
Zojuist publiceerde Fiat de prijzen van zijn nieuwe 500X: vanaf € 19.995 rij de nieuwste, hoge 500-variant. Is het daarmee een hit in wording? Niet als het aan de concurrentie ligt.
Compacte crossovers worden steeds populairder, en voor de klant met 20.000 euro (en een beetje voor de opties en/of dikkere motor) op zak valt er aardig wat te kiezen. Laten we de courante modellen in deze prijsrange eens op een rijtje zetten: Nissan Juke, Peugeot 2008, Opel Mokka, Renault Captur, Ford Ecosport, Suzuki SX-4 S-Cross, en de wat grotere Mitsubishi ASX en Dacia Duster.

Vandaag komt hier officieel een negende optie bij, in de vorm van de Fiat 500X. Over de hele range is de Italiaan uitgerust met benzine- en dieselviercilinders die tussen de 110 en 140 pk leveren. Voor het extra offroad-randje is er de Fiat 500X Cross, maar die is met een vanafprijs van € 24.995 wel een flink stuk duurder. Hieronder alle beschikbare uitvoeringen, met prijzen die oplopen tot een forse 37 mille:
| Model | Vermogen | Uitstoot | Bijtelling | Prijs |
| 500X 1.6 (B) | 110 pk | 139 g/km | 25 % | € 19.995 |
| 500X 1.4 Multiair (B) | 140 pk | 137 g/km | 25 % | € 23.995 |
| 500X 1.6 MultiJet (D) | 120 pk | 107 g/km | 20 % | € 26.495 |
| 500X Cross 1.4 Multiair (B) | 140 pk | 137 g/km | 25 % | € 24.995 |
| 500X Cross 1.6 MultiJet (D) | 120 pk | 107 g/km | 20 % | € 27.495 |
| 500X Cross 2.0 MultiJet 4x4 AT9 (D) | 140 pk | 144 g/km | 25 % | € 36.995 |
Heeft Fiat zijn huiswerk goed gedaan, en kan het de Nederlandse consument verleiden tot een 500X? Die vraag kan het publiek beter beantwoorden dan wij, dus zeg het maar. Ze hebben in ieder geval creativiteit getoond door in een 500X-reclame het ‘Fix it again, Tony‘-spook te tackelen. De bewuste (Amerikaanse) video vind je op autojunk.













Voor 20 mille koop ik wel een tweedehands Land Rover Defender. Kom je tenminste verder mee in het terrrein dan die bluf-SUV die in z’n hele leven enkel stoeprandjes in Vinex-wijken beklimt.
@123bat: sorry to break it to you, maar met de gemiddelde Defender wordt er in Nederland ook niet meer ‘genomen’ dan alleen de stoeprandjes in een Vinex wijk.
@stamp: Voor precies die mensen zijn er dus deze SUV’tjes.. Wel de “looks”, niet de spierballen.
@123bat: just. Maakt het geheel in mijn ogen niet minder triest overigens. Maar zolang je mensen hoort praten over een Kia Picanto als “sportief wagentje”,… Jeuk all over. (Pittig is ie wel.)
@123bat: die suv’s dienen vooral om op de openbare weg te rijden, net als een gewone auto. Een defender rijdt naar mijn mening dan absoluut niet goed.
Fiat heeft in het verleden bewezen best goede compacte 4x4s te bouwen maar ik zal kieze voor de kleine Jeep als ik per se nieuw zou willen rijden.
Maar persoonlijk zou ik precies het zelfde doen als dat ik al gedaan hebt. Voor 8k een goede Discovery kopen en de rest van het geld voor onderhoud en mods en diesel reserveren. Veel leuker.
Mijn Disco is goed onderhouden en heeft me de afgelopen 4 jaar en 90k nooit laten staan, behalve toen ik er mee onderwater ging maar na £120 (ECU en injector) reed hij weer, nu met snorkel en wading kit.
Doe maar een Juke, Qashqai of CX-3..
@BmwMPower: amen
In dit segment zou ik zelf nooit snel shoppen. Die smalle hoge autootjes zijn niet mijn ding. En ondanks dat ik ouder ben dan de gemiddelde reaguurder, ben ik nog steeds veel te jong voor dit type auto waar ik alleen maar bejaarden in zie rijden.
Als het dan toch moet, de Juke. Jan Boskamp ‘hep-oohk-ehh-juukie’, dus dan moet ie wel goed zijn ;-)
De 500X ziet er echt goed uit voor zo’n hoog gebakje. Trouwens ook veel groter dan hij lijkt in de foto’s. Maar ik blijf erbij dat die hele klasse volstrekt nutteloos is. Onnodig hoog en zwaar. Komt zowel het brandstofverbruik als de wegligging niet ten goede. Voor mij dus een gewone hatchback graag, of desnoods een station.
Doe mij maar een djooke dan, dat hele Fiat 500 verhaal is aan mij niet besteed. Ook veels te duur trouwens voor zo’n ding.
Ik zie: 2.0 diesel (4×4) met 140pk en in de 25% bijtelling; en dat voor 37k; 9500 meer dan de 1.6 (2wd) versie.
Dan denk ik: er zijn andere merken, die meer halen uit een 2.0 diesel, met minder uitstoot (belasting / bijtelling). Volvo V40 cross country, D4, 190pk, minder uitstoot dan elke 500x, ook voor 37k in de basis versie. Het is natuurlijk appels met peren vergelijken: de Fiat is hoger, heeft wel 4×4; dus dat verbruikt allemaal wat meer; maar toch.
Dus heeft Fiat z’n huiswerk, in relatie tot de NLse markt, goed gedaan: ’t Zal me benieuwen.
Doe mij maar z’n broertje de jeep renagade top wagen. Maar deze ziet er ook top uit. Verder die mokka laatst mee gereden top ding en ook heel erg luxe en ik hoop dat er nog een speciale Dakar versie van de 2008 uitkomt zou mooi zijn!
Ik vind het een erg leuke auto, die door autoblog constant negatief benaderd wordt. Komt goed uit de diverse rij-indrukken qua kwaliteit en rij-eigenschappen. Een Discovery is een totaal ander verhaal. Ik heb er vaak uit noodzaak, vanwege het terrein, mee gereden toen ik nog in Engeland werkte en daar wil je niet echt ver mee rijden. Je zag daar overgens ook veel panda’s 4×4 rijden.
@hdla: Ja, nou… Één brok onversneden 500X-haat, dit artikel…En collega @ricardo was vorige week ook al zo venijnig: http://www.autoblog.nl/nieuws/fiat-500x-een-gooi-naar-succes-in-het-crossover-segment-72163
@sir_smokalot: ik heb het niet over haat, maar de meestal negatieve ondertoon als het gaat over Fiat of andere Italiaanse merken. Net zoals de opvallende positieve ondertoon bij Duitse producten. Misschien valt het mij alleen op en wil ik de sarcastische ondertoon niet zien.
@hdla:
Daarin sta je niet alleen, het sneue is dat alle rijbewijsloze reaguurdertjes het voor zoete koek slikken en gaan naroepen..
Het draagt dus weldegelijk bij aan het schetsen van een beeld dat al sinds de late jaren ’80 niet meer klopt..
Als ik ‘m vergelijk met de genoemde concurrentie vindt ik dat deze Fiat het leukst eruit ziet!
@TimoBac: Daar sluit ik me volledig bij aan! En de kwaliteit van het interieur materiaal ziet er VELE malen beter uit als zijn concurentie!
Ik mis de fiat seidici in het rijtje?
@styns:
Pssst, misschien omdat dit daar de vervanger van is?
@tupperware: zoiets dacht ik al maar zo’n sx4 is hetzelfde toch? Komt er dan ook een Suzuki opvolger
Vergeet de C4 Cactus niet, verkoopt als een tierelier op dit moment.
C4Cactus iemand..?
Beste keuze in deze categorie voor mij: ziet er best leuk uit (heeft m.i. op dit aspect weliswaar weinig concurrentie …) en volgens de commentaren die over de 500 hoor zijn er weinig tot geen mankementen dus betrouwbaarheid zou ook hier goed moeten zitten.
Ik ben benieuwd naar de twee nieuwelingen, de Mazda CX-3 en Suzuki Vitara.
Als die ook in de ”minder dan €20.000” categorie vallen zijn dat ook zeer interessante modellen.
Zeker de CX-3
C4 Cactus
Doe maar een tweedehands Quattroporte, BMW 740 of whatever.
PS: kost dat topmodel echt zo veel? 37 mille?
Ik kan dit geen mooie auto vinden. Net of de chinezen iets hebben gekopieerd. Sowieso vind ik de nieuwe 500 geen mooie auto. Doe mij de oude maar!!
ASX, Beresterke ragbak, veel ruimte, ziet er ok uit, rijdt goed en betrouwbaar, prima, in zwart graag.
In Duitsland kost de basisversie slechts €16.950 en het topmodel €31.500.
Waarschijnlijk dat importeren uit Duitsland of Denemarken een stuk gunstiger is. ;)
@Specht:
Dan zou je de prijzen ex/ex naast elkaar moeten leggen, die conclusie trekken op basis van catalogusprijzen klopt meestal niet.
@Specht: vergeet niet dat er nog bpm, btw en rdw kosten overheen gaan als je hem uit duitsland haald
Citroen C4 Cactus!
Fiat heeft goed zijn best gedaan! Hopelijk gaan we deze 500X vaak zien op de wegen!
De CX-3 wordt de koning van deze klasse.
Ik vind het echt een schande richting het oorspronkelijk ‘rugzakje’-500. Naar mijn mening maken ze met de 500 dezelfde fout als Mini, dat niet meer mini is.
Tijden veranderen, maar baal er enorm van als ik een auto zie met 500 erop en dit niet meer associeer met de good old one.
Welke idioot zou een fiat so you think you can offroad kopen van 37.000 euro
De Captur, welke ik (met een beetje aankleding) best een mooie auto vind, is te koop vanaf 16K. Er van uitgaande dat de CX-3 ook rond de 20K zal beginnen, zou die toch mijn voorkeur hebben, maar dan moet er waarschijnlijk wel wat bij voor een kek kleurtje, fatsoenlijke velgen en een beetje comfort in het interieur.
Gelukkig heb ik geen 20+K te besteden, in ieder geval niet aan een nieuwe auto, dus dat scheelt keuzestress ;)
@Henk_he: Ohja, de Mokka (lilluk ding) is te koop vanaf 22,5K!. M.i. veel te duur voor een Corsa op hoge poten. Aan de Juke kan ik nog niet wennen, rare neus met de lampen bovenop de motorkap…
Ik zou niet bepaald kunnen kiezen tussen een Juke, ASX of de CX-3. (gok wel dat de CX-3 ook rond 20k doet)
Als Daihatsu nog de Terios hier verkocht had ik hem ook zeker overwogen. Oogt veel strakker dan de Ecosport.
Dat jullie niet helemaal ondersteboven zijn van het interieur vergeleken met zijn concurrenten? Ook het exterieur mag er zijn. Maar dit is egt dag en nacht verschil. bravo fiat!