• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cupra Born officieel: 231 pk en 540 kilometer bereik

Auteur: RubenPriest, gepost 25 mei 2021 om 12:15 – 21 Reacties

Cupra Born officieel: 231 pk en 540 kilometer bereik

Cupra heeft het doek getrokken van de Born. De eerste elektrische auto van het merk.

Een nieuwe dag, een nieuwe auto op het MEB-platform van de Volkswagen Groep. De nieuwe Cupra Born is een auto met een verhaal. Als eerste werd het concept gelanceerd in vorm van Seat el-Born. Later werd de beslissing genomen de hatchback niet als Seat, maar exclusief als Cupra op de markt te brengen. En nu is dat moment daar.

Cupra Born techniek

Na onder andere de Volkswagen ID.3, ID.4, Skoda Enyaq en ga zo maar door is dit de zoveelste auto op het MEB-platform. De Cupra Born vooralsnog de sportiefste hatchback tot op heden dat gebruik maakt van dit platform. Een 77 kWh accupakket moet een actieradius van maximaal 540 kilometer mogelijk maken. Realistisch gezien kun je dan mikken op een bereik van zo’n 380 kilometer. Er komt ook een variant met een 58 kWh accupakket een een WLTP-bereik van zo’n 420 kilometer. Qua uiterlijk is het vergelijk met de ID.3 natuurlijk gauw gemaakt.

Het sportieve aspect van deze elektrische auto zijn de grotere remmen, de 20-inch velgen, sportophanging en het feit dat de elektronische stabiliteitsregeling (ESC) een sportief standje kent. Helaas is de kans groot dat het niet mogelijk is om alle hulpsystemen uit te zetten. Echt boenderen lijkt er dus niet bij.

  • Cupra Born
  • Cupra Born
  • Cupra Born

De uitvoering met de 58 kWh accu heeft standaard 150 pk, de variant met de 77 kWh accu heeft 204 pk. Beide uitvoeringen zijn optioneel verkrijgbaar met een zogenaamd e-Boost pakket. Dan is er maximaal 231 pk beschikbaar. Alsnog is het geen snelheidswonder. Het is vlot te noemen, met een 0-100 tijd van zeven seconden. De 58 kWh uitvoering is, door het lagere gewicht, sneller in die sprint en doet het kunstje in 6,6 seconden.

  • Cupra Born
  • Cupra Born

Opladen gaat met een maximum van 125kW DC als je kiest voor het 77 kWh accupakket. Ook de Cupra Born is optioneel verkrijgbaar met een warmtepomp. Een aanrader, zodat je ook in koude weersomstandigheden nog een goede actieradius hebt.

Wat de Born in Nederland gaat kosten is nog niet bekend. Vanaf juni is het mogelijk om een reservering te plaatsen. Nog dit jaar zet de EV voet op Nederlandse bodem.

Ook interessant!

  • Cupra Born
    Cupra Born al een klein beetje onthuld
  • Cupra hakt een klein stukje van el-Born af
  • Rijtest CUPRA Born, de sportievere ID.3?
  • Cupra Born prijzen
    Scherpe prijzen Cupra Born bekendgemaakt voor NL

Nieuwste artikelen

  • Maandenlang gratis tanken komt vrouw duur te staan
    Blijf weg van dure benzinepompen. Ik herhaal…
  • Echt helemaal niemand wil een handbak
  • Dit is de echte reden dat Horner ontslagen is bij Red Bull
  • Het is zwart, weegt 2684 kilo en de vloermatten trillen. Rara, wat is dat?
FacebookTweetPinLinkedIn

Born, cupra, Elektrisch, IAA-2021

Vorig bericht: « Nieuwe Audi A4 krijgt eindelijk achterwielaandrijving!
Volgend bericht: Video: Elantra N met 280 pk haalt dikke BMW in »

Lees Interacties

Reacties

  1. Michel-GR zegt

    25 mei 2021 om 13:05

    6,6s naar de 100 in een elektrisch hok… dat is zelfs voor een auto met verbrandingsmotor al niet spectaculair meer

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      25 mei 2021 om 15:57

      In vergelijking met andere BEVs misschien niet indrukwekkend, maar kan best meekomen in het hot hatch segment. Zou niet weten waarom iedereen opeens minstens 2x zo veel vermogen wilt bij de omschakeling naar elektrisch. En 0-100 in 5 of 8 sec zal in de echte wereld ook geen ene reet verschil maken. Zonder DSG farts maak je toch geen indruk.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      25 mei 2021 om 16:36

      @Michel-GR: het is toch een beetje appels met peren vergelijken. Mijn EV met 200pk zit in 7 sec op de 100. Ben je meestal toch als eerste weg bij het stoplicht.
      Snellere brandstofwagens hebben dan even nodig om je voorbij te komen.

      Login om te reageren
      • Michel-GR zegt

        25 mei 2021 om 18:05

        Nope mijn b-segmenter doet het binnen 5 sec

        Login om te reageren
        • RiKe zegt

          25 mei 2021 om 18:37

          @Michel-GR: Gefeliciteerd, je bent sneller dan de gemiddelde automobilist die niet veel verder komt dan een oude 4 cilinder, of (relatief) nieuwere 3 cilinder auto. Voor het algemene dagelijkse verkeer is voor zeker 80% onder de 10 seconden meer dan zat. Onder de 7 is gewoon lekker vlot.

          Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    25 mei 2021 om 13:05

    Prachtig, waarom zet VW niet zoiets neer in plaats van een saaie ID3/4. Kom op VW, jullie ook.

    Login om te reageren
  3. lekkerdwars zegt

    25 mei 2021 om 13:11

    Poeff wat een Cupra merk erosie met slechts 230 pk…lijkt erop dat MEB platform geen grotere vermogens aankan 🙈

    Login om te reageren
  4. lambo350gt zegt

    25 mei 2021 om 13:14

    De ID3 is wel erg duidelijk te herkennen in dit ontwerp, had wat spannenders verwacht van het nieuwe “sportieve” merk

    Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      25 mei 2021 om 13:51

      Ze willen zo veel mogelijk ev’s verkopen met de beschikbare batterij cellen die ze beschikbaar hebben om zo te kunnen compenseren voor zoveel mogelijk brandstof auto’s die wel winst opleveren

      Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      25 mei 2021 om 18:31

      @lambo350gt: de ID’s trekken volle zalen, doe mij deze maar.

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    25 mei 2021 om 14:00

    Ziet er toch beduidend beter uit dan een ID.3.

    Login om te reageren
    • clubbtraxx zegt

      25 mei 2021 om 14:31

      Nou is daar ook maar heel erg weinig voor nodig, wat een hok die ID.3.
      Dit is wel iets beter maar al die koperkleurige Cupra meuk trek ik weer niet.
      Geldt voor alle Cupra’s, laat je klanten tenminste kiezen voor wat anders dan koperkleurig plastic.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 mei 2021 om 15:25

      Ik vind het amper van de ID.3 afwijken eigenlijk, koplampen en achterlichten en dat is het wel zo’n beetje.

      Login om te reageren
  6. Wouter zegt

    25 mei 2021 om 15:02

    Mooier dan de ID.3, maar dat is wellicht nog niet echt een compliment. Het voelt nog niet helemaal als een game changer voor een merk dat als performance merk wordt neergezet.

    Login om te reageren
  7. rumour zegt

    25 mei 2021 om 17:17

    Achter de ‘blinde’ voorruitstijlen verdwijnt de fietser. Bochten en rotonde’s zijn irritant en gevaarlijk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 mei 2021 om 18:38

      Als je bochten en rotonde’s irritant en gevaarlijk vindt dan is emigreren naar de wat primitievere staten in de VS een optie, daar hebben ze zulke uitdagingen niet.
      Die voorruitstijlen zijn inderdaad onhandig (ze zorgen voor een vlak liggende en dus aerodynamische voorruit) echter je kunt er aan wennen en je hoofd net iets meer bewegen, dan gaat het wel, buschauffeurs en MPV bestuurders doen dat al jaren.

      Login om te reageren
  8. mc96 zegt

    25 mei 2021 om 17:35

    Helemaal eens met Wouter. Maar wellicht is dat ook wel de opzet van VAG. Maak een auto die niet noodzakelijk het beste is wat er te maken valt maar waarmee wel geld verdiend kan worden. Verder is prijsstelling ook heel belangrijk. Voor € 40.000 zou dit een interessante propositie zijn. Voor € 55.000,00 jaag je de gemiddelde GTI/Cupra/ST/ti rijder niet uit zijn benzine auto.

    Login om te reageren
  9. Charles Taycan 4S zegt

    25 mei 2021 om 18:38

    Nette en fraaie auto met sportieve aspiraties en snel genoeg! 👌

    Login om te reageren
  10. Joost zegt

    25 mei 2021 om 18:42

    Lijkt wel een ID3 met iets lagere neus en wat koperverf er tegenaan gegooid.

    Is dat voldoende om echt een merk te zijn, naast de gerebagde seatjes?

    Top-chop dan een ID4. Ook niet moeders mooiste, maar niet zo hoekerig als deze

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    26 mei 2021 om 02:16

    E-boost? Dat hebben ze bij VW zelfs niet in de optie lijst staan! Wederom doorontwikkeling van het platform. Er zal wrs dan nog wel een ID4 versie van Seat volgen zoals Skoda met de Enyaq ook heeft. Toekomstige variaties op de GTX met dubbele motor is ook een optie mss?

    Login om te reageren
  12. joki zegt

    26 mei 2021 om 07:19

    Geef mij maar de Cupra Leon 300, die lijkt me alles beter te doen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North