb het helemaal niet op dat soort merken garages: ’s morgen je auto mooi binnengeven, zo’n magnetische kubusje op je dak kleven en ’s avond mag je er om komen:
    – je bent de hele dag je auto kwijt
    – je bent een nummertje in hun klantenbestand, ze kennen je niet bij naam
    – je weet niet wat ze allemaal met je auto doen en wat ze vervangen en telkens is het wel iets: de remblokken vervangen, zaken die je niet op voorhand weet enz

    De kleine ‘universele’ garage waar ik vroeger ging daar:
    – kenden ze me bij naam
    – stond ik er bij toen het onderhoud aan mijn wagen werd gedaan
    – werden extra’s besproken of zaken waar je rekening moet mee gaan houden (de uitlaat zal binnenkort eens vervangen moeten worden oid)
    – zag je wat ze er aan deden en waarom
    – kon er wel iets in het zwart geregeld worden
    – na 45 minuten was je al terug op de baan

    Login om te reageren
  22. Paragon zegt

    8 april 2009 om 14:31

    Sasha Grey checkt de olie :-D

    Ja ja, Paragon is een pr0nkennert.

    Login om te reageren
  23. RenesisHP zegt

    8 april 2009 om 14:37

    @GerreLekker.

    Op die laatste 2 punten na heb ik dat prima voor elkaar. :)

    @AutoInformatief.com.

    Als je het een beetje slim aanpakt kun je dat wel stellen. ;)

    Login om te reageren
  24. zwarteband zegt

    8 april 2009 om 14:37

    @Bassie

    Of je bent erg naïef of je moet nog een boel leren? Maar je bent wel vreselijk kortzichtig….

    Login om te reageren
  25. Laurens zegt

    8 april 2009 om 14:46

    @bassie

    mis je adriaan ofzo?

    Universele garages hebben dezelfde informatie als dealers, niet voor niets afgedwongen door de EU om de dealer kartels te doorbreken. Ik geef toe, de wat oudere eenpitter zal zijn/haar kennis niet altijd op orde houden, maar dat geldt ook voor dezelfde monteur bij die dealer van je.

    Garantieschema’s zoals 7 jaar/100.000 km zijn ook alleen maar bedoeld om de klant gedwongen vast te houden.

    Doe gewoon je werk goed, en leer van de reacties hier van tevreden ex-dealer consumenten. Als jij die dealer bent, die de uitzondering lijkt te worden, ga door, en je klanten zullen trouw zijn.

    Login om te reageren
  26. RenesisHP zegt

    8 april 2009 om 14:53

    @Laurens.
    Ja en nee.
    Voor een compressietest heb ik maar 2 opties in Nederland.
    Dit is echter dusdanig specifiek en vrij weinig nodig.
    Buiten de motor kan ik echter bijna overal te recht.

    Login om te reageren
  27. danny zegt

    8 april 2009 om 15:58

    als die dealers niet kunnen overleven, dan moesten ze nooit een garage geopend hebben, je moet toch een beetje op voorhand wat martkonderzoek doen

    Login om te reageren
  28. danny zegt

    8 april 2009 om 16:03

    ik vind het ook niet kunnen de garantie maar wettelijk 2 jaar bedraagt, dit moet minstens 5 jaar zijn en 250.000km
    zo een auto kost echt wel wat geld, en dan moet je niet nog eens betalen als je dure reparaties hebt ofwel moet je zoals de meeste, als een bang haasje maar zo weining mogelijk kilometers proberen te maken

    Login om te reageren
  29. 406_v6 zegt

    8 april 2009 om 16:39

    Ja die prijzen hier bij “de dealers” zijn volstrekt belachelijk.

    Ik betaal in frankrijk bij de officiële Mercedes dealer € 42,50 per uur, in NL minstens het dubbele. Kijk dan kun je wel goedkoop gaan tanken in Luxemburg maar die dubbeltjes per liter wegen niet op tegen ff een beurt bij de franse MB dealer.

    Meer bekenden van me die zo hun vakantie gaan vieren; naar de camping in Frankrijk, auto ff 1 dag naar de franse merkdealer voor een standaard onderhoudsbeurt en je bent voordeliger uit dan wanneer je via Luxemburg ging om te tanken :mrgreen:

    Login om te reageren
  30. Rob zegt

    8 april 2009 om 17:31

    Ik had een BMW 7 serie van vier jaar oud, de kosten bij de officiële BMW dealer liepen zo uit de hand dat ik offertes ben gaan opvragen voor exact dezelfde ‘behandeling’ dus inclusief onderdelen en uren. Drie keer raden, ik was in ALLE gevallen zo’n 50% goedkoper uit dan bij de BMW dealer.

    Ik heb vrienden aangeraden om precies hetzelfde te testen en ook zij waren zonder uitzondering de helft goedkoper uit! Niet te geloven wat een oplichters, en ja dat mooie pand is duurder maar zet de werkplaats dan maar op een goedkoop industrieterrein neer, het maakt de klanten echt geen fuck uit.

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    8 april 2009 om 20:11

    cause and effect misschien ??

    wel leuk voor ze ..
    kunnen ze uitbreidden ..
    en mensen aannemen ..
    en stagelopers plaatsen ..
    en er een merkje bij verkopen ..
    en dan ook 80 euro man/uur vragen ..
    en dan ook naar de klote gaan ..

    Login om te reageren
  32. topless zegt

    8 april 2009 om 21:12

    @”…..Doorgaans weet de dealer iets meer (lees: 10x zoveel) dan zo’n buurtgarage,…”

    Ik heb mijn auto tweedehands bij een merkdealer gekocht. Er moesten in de garantieperiode 2 kleine storingen worden verholpen. Daarvoor ben ik in totaal 6 keer bij de garage geweest. Toen de garantie was afgelopen ben maar snel naar een universele garage overgegaan.

    Login om te reageren
  33. Esprit_de_Flandre zegt

    8 april 2009 om 23:42

    De vergelijking van merkdealers met AH loopt toch ferm scheef hoor. Is weer een gast die interessant probeert te doen met dwaze vergelijkingen waar bijna iedereen intrapt (van het soort Hummer vs. gelijk wat)

    Er zijn namelijk meer supermarktketens dan alleen AH. Als je alle dealers van alle verschillende merken samentelt, moet je dat dan ook maar doen voor alle vestigingen van alle warenhuisketens, als je de twee wil vergelijken.

    Nu ja, ze zijn wel duur de merkdealers. En hun claim dat ze zoveel beter zijn, daar geloof ik ook niet veel van. Liever een vakman in zijn eigen kleine garage die zijn best doet om zijn klanten tevreden te houden, dan een merk waar de mecaniciens werknemers zijn (dus minder betrokken bij de klant) en waar men zich ‘beter’ voelt dan een merkloze garage. Bij een universele zit je veel beter.

    Login om te reageren
  34. six-trey zegt

    8 april 2009 om 23:48

    @Bassie
    yep six trey is een idioot die 10x minder weet dan een merk dealer.
    maar je moet eens een nieuw onderdeel bestellen voor je cadillac bij een GM dealer
    1) die is failliet (zie kroymans)
    2) je zal zien dat je bij mij 50% goedkoper af bent
    anders wil ik ook wel eens je officiele Ford dealer een supercharger zien plaatsen op een Model A uit de jaren 30 zo dat je kan drag racen met je oldtimer…. nope hij zal het niet kunnen dus dan moet je wel bij een ‘kwakzalver’ zo als ik komen

    Login om te reageren
  35. six-trey zegt

    8 april 2009 om 23:49

    dat je 50% goedkoper afbent bij mij moet dat zijn :D
    edit knop annyone?

    Login om te reageren
  36. rick zegt

    9 april 2009 om 11:34

    dealers zijn oplichters / onderhoud is veel te duur / verkopers zijn arogant omdat ze denken dat ze monopolist voor hun merk zijn. Laat ze aar failiet gaan ik ga echt niet met mijn bmw naar een megadure story in waardenburg!!

    Login om te reageren
  37. Midas zegt

    9 april 2009 om 13:37

    Ik vind de uurlonen ook niet normaal. Natuurlijk kost een garage veel geld. Ik sprak een VW/Seat/Skoda dealer die Audi er niet bij doet. Waarom niet vroeg ik. Nou dat bleek 2,5 ton extra te kosten aan garage uitrusting. Een ring/steek setje is er niet meer bij! Die kosten moeten natuurlijk terugverdiend worden.
    Maar ik herinner mij nog dat ik 4 jaar geleden bij een ingenieursbureau als HBO-er stress engineer 60 euro per uur kostte. Dan zijn uren van 50 tot 90 euro voor een monteur volkomen gestoord. Ik breng de Toyota familiebak wel naar de dealer vanwege het onderhoudsplan en de stempeltjes, maar het doet af en toe wel pijn! Mijn hobby auto doe ik dus zoveel mogelijk zelf of anders naar een kleine lokale garage.

    Login om te reageren
  38. Bob zegt

    11 april 2009 om 14:20

    Uurtarieven van tegen de 100euro, ik vroeg laatst aan zo’n monteur wat verdien je hier nu eigenlijk….1400euro netto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North